Kuinka usein vauvat hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uteliasfdg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uteliasfdg

Vieras
Kyselisin, että kuinka usein viette lapsianne esim. mummolaan hoitoon? Yökylään tai vaan vaikka muutamaksi tunniksi.
Itse olen todella huono viemään lastamme kellekkään hoitoon, vaikka välillä olisikin kiva päästä vähän tuulettumaan. Lapsemme on kohta vuoden ikäinen, ollut muutaman kerran mieheni vanhemmilla yökylässä.
Entäpä muuten ns. oma aika? Järjetättekö sitä itsellenne?

1,5-vuotias lapsemme on ollut 2 kertaa yökylässä ja kerran päivän ajan mummun ja pappan hoidettavana. Turvaverkkoja ei ole lähistöllä, joten siinä syy. Veisin kyllä paljon useamminkin, jos vain olisi mahdollista. Omaa aikaa jää silti onneksi, kiitos osallistuvan miehen.

esikoinen oli ensimmäisestä kertaa useamman tunnin hoidossa 4,5kk. Ei oikein mennyt hyvin (itkua paljon), niin sitten menikin pitkä aika ennen seuraavaa kokeilua. Yökylässä vasta 1v9kk. Kerran 1v4kk mummu oli meillä kotona katsomassa yön ja seuraavan päivän ajan.

Kuopus ei ole oikeastaan ollut mummulassa hoidossa paria tuntia kauempaa, mutta pian on menossa illaksi sisaruksensa kanssa. Ikää nyt 1v2kk.
Meilläkin tukiverkot ovat melko kaukana, siksikin aika vähän lapset ovat olleet mummulassa hoidossa. Toki muutamia tunteja kerrallaan ovat olleet silloin tällöin etenkin nyt kuopuksen n.10kk iästä alkaen (päiväimetykset jäivät pois).

Meillä vajaa parivuotias lapsi, joka on mummulassa yökylässä noin joka toinen viikko (työntakia) yhden yön. Noin 2-3 kertaa vuodessa teemme miehen kanssa viikonlopun reissun kahdestaa, jolloin lapsi on mummulassa. Kun lapsi oli noin 1,5 -vuotias, olimme ensimmäisen kerran viikon pois ja lapsi mummulassa. Hyvin on mennyt ja olen todella onnellinen, että lapsellamme on todella läheiset suhteet isovanhempiin ja meillä on paikka mihin viedä hoitoon. Kesäloman aikana yökyläily vähenee, mutta silloinkin lapsi menee varmaan muutaman kerran viikossa muutamaksi tunniksi kerrallaan mummulaan hoitoon, jotta pääsen oman harrastuksen pariin 2-3 kertaa viikossa.

8 kuukautta vanha lapseni ei ole vielä kertaakaan ollut hoidossa, koska isovanhemmat asuvat kauakana. Ja kun sinne asti mennään, on sitten kiva itsekin nauttia vanhempien seurasta - eikä siellä maalla mihinkään voi oikein lähteäkään. Jos vaan olisi mahdollista, niin veisin kyllä hoitoon, ja useasti. :)

ei kertaakaan yötä, alle 10 kertaa päivällä. lapsi 1.5v. Olen myös tosi huono viemään, enkä osaa sitä selittää. yöksi en aio jättää varmastikaan vielä pitkiin aikoihin.. Minulla, äidillä, oma aika on aika nollassa, isä menee enemmän. Joskus kaipaa jotain menoa, mutta kun sitten olisi menossa se alkaa ahdistaa. Ehkä olen joidenkin mielestä liian kiinni lapsessa mutta minusta se on ok kun muksu noinkin pieni. Käymme kyllä kylässä usein yhdessä.

Meillä lapset ovat mummolassa yökylässä noin kerran kuussa ja kerran vuodessa teemme miehen kanssa viikonloppu reissun kahdestaan.
Lapset näkevät isovanhempiaan vähintään kerran viikossa joten ovat todella läheisiä. Isompi lapsi haluaa usein itse mennä mummin luo yöksi.
Kumpikin lapsista on ollut hoidossa ekan kerran noin 3kk ikäisenä. Ikinä ei oo ollu isompia ongelmia. Kummatkin isovanhemmat asuu kävelymatkan päässä joten hoitoon vieminen on helppoa.
Niin ja lapset siis 3v ja 9kk.

