Kuinka saada hienotunteisesti vanha ihminen oppimaan nimet?

Endless Sacrifice

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 728
1
36
Yleensähän täällä haukutaan anoppeja, no mä vedän vähän pidemmälle...

Anopin anoppi on ihan mahdoton, kun se ei muka muista meidän lasten sukunimeä. Ehkä se sitten on vanhalle ihmiselle mahdotonta käsittää että lapset ei mene automaattisesti miehen nimelle (kun ei vaimokaan). Ja se muuten oli miehen päätös että lapset saa mun sukunimen.

Mä vielä otan asian vitsillä tai ainakin se menee vaan lujaa ohi, kun lapset saa synttäri ym. kortteja väärällä nimellä. Mutta noi lapset alkaa oleen itte tosi kiukkusia moisesta. Hurrikaanikin värittää väärän sukunimen piiloon ja kirjoittaa oikean tilalle.

Miten tuolle hellästi muistuttais, että mikäs se olikaan se lasten sukunimi? Ei ihan normaalisti kuitenkaan isomummun kanssa käytetä sukunimiä vaan ollaan paljon tuttavallisempia.

Miehen hommahan tuo tietysti olis, mutta kun ei se muista moista asiaa hoitaa koskaan.

Laittakaa joulukortti, johon alle jokaisen perheenjäsenenne koko nimi. Ehkä ensi vuonna (jos ikää riittää anopin anopilla) tulee jokunen oikeaan osuva onnittelukorttikin.

Jos kyse on oikeasti vanhasta ihmisestä, niin voisi lapsillekin opettaa, että vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa ja antaa asian olla. Ette ilmeisesti ole kuitenkaan kamalan paljon tekemisissä sellaisissa tilanteissa missä sukunimellä olisi merkitystä.

joskus voi olla oikeasti aika vaikeaa pysyä perässä noissa sukunimissä kun joillakin perhekokoonpanokin vaihtelee aika usein.
Itse törmäsin viime viikolla uusperheeseen jossa ainakin kolme eri sukunimeä ja pitää myöntää että vähän jäi hämäräksi että kukas olikaan milläkin sukunimellä. Ja aikansa vei ennenkin minulle syöpyi muistin sopukoihin tytön poikakaverin sukunimi ja niinpä lähti joku kortti heille tytön nimellä ja sukunimellä ja perässä oli poikakaveri pelkällä etunimellä.
vanhempi ihminen kuten ap:n lasten isomummo (niinkö tuo yksinkertaisemmin menisi) toki olettaa että perhe on yhdellä nimellä.
Sattuihan se sukunimi kuitenkin oikeaan perheeseen, lohduttaudu sillä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos kyse on oikeasti vanhasta ihmisestä, niin voisi lapsillekin opettaa, että vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa ja antaa asian olla. Ette ilmeisesti ole kuitenkaan kamalan paljon tekemisissä sellaisissa tilanteissa missä sukunimellä olisi merkitystä.

No eiköhän me kunnioiteta vanhempaa ihmistä juuri sillä ettei olla asiasta hänelle möläytetty lainkaan. Lapset kihisee vaan itsekseen.

Harvoimpa sitä läheisten kesken sukunimiä käytetään.

Niin meillä mun appeni ei HALUA muistaa lastemme oikeita nimiä. Vaan hän on nimennyt lapsemme omakeksimillään nimillä, jotka eivät todellakaan miellytä meitä. Mua se suorastaan raivostuttaa! Lisäksi hän ei ole hyväksynyt sitä faktaa että lapsillamme on sama sukunimi kun mulla. Joten mm tyttäremme on saanut kortteja olemattomalla nimellä, eli etunimenä on lempinimi ja sukunimenä mieheni sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:

No eiköhän me kunnioiteta vanhempaa ihmistä juuri sillä ettei olla asiasta hänelle möläytetty lainkaan. Lapset kihisee vaan itsekseen.

olisiko lapset nostaneet kamalan haloon, jos äiti ei ensin?? Minusta lapsille sukunimet ei niin kamalan tärkeitä ole, kavereitakin puhutellaan etunimin

Nimenomaan.

Siksi tarkoitinkin että jutelkaa lapsillekin että vanhojen ihmisten kannattaa antaa olla sellaisia kuin ovat. Vaikka tekisikin tuon ihan tahallaan, koska on sitä mieltä että perheen täytyy ottaa miehen nimi, niin ei tuon ikäistä enää kasvattaa kannata.

