Kuivausrummun käyttö nelinkertaistaa pyykinpesun sähkönkulutuksen

  • Viestiketjun aloittaja Narulla kuivuu hyvin
  • Ensimmäinen viesti
täti
Miten täyteenkin te ne konenne änkeätte ja miten kauan annatte vaatteiden maata koneessa ennen kuivumaan laittoa, jos ne on NIIIIIIN ryppysiä.

Kun pyykit "lyö" ja venyttelee kunnolla ennen kuivumaan laittoa, ne on yhtä sileitä kuin silitysraudan jäljiltä :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mua kyllä tää laiskuusperustelu vähän huvittaa. :D Mun mielestä kuivausrummussa kuivaamalla ei ainakaan helpommalla pääse kuin pyykkitelineillä. Silloin kun rumpua ei ollut, levitin märät pyykit telineeseen ja siinä sai olla kunnes viitsin/ehdin viikata ne (ja olivat helpompia viikattavia kun olivat kovempia). Nyt täytyy viikata pyykit heti etteivät rypisty. Lisäksi kun pesen pyykkiä, niin ensin kone pesee n. 2 h ja saman ajan rumpu kuivaa, mikä aika on päivystettävä kotona kun mä en ainakaan uskalla jättää sähkölaitteita tänne yksin päälle.

Eipä tämä nyt niin suuri ongelma ole, pyykit on hoidettava tavalla tai toisella mutta miten muka rummun kanssa pääsee helpommalla? :D
Rumpuun ne pyykit voi vain heittää koneesta, narulle ripustaminen vie huomattavasti enemmän aikaa. Lisäksi koko pyykinpesutouhun voi hoitaa yhtenä päivänä (kai tekin jonain päivänä olette enemmän kotona?), esim. muun siivouksen lomassa. Ehtii pestä ja kuivata monta koneellista päivän aikana, illalla pyykkikorit ovat tyhjiä ja kaapit täynnä puhdasta pyykkiä. Helppoa ja mukavaa :)
Vähemmän multa päivästä aikaa kului pyykkihommiin ennen kuivausrumpua. Mutta varmaan ihan siitä kiinni miten kukin asian kokee ja on tottunut pyykkinsä kuivaamaan. =)
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
eikä oo pyykkitupaa vai?
On...
sen käyttö olis kananttava. minä pesen 1-2 kerta viikossa pyykkituvalla. säästää omaa sähköä ja vettä. Ja vaatteet saa jo smana päivänä käyttöön.

LAiskuutta se on jos ei viitsi käytäää
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
eikä oo pyykkitupaa vai?
On...
sen käyttö olis kananttava. minä pesen 1-2 kerta viikossa pyykkituvalla. säästää omaa sähköä ja vettä. Ja vaatteet saa jo smana päivänä käyttöön.

LAiskuutta se on jos ei viitsi käytäää
Mä kyllä pesen nyrkkipyykkinä alusvaatteet kaikki mutten ihan viitsi tuonne alasasti mennä kaikkia pyykkejä pesemään nyrkkinä....eli niinkuin sanoin olen laiska kun haluan tehdä päivisin muutakin. Niin ja mun pitäs käydä paljon useammin siellä tuvalla pesemässä vaikka siellä olisikin tuo kone.
 
minä
PYYKIN KUIVAAMINEN
3 kg hyvin lingottua puuvillapyykkiä, jäännöskosteus noin 65 %

Narulla kuivassa huoneilmassa 8 h 1,4 kWh (lämpöenergiaa)
Kuivausrummussa 1 h 10 min 2,1 kWh (sähköä)
Kuivauskaapissa 1 h 30 min -2 h 30 min 2,2-3 kWh (sähköä)

Nelinkertaistaa???
 
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
eikä oo pyykkitupaa vai?
On...
sen käyttö olis kananttava. minä pesen 1-2 kerta viikossa pyykkituvalla. säästää omaa sähköä ja vettä. Ja vaatteet saa jo smana päivänä käyttöön.

