Kuinka moni tunnustaa eläneensä yli varojen? Muita joilla on hienostelu koitunut kohtaloksi?

• Viestiketjun aloittaja "Weera"
  • Ensimmäinen viesti
Suurituloiset käyttävät rahansa toisin. Autohan on sellainen näkyvä asia ja monet hyvätuloiset ostavat perusautoja. Siitä ehkä johtuu tämä ajattelutapa, etteivät hyvätuloiset näytä varallisuuttaan. Suomessa kun se varallisuus päätellään vain sen perusteella mitä työpaikalla nähdään.
Etenkin jos korkea koulutus ja hyvät tulot kulkevat käsi kädessä, sitä useammin ne näkyvimmät asiat ovat hyvin tavallisia.
Hyvätuloiset panostavat esimerkiksi matkusteluun eri tavalla. He valitsevat kohteekseen usein kalliita ja hitusen erikoisiakin kohteita. Hyvätuloiset saatavat juurikin lähteä sinne Kanadaan, Uuteen-Seelatiin tai Gambiaan.

Hyvätuloisilla on yleensä sitten kalliita puhelimia ja vaatteita. Eli se raha voi näkyä vaikkapa niiden kalliiden aurinkolasien ja merkkilaukun kanssa.

Harva on esim. käynyt monessa talossa sisällä ja se perustalo voi olla sisältä kuinka hulppea vaan. Talohan on voitu rakentaakin silloin paljon nuorempana ja sitten vanhemana ja rikkaampana ei haluta kuitenkaan pois muuttaa.

Eli tuo auto on ehkä ainut asia Suomessa, mihin kovin moni suurituloinen ei panosta ja siitä ehkä mielikuva, että rikkaat eivät näytä rahojaan. Rikkaat kyllä näyttävät varallisuutensa, mutta muulla tapaa.

vieras.
Taas tätä ah niin ihanaa yleistystä täällä, miten ne duunarit haluaa näyttää, että on hieno auto ym. Minä ja mies ollaan ihan perusduunareita, palkka on tosin ihan vertailukelpoinen moneen enemmän koulutettuun ammattiin. Ja tuttavapiirikin koostuu näistä duunareista. Ja kumma kyllä, yhtään sellaista en tunne, kenellä olisi jotenkin näyttämisen tarvetta. Eletään niinkuin oikeasti varaa on.

Joku toki saattaa kuvitella, että ollaan rikkaita tai meillä on kauheasti lainaa. On iso omakotitalo kunnon tontilla ja useita autoja, eikä ne ole mitään parin sadan kotteroita. Yhtään ei kummallakaan kyllä autoista lainaa ole, asunnosta kyllä. Remonttia tänä vuonna tulossa, ikkunat vaihdetaan ja tehdään terassia ja muuta pientä. Näihin käytetään niitä säästöjä. Yhdestä parin tonnin autosta (halvin noista) on tarkoitus päästä eroon, muut on käyttöautoja tai harrasteautoja. Ja nämä autot ei ole mitään perus-toyotaa. Mutta ei ne mitään näyttelykappaleitakaan muita varten ole, ihan ominaisuuksien mukaan valittu. Mitään audia tms saksalaista meidän pihaan ei todellakaan tule, niistä tulee tosiaan mieleen just se, että sellaisen omistaja haluaa jotenkin näyttää että on muka-hieno auto. Ja kuitenkin se auto on jatkuvasti korjaamolla.

