Kuka korvaa, jos naapurin lapsi avaa koira-aitauksemme portin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kenenonvastuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kenenonvastuu?

Vieras
Siis ja joko koira pääsee karkuun tai peloissaan puree lasta?

Omakotialueella asumme ja olemme aidanneet takapihan verkkoaidalla koiraa varten. Koira on 5kk ikäinen ja vähän pelokas etenkin pieniä lapsia kohtaan (sillä on aiemmasta kodista huonoja kokemuksia lapsista). Jos lapsi ilmaantuu yllättäen koiran lähelle ilman ääniä tms "varoitusta", saattaa koira pelästyä ja puraista. Siedätys on menossa ja hyvällä tolalla, mutta silti tällainen vaara vielä on.

Naapurin 3v on usein verkkoaidan takana katsomassa ja yrittää päästä pihallemme. Ennen koiran ja aidan tuloa 3 vkoa sitten lapsi kulki pihallamme ihan kuin omallaan. Vanhemmat eivät tunnu juuri lasta vahtivan.

Eilen huomasin, että naapurin 3v oli yrittänyt päästä aitaukseen meidän puolellemme nostamalla verkkoaitaa ylöspäin. Verkon alla oli koiran mentävä rako. Korjasin verkkoaidan, mutta varmaan lapsi taas kohta on sitä ropeltamassa. En itse ehdi koko aikaa lasta vahtia ja vanhempansa mielestä lapsi on vaan "utelias" eikä tee pahaa.

Eli kysynkin:
- jos koira pääsee lapsen rikkomasta aidasta karkuun ja jää vaikka auton alle, kuka korvaa koiran?
- jos lapsi tulee pihallemme esim koiran nukkuessa ja koira pelästyneenä puree, kenen on vika? En siis missään nimessä hyväksy puremista ja painotan, että se on kitketty jo melko hyvin pois. Mutta jos lapsi esim herättää koiran äkisti, saattaa se pelästyneenä purra.

[QUOTE="aapee";26742527]Kuten kirjoitin, eivät lapsen vanhemmat ole huolissaan asiasta. Olen siis puhunut heidän kanssaan. Heistä lapsi on vaan utelias eikä usko jos kieltävät. Mutta eivät silti vahdi lasta.[/QUOTE]

Ompa outoa, että vanhemmat eivät ole huolissaan siitä, että on olemassa riski että koira puree heidän lastaan :O
kyllä minä pitäisin tuossa tilanteessa huolen, että lapsi ei sinne naapurin yritä.

Ompa outoa, että vanhemmat eivät ole huolissaan siitä, että on olemassa riski että koira puree heidän lastaan :O
kyllä minä pitäisin tuossa tilanteessa huolen, että lapsi ei sinne naapurin yritä.

Niin, minäkin ihmettelen sitä. Ehkä he pitävät koiraa harmittomana ja minua vauhkopäisenä, kun ovat kuitenkin nähneet kun omat lapseni leikkivät koiran kanssa pihalla ja koirahan on ihana luttana :) Mutta tosiaan pelästyessään saattaa edelleen purra. Ja jos koira karkaa, korvaako vakuutuskaan jos aita ei ole ollut kunnossa? Kyseessä kuitenkin jalostukseen tuotu rotukoira.

no kuka korvaa jos naapurin lapsi käy USEISTA kielloista huolimatta (lapsi 7v) paijaamassa omaa isoa koiraamme joka on kytkettynä omalla pihalla terassilla. Lapsi tulee aina uudestaan silittelemään koiraa vaikka aina kiellän ettei saa mennä ilman minua kun koira voi olla arvaamaton vieraiden lapsien kanssa. enkä minä voi tietää miten tämä lapsi koiraa kiinni ottaa. Olen sanonut vanhemmillekin mutta lapsi ei usko. aina ulkona ollessaan kun koiramme nyt on kesäisin aika paljon tuossa etupihalla kiinni tulee uudelleen ja uudelleen sen luo. Yrittää ottaa suusta esim. luun.