LAiskuutta se on jos ei viitsi käytäää
Mä kyllä pesen nyrkkipyykkinä alusvaatteet kaikki mutten ihan viitsi tuonne alasasti mennä kaikkia pyykkejä pesemään nyrkkinä....eli niinkuin sanoin olen laiska kun haluan tehdä päivisin muutakin. Niin ja mun pitäs käydä paljon useammin siellä tuvalla pesemässä vaikka siellä olisikin tuo kone.
2-3 koneellista pyykkiä päivässä + alusvaatteet nyrkkipyykkinä? Miten herrantähden iso perhe teillä on?
 
Kyllä meillä on tiedossa kuivausrummun epäekologisuus. Mutta silti hankimme sellaisen. Kesällä toki pyykit kuivuu ulkona narulla. Mutta muina vuodenaikoina lakanat ja pyyhkeet on parasta kuivata rummussa. Meillä ei yksinkertaisesti ole tilaa kuivata kaikkea pyykkiä narulla. Kuivausrummusta huolimatta pyykkiä kuivuu jatkuvasti asunnossa.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
eikä oo pyykkitupaa vai?
On...
sen käyttö olis kananttava. minä pesen 1-2 kerta viikossa pyykkituvalla. säästää omaa sähköä ja vettä. Ja vaatteet saa jo smana päivänä käyttöön.

LAiskuutta se on jos ei viitsi käytäää
Mä kyllä pesen nyrkkipyykkinä alusvaatteet kaikki mutten ihan viitsi tuonne alasasti mennä kaikkia pyykkejä pesemään nyrkkinä....eli niinkuin sanoin olen laiska kun haluan tehdä päivisin muutakin. Niin ja mun pitäs käydä paljon useammin siellä tuvalla pesemässä vaikka siellä olisikin tuo kone.

miksi. Meitä on 6 ja joka päivä vaihdetan alusvaatteet ja sukat. silti ei tuu kerran viikossa kuin enintään 4koneellista pyykki- ( silloin kun pestään judogit tulee 6)
 
ei onnistu kaikilla
En jaksa ketjua lukea mutta vastaan ap:n kirjoitukseen.

Meillä on 6 hlön perhe eikä talossa ole kodinhoitohuonetta. Kylppärikin on niin pieni ja pitkä ja kapea ettei sielläkään mahdu kuivaamaan (sitä paitsi kylpyhuoneessa ja vessassa ei sais kosteusvaurioiden takia edes kuivata). Pyykkiä tulee paljon ja ainut kuivauspaikka on olohuone tai makuuhuone. Monta telineellistä pitäis aina olla ympäri taloa ja ikkunat huurussa kosteudesta. Minä kuivaan rummussa ja jatkan tästä ettenpäinkin kului sähköä minkä verran tahansa. Ei onnistu kaikilla narulla kuivaaminen.
 
Huomaatteko arvon naiset että lähes kaikki olettaa että jokainen tekee prikulleen samoin kuin itse, tai että asuu samanlaisessa talossa/taloyhtiössä.

Omaa tilannetta on ihan turha lähteä vertaamaan kanssa palstailijan tilanteeseen kun se ei näköjään näytä olevan ollenkaan sama missään.

Kaikissa taloyhtiöissä ei ole pesutupaa. Ennen muuttoa omakotitaloon asuttiin uudessa 2008 valmistuneessa rivariyhtiössä ja siellä ei ollut minkäänlaista pesutupaa. Jokaisessa asunnossa oli oma kodinhoitohuone.

Kuivausrumpu ei ole se suurin ongelma sähkönkäytössä, väittäisin että enemmän vuorokaudessa vie sähköä laitteiden stand-by tilat. Tietysti valveutunut energian kuluttaja välttää näitäkin mutta huvikseen, laskekaapas naiset montako laitetta teillä on stand-by tilassa pitkin päivää?