Asunto on sisustettu omien makujemme mukaan, ei hintalapun. Mitään merkkitietoisia ei tosiaankaan olla. Ihan hyvin tuolle vauvalle kelpaa ne kirppari tai muut halpisvaatteet. Ei se niitä vielä kuluta. Sitten kun alkaa kuluttamaan, niin ostetaan sitä mikä hyvin kestää, merkillä ei mitään väliä. Silloinkin varmaan kirpparilta jos jotain löytyy. Mihinkään turhuuksiin kun ei rahaa laiteta, niin hyvin sitä säästöön jää. Nytkin, vaikka olen hoitovapaalla, tosin ei ne tulot tippunut kuin pari sataa verrattuna siihen mitä töissä ollessa on. Ja se summa säästyy jo bensoissa, kun auto on molemmilla pakollinen työn takia. Toki kun ei asuta missään isossa kaupungissa, niin asuinkustannukset noin muuten ei ole mitkään kalliit. Joku toki saattaa kuvitella että meillä rahaa olis tai että halutaan niin uskotella, mutta siinähän kuvittelee. Ja tosiaan jo työkavereita kun on noin sata, ja kaikki luonnollisesti duunareita myös, eikä kukaan niistäkään ole ainakaan tietääkseni tällainen yli varojensa eläjä. No yksi ehkä on, mutta hänellä sekään ei johdu mistään näyttämisen halusta. Ajelee jollain fiatilla, mutta tuhlaa rahansa kaikkeen hyödyttömään.

Enemmänkin on sellainen fiilis, että ne näyttämisen haluiset on niitä pikkuisen parempituloisia, mutta ei oikeasti rikkaita. On ehkä joku ns. hienompi ammatti, silläkin halutaan päteä ja halveksia samalla niitä duunareita. Ja halutaan näyttää, että on sitä rahaa, vaikka sitä oikeasti ei niin paljon olekaan.

Noniin, tuossakin oli vain todettu ettei valtaosa hyvätuloisista osta kalleimpi autoja, mutta tuo EI tarkoittanut että rikkaat ostaisivat keskimäärin halvempia autoja. :) Päinvastoin, varusteluisda kalliimmat tilastollisesti, muuten ei kovin suurta eroa. Eli ei, hyvätuloiset EIVÄT osta halvempia autoja. :) Älkäähän lukeko otsikkoa liian sokeasti.
Ei uusi auto koskaan halpa ole . Tuossa nimenomaan sanottiin, että rikkaat panostavat laatuun ja varusteluun. Laatu kulkee usein käsikädessä muutaman perusmerkin kanssa. Nahkaverhoilua, tehoa ja automaattivaihteet saa rahalla autoon kuin autoon.

hmmmmmmm
[QUOTE="hmmm";28246287]Mun mielestä pienituloinen duunari ja suurituloinen yritysjohtaja panostaa juurkin siihen näyttämiseen molemmat. toinen ostaa sen kalleimman laukun kun ei ole kalleimpaan autoon varaa. Ihan samanlaisia ihmisiä molemmat.[/QUOTE]

Meillä on työpaikassa hyvätuloisilla eniten volkkaria ja audia varusteineen, pienituloisilla taas ei autoa mutta hienot merkkilaulut, hyvätuloisilla usein molemmat. Hyvätuloiset käyvät selvästi ammattikampaajilla. Tässä selvimmät erot mitä olen huomannut. Keskituloisilla taas tosi sekalaisesti enkä ole onnistunut mitään jakoa tekemään.,Ikinä en ole kuitenkaan pienituloisella mitään suht uusia bemareita ja Audeja havainnut, eikä oikein voisikaan. Sitten hienompia autoja löytyy vain pari ja molemmat parhaiten tienaavilla, yhdellä hyvin tienaavalla on vanha Mazda.

Tuota autoasiaa en ymmärrä. Mä en ole IKINÄ ajatellut, että auto kertoisi tuloista/koulutuksesta yhtään mitään. Mä olen aina ajatellut, että autolta halutaan eri asioita.
Jos joku kertoo, että aikoo ostaa kaksipaikkaisen pärinäauton, niin ajattelen lähinnä, että hän on sellaienn autoihminen, joka ehkä tykkää satsata autoihin, lukee niistä paljon, käy katsomassa kiihdytyskisoja tms. Jonukn unelma on tietynlainen auto, jonkun hevonen.

Se että joku sanoo ostaneen perusaudin, niin ajattelen vain, että kiva kun ostivat uuden auton ja ehkä he tarvitsivat uutta autoa.

Auto ei kerro mulle yhtään mitään tuloista/koulutuksesta. Mä en edes tiedä millainen auto esim. pomollani on. Muistelisin kyllä, että joku farmari vissiin.