Jos koira puraisee kenen on vastuu? Eikai meidän ainakaan. mitä jos teidän lastanne koira puraisi ko. tilanteessa mitä sanoisitte? Suorastaa vatuttaa tuollainen toiminta nuin isolta lapselta joka ei usko vaikka miten sanois. En varmasti ala koiraani helteillä sisällä pitämään vain koska naapurin pentu ei usko. Kyse on kuitenkin meidän pihasta ei yleisestä oleskelu alueesta.

Siis häh... mä kyllä tossa vaiheessa huolehtisin että portti on sellainen että 3 v ei saa sitä auki. Ei paljon lohduttais korvaus eli raha jos koirani karkaisi...

[QUOTE="aapee";26742569] Ja jos koira karkaa, korvaako vakuutuskaan jos aita ei ole ollut kunnossa? Kyseessä kuitenkin jalostukseen tuotu rotukoira.[/QUOTE]

Riippuu vakuutuksen kattavuudesta, korvaako se lapsen aiheuttaman aidan rikkoontumisen.

Ei tässä muuta heti tule mieleen kuin että helkutin huono aita, jos sen kolmevuotias purkaa nostamalla maasta irti.

Vastuu on aina sinulla. Jos koira on vaarallinen (= saattaa purra vaikka onkin pentu) se on pidettävä sisällä lukkojen takana tai sellaisessa häkissä riittävän pienellä silmäkoolla, josta kukaan ei sinne saa käsiään työnnettyä. Ihan mitä tahansa tapahtuu, vaikka aseistettu murtovaras tulisi pihaasi ja koira purisi tätä, olisi vastuu silti sinun, koska koira on sinun. Näin se Suomen tilanne vain on, ja sen kanssa on paras tottua olemaan, jos mielii koiria pitää.

Siis mitä sä olet niille vanhemmille sanonut?
Mä sanoisin vielä kerran että on vaarana että koira puree ja toivoisin ettei toisten pihoille tultais muutenkaan...
Millainen se teidän koira on? Piteleekö koiraakaan aita jonka 3vuotias lapsi saa revittyä noin? Satsaisin myös parempaan aitaan tai tarhaan jos koiraa yksinkeen on tarkoitus pihalla pitää.

Ja jos koira puree niin vastuu on joka tapauksessa teidän vaikka se saattaa epäloogiselta kuulostaakin.

Aja lapsi omalle pihalleen aina kun näet teidän puolella. Sano tiukasti ettei teidän pihalle saa tulla.

Niin minä koulutin naapurin lapset kun leikkivät meidän pihassa vaikka emme edes itse olleet kotona tai meidän lapset olleet pihalla. Meidän piha on meidän piha ja tänne ei ole kellään tulemista jos emme itse ole ulkona seurana.

Lain mukaan koiran omistaja on vastuussa. Eikä tässä asiassa ole sitten niin pienintäkään epäselvyyttä.

AP:n tehtävä ei tietenkään ole valvoa lasta, MUTTA hänen tehtävänsä on vahtia koiraa. Mikäli koira puree lasta, on se AINA koiranomistajan syy. Koiranomistajan tehtävä on tehdä pihallensa sellaiset aidat, ettei 3v kykene niitä rikkomaan, eikä lapsi pääse niistä yli, ali tai läpi. Myös portin tulee olla lukittu sillätavoin, ettei lapsella ola mehdollisuutta päästä pihalle tai vapauttaa koiraa pihalta.

Jos lapsi päästää koiran vapaaksi, koira karkaa ja jää auton alle, on se koiranomistajan syy. Enkä edes tiedä kattaako koiran vakuutus tällöin auton kuluja, saati koiraa itsessään, koska koira on jätetty valvomatta aidatulle alueelle, jonka aita ei ole riittävä pitämään koiraa itseään turvassa.

