Kuivausrummun käyttö nelinkertaistaa pyykinpesun sähkönkulutuksen

  • Viestiketjun aloittaja Narulla kuivuu hyvin
  • Ensimmäinen viesti
BootyPeppi
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Reps:
PYYKIN KUIVAAMINEN
3 kg hyvin lingottua puuvillapyykkiä, jäännöskosteus noin 65 %
Kuivausaika Energiankulutus
Narulla kuivassa huoneilmassa 8 h 1,4 kWh (lämpöenergiaa)
Kuivausrummussa 1 h 10 min 2,1 kWh (sähköä)
Kuivauskaapissa 1 h 30 min - 2 h 30 min 2,2-3 kWh (sähköä)
Yhä edelleen totean, että kyse ei ole minun tekemästäni tutkimuksesta. Jos sinulla on parempaa tietoa, niin osoita se ihmeessä tutkimuksen tehneille tahoille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
Kolme koneellista päivässä?!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
En tajua ollenkaan mistä puhut
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kas, samalla tavalla se pyykki kuivuisi nykyäänkin ulkona, siis talvellakin.
Eikä sitä pyykkiä ole muutenkaan pakko kuivattaa huonetiloissa, yleensä rintamamiestaloissa kun on niitä muitakin tiloja esim. kellarissa. Varasto, hyvin ilmastoitu vintti tms. löytyvät usein myös.
Kuten totesin: laiskuus siinä on se suurin syy verrattuna entiseen.
Taitaa olla hyvin ilmastoidut vintit rintamamiestaloissa aika harvinaisuus. Lisäksi juuri kellareissa ei rintamamiestaloissa oikein toimi ilmastointi kunnolla. Siellä kosteuteen pitäisi kiinnittää erityisesti huomiota.

Ulkona toki on hyvä kuivattaa. Kuinka moni haluaa kuivattaa pyykkiä yötämyöten ulkona? Vai työssäkäyvät siis pesevät viikonloppuisin vain pyykkiä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja energian häviämättömyys:
Jos kuivaa pyykit narulla niin mistä se veden haihduttamiseen tarvittava energia otetaan?

Jostakin sen pitää tulla ja tuskin on ilmaista sekään.
No vaikka kesällä ihan ulkoilmassa :whistle:
Kesällä ulkoilmassa kuivaaminen varmasti kaikkein taloudellisinta ja ekologisinta. Mutta ei se nyt kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että AP:n faktat kuivausrummun 4x sähkönkulutuksesta ovat täysin pielessä. Taitaa olla Porvoosta koko akka.
Kyse ei ole minun tutkimuksestani, vaan SYKEn ja Maatalouden taloudellisen tutkimuskeskuksen. Jos kuvittelet tietäväsi asiat paremmin kuin asioihin työkseen perehtyneet tutkijat, niin osoita ihmeessä valitukset ja "oikeat" laskelmat suoraan sinne.

Johan sen nyt järkikin sanoo, että sitä sähköä kuluu enemmän kun siihen kuivatukseen käyttää laitetta, eikö?

Mielenkiintoinen kysymys muuten niille, joiden mielestä pyykinkuivatuksesta tulee asuntoon kosteusvaurioita ja siksi pitää olla rumpu. Miten ennen on pärjätty samanlaisen lapsikatraan kanssa ilman sitä rumpua? Kun vaipatkin on vielä kuivatettu, kun ei ollut kertiksiä? Eikä tietääkseni kerrostaloissa ole kosteusvauriot olleet mitenkään yleisempiä kuin nykyään. Taitaa olla kyse vaan mammojen laiskuudesta. Muulla sitä on ihan turha perustella.
Taloyhtiön pyykkituvat. "Ennen vanhaan" hyvin harvassa vessassa oli pesukonetta.

Ei ne pyykkituvat ole mihinkään kadonneet. Edelleen niitä voi käyttää pyykin kuivattamiseen. Tosin vaatiihan se enemmän omaa viitseliäisyyttä kuin rumpukuivaaminen...
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
Kolme koneellista päivässä?!
kyllä
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kas, samalla tavalla se pyykki kuivuisi nykyäänkin ulkona, siis talvellakin.
Eikä sitä pyykkiä ole muutenkaan pakko kuivattaa huonetiloissa, yleensä rintamamiestaloissa kun on niitä muitakin tiloja esim. kellarissa. Varasto, hyvin ilmastoitu vintti tms. löytyvät usein myös.
Kuten totesin: laiskuus siinä on se suurin syy verrattuna entiseen.
Olen liian mukavuudenhaluinen kuivattamaan pyykkiä ulkona kesällä TAI talvella. Hullua on kytätä koko päivä alkaako sataa, sitten rynnätä äkkiä pelastamaan pyykit ja ripustaa ne uudelleen sisätiloihin.