Meillä 1,5-vuotias ollut 9-kuisesta yökylässä mummulassa (molemmissa vuorotellen) n. kahden kuukauden välein. Eli tähän mennessä ehkä 6 kertaa. Joka kerta meillä on miehen kanssa ollut jotain menoa, eli viedään hoitoon kun on oikeasti tarvetta ja halutaan tehdä jotain yhdessä. Muutaman tunnin päiväsaikaan tyttö on ollut hoidossa myös, ehkä kerran tai pari kuussa, jos minulla on ollut päivällä menoa (mies on töissä) tai muuten vaan jos mummu on halunnut ottaa hoitaakseen. Siinä se mun oma aika oikeastaan onkin. Iltaisin kun mies tulee töistä en viitsi kovin usein lähteä mihinkään, ehkä kerran kuussa... Niin, ja n. 2-3 kuukauden välein käyn tyttöjen kanssa tuulettumassa. :)

Meidän lapsi on 2 vuotias, eikä ole koskaaan ollut yökylässä. Emme ole halunneet eikä meillä ole ollut tarvetta. Olen hoitovapaalla ja hoidan häntä pääasiassa yksin kaikki päivät. Vanhempani ovat hoitaneet häntä noin 10 eri kertaa päivällä koko tämän kahden vuoden aikana.

Koska tällä hetkellä mulla ja miehelläni ei ole mitään harrastuksia, meillä on joka ikinen ilta viikossa aikaa toisillemme monta tuntia, sen jälkeen kun lapsi on mennyt nukkumaan. Nyt alamme kyllä käymään yhdessä esim. leffoissa päivisin ja alamme pyytää aktiivisemmin lapsellemme hoitajia.

Vauvat eivät ole koskaan olleet yökylässä. Muutaman tunnin hoidossa ovat olleet pari kertaa. Esikoinen oli yökylässä ensimmäisen kerran 2 vuotiaana. Nyt lähes 4 vuotiaana hän menee mummolaan muutamaksi yöksi kesälomalle. Kuopus, kohta 2v, ei ole vielä ollut yökylässä. Kerkii sitä sitten isompana, kun lapsi itse haluaa.

Meidän vauveli taisi olla ekoja kertoja hoidossa muutamia tunteja 9 kk iässä isovanhemmillaan, jonka jälkeen on ollut siellä muutaman tunnin 2-3 krt viikossa vanhempien opiskeluiden ja töiden takia. Isovanhemmat ei ole erityisesti pyytäneet hoidettavaksi, mutta me ei olla annettu muita vaihtoehtoja. ;) Ei suostuttaisi viemään lasta ulkopuoliseen hoitoon vielä pitkään aikaan, vaan hoitajan on sitten oltava läheinen henkilö. Kerran on ollut lapsen setä hoitamassa kun vanhemmat on olleet viihteellä, mutta yökylässä ei ole muuten ollut. Ei kyllä haittaisi jättää lasta yökylään isovanhemmillekaan, mutta kun he eivät ole osoittaneet innostusta moista kohtaan, joten ei ole sitten pyydettykään. Olisi tietty kiva, jos he oma-alotteisesti pyytäisivät yökylään mutta ei nyt viitsitä tyrkyttää. Alle vuoden ikäisenä en tosin olisi viitsinyt jättääkään, sillä imetin vielä, eikä pumppu toiminut minulle. Me ei tosin olla koettu elämäämme rankkana huolimatta siitä, että meillä on vielä työt ja opiskelut kesken. Toisinaan ollaan vuorotellen miehen kanssa menty tapaamaan kavereita illemmalla ja toinen on hoitanut. Parisuhde on yhtä hyvä kuin aina ennen, joten arki luistaa hyvin hienosti eikä 1v3kk ole sitä saanut kaadettua. ;) Toinen on tuloillaan ja luottamus perheemme arkeen on yhä kova. :) Otettaisiin kyllä mekin mielellään siis hoitoapu vastaan. Olisi vaan kiva että joku tarjoaisi apua, vaikkei sille olisikaan käyttöä. Sillä sitten kun sitä tarvii, niin voisi ainakin tosi hyvillä mielin jättää lapset hoitoon, kun tietää, että lapsi on ainakin varmana tervetullut...