Ja kyllä, on todella väärin, jos vanhemmat eivät katso lapsensa perään, MUTTA syy on silti koiranomistajan, jos koira puree tai karkaa, koska koiranomistajan tehtävä on huolehtia siitä, ettei eläin pääse vahingoittamaan lasta, tai itseään.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
http://www.fine.fi/userfiles/file/koirat09.pdf
"tietoaineistoa vahingonkorvauksisea ja vakuutuksista"

^ Tuollaisen löysin. Meillekin ajankohtainen aihe, niin itseäkin kiinnostaa. Tai siis meille on tullut koira, eikä vielä ole ollut vastaavia ongelmia, mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos esim. naapurin tenava menee luvatta koiran häkkiin.

Jotta joutuisit jotenkin vastuuseen, käsittääkseni sun pitäisi toimia jotenkin väärin. Koiran aidatulla pihalla pitäminen on ok. Lisäksi tuossa linkissä sanottiin, että esim. teillä olevia vieraita pitäisi varoittaa jos on syytä epäillä, että koira voi purra, etkä silloin joutuisi vastuuseen, jos koira purisi. Ilman varoitusta vika olisi sinun.

Tuon linkin juttujen perusteella siis sain sellaisen kuvan, että sä et ole vastuussa jos naapurin tenava tunkee teidän pihalle aidan ali ja koiran kanssa sattuu jotain. Kannattaa ehdottomasti puhua vielä asiasta lapsen vanhempien kanssa! Lasta sen sijaan varmaan voisi syyttää vaikka omaisuuden tuhoamisesta, kiusanteosta ja tunkeutumisesta? :D

Kyllä naapurisi on vastuussa ja ei ole sinun syytäsi.
Tuossa tilanteessa naapuri on korvausvelvollinen jos teidän aitanne on varmasti ollut koiranpitävä ennen naapurin lapsen rikki repimistä.

Naapuri on vastuussa lapsensa aiheuttamista tuhoista, hänellä on velvollisuus vahtia lastaan.

Jos koira siinä tilanteessa puree lasta kun lapsi on aidan alitse tunkeutunut pihallenne, on täysin selvää että vika on naapurin.

Jos koira puraisee kenen on vastuu? Eikai meidän ainakaan. mitä jos teidän lastanne koira puraisi ko. tilanteessa mitä sanoisitte? Suorastaa vatuttaa tuollainen toiminta nuin isolta lapselta joka ei usko vaikka miten sanois. En varmasti ala koiraani helteillä sisällä pitämään vain koska naapurin pentu ei usko. Kyse on kuitenkin meidän pihasta ei yleisestä oleskelu alueesta.

Vastuu on sinun, ei kenenkään muun. Valitettava tosiasia on se, että Suomessa koiranomistajan oikeus ei ole mitään siinä tilanteessa, jossa koira puree, tapahtuipa purema sitten kytkettynä, vapaana, omassa pihassa tai yleisellä paikalla.

Tiedän hyvin miltä sinusta tuntuu, meillä on kaksi bokseria joita naapuruston lapset ja koirat terrorisoivat vuorotellen omalla pihallamme. Onneksi voin suht hyvin luottaa että lapsille koirat eivät tee mitään, mutta silti elukat eivät ole hetkeäkään pihalla ilman valvontaa - niin mukavaa kuin se olisikin pitää koiria ulkosalla nauttimassa kesäpäivästä ja olla itse sisällä esim. laittamassa ruokaa.

[QUOTE="aapee";26742527]Kuten kirjoitin, eivät lapsen vanhemmat ole huolissaan asiasta. Olen siis puhunut heidän kanssaan. Heistä lapsi on vaan utelias eikä usko jos kieltävät. Mutta eivät silti vahdi lasta.[/QUOTE]

Laita lasku korjaamisesta menemään. Sano lapselle ja vanhemmille että koira saattaa purra jos aitaukseen yllättäen mennään ja että ovat lapsestaan vastuussa, turha tulla inisemään jos niin käy.