Vintit meillä onkin remontoitu asuinkäyttöön, kellaritiloja ei ole (nekin ovat rintsikoissa yleensä erittäin kosteita, varsinkin ennenvanhaan, kun niissä ei ollut muuta lämmitystä kuin kiuas saunapäivänä.

Kutsu sinä kuivausrummun käyttöä laiskuudeksi, minä kutsun sitä nykyajan mukavuudeksi. Ja talon kosteusvaurioiden vähentämiseksi.
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
En tajua ollenkaan mistä puhut
ei se mitään...kyllä osa tietää mistä puhun :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Taitaa olla hyvin ilmastoidut vintit rintamamiestaloissa aika harvinaisuus.
Meiltä löytyy parikin kappaletta sellaisia. Kuivuu muuten pyykki nopsaan.
Jos sinulla on ilmastoitu vintti, niin minä taas en ole nähnyt sellaista vuosiin. Lapsuudessa oli naapurilla... Kyllä taloa ostaessa tuli aika monta taloakin katsottua :)
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie en kanssa rummusta enää luovu - kesällä toki kuivaan ulkona aina kun keli sallii, mutta talvella.
12 hengen vaatteet kun koittaa ripustella narulle ympäri taloa, niin siinä on teline poikineen ja kosteus, mikä niistä tulee sisätiloihin... hrrrr...

Ja on se sit mukava vaateviidakko, kun on teline tuossa ja teline tässä ja kolmas tuolla...
Onko teillä muuten vain yksi pesukone ja kuivausrumpu?

Utelias olen :)
 
Mua kyllä tää laiskuusperustelu vähän huvittaa. :D Mun mielestä kuivausrummussa kuivaamalla ei ainakaan helpommalla pääse kuin pyykkitelineillä. Silloin kun rumpua ei ollut, levitin märät pyykit telineeseen ja siinä sai olla kunnes viitsin/ehdin viikata ne (ja olivat helpompia viikattavia kun olivat kovempia). Nyt täytyy viikata pyykit heti etteivät rypisty. Lisäksi kun pesen pyykkiä, niin ensin kone pesee n. 2 h ja saman ajan rumpu kuivaa, mikä aika on päivystettävä kotona kun mä en ainakaan uskalla jättää sähkölaitteita tänne yksin päälle.

Eipä tämä nyt niin suuri ongelma ole, pyykit on hoidettava tavalla tai toisella mutta miten muka rummun kanssa pääsee helpommalla? :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
[Olen liian mukavuudenhaluinen kuivattamaan pyykkiä ulkona kesällä TAI talvella. Hullua on kytätä koko päivä alkaako sataa, sitten rynnätä äkkiä pelastamaan pyykit ja ripustaa ne uudelleen sisätiloihin.

Kutsu sinä kuivausrummun käyttöä laiskuudeksi, minä kutsun sitä nykyajan mukavuudeksi.
Tässähän se pointti juuri tuli. Nykyajan mukavuus/mukavuudenhalu. Samoin kuin tietokoneen ja netin jatkuva päällä pitäminen, iso 42 tuuman plasmatelkkari ja mitä muuta nyt keksisikään. Niitä nykyajan mukavuuksiahan ne.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mua kyllä tää laiskuusperustelu vähän huvittaa. :D Mun mielestä kuivausrummussa kuivaamalla ei ainakaan helpommalla pääse kuin pyykkitelineillä. Silloin kun rumpua ei ollut, levitin märät pyykit telineeseen ja siinä sai olla kunnes viitsin/ehdin viikata ne (ja olivat helpompia viikattavia kun olivat kovempia). Nyt täytyy viikata pyykit heti etteivät rypisty. Lisäksi kun pesen pyykkiä, niin ensin kone pesee n. 2 h ja saman ajan rumpu kuivaa, mikä aika on päivystettävä kotona kun mä en ainakaan uskalla jättää sähkölaitteita tänne yksin päälle.

Eipä tämä nyt niin suuri ongelma ole, pyykit on hoidettava tavalla tai toisella mutta miten muka rummun kanssa pääsee helpommalla? :D
En tiedä, mutta se on yksi yleisimmistä perusteluista rummun käyttöön.
 
