Kuinka saada "lapsikoru" hela puhtaaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelp me
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jelp me

Vieras
se kalevalakorun lapsihela on ihan törkeen likainen. Kuin ihmeessä sen saa puhtaaksi. Olen foliolla vuorannut kipon ja merisuolavedessä liuottanut, mut niissä syvennyksissä on varmaan kuolluttaihoa tms. likaa jota en saa pois. On siis tummunut mut myös ihan likainen. Pumpulilla ja pumpulipuikoilla sitä yritin saada, mut vain osan sain lähtemään.

Uskaltaisko sitä pehmeällä hammasharjalla vähän hinkata? Oon jotain hopeakoruja joskus teininä putsannut hammasharjalla ja -tahnalla :) Ei välttis ihan korrektein keino mutta kun kerrottiin että se puhdistaa hyvin :D

Kehtaa sitä liikkeeseenkään viedä, ennen ku oon tuon lian saanu irti :) jos uhrais hammasharjan siihen :). Koru on raksa ja aina kaulassa, mut tästälähdin, jos tuon nyt puhtaaksi saan pidän parempaa huolta ja putsaan useammin. Kiitti vinkeistä!

Ja hopeakorujen tummentumat lähtevät hyvin Silver quick nimisellä aineella. Se on nestemäistä ja sinistä, sitä sai ainakin aiemmin ihan marketeista. Aine on hopean puhdistamiseen tarkoitettua, siihen kastetaan puhdistettavat korut ja sitten huuhdellaan huolellisesti. Koru kirkastuu välittömästi tummentumista, joita tulee käytön tai säilytyksen seurauksena, kuitenkaan tarkoituksella patinoidut kohdat eivät kirkastu.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmuli:
Ja hopeakorujen tummentumat lähtevät hyvin Silver quick nimisellä aineella. Se on nestemäistä ja sinistä, sitä sai ainakin aiemmin ihan marketeista. Aine on hopean puhdistamiseen tarkoitettua, siihen kastetaan puhdistettavat korut ja sitten huuhdellaan huolellisesti. Koru kirkastuu välittömästi tummentumista, joita tulee käytön tai säilytyksen seurauksena, kuitenkaan tarkoituksella patinoidut kohdat eivät kirkastu.

Tiedä sitten onko legendaa, mutta olen kuullut että tuo Silver Quick ei tekisi koruille hyvää ja että puhdistuminen perustuu hopean syöpymiseen.

Hopeaesineelle puhdistusohje:

Kääri esine löyhästi alumiinifolioon. Keitä kattilassa vettä (niin paljon, että esine hyvin peittyy veteen). Lisää kiehuvaan veteen teelusikallinen ruokasoodaa ja folioon kääritty esine. Anna kiehua muutaman minuutin. Ota pois ja kiillota esine pehmeällä kankaalla.

On turvallinen keino hopealle, poistaa tummentumat, jotka siis ovat hapettunutta hopeaa, tällä konstilla pelkistyy takaisin kirkkaaksi ja kauniiksi.

mä olen kans tätä helaa pessyt hammasharjan kanssa varovasti hinkaten... kerran on puhdistettu liikkeessä. Tuon kiven taakse vaan menee likaa jota ei saa millään pois.. sitten se kivi näytää ihan samealta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmuli:

Tiedä sitten onko legendaa, mutta olen kuullut että tuo Silver Quick ei tekisi koruille hyvää ja että puhdistuminen perustuu hopean syöpymiseen.

En ole havainnut mitään ongelmaa toistaiseksi. Olen useamman vuoden tuota ainetta käyttänyt. Ei korua siinä lioteta, vaan vain käytetään hetken. Hankaavat puhdistusaineet tekevät mielestäni enemmän vahinkoa pinnalle. Samaa ainetta käyttävät muutamat tutut kultasepät myös. Jos korua ei siinä jatkuvasti liottele, niin ei pääse kyllä mitään vahinkoa tapahtumaan. En tiedä sitten jos kyseessä olisi ohuesti hopeoitu koru, kuinka kauan kestäisi että pinta kärsisi.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Neuvoja;
http://www.kalevalakoru.fi/korut/hoito

Joo, ja aika fakiiri saa olla, jotta onnistuu puhdistamaan korun hankaamatta kiveä... Samoin ketjun puhdistaminen noilla hankaavilla aineilla on tuskainen ja epäonnistumaan tuomittu yritys.

Kiven vuoksi vien itse lapsikoruni (kultaa, sekin likaantuu ja tummuu) toisinaan kultasepälle, noita kaupallisia tuotteita en käytä.

Oman 7 vuotta vanhan helani puhdistin käsitiskiaineella ja pehmeällä hammasharjalla, ja puhdasta tuli! Itse asiassa hela ei ollut tummunut ollenkaan, vaan "tummuus" oli pelkkää vuosien varrella kertynyttä likaa. Aiemmin en ollut likaantumista edes huomannut, mutta nyt kun sain upouuden helan vanhan rinnalle, niin kyllä huomasi eron!

Nykyään kaupataan väliin jopa Lidlissä ultraäänipesuria.

Labrassa aikoinaan monet putsasivat vastaavalla laitteella korunsa, korut veteen vaan laitteen pohjalle ja laite päälle. Se tavallaan täristää ne liat irti. Yksi laborantti kehui, ettei muuten saa kivisormuksesta likoja väleistä pois.

Yhteistyössä