kuivaatteko kuivausrummussa...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manta70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

manta70

Uusi jäsen
08.10.2004
5
0
1
alushousuja ja sukkia, myös lasten ja kutistuuko ne kovin? Mitä kaikkea kuivausrummussa voi ylipäätään kuivata kun olen sellaista harkitsemassa ostaa kun muutenkin menee pesukone vaihtoon! Tiedoista olisin hyvvin kiitollinen! :hug:
 
Mä pistän lähes kaiken kuivausrumpuun, myös kaiken missä on kumilanka (hapertuu ajan myötä) ja missä on kielto. Onhan noi puuvillavaatteet esim. bodyt menny kasaan, mutta ei se mua ole haitannut, kyllä ne mahtuu hyvin tytön päälle. Jos uuden vaatteen on muutaman kerran käyttänyt ja pessyt ja kuivannut narulla, niin sen jälkeen se ei mene kasaan kuivurissa, ainakaan niin paljon kun mitä ihka uutena ekan pesun jälkeen. Esim. kaikki saamani käytetyt vaatteet oon heittänyt rumpuun ja yksikään ei ole mennyt kasaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2005 klo 23:35 kaislikossa suhisee kirjoitti:
Meillä kuivataan rummussa lähestulkoon kaikki. Poikkeuksena on oikeastaan ns pyhävaatteet, eli miehen puvun housut, jakut...
Myöskään muovitettuja lasten alustoja (joita käytetään siis vaipanvaihtoalustana) en laita rumpuun.
Jarrusukat, alusvaatteet, farkut, lakanat, pyyheliinat, paidat, housut... kaikki pyörii rummussa. Ulos tullessa mukavan pehmeitä, esim farkut ei ole sellaiset koppurat kuin narulla kuivattuna.

Samaten.
Mulla on periaate, jos ei arkivaate kestä konepesua 60 asteessa ja kuivausta rummusta, se vaate saakin mennä pilalle. Toistaiseksi kaikki vaatteet ovat olleet käyttökelpoisia kuivausrummusta oton jälkeen.
 
Meillä kuivataan vain liinavaatteet, pyyhkeet ja lasten alushousut ja sukat. Alusvaatteet ja sukat kutistuu jonkun verran enkä halua ottaa riskiä muiden vaatteiden kanssa. Vaatteet myös kuluu ja nukkaantuu nopeammin. Rumpukuivaus lienee sallittu useammille puuvillavaatteille, mutta "omalla vastuulla". :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 11:18 mamma-72 kirjoitti:
Vaatteet myös kuluu ja nukkaantuu nopeammin.

Ei pidä paikkaansa. Työtehoseura on joskus tehnyt asiasta tutkimuksen ja todennut väitteen paikkansa pitämättömäksi. Rumpu poistaa vaatteista nukkaa, joka muuten irtoaa huoneilmaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2005 klo 03:23 Äiti-ihminen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2005 klo 23:35 kaislikossa suhisee kirjoitti:
Meillä kuivataan rummussa lähestulkoon kaikki. Poikkeuksena on oikeastaan ns pyhävaatteet, eli miehen puvun housut, jakut...
Myöskään muovitettuja lasten alustoja (joita käytetään siis vaipanvaihtoalustana) en laita rumpuun.
Jarrusukat, alusvaatteet, farkut, lakanat, pyyheliinat, paidat, housut... kaikki pyörii rummussa. Ulos tullessa mukavan pehmeitä, esim farkut ei ole sellaiset koppurat kuin narulla kuivattuna.

Samaten.
Mulla on periaate, jos ei arkivaate kestä konepesua 60 asteessa ja kuivausta rummusta, se vaate saakin mennä pilalle. Toistaiseksi kaikki vaatteet ovat olleet käyttökelpoisia kuivausrummusta oton jälkeen.

samma här........ :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 11:41 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 11:18 mamma-72 kirjoitti:
Vaatteet myös kuluu ja nukkaantuu nopeammin.

Ei pidä paikkaansa. Työtehoseura on joskus tehnyt asiasta tutkimuksen ja todennut väitteen paikkansa pitämättömäksi. Rumpu poistaa vaatteista nukkaa, joka muuten irtoaa huoneilmaan.

Mietin vaan, että miksiköhän ainakin meillä monissa lastenkin vaatteissa on rumpukuivaus kielletty... ja puuvillaisia ovat. Kyllä siitä siis jotain haittaakin on. Itse olen tyytyväinen juuri siihen, että esim. pyyhkeistä irtoaa ylimääräinen nukka, mutta muutamassa vaatteessa olen kyllä huomannut, että rumpukuivaus on aiheuttanut sellaista nukkamaista kulumaa... tiedä sitten miksi sitä sanoisi. Joten meillä kuivatetaan telineellä ja silitetään siistiksi ja pehmoiseksi. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 09:38 mamma-72 kirjoitti:
Mietin vaan, että miksiköhän ainakin meillä monissa lastenkin vaatteissa on rumpukuivaus kielletty... ja puuvillaisia ovat. Kyllä siitä siis jotain haittaakin on. Itse olen tyytyväinen juuri siihen, että esim. pyyhkeistä irtoaa ylimääräinen nukka, mutta muutamassa vaatteessa olen kyllä huomannut, että rumpukuivaus on aiheuttanut sellaista nukkamaista kulumaa... tiedä sitten miksi sitä sanoisi. Joten meillä kuivatetaan telineellä ja silitetään siistiksi ja pehmoiseksi. =)

Kielto johtuu luultavasti kutistumisen pelosta, valmistaja ei ota vastuuta jos vaate hiukan kutistuu kuivausrummussa. Ja huonolaatuiset kankaat varmasti kutistuu vielä enemmän, hyvälaatuiset vaatteet pitävät kyllä mittansa rummussa. Esim. H&M:n lastenvaatteissa on yleensä sallittu rummutus, ja Marimekon ei... Ja oma kokemukseni on se, että H&M:n vaatteet ovat laadukkaampia! Tutan sivuilla muuten sanotaan, että vaatteet voi kiellosta huolimatta laittaa rumpuun, mutta ne kutistuvat yhden koon.

