Alkuperäinen kirjoittaja ei-yökyläilijöiden vanhemmille:
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, joiden lapset eivät koskaan ole olleet yökylässä, että eikö teillä vanhemmilla ole koskaan ollut yhteistä iltamenoa? Esim. meillä 1,5-vuotias on ollut yökylässä kun olemme olleet häissä. Ensin lapsi on ollut mukana juhlissa, ja sitten mummu on hakenut hänet ja vienyt kotiinsa yöksi. Olemme saaneet siis jäädä häihin vielä, eikä kummankaan ole tarvinnut lähteä pois ihan kesken juhlien. Ja sitten olemme olleet miehen kanssa ihan kaksin "treffeillä", ja ystävien kutsumana istumassa iltaa jne. Kyllähän sitä aikaa tosiaan kahdestaan saa kotonakin kun lapsi nukkuu, mutta ei se kyllä mun mielestä ole sama asia. Mutta ehkä te ette niin tykkää käydä ns. tuulettumassa yhdessä? Eikä tämä ole syytös millään muotoa, vaan ihmetys.
Ollaan oltu 3 kertaa häissä sinä aikana kun meillä on ollut lapset. Yhdellä kertaa oltiin sellaisessa paikassa, jossa hääpaikalla saattoi olla yötä. Eli lapsi oli mukana (silloin meillä oli vaan yksi lapsi). Muilla kerroilla on olleet kyseessä miehen kavereitten häät, jolloin ollaan oltu lasten kanssa mukana siihen asti kun lapset jaksaa valvoa, ja sitten mä olen lähtenyt lasten kanssa ja mies jäänyt vielä. Kavereitten kanssa pidetään illanistujaisia (esim. vappuna, uutena vuotena jne.) niin, että lapset laitetaan sitten illan tullen toiseen huoneeseen siskonpetiin nukkumaan ja aikuiset voi vielä jatkaa iltaa. Ollaan sitten joko yötä kyläpaikassa tai otetaan jossain vaiheessa nukkuvat lapset mukaan ja kärrätään kotiin. Mökkireissut kaveriporukalla onnistuvat hyvin myös niin, että lapset on mukana. Jos käydään miehen kanssa kaksistaan ravintolassa syömässä tms. niin käydään yleensä päiväsaikaan. Ollaan ihan hyvin saatu ns. tuuletettua itsemme, kiitos kysymästä. Tietty alkoholia ei voi käyttää samalla tavalla kuin jos ei olisi lapsia mukana, mutta pari lasillista voi ihan hyvin ottaa (siis jos ei ole lähdössä ajamaan).