Yksvaan
Täällä päin talvetkin on sellaisia, että vain muutamana päivänä se pyykki tosiaan kuivuu eli siis on pakkasta. Muuten on koko ajan kosteaa. Kesällä kuivaan lakanat naruilla, muutan kaiken rummussa eikä todellakaan ole huono omatunto. Kohta on tulossa toinenkin rumpu, jotta saan nopeammin senkin pyykkihuollon tehtyä.
Mulla on viikonloppuisin muutakin tekemistä, kun hoitaa taloutta.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
eikä oo pyykkitupaa vai?
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Laiskuutta jos käyttää kuivausrumpua? selvä....mä oon sitten laiska kun haluan ne kolme koneellista pyykkiä päivässä kaappiin suoraan enkä tänne pieneen asuntoon leviäksi....
Minusta kumpikaan ei ole sen työläämpi kuivatustapa. Ainut työläs tapa on se kun sulat kastuu ja ne pitää yksitellen huljuttaa kuivaksi ja lopuksi avata hiustenkuivaajalla...sulkia voi olla 100kpl. Kyllä siinä saa aijan kulumaan rattoisasti :D
eikä oo pyykkitupaa vai?
On...
 
riippuu
Tääkin varmaan riippuu lämmitysmuodosta.
Meillä kaukolämpö, joten ei makseta sähköstä lämmityksessä, vaan ainoastaan muusta käyttösähköstä, ja meillä kyllä kuivausrummun hankkiminen ja aktiivinen käyttö nostivat sähkölaskua useammalla satasella vuodessa.
Tämän jälkeen se kuivuri onkin ollu vaan koristeena tuolla kylppärissä, ja sähkönkulutus normalisoitunut. Ja oli uusi ja A-energialuokan rumpu.
Jos taas sähkölämmitys niin eroa tuskin on niin paljoa, koska rumpuhan lämmittää tosi paljon.
Musta vaatteet kuluivat rummussa paljon enemmän, ja aika monet kutistuikin, värit pysyy kirkkaampana narukuivatuksessa. Mut mä halusinkin kuivata ihan kaappikuivaksi, olisivat vaatteet ehken pysyneet parempina jos ei olis niin kuivaks kuivannu, mut silloin ne olisi pitänyt kyllä johonkin levitellä "loppukuivaukseen", joka musta olis pilannu koko kuivausrummun idean.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Taitaa olla hyvin ilmastoidut vintit rintamamiestaloissa aika harvinaisuus.
Meiltä löytyy parikin kappaletta sellaisia. Kuivuu muuten pyykki nopsaan.
Jos sinulla on ilmastoitu vintti, niin minä taas en ole nähnyt sellaista vuosiin. Lapsuudessa oli naapurilla... Kyllä taloa ostaessa tuli aika monta taloakin katsottua :)
Jaa, tyhmähän se on, joka varastokäyttöön tarkoitetusta vintistä liian tiiviin tekee. Meillä ne ovat ainakin ihan erillisiä tiloja, joissa on hyvä eristys asuinhuoneisiin. Ne vinttitilat eivät siis ole asuinkäytössä.

Äkkiseltään keksin monta muutakin taloa tutuilla, joissa ne ovat ihan vastaavassa käytössä eli eivät tiiviitä. Ei se nyt niin harvinaista ole. Jopa vanhempieni yksikerroksisessa talossa (harjakatto) sellainen löytyy, talo rakennettu 1980.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mua kyllä tää laiskuusperustelu vähän huvittaa. :D Mun mielestä kuivausrummussa kuivaamalla ei ainakaan helpommalla pääse kuin pyykkitelineillä. Silloin kun rumpua ei ollut, levitin märät pyykit telineeseen ja siinä sai olla kunnes viitsin/ehdin viikata ne (ja olivat helpompia viikattavia kun olivat kovempia). Nyt täytyy viikata pyykit heti etteivät rypisty. Lisäksi kun pesen pyykkiä, niin ensin kone pesee n. 2 h ja saman ajan rumpu kuivaa, mikä aika on päivystettävä kotona kun mä en ainakaan uskalla jättää sähkölaitteita tänne yksin päälle.