Ajatteleeko ihmiset oikeasti, että auto kertoo jotakin koulutuksesta/varoista? Mä en ole koskaan ajatellut niin. Mä olen ajatellut, että auto on vain auto ja joku haluaa nyt vain X-merkkisen auton.

"Helvi"
Mä en ymmärrä autoista mitään. Miehen veljellä on sellainen kaksiovinen "sporttiauto". Vasta jouluna mulle selvisi, että se on joku kallis bmw coupe m3 vai mikä lie. Siihen asti mä olin luullut, että se on joku pikkubemari, bemarin halpisversio. Ihan kuten citikan c2 on citikan "pikkuauto" ja edullinen versio.

[QUOTE="Helvi";28246369]Mä en ymmärrä autoista mitään. Miehen veljellä on sellainen kaksiovinen "sporttiauto". Vasta jouluna mulle selvisi, että se on joku kallis bmw coupe m3 vai mikä lie. Siihen asti mä olin luullut, että se on joku pikkubemari, bemarin halpisversio. Ihan kuten citikan c2 on citikan "pikkuauto" ja edullinen versio.[/QUOTE]

Ihan yleistä naisilla. Monella naisella on käsitys, että oli auto millainen tahansa, jos se on kaksiovinen, niin sen täytyy olla ko. merkin halpisversio ja pieni cityauto..ihan siinä missä se citikka c3 tai audi a3:nenkin.

voi palstalaisia
Tuota autoasiaa en ymmärrä. Mä en ole IKINÄ ajatellut, että auto kertoisi tuloista/koulutuksesta yhtään mitään. Mä olen aina ajatellut, että autolta halutaan eri asioita.
Jos joku kertoo, että aikoo ostaa kaksipaikkaisen pärinäauton, niin ajattelen lähinnä, että hän on sellaienn autoihminen, joka ehkä tykkää satsata autoihin, lukee niistä paljon, käy katsomassa kiihdytyskisoja tms. Jonukn unelma on tietynlainen auto, jonkun hevonen.

Se että joku sanoo ostaneen perusaudin, niin ajattelen vain, että kiva kun ostivat uuden auton ja ehkä he tarvitsivat uutta autoa.

Auto ei kerro mulle yhtään mitään tuloista/koulutuksesta. Mä en edes tiedä millainen auto esim. pomollani on. Muistelisin kyllä, että joku farmari vissiin.

Ajatteleeko ihmiset oikeasti, että auto kertoo jotakin koulutuksesta/varoista? Mä en ole koskaan ajatellut niin. Mä olen ajatellut, että auto on vain auto ja joku haluaa nyt vain X-merkkisen auton.
Ketjun perusteella mekin halutaan vain näyttää kun meillä on se vuoden vanha Audi automaattinen.

Hyvä tietää, enpä ajatellut sen audin nyt ihan niin ihmeellinen olevan kuitenkaan. Halusimme vain juuri tämän auton ja sellainen ostettiin. Mielestäni ihan keskiluokkainen auto jos nyt jotenkin pitää arvioida, vähän hemmoteltiin itseämme mieliautolla ja panostettiin kun tulot nousivat . Mutta että ihan brassailua!? :LOL: Sitten tulisi pihaan kyllä paljon hienompaa autoa isolla velalla! :D

"vieras"
[QUOTE="Helvi";28246369]Mä en ymmärrä autoista mitään. Miehen veljellä on sellainen kaksiovinen "sporttiauto". Vasta jouluna mulle selvisi, että se on joku kallis bmw coupe m3 vai mikä lie. Siihen asti mä olin luullut, että se on joku pikkubemari, bemarin halpisversio. Ihan kuten citikan c2 on citikan "pikkuauto" ja edullinen versio.[/QUOTE]

Sama vika. Hummeriakin luulin joksikin armeijan ylijäämätraktoriksi.. :D

"vieras"
Ketjun perusteella mekin halutaan vain näyttää kun meillä on se vuoden vanha Audi automaattinen.