Ja kyllä, meillä on kuivausrumpu koneellisen kuivaamiseen menee aikaa n. tunti, saman verran kun pesee koneellisen pyykkiä 40 asteessa, ja kyllä, koneen käyttöohjeen mukaan vähän likaisen pyykin jonka suosituspesulämpötila on 60 astetta voi pestä 40 asteessa eikä se pilaa pyykkiä ja puhdastakin tulee

;)
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
miksi. Meitä on 6 ja joka päivä vaihdetan alusvaatteet ja sukat. silti ei tuu kerran viikossa kuin enintään 4koneellista pyykki- ( silloin kun pestään judogit tulee 6)
Hyvä, jos teillä ei tule.
mä en käsitä miten voi tulla nii paljon kävisin viakka joka päivä ppesemässä sen koneellisen kaksi jos tarvetta olis ( meillä ei ole edes paljon vaatteita, mutta ei oikeasti ole järkeä PUHTAITA vaatteita pestä koneessa) pestkä vajaita koneellisia?
 
Oikeasti. Jos pyykin peseminen pesulaudalla ja vaippapyykin keittäminen on onnistunut kesät talvet 20-luvulla syntyneeltä mummiltani (3 lasta), niin kyllä se oikeasti pitäisi onnistua myös nykyajan äideiltä. Kukaanhan tähän rumbaan ei oikeasti halua lähteä, joten pesukoneet ja kuivausrummut ovat helpottaneet elämää kummasti. Mutta turha on väittää että pyykin kuivaus ei onnistu ilman rumpua, kun se (ja pyykin peseminenkin ilman konetta) on onnistunut aiemminkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
2-3 koneellista pyykkiä päivässä + alusvaatteet nyrkkipyykkinä? Miten herrantähden iso perhe teillä on?
Jokainen omalla tavallaan....
Ei kun ihan vilpittömästi - minkäkokoinen perhe teillä on, jos noin paljon tulee pyykkiä? Kun oon käittänyt, että se ei ole yhtä iso kuin esim. Aurinkokunnan perhe... ja Aurinkokunta kertoi juurikin tässä ketjussa pesevänsä vähemmän pyykkiä kuin sinä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Kuivausrumpu ei ole se suurin ongelma sähkönkäytössä, väittäisin että enemmän vuorokaudessa vie sähköä laitteiden stand-by tilat. Tietysti valveutunut energian kuluttaja välttää näitäkin mutta huvikseen, laskekaapas naiset montako laitetta teillä on stand-by tilassa pitkin päivää?


;)
Aika monta kotiteatterilaitetta esim. saa olla stand by-tilassa (lepotilan kulutus meillä 0,3W) että sillä saa aikaiseksi kuivausrummun sähkönkulutuksen...
Olen sinänsä kyllä kanssasi samaa mieltä, että niihin standby-tilojen sammuttamiseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Vielä enemmän ihmetyttää kun ihmisillä on tietokoneet ja nettimodeemit päällä yötä päivää, käytetään niitä tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
miksi. Meitä on 6 ja joka päivä vaihdetan alusvaatteet ja sukat. silti ei tuu kerran viikossa kuin enintään 4koneellista pyykki- ( silloin kun pestään judogit tulee 6)
Hyvä, jos teillä ei tule.
Aivan :D

Meillä on 5 henkeä ja pyykkiä tulee päivittäin 1-2 koneellista. Kerran viikossa vaihdamme petivaatteet ja silloin pyykkiä tulee huomattavasti lisää. Nyt viime kuukausina ulkoilun päätteeksi on usein tullut 1 koneellinen pyykkiä lisää päivässä.
Toki voisin pakottaa perheeni kulkemaan likaisissa vaatteissa, mutta koska meillä on pesukone, niin siihen ei ole tarvetta.
Metsolan kannattaa muistaa , että siihen paljonko pyykkiä tulee, vaikuttaa myös lasten ikä. Varmasti murrosikäinen osaa varoa sotkemasta vaatteitaan paremmin kun 3 vuotias.
 
