kuka korvaa ja kuka ei, kenen vika jos koira jää auton alle yleisellä tiellä

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
kuljetan lastani ja kahta muuta lasta eskariin. eräässä talossa on koira irti pihalla melkein aina. ja se hyökkää autoa kohti. yleensä kyllä varon, mutta joskus käy niin että ei kiireissään muista kuten aamulla, vaan oli tosi tipalla, etteikö koira jäänyt alle. on jo kuulema postinjakajan auton renkaasta lentänyt ojaan, mutta ei ole siitä mitään oppinut. eli jos se jää alle kenen on vastuu koiran hengestä ja siitä, että autoon tulee mahdollisia jälkia, jos menee koiran takia vaikka ojaan. ystävällisesti olen koiran omistajalle sanonut asiasta, mutta sitä ei näyttänyt koiran henki paljon kiinnostavan

Saisi kyllä joku viedä koiran parempaan talteen. Väkisinhän siltä henki lähtee tuolla menolla. Ei yleisen tien käyttäjiä voida velvoittaa varomaan jonkun lemmikkiä. Kyllä lemmikinomistajan täytyy pitää itse eläimestään huolta.

Lemmikinomistajahan on aina korvausvelvollinen eläimensä aiheuttamasta vahingosta/tuhosta.

Pari viikkoa sitten mies osui autolla irtiolleeseen koiraan. Onneksi nopeutta ei paljoa ollut ja koiralle ei tuntunut erityisesti käyvän (ei autollekaan). Omistaja oli kyllä paikalla ja kovasti sitä mieltä että hänen oma mokansa. Loppu hyvin kaikki hyvin. Kumma että ei tuon koiran omistajaa kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Koiran omistajalla on vastuu, ellei sit voida todistaa että tahallaan on ajanu koiran päälle.
mä en sen päälle tahallaan aja, mutta vahinko voi tulla. ja tiedän useamman, joka on sanonut, että laskee kohta ylitse, kun talon väki ei puutu asiaan. koira perheen mies sano, että ajakaa vaan yli, häntä ei kiinnosta, koira on vaimon koira ja vaimo vaan nauraa kun ihmiset huomauttelee.

Ikävä asia koiran kannalta mutta jo autokoulussa mulle opastettiin että jos tielle eteen hyppää joku eläin ei siinä vauhdissa lähdetä tekemään väistöliikkeitä. (no joku hirvi toki eri asia)

Noi irti juoksevat koirat on rasittavia. Täällä ei ole näkynyt mutta entisessä asuinpaikassa naapurustossa koira joka aina irti ja monta kertaa hilkulla jäädä alle kun pomppasi millon mistäkin puskasta suoraan eteen.
omistajat vaan tuumas että taas se on lenkillä yksin. Liekö hengissäkään enää mokoma tiellesyöksyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
no se on vain ja ainoastaan omistajansa vastuulla. ja itse kyllä ilmottaisin tuollaisesta irrallaan poukkoilevasta koirasta kun ei kerta pysy omassa pihassaan. tekee vielä vahinkoa autoille tms
siis mä olen sanonut asiasta omistajalle, mutta en mä ennätä sinne kolmee neljää kertaa viikossa valittamaan

Lehdessä käsitellään aika laajasti asiaa!
Mielestäni tarpeellinen lehdennumero säilöttäväksi tuosta asiasta.
Koiran omistajalla suuri vastuu.Yrittäävät kyllä saada autoilijan maksumieheksi mut tosi harvoin on asia niin. =)

Hei ap!

Soitahan lähimmälle eläinsuojeluvalvojalle ja kerro tilanne. Heillä on velvollisuus mennä tarkastamaan tilanne ja hoitaa se niin että koira pidetään poissa tieltä ja turvassa. Jos tilanne jatkuu esv:n käynnistä huolimatta soitat hänelle uudestaan. Koira voidaan sitä kautta myös hakea toiselle taholle joka etsii uuden kodin koiralle, mikäli sen hyvinvoinnista ei nykyisessä kodissa vältetä. Jospa omistajat vaikka havahtuisivat kun ns. virallinen taho käy paikalla.

Pyydän että toimit ennen kuin on koiraraukan osalta myöhäistä. Täältä löydät lähimmän eläinsuojeluvalvojan: http://www.sey.fi/lahin_valvoja

Alkuperäinen kirjoittaja auringonsäde pakkashangella:
kuljetan lastani ja kahta muuta lasta eskariin. eräässä talossa on koira irti pihalla melkein aina. ja se hyökkää autoa kohti. yleensä kyllä varon, mutta joskus käy niin että ei kiireissään muista kuten aamulla, vaan oli tosi tipalla, etteikö koira jäänyt alle. on jo kuulema postinjakajan auton renkaasta lentänyt ojaan, mutta ei ole siitä mitään oppinut. eli jos se jää alle kenen on vastuu koiran hengestä ja siitä, että autoon tulee mahdollisia jälkia, jos menee koiran takia vaikka ojaan. ystävällisesti olen koiran omistajalle sanonut asiasta, mutta sitä ei näyttänyt koiran henki paljon kiinnostavan

Aja vain päälle !!

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Ikävä asia koiran kannalta mutta jo autokoulussa mulle opastettiin että jos tielle eteen hyppää joku eläin ei siinä vauhdissa lähdetä tekemään väistöliikkeitä. (no joku hirvi toki eri asia)

Mullekin opetettiin autokoulussa, että peuraa pienempää ei väistetä.