H
Hätä
Vieras
Kuinka pitkälle pitää mielestänne pitkässä parisuhteessa vain ymmärtää toisen ongelmia jos hän ei itse näytä niille mitään todellista haluavan tehdä? Tilanteemme on se että puolisollani on tietty fobia/pakkomielletyyppinen käyttäytyminen joka vaikuttaa aika paljon jokapäiväiseen elämäämme ja parisuhteeseemme (sinällään melko pieni ja ulospäin näkymätön asia). Myös lapset joutuvat kärsimään siitä jonkin verran. Hän kyllä myöntää usein sen olevan henkinen ongelma mutta sitten taas koko asia on ihan todellinen ja rationaalisesti perusteltava jolloin ongelma ei enää olekaan henkinen vaan todellinen. Asiassa siis soudetaan ja huovataan jatkuvasti ja tilannetta on jatkunut jo yli kaksi vuotta. Itse olen tilanteeseen jo aika kyllästynyt koska selkeä puhe, tiukkuus tai ymmärtävä ystävällisyys eivät tunnu muuttavan mitään. Nykyisellään entisestä sopuisasta ja seesteisestä liitostamme on jäljellä aika vähän, nykyisellään on jatkuvasti konflikteja koska itse yritän lastenkin takia pitää ihan normaalia elämää yllä. Tämä ei taas onnistu hänen "standardeillaa". Tilanne on siis vähän sama kuin sottapytty ja siivousmaanikko yrittäisivät elää sopuisasti saman katon alla, eihän se onnistu. Entinen mukava helppo yhteiselo on siis poissa ja tilalla kireys ja nalkuttaminen. Rakastan vieläkin puolisoani ja tiedän että hänkään ei voi hyvin eikä tee tätä tahallaan. Hän on kyllä hakenut apua mutta lähinnä asian "sivuvaikutuksiin" eikä ole saanut käytännössä apua itse ongelmaan. Eikä oikein usko saavankaan.