Hyvä tietää, enpä ajatellut sen audin nyt ihan niin ihmeellinen olevan kuitenkaan. Halusimme vain juuri tämän auton ja sellainen ostettiin. Mielestäni ihan keskiluokkainen auto jos nyt jotenkin pitää arvioida, vähän hemmoteltiin itseämme mieliautolla ja panostettiin kun tulot nousivat . Mutta että ihan brassailua!? :LOL: Sitten tulisi pihaan kyllä paljon hienompaa autoa isolla velalla! :D
Joo audihan alkaa olla varsinainen kansanauto ainakin isommissa kaupungeissa. Mutta minua kyllä kiinnostaisi tietää, MIKSI esim. juurikin Audi. Miksei vaikka bemari? Tai Vovo? Kyllähän automerkeistä ja niiden valinnasta ja merkityksistä on tehty hyllymetreittäin sosiologisia ja taloustieteellisiäkin tutkimuksia ja yleensä niissä on päädytty siihen, että yleensä automerkin valinnalla halutaan ilmentää jotain.

pertila
Teidän tilanteessa voisin harkita liian ison talon myymistä ja sopivan kokoisen talon ostamista. Kaikesta ylimääräisestä luopuminen, juuri ylimääräisen auton pois myyminen. Todennäköisesti moni perhe joutuu vaikeuksiin tulevaisuudessa kun korot nousee, joten senkin vuoksi asumiskustannukset kannattaa huomioida.

Sit ihan sähkön, vakuutuksien ym. kilpailuttaminen ja turhien lehtien/kanavapakettien lopettaminen voi säästää sievoisen summan, minkä voi vaikka sitten lapsille laittaa säästöön.

"Ninde"
Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että ihmiset elävät eri tavalla tuloista riippumatta? Minäkään en ole ikinä ajatellut, että auto kertoo sosioekonomisesta asemasta yhtään mitään. Auto kertoo enemmän ihmisestä ja hänen mielenkiinnon kohteistaan.

Me kai olemme nyt sitten niitä varakkaita. Meillä on hyvät tulot, mutta myös rikkaat suvut ja perintöjä kilissyt.

Meidän kotimme on 135 neliöinen yksikerroksinen puutalo. Minun mielestäni se on kaunis, eikä ollenkaan mikään ihan "perustalo". Meillä on vain yksi lapsi ja talo on meille liiankin iso. Kyllä me olemme silti ulkokuoreen panostaneet.
Sisällä meillä on kalliit ja laadukkaat kodinkoneet, uutta tekniikkaa ja hieno sisustus.
Mä ostan lapselle paljon vaatteita ja merkkivaatteissa kulkee. Löytyy lassieta, ticketiä, burberryä, gantia, nikeä, salomonia yms.
Itselläni on merkkilaukkuja ja ostelen usein vaatteita, kalliita meikkejä yms.

Mulla on pitkä luonnonkihara tukka, josta pidän. Hiukset tasoitan itse. Kampaajalla en ole käynyt varmaan kymmeneen vuoteen. Kosmetologilla käyn joskus.

Meillä on trendipuhelimet kaikilla, löytyy ipadiä, järjestelmäkameraa yms.

Ulkomailla ollaan käyty nyt kerran tai pari vuodessa. Nyt tulee ehkä pidempi tauko, koska elämäntilanteen vuoksi ei välttämättä ole aikaa. Ehkä joku Tukholman reissu tehdään.
Kotimaassa reissataan paljon.

Meillä on omaisuutta (osakkeita, maata, metsää, sijoitusasunto yms) yhteensä yli 800t edestä.

Mä myös säästän lapselle rahaa. Meidän autot ovat ihan tavallisia. Uudehkoja kyllä. Mutta ihan sellaisia kansanautoja.

mask
Suurituloiset käyttävät rahansa toisin. Autohan on sellainen näkyvä asia ja monet hyvätuloiset ostavat perusautoja. Siitä ehkä johtuu tämä ajattelutapa, etteivät hyvätuloiset näytä varallisuuttaan. Suomessa kun se varallisuus päätellään vain sen perusteella mitä työpaikalla nähdään.
Etenkin jos korkea koulutus ja hyvät tulot kulkevat käsi kädessä, sitä useammin ne näkyvimmät asiat ovat hyvin tavallisia.
Hyvätuloiset panostavat esimerkiksi matkusteluun eri tavalla. He valitsevat kohteekseen usein kalliita ja hitusen erikoisiakin kohteita. Hyvätuloiset saatavat juurikin lähteä sinne Kanadaan, Uuteen-Seelatiin tai Gambiaan.