Yksvaan
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Oikeasti. Jos pyykin peseminen pesulaudalla ja vaippapyykin keittäminen on onnistunut kesät talvet 20-luvulla syntyneeltä mummiltani (3 lasta), niin kyllä se oikeasti pitäisi onnistua myös nykyajan äideiltä. Kukaanhan tähän rumbaan ei oikeasti halua lähteä, joten pesukoneet ja kuivausrummut ovat helpottaneet elämää kummasti. Mutta turha on väittää että pyykin kuivaus ei onnistu ilman rumpua, kun se (ja pyykin peseminenkin ilman konetta) on onnistunut aiemminkin.
Toki se onnistuu, mutta miksei tätäkin asiaa voi helpottaa, jos siihen on mahdollisuus, yhtähyvin voimme pestä sitä nyrkkipyykkiäkin edelleen. Pestä astiat käsin ja lakasta lattiat. Vatkata kermat käsin ja keittää sufeet pannulla puulämmitteisellä liedellä.

Sillä mummolla oli enemmän näihin aikaa kun nykyajan äideillä.Piste.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Metsolan kannattaa muistaa , että siihen paljonko pyykkiä tulee, vaikuttaa myös lasten ikä. Varmasti murrosikäinen osaa varoa sotkemasta vaatteitaan paremmin kun 3 vuotias.
Ja se, minkä käsittää puhtaaksi vaatteeksi. Kyllä ainakin meillä lasten (alle kouluikäisiä ) vaatteissa on yleensä ainakin yksi pieni tahra. En viitsi sellaisia säilytellä seuraavaksi päiväksi. Lisäksi vaatteet ovat usein asuja, johonkin tiettyyn paitaan on vain ne yhdet sopivat housut. Koko asu menee pyykkiin, vaikka vain toinen osa olisi likainen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Oikeasti. Jos pyykin peseminen pesulaudalla ja vaippapyykin keittäminen on onnistunut kesät talvet 20-luvulla syntyneeltä mummiltani (3 lasta), niin kyllä se oikeasti pitäisi onnistua myös nykyajan äideiltä. Kukaanhan tähän rumbaan ei oikeasti halua lähteä, joten pesukoneet ja kuivausrummut ovat helpottaneet elämää kummasti. Mutta turha on väittää että pyykin kuivaus ei onnistu ilman rumpua, kun se (ja pyykin peseminenkin ilman konetta) on onnistunut aiemminkin.
Toki se onnistuu, mutta miksei tätäkin asiaa voi helpottaa, jos siihen on mahdollisuus, yhtähyvin voimme pestä sitä nyrkkipyykkiäkin edelleen. Pestä astiat käsin ja lakasta lattiat. Vatkata kermat käsin ja keittää sufeet pannulla puulämmitteisellä liedellä.

Sillä mummolla oli enemmän näihin aikaa kun nykyajan äideillä.Piste.
Niin, kun se mummo ei surffanut netissä.
Hoiti vaan siinä päivän aikana karjan, teki ruuat ja siivosi ja hoiti viisi lasta, pesi vaipat ja muut käsin.
Nykyään yhden lapsen kotiäiti ei selviä "urakasta" ilman työtä helpottavia laitteita...En sano, että tarvitsisi, mutta ihan turha sanoa, että ennen oli enemmän aikaa, kun ei tosiaan ollut.