Jos asiaa ei kuitenkaan oteta todesta kysy neuvoa vaikka poliisilta. Kyllä vanhempien on vahdittava ettei lapsi mene koiran purtavaksi tai ettei lapsi aiheuta naapurille aineellista vahinkoa missään muodossa.

[QUOTE="pönttö";26742587]Ei tässä muuta heti tule mieleen kuin että helkutin huono aita, jos sen kolmevuotias purkaa nostamalla maasta irti.

[/QUOTE]

Munkin mielestä tuon voisi tulkita koiran valvonnan laiminlyömiseksi. Kolme vuotiaan ei pitäisi saada aitaa rikki.

• Tykkää
Reactions: chef
Itse olen samankaltaisessa tilanteessa soittanut lastensuojeluun. Meillä tosin koira ei koskaan ole edes murahtanut lapsille, päinvastoin, antaa vaikka vetää itsensä solmuun. Mutta eläin on aina eläin ja yksin ollessaan voi puolustaa reviiriään.

Kun soitin sossuun niin kerroin heille, etteivät vanhemmat välitä missä lapsensa liikkuvat ja riskeeraavat lapsensa turvallisuuden päästämällä hänet kerta toisensa jälkeen vieraan koiran "kimppuun". Sossu otti perheeseen yhteyttä ja tämä riitti opetukseksi vanhemmille. En halunnut jäädä odottamaan, tapahtuuko jotain vaan halusin ehkäistä mahdolliset sattumukset. Ei ole lapsen vika jos vanhemmilla ei hissi kulje ylös asti...

no kuka korvaa jos naapurin lapsi käy USEISTA kielloista huolimatta (lapsi 7v) paijaamassa omaa isoa koiraamme joka on kytkettynä omalla pihalla terassilla. Lapsi tulee aina uudestaan silittelemään koiraa vaikka aina kiellän ettei saa mennä ilman minua kun koira voi olla arvaamaton vieraiden lapsien kanssa. enkä minä voi tietää miten tämä lapsi koiraa kiinni ottaa. Olen sanonut vanhemmillekin mutta lapsi ei usko. aina ulkona ollessaan kun koiramme nyt on kesäisin aika paljon tuossa etupihalla kiinni tulee uudelleen ja uudelleen sen luo. Yrittää ottaa suusta esim. luun.

Vastuu on ihan puhtaasti teidän.

Arvaamatonta koiraa EI VOI JÄTTÄÄ kytkettynä terassille, jonne on vieraiden mahdollista tulla. Tämä pätee niin lapsiin, kuin myös aikuisiinkin. Koiran tulee olla paikassa, jossa se ei misään tilanteessa pääse vahingoittamaan ihmistä.

Jos lapseni tulisi lukuisista kielloista huolimatta pihallenne ja koirasi purisi lastani, niin hyökyttäisin kakaraani tottelemattomuudesta, mutta tekisin välittömästi myös rikosilmoituksen siitä, että pidät vaarallista koiraasi vartioimatta ja tästä syystä koirasi on purrut lastani.

Vaikka teidän riesananne on nyt se 7v, niin mitä jos joku naapuruston pienemmistä tullatömpsähtää pihaanne ja koiranne puree häntä? Oleko koskaan miettinyt mitä sitten tapahtuu?

Mullakin on ollut rotikka, eikä sitä olisi ikinä, koskaan, milloinkaan voinut jättää sekunniksikaan valvomatta, koska siinä olisi tullut jos ei nyt ruumiita, niin pahaa jälkeä kuitenkin. Vastuullisena koiranomistajana pidin koirani aina siten, ettei mitään koskaan päässyt tapahtumaan. Ja näin tulisi sunkin toimia.

Voi että mua sitten ärsyttää sellaset vanhemmat, jotka ei tosissaan ota kun on varoitettu ja ei pysty yhdestä lapsesta huolehtimaan sen vertaa. Laittaisivat omaan pihaansa sellaisen aidan, ettei lapsi tuolla tavalla karkaa.

Yhteistyössä