Ei kaikki ikäihmiset välttämättä muista vaikka olisivat kuulleetkin muutaman kerran teidän lasten sukunimet. En oikein usko, että' kiusallaan laittavat väärän nimen. Ennen on ollut vielä harvinaisempaa, että lapset ovat saaneet äidin sukunimen. Mä en itse tekis asiasta noin isoa numeroa. Selittäisin vaan lapselle/lapsille ettei mummo muista eikä sillä pahaa tarkoita.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
joskus voi olla oikeasti aika vaikeaa pysyä perässä noissa sukunimissä kun joillakin perhekokoonpanokin vaihtelee aika usein.
Itse törmäsin viime viikolla uusperheeseen jossa ainakin kolme eri sukunimeä ja pitää myöntää että vähän jäi hämäräksi että kukas olikaan milläkin sukunimellä. Ja aikansa vei ennenkin minulle syöpyi muistin sopukoihin tytön poikakaverin sukunimi ja niinpä lähti joku kortti heille tytön nimellä ja sukunimellä ja perässä oli poikakaveri pelkällä etunimellä.
vanhempi ihminen kuten ap:n lasten isomummo (niinkö tuo yksinkertaisemmin menisi) toki olettaa että perhe on yhdellä nimellä.
Sattuihan se sukunimi kuitenkin oikeaan perheeseen, lohduttaudu sillä =)

Juu helpommin sanottuna isomummu (mutta pääsimpä kerrankin valittamaan anopista vaikka onkin sitten anopin anoppi :D ).

Ja on sentään perheessä oleva sukunimi.

Ja tuosta juuri varmaan on kyse, että olettaa että lapset on miehen nimellä. Ihan hyvin sentään muistaa sen että mä pidin oman nimen kun me naimisiin mentiin.

Ja uusperheet on vaikeita nuoremmankin muistaa ja käsittää. Mutta nyt ei ole kyse siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Niin meillä mun appeni ei HALUA muistaa lastemme oikeita nimiä. Vaan hän on nimennyt lapsemme omakeksimillään nimillä, jotka eivät todellakaan miellytä meitä. Mua se suorastaan raivostuttaa! Lisäksi hän ei ole hyväksynyt sitä faktaa että lapsillamme on sama sukunimi kun mulla. Joten mm tyttäremme on saanut kortteja olemattomalla nimellä, eli etunimenä on lempinimi ja sukunimenä mieheni sukunimi.

:headwall: :headwall:

Kai se on vaan koitettava kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
Ei kaikki ikäihmiset välttämättä muista vaikka olisivat kuulleetkin muutaman kerran teidän lasten sukunimet. En oikein usko, että' kiusallaan laittavat väärän nimen. Ennen on ollut vielä harvinaisempaa, että lapset ovat saaneet äidin sukunimen. Mä en itse tekis asiasta noin isoa numeroa. Selittäisin vaan lapselle/lapsille ettei mummo muista eikä sillä pahaa tarkoita.

Mä en ole tehnyt tästä mitään numeroa (paitsi nyt täällä ). En ole isomummulle maininnut lainkaan eikä lapsetkaan.

Ihana anoppi!
Mut teillähän oli erikoiset etunimet?
Eihä se sovi! Pitää olla PEKKA tai MAIJA!

:headwall: :headwall: :D

Muoks. siis appi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

olisiko lapset nostaneet kamalan haloon, jos äiti ei ensin?? Minusta lapsille sukunimet ei niin kamalan tärkeitä ole, kavereitakin puhutellaan etunimin

Lapsi sen ensin huomas, nyt kun osaa jo itse lukea saamansa kortit. Kun mä postia lajitellessani törmään selvästi lapsen synttärikorttiin ja kun sattuneestaa syystä tiedän kummalla on synttärit lähellä niin mä vaan annan kortin lukematta oikealle vastaanottajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:

Ihana anoppi!
Mut teillähän oli erikoiset etunimet?
Eihä se sovi! Pitää olla PEKKA tai MAIJA!

:headwall: :headwall: :D

Muoks. siis appi.

Niin onhan meidän lapsilla hieman erikoisemmat nimet. Mutta appi oli nimennyt meidän esikoisemme jo valmiiksi POJAN nimellä kun olin raskaana. Ja kun syntyikin tyttö niin hänestä ei koskaan ole suostunut käyttämään oikeaa nimeä vaan ainoastaan lempinimeä joka kuitenkin on muunnos tytön nimestä. Sitten kun saimme pojan niin appi otti käyttöön tämän pojan nimen jolla oli kutsunut esikoistamme enen syntymää. Toisen pojan synnyttyä hänellä oli taas jo valmiina nimi pojalle. Eihän se mitään jos kyse olisi hellittelynimistä tai lempinimistä. Mutta kun kyse on tavallisista oikeista kalenterinimistä!

Yhteistyössä