Meillä molemmat lapset ovat olleet vauvavuotensa aikana yökylässä mummulassa 2-3 kertaa, eka kerran 3-4 kuisena. Meillä vanhemmilla on silloin ollut joku "merkittävä" meno esim. kihlapäivän juhlistus, liput johonkin isommalle keikalle tms. Nyt kuopuksen synnyttyä olemme tosin tulleet niinä parina vapaailtana/yönä ajoissa kotiin ja nauttineet vain siitä, että saamme olla rauhassa kotona, saunoa, nukkua ilman herätyksiä ja aamulla pidempään (: Kuopus on nyt 8,5 kk ja ollut siis yökylässä kahdesti ja kesällä menee ainakin vielä kerran, kun pidämme "aikuisten juhlat" miehen pyöreiden vuosien kunniaksi.

Muuten kuopus on ollut hoidossa ehkä kerran kahdessa tai kolmessa viikossa jokusen tunnin. Isosisko 2,5v viihtyy molemmissa mummuloissa jo mainiosta ja haluaa itsekin hoitoon. On yökylässä ehkä 1-2 kertaa kuussa ja usein itse toivoo saavansa olla "kaksi yötä mummulla" (sitten alkaa yleensä olla jo ikävä kotiin). Noin 1,5 vuoden iässä alkoi selvästi enemmän nauttia mummulaan itsekseen jäämisestä ja sen jälkeen itsekin olen "helpommin" jättänyt lapsen hoitoon.

meidän tyttö nyt kohta 3 kk, on ollut yökylässä jo noin 3-4 krt tädillään. se on ihmeellistä kun saa nukkua yöllä edes 5-6 tuntia heräämättä.
tyttö on myös viikoittain noin 3 krt muutaman tunnin hoidossa että äippä pääsee urheilemaan. se on ihanaa kun on tällainen mahdollisuus ja melko usein vielä.

Meillä esikoinen on ollut ekaa kertaa yökylässä sitten kun itse halusi mennä, eli n. 3-vuotiaana. Nyt on ollut ehkä 3 tai 4 kertaa. Kuopus (1v.) ei ole vielä ollut yökylässä, sitten saa mennä kun haluaa itse. Päivällä muutaman tunnin ovat molemmat olleet hoidossa ehkä noin kerran kahdessa kuukaudessa, eli silloin kun meillä vanhemmilla on jotain menoa yhtä aikaa (tai yhdessä). Tunnen monia muitakin, joiden lapset eivät ole kovin usein hoidossa tai yökylässä, ei se minusta mitenkään harvinaista ole. Voihan sitä vanhempien yhteistä aikaa viettää illalla kun lapset ovat nukkumassa. Silloin kun minulla on omia menoja niin isä hoitaa lapsia ja päinvastoin.

Meidän 1,5-vuotias on usein mummun tai papan hoidossa lyhyitä aikoja (kun käyn kaupolla, hammaslääkärissä, kampaajalla jne.), mutta kokonaista päivää -saati sitten yötä- ei ole koskaan ollut hoidossa.

Heh, meillä ei kumpikaan lapsista ole koskaan ollut yökylässä ja ovat jo 4,5v ja 2,5v :O. Ja isovanhemmat asuvat reilun kilsan päässä! Nähdään heidät vähintään kerran viikossa ja päivällä lapset ovat heillä olleet silloin tällöin muutaman tunnin. Myös mieheni äiti asuu suht lähellä, n 30km:n päässä. Hänet lapset näkevät kerran viikossa, vie lapset usein ulkoilemaan muutamaksi tunniksi tai ottaa vanhemman lapsistamme kotiinsa muutamaksi tunniksi. Täytyis varmaan esikoinen viedä kesällä vanhemmilleni yökylään, ei vaan ole ollut koskaan sellaista tarvetta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, joiden lapset eivät koskaan ole olleet yökylässä, että eikö teillä vanhemmilla ole koskaan ollut yhteistä iltamenoa? Esim. meillä 1,5-vuotias on ollut yökylässä kun olemme olleet häissä. Ensin lapsi on ollut mukana juhlissa, ja sitten mummu on hakenut hänet ja vienyt kotiinsa yöksi. Olemme saaneet siis jäädä häihin vielä, eikä kummankaan ole tarvinnut lähteä pois ihan kesken juhlien. Ja sitten olemme olleet miehen kanssa ihan kaksin "treffeillä", ja ystävien kutsumana istumassa iltaa jne. Kyllähän sitä aikaa tosiaan kahdestaan saa kotonakin kun lapsi nukkuu, mutta ei se kyllä mun mielestä ole sama asia. Mutta ehkä te ette niin tykkää käydä ns. tuulettumassa yhdessä? Eikä tämä ole syytös millään muotoa, vaan ihmetys. :)