 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
2-3 koneellista pyykkiä päivässä + alusvaatteet nyrkkipyykkinä? Miten herrantähden iso perhe teillä on?
Jokainen omalla tavallaan....
Ei kun ihan vilpittömästi - minkäkokoinen perhe teillä on, jos noin paljon tulee pyykkiä? Kun oon käittänyt, että se ei ole yhtä iso kuin esim. Aurinkokunnan perhe... ja Aurinkokunta kertoi juurikin tässä ketjussa pesevänsä vähemmän pyykkiä kuin sinä.
Mä olen pahoillani jos meillä sitä pyykkiä tulee erilailla kuin perheessä jossa on enemmän lapsia. Moni asia siihen vaikuttaa ei välttämättä aina se määrä.
 
täti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Metsolan kannattaa muistaa , että siihen paljonko pyykkiä tulee, vaikuttaa myös lasten ikä. Varmasti murrosikäinen osaa varoa sotkemasta vaatteitaan paremmin kun 3 vuotias.
Ja se, minkä käsittää puhtaaksi vaatteeksi. Kyllä ainakin meillä lasten (alle kouluikäisiä ) vaatteissa on yleensä ainakin yksi pieni tahra. En viitsi sellaisia säilytellä seuraavaksi päiväksi. Lisäksi vaatteet ovat usein asuja, johonkin tiettyyn paitaan on vain ne yhdet sopivat housut. Koko asu menee pyykkiin, vaikka vain toinen osa olisi likainen.
Minäkään en kyllä laita mitään puoliksipidettyjä vaatteita kaappiin. Koululaisenkin paidassa on yleensä joka päivä joku maitoläikkä kauluksen alla tai muu tahra helmassa, joten pyykkiin menee. Lisäksi ne sukat ja alushousut vaihdetaan jokapäivä. Meillä on lapsella niin paljon vaatetta, ettei taatusti lopu kesken vaikka kone hajoaisi viikoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Oikeasti. Jos pyykin peseminen pesulaudalla ja vaippapyykin keittäminen on onnistunut kesät talvet 20-luvulla syntyneeltä mummiltani (3 lasta), niin kyllä se oikeasti pitäisi onnistua myös nykyajan äideiltä. Kukaanhan tähän rumbaan ei oikeasti halua lähteä, joten pesukoneet ja kuivausrummut ovat helpottaneet elämää kummasti. Mutta turha on väittää että pyykin kuivaus ei onnistu ilman rumpua, kun se (ja pyykin peseminenkin ilman konetta) on onnistunut aiemminkin.
Toki se onnistuu, mutta miksei tätäkin asiaa voi helpottaa, jos siihen on mahdollisuus, yhtähyvin voimme pestä sitä nyrkkipyykkiäkin edelleen. Pestä astiat käsin ja lakasta lattiat. Vatkata kermat käsin ja keittää sufeet pannulla puulämmitteisellä liedellä.

Sillä mummolla oli enemmän näihin aikaa kun nykyajan äideillä.Piste
.
Heh heh. Ihan samat 24 tuntia sillä mummollakin oli vuorokaudessa kuin minullakin... (ja kyllä hän olisi mielellään jättänyt pyykit keittämättä jos olisi ollut se mahdollisuus).

Ja sanoin kyllä itsekin, että haluan elää pyykinpesukoneen (ja muiden elämää helpottavien) laitteiden kanssa, mutta on siitä huolimatta turha väittää että nämäkään asiat ei onnistuisi ilman nykypäivän vempeleitä.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, kun se mummo ei surffanut netissä.
Hoiti vaan siinä päivän aikana karjan, teki ruuat ja siivosi ja hoiti viisi lasta, pesi vaipat ja muut käsin.
Nykyään yhden lapsen kotiäiti ei selviä "urakasta" ilman työtä helpottavia laitteita...En sano, että tarvitsisi, mutta ihan turha sanoa, että ennen oli enemmän aikaa, kun ei tosiaan ollut.
Ja se mummo oli myös koko päivän kotiympyröissä kyttäämässä tuleeko sade, eli kastuvatko pyykit. Nykyään ihmiset käyvät kodin ulkopuolella töissä (ja kotiäitikin joskus poistuu sieltä kotoa).
 

Yhteistyössä