Meillä rummutetaan kaikki paitsi rintaliivit ja kosteussuojalliset kestovaipat. Kesästä asti on kuivausrumpu ollut, ja enää en toimeen tulisi ilman :)
 
Meillä ollaan hyvinkin samoilla linjoilla, kuten joku tuolla ylempänäkin. Eli lähes kaikki menee rumpuun. Suorat housut ja esim. reimatecit välttyvät rummulta, mutta kuivaan kaiken muun rummussa. Meillä tutan sisävaatteet ja jopa marimekon raitapaidat "joutuvat" rumpuun. Mutta ne tosiaankin kutistuvat noin yhden koon verran ensimmäisessä pesussa. Tämän olen oppinut huomioimaan jo vaatteita ostettaessa. Vaatteet eivät kulu muuten sitäkään vähää, jos kääntää ne aina nurinpäin pestessään. ;)

Rumpu tuli meille kolmannen lapsen jälkeen, enkä enää luopuisi!
 
Kuivausrumpu tuli taloon reilu kuukausi sitten, tyytyväisiä ollaan oltu.
Nyt kuitenkin askarruttaa, voiko rintaliivit laittaa kuivausrumpuun. Tarkoitan siis kaarituellisia liivejä. Pesen liivit käsin ja kuivaan suihkuhuoneessa pyykkitelineeltä. Haisevat kuitenkin viemärille kuvana. Erityisesti T-paitaliiivit joissa on pieni toppaus. Ulkona kuivatessa ko. hajua ei tule joten kyseessä siis ilmeisesti viemäristä tuleva haju jota tilassa ei kyllä muuten ole havainnut.
Nyt siis askarruttaa kuivaako kukaan kaarituellisia liivejä rummussa ja miten on käynyt.
PS. kuivausrummun tultua, ovat villakoirat hävinneet vaikka imurointitavat ja tiheys ei ole muuttuneet.
 
mä laitan lähes kaiken rumpuun, mut en kuivaa ihan kuivaks asti vaan sellasiks kosteahkoiks, jolloin ne on sileitä ja pehmeitä. Sit vielä ripustan ja kuivuvat kuitenkin nopeasti. lakanat ja pyyhkeet saatan kuivata ihan kuiviks. En antais pois.
 
kuivaan kaiken, paitsi sitten jos on oikein erikoisesti kielletty. yhen villahaalarin sain kuivattua nuken vaatteeksi :o)) pesuohjeita kannattaa katsoa.

en vaihtaisi rumpua pois, sukat hieman kutistuu ja trikoovaatteet, mutta sukkia voi venyttää sitten oikeaan kokoon.

froteepyyhkeet rummun jälkeen ihanan pehmeitä sekä tyynyt saavat uuden jatkoajan kun pyöräyttää pesun jälkeen rummussa.

ihaninta on se että ei tarvitse roikottaa märkää pyykkiä pitkin huushollia. vaatteet voi rummusta suoraan viikata kaappiin.
 
meillä kans kuivausrummussa kuivataan kaikki paitsi marimekon paitoja ja julavaateita sekä kosteussuojahaalareita enkä ole kutistumisia pahemmin huomannut. pois en kyl antas. annoin vanhan juur omalle äidilleni kun muutossa ostetiin torni, niiden vaateet haisi aina vanhalle omakotitalolle mut nyt ei ole enään haisut kun kuivaa pyykit rummussa.
 
sukkia ja alushousuja en laita rumpuun koska kutistuvat enkä myöskään uusia vaatteita mistä epäilen että kutistuu...enkä yleensä neuleita.
Pyyhkeet ja lakanat kaappikuivaksi ja vaatteet hieman kosteaksi.
On kyllä kätsä, ei tartte erikseen silitellä, tuntuvat pehmeiltä.
Ja sitä pölyä huomattavasti vähemmän lattialla :) ja pyykkiäkin voi pestä tiheämmin kun ei tarvii odotella entisten kuivumista.
Onko kukaan huomannut että mustat vaatteet haalistuis nopeammin?
 
Meillä kanssa kuivataan lähes kaikki rummussa. Lähinnä kosteussuojahaalarit ja rintaliivit välttävät rummun.

Joku epäili, että mustat vaatteet haalenis rummussa, mutta luulen, että se on ennemminkin se pesuaine joka sen värin haalistaa. Itte en ainakaan ole tuollaista huomannut. Lähes kolme vuotta on meillä olleut rumpu ja poisa en antais!

Ei ainakaan meidän ohjeissa kielletä tyynyjen yms. kuivaamista rummussa. Itse olen kyllä kuivannut myös peitot ja tyynyt, muovitetut alustat ja petarit.. Eikä nyt mitään kummempia ole tapahtunut.
 

Yhteistyössä