Meillä on kohta kaksivuotias lapsi, joka ei ole koskaan ollut yökylässä. Päivisin/iltaisin meillä on ehkä kerran parissa kuukaudessa käynyt mummi tai kummi kotona hoitamassa tai puistossa, mutta ei ole ollut kodin ulkopuolella hoidossa. Nyt on ollut kyllä kohta muutaman kuukauden päiväkodissa ja senkään takia ei ole muualla hoidossa, kun halutaan viettää kaikki vapaa-aika tuon pienen ihmisen kanssa :)

Mikäli olisi muuten kotihoidossa edelleen, oltaisiin ehkä ehkä ehkä harkittu kesällä jotain yhden yön breikkiä miehen kanssa kahdestaan.

Kyllähän ne yhteiset iltamenot houkuttaisi, mutta ei vaan olla koettu niihin niin välttämätätöntä tarvetta sitten kuitenkaan. Saisin vastapainoksi lapsen hoitoon viemisestä niin kovasti stressiä ja huonoa omatuntoa, että ei taitaisi kannattaa.

Täytyy muistaa, että kaikki lapset ovat erilaisia. Meidän on aina ollut kova vierastamaan ja lisäksi äärettömän huono nukkuja. Kaipaa öisin vanhempien lämpöä ja lisäksi kaikki nukuttamisjutut on aina olleet hankalia. Ei sellaista ole helppoa vain viedä jonnekin yökylään. Meidän lapsella on lisäksi lievää aistiyliherkkyyttä ja allergioita ja kaikki tämä pitäisi hoitajan tuntea läpikotaisin ennen kuin voisi hoitoon jättää. Tästä syystä meillä onkin vain pari luottohoitajaa.

Miehen kanssa käydään sitten erikseen. Ja aika vähän tätä nykyä on sellaisia juttuja, joihin haluaisi niin ehdottomasti mennä ellei lasta voi ottaa mukaan... ja kun olen tuollaisen ihanuuden itselleni saanut, niin kyllähän sitä ehtii myöhemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-yökyläilijöiden vanhemmille:
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, joiden lapset eivät koskaan ole olleet yökylässä, että eikö teillä vanhemmilla ole koskaan ollut yhteistä iltamenoa? Esim. meillä 1,5-vuotias on ollut yökylässä kun olemme olleet häissä. Ensin lapsi on ollut mukana juhlissa, ja sitten mummu on hakenut hänet ja vienyt kotiinsa yöksi. Olemme saaneet siis jäädä häihin vielä, eikä kummankaan ole tarvinnut lähteä pois ihan kesken juhlien. Ja sitten olemme olleet miehen kanssa ihan kaksin "treffeillä", ja ystävien kutsumana istumassa iltaa jne. Kyllähän sitä aikaa tosiaan kahdestaan saa kotonakin kun lapsi nukkuu, mutta ei se kyllä mun mielestä ole sama asia. Mutta ehkä te ette niin tykkää käydä ns. tuulettumassa yhdessä? Eikä tämä ole syytös millään muotoa, vaan ihmetys. :)

Meidän 2 v ei ole koskaan ollut yökylässä koska emme ole halunneet eikä ole ollut tarvettakaan. Meille ei ole tullut kutsuja tänä aikana yksiinkään juhliin eikä meillä ole tarvetta mennä treffeille niin, etteikö tultais illaksi kotiin. Meille riittää vallan mainiosti aika sen jälkeen ku lapsi on menny nukkuu. Emme käy baareissa ryyppäämässä enää (sitä me tehtiin, ku ei ollu lasta). Ollaan menty niiiiin paljon, että nyt on ihana vain rauhoittua kotona.