Eipä tämä nyt niin suuri ongelma ole, pyykit on hoidettava tavalla tai toisella mutta miten muka rummun kanssa pääsee helpommalla? :D
Rumpuun ne pyykit voi vain heittää koneesta, narulle ripustaminen vie huomattavasti enemmän aikaa. Lisäksi koko pyykinpesutouhun voi hoitaa yhtenä päivänä (kai tekin jonain päivänä olette enemmän kotona?), esim. muun siivouksen lomassa. Ehtii pestä ja kuivata monta koneellista päivän aikana, illalla pyykkikorit ovat tyhjiä ja kaapit täynnä puhdasta pyykkiä. Helppoa ja mukavaa :)
 
energian häviämättömyys
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja energian häviämättömyys:
Jos kuivaa pyykit narulla niin mistä se veden haihduttamiseen tarvittava energia otetaan?

Jostakin sen pitää tulla ja tuskin on ilmaista sekään.
Jos energia ei häviä, niin kerropa sitten, että miksi kotitalouksien sähkönkulutus kasvaa ja kasvaa ja kasvaa. Ja miksi sitä energian tuotantokapasiteettia tarvitaan koko ajan lisää... ; )
Kerrostaloissa sähkönkulutus kasvaa hyvin hitaasti ja johtuu siitä, että kotitalouksiin ostellaan uusia sähkölaitteita. Niiden kuluttama sähkö on lämmityksestä pois mutta sitä ei kukaan huomaa koska lämpö on talonyhtiön heiniä.

Sähkölämmitteisissä omakotitaloissa sähkönkulutus riippuu siitä millainen talvi sattuu olemaan eikä siinä mitään kasvutrendiä ole.

 
täti
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Ei jaksa kiinnostaa, 7 hengen pyykkiä kun pesee niin missään ei oo sellasta määrää narua että sais noi kaikki kuivatettua (keskimäärin 2-3 koneellista päivässä )

Onneksi sähkö kuuluu vastikkeeseen vielä toistaiseksi.
Meillä on 3 henkeä ja pyykkiä tulee iahn kohtuullisesti. Miehellä likainen työ ja koululainenkin suttaa vaatettaan kiitettävästi. Alushousut ja sukat vaihdetaan joka päivä ja lakana + pyyheliinapyykkiäkin tulee joka päivä.

Silti ja siitähuolimatta ollaan vallan mainiosti pärjätty ilman kuivausrumpua ja tulölaan pärjäämään jatkossakin =).

Kun ostaa kuivaustelineen lisäsiivillä, tilaa kuivatukseen on...Ihmettelen miten ihmiset ripustaa lakanoitaan kuivumaan, jos yhden pussilakanan kuivatukseen menee viikko :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Onko teillä muuten vain yksi pesukone ja kuivausrumpu?

Utelias olen :)
On, vain yhdet molempia. Ja ihan hyvin riittää... vaikka lakananvaihtopäivinä saa kyllä pestä ja kuivata ns. aamusta iltaan.

Mutta noin muuten riittää ihan hyvin. Pesen tavallista pyykkiä päivittäin 1-3 koneellista, jolloin homma pysyy ns. hanskassa.
Pyrin välttämään puhtaiden vaatteiden pesua, ja siksi en nakkaa automaattisesti kaikkien lasten vaatekertaa automaattisesti pesuun iltaisin.
Jos päälysvaatteet ovat puhtaat, niin niillä mennään seuraavakin päivä, alusvaatteet ja sukat vaihdetaan toki päivittäin.
 
Yksvaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Taitaa olla hyvin ilmastoidut vintit rintamamiestaloissa aika harvinaisuus.
Meiltä löytyy parikin kappaletta sellaisia. Kuivuu muuten pyykki nopsaan.
Jos sinulla on ilmastoitu vintti, niin minä taas en ole nähnyt sellaista vuosiin. Lapsuudessa oli naapurilla... Kyllä taloa ostaessa tuli aika monta taloakin katsottua :)
Jaa, tyhmähän se on, joka varastokäyttöön tarkoitetusta vintistä liian tiiviin tekee. Meillä ne ovat ainakin ihan erillisiä tiloja, joissa on hyvä eristys asuinhuoneisiin. Ne vinttitilat eivät siis ole asuinkäytössä.

Äkkiseltään keksin monta muutakin taloa tutuilla, joissa ne ovat ihan vastaavassa käytössä eli eivät tiiviitä. Ei se nyt niin harvinaista ole. Jopa vanhempieni yksikerroksisessa talossa (harjakatto) sellainen löytyy, talo rakennettu 1980.
Meilläkin on -80 rakennettu iso harjakattotalo, mutta sen vintille en pyykkiä veis. Ensinnäkin pitää mennä parvekkeen kautta hankalia seinätikkaita pitkin ja toisekseen vintillä ei oo kuin hiiriä, joten ei kiitos.
 

Yhteistyössä