Meillä 1v2kk ja ei koskaan ole vielä ollut yökylässä. Mummon luona ollut joskus päivisin hoidossa ja muutaman kerran mll:n hoitajalla äidin pakollisten opintokiireiden takia. Ikinä ei ole ollut niin hoidossa, että oltaisiin saatu siis miehen kanssa yhteistä aikaa. Eipä kukaan ole kyllä ikinä yökyläilyä ehdottanutkaan eikä olla viitsitty itse ehottaa. Häissä tms. ollaan oltu kahdesti, mutta lapsi ollut aina mukana ja sitten lähdetty ajoissa kotiin (tai siis minä lähtenyt). Kyllä kieltämättä itsekin välillä tulee kateellisena kuuneltua kavereita, jotka silloinkin kun lapset ovat pieniä saavat viettää kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa muuallakin kuin kotona. No, me ollaan sitten yhdessä reissattu siitäkin edestä lapsen kanssa ja jo 3 kaukomatkaakin takana.

Vauvana eivät ole olleet yökylässä, ekoja kertoja noin 2-vuotiaana. Sitä ennen on ollut pari kertaa per lapsi, että olemme tulleet puolen yön aikaan kotiin, eli mummo on laittanut nukkumaan, mutta olemme olleet kotona yöllä.

Alle 1-vuotiaana, käytännössä 6 - 12 kk iässä ovat olleet kourallisen kertoja 2-3 h mummolla hoidossa päivällä, kun olen käynyt kampaajalla, gynellä tms. tai miehen kanssa leffassa. Sitä ennen vain mies hoitanut yksin pari kertaa (jälkitarkastus jne.) pari tuntia.

Tarpeen mukaan olemme käyttäneet/pyytäneet hoitoa ja tämä on ollut tulos :). Parisuhdetta voi hoitaa päivälläkin, siksi yöhoidolle on ollut harvoin tarvetta. Häihin tai muihin isompiin juhliin ei ole tullut kutsua vuosiin, kaikki tutut menevät salaa siviilisti. Häät ovat minusta muutenkin perhejuhla ja sillä lailla arvokaskin, että en halua kännäämiseksi sitä viedä, menisimme joko lasten kanssa tai ei ollenkaan. Ylipäätään juhlimme pääasiassa lapsiperheiden kesken lapset mukana. Ei siis tarkoita, ettemmekö juhlisi, emme vain ole kännissä emmekä ilman lapsia ;).

Meillä toimii homma niin toisen lapsiperheen kanssa, että vuorotellen hoidetaan muutama tunti kerralla toistemme lapsia, jolloin vanhemmat pääsevät kahdestaan syömään, elokuviin, teatteriin jne. Parin tunnin irtiotto silloin tällöin, ei rasita lasta, hoitajaperhettä tai vanhempia. Toimii periaatteella palvelus palvelusta, eikä mitään koko yön hoitovuoroja. Ollaan harrastettu tätä siitä lähtien, kun lapsi on ollut puolivuotias pari kuukauden välein. Suosittelen, jos esim. isovanhempia tms. tukiverkostoa ei asu lähellä.

Ollaan oltu 3 kertaa häissä sinä aikana kun meillä on ollut lapset. Yhdellä kertaa oltiin sellaisessa paikassa, jossa hääpaikalla saattoi olla yötä. Eli lapsi oli mukana (silloin meillä oli vaan yksi lapsi). Muilla kerroilla on olleet kyseessä miehen kavereitten häät, jolloin ollaan oltu lasten kanssa mukana siihen asti kun lapset jaksaa valvoa, ja sitten mä olen lähtenyt lasten kanssa ja mies jäänyt vielä. Kavereitten kanssa pidetään illanistujaisia (esim. vappuna, uutena vuotena jne.) niin, että lapset laitetaan sitten illan tullen toiseen huoneeseen siskonpetiin nukkumaan ja aikuiset voi vielä jatkaa iltaa. Ollaan sitten joko yötä kyläpaikassa tai otetaan jossain vaiheessa nukkuvat lapset mukaan ja kärrätään kotiin. Mökkireissut kaveriporukalla onnistuvat hyvin myös niin, että lapset on mukana. Jos käydään miehen kanssa kaksistaan ravintolassa syömässä tms. niin käydään yleensä päiväsaikaan. Ollaan ihan hyvin saatu ns. tuuletettua itsemme, kiitos kysymästä. Tietty alkoholia ei voi käyttää samalla tavalla kuin jos ei olisi lapsia mukana, mutta pari lasillista voi ihan hyvin ottaa (siis jos ei ole lähdössä ajamaan).

Alkuperäinen kirjoittaja `^*):
meidän tyttö nyt kohta 3 kk, on ollut yökylässä jo noin 3-4 krt tädillään. se on ihmeellistä kun saa nukkua yöllä edes 5-6 tuntia heräämättä.
tyttö on myös viikoittain noin 3 krt muutaman tunnin hoidossa että äippä pääsee urheilemaan. se on ihanaa kun on tällainen mahdollisuus ja melko usein vielä.

Et sitten tainnut imettää. Siitä varmaan johtuu myös niiden hormonien puute, joka olisi tehnyt noin pienen vauvan yökylään jättämisen äidille liian raastavaksi.

Olisi meilläkin ollut mahdollisuus jättää vauvat yökylään, mutta en todellakaan antanut noin pieniä muiden hoitoon. Vauvat tarvitsivat äitiä ja söivät rintaa puoli vuotiaiksi. Yöheräilyt kuuluvat vauva-aikaan. Päivällä voi nukkua lasten kanssa omia univelkoja pois. Vauvat alkoivat nukkua kokonaisia öitä vajaan vuoden ikäisinä. Siitä lähtien on saanut nukkua ihan rauhassa 11 h yöunia.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinaliisa:

Ollaan oltu 3 kertaa häissä sinä aikana kun meillä on ollut lapset. Yhdellä kertaa oltiin sellaisessa paikassa, jossa hääpaikalla saattoi olla yötä. Eli lapsi oli mukana (silloin meillä oli vaan yksi lapsi). Muilla kerroilla on olleet kyseessä miehen kavereitten häät, jolloin ollaan oltu lasten kanssa mukana siihen asti kun lapset jaksaa valvoa, ja sitten mä olen lähtenyt lasten kanssa ja mies jäänyt vielä. Kavereitten kanssa pidetään illanistujaisia (esim. vappuna, uutena vuotena jne.) niin, että lapset laitetaan sitten illan tullen toiseen huoneeseen siskonpetiin nukkumaan ja aikuiset voi vielä jatkaa iltaa. Ollaan sitten joko yötä kyläpaikassa tai otetaan jossain vaiheessa nukkuvat lapset mukaan ja kärrätään kotiin. Mökkireissut kaveriporukalla onnistuvat hyvin myös niin, että lapset on mukana. Jos käydään miehen kanssa kaksistaan ravintolassa syömässä tms. niin käydään yleensä päiväsaikaan. Ollaan ihan hyvin saatu ns. tuuletettua itsemme, kiitos kysymästä. Tietty alkoholia ei voi käyttää samalla tavalla kuin jos ei olisi lapsia mukana, mutta pari lasillista voi ihan hyvin ottaa (siis jos ei ole lähdössä ajamaan).

No juu, kyllähän sitä noinkin voi toimia. Ja hyvä jos toimii teillä. :) Ja toki mekin liikutaan ja kyläillään lapsemme kanssa, mutta hän on vielä sen verran pieni että tuommoiset siskonpedit ym. eivät tulisi kysymykseen. Ja lapsi kun heräilee vielä pari kertaa yössä, niin ei siinä voisi kunnolla itse rentoutua (enkä tarkoita nyt mitään ryyppäämistä). Siksi on parempi jättää lapsi mummulaan hoitoon. Mulla onkin siinä erilainen ajatusmaailma, että tarvitsen sellaisiakin iltoja miehen kanssa, jolloin meidän ei kertakaikkiaan tarvitse huolehtia lapsesta, vaan voimme keskittyä toisiimme, ystäviimme jne. ilman että tarvitsee miettiä esim. puhutaanko liian lujaa jos lapsi vaikka herää. Ja sekin hyvä puoli siinä hoitoon viemisessä on, että aamulla saa kerrankin nukkua niin pitkään kuin haluaa!

Yhteistyössä