Hyvätuloisilla on yleensä sitten kalliita puhelimia ja vaatteita. Eli se raha voi näkyä vaikkapa niiden kalliiden aurinkolasien ja merkkilaukun kanssa.

Harva on esim. käynyt monessa talossa sisällä ja se perustalo voi olla sisältä kuinka hulppea vaan. Talohan on voitu rakentaakin silloin paljon nuorempana ja sitten vanhemana ja rikkaampana ei haluta kuitenkaan pois muuttaa.

Eli tuo auto on ehkä ainut asia Suomessa, mihin kovin moni suurituloinen ei panosta ja siitä ehkä mielikuva, että rikkaat eivät näytä rahojaan. Rikkaat kyllä näyttävät varallisuutensa, mutta muulla tapaa.

Tuskimpa pörssiyhtiöiden pomot skodalla tai tojotalla ajelee...

sama vieras
[QUOTE="vieras";28246420]Joo audihan alkaa olla varsinainen kansanauto ainakin isommissa kaupungeissa. Mutta minua kyllä kiinnostaisi tietää, MIKSI esim. juurikin Audi. Miksei vaikka bemari? Tai Vovo? Kyllähän automerkeistä ja niiden valinnasta ja merkityksistä on tehty hyllymetreittäin sosiologisia ja taloustieteellisiäkin tutkimuksia ja yleensä niissä on päädytty siihen, että yleensä automerkin valinnalla halutaan ilmentää jotain.[/QUOTE]

Koska minulla on ärsyttävä mielleyhtymä bemareihin. :D Yksi pitää valita ja jostain syystä olen aina tykännyt audista. Pidän sitä sellaisena astetta hemmottelevampana merkkinä, mutta en missään nimessä mikään luxusautona tai sellaisena jolla voisi kerskua. Hieno se on ja omaan mieleen. Mulle Henk koht se tuntuu arjen luksuksena kun saa ostaa sen uuden kivan auton joka omaan mieleen. Elin köyhän lapsuuden ja aina haaveilin sellaisesta keskiluokkaisesta elämästä. Oikeastaan vähän jopa ärsyttää kun meitä pidetään niiiin hyvätuloisena, vaikka olemme ehkä keskituloisen ja hyvätuloisen perheen välimaastossa. Siitä puhuminen ärsyttää tai vaivaannuttaa, ei haittaa jos ajattelevat mielessään.

osaatko lukea

Mun mielessä tuossa lau123:n teksittä nimenomaan otettiin tavisatuon esimerkiksi perusaudi. Eli niin, että kirjoittaja pitää audia ihan tavisautona. Eli ei esimerkki tarkoittanut sitä, että se olisi erityisen kallis tai hieno.

---
Mulla ainakin nimenomaan tosi hyvä tuloisella ystävättärellä on suuri näyttämisen halu. Samaan aikaan itkee ettei muka pysty hoitamaan lastaan kotona (mikäs siinä, jos ei hoida mutta olisi sitten tyytyväinen valintaansa edes) ja kuitenkin rahaa on jatkuvasti rempata kodin sisustusta jne. Autot pitää olla viimeisen päälle ja asuntokin pitää aina olla sen alle kaksi vuotta vanha, sitten taas vaihdetaan että olisi uusi.

Me ollaan ihan tavallisia vuokralla asuvia pienituloisia mutta tarvetta ei ole näyttää kenellekään mitään. Ostan juu lapselleni huippu ulkovaatteet ym. mutta se on enemmän käytännöllisyyttä sillä me ulkoillaan paljon ja pidän tärkeänä, että lapsi on aina kuiva ja siististi puettu. Lapseen menee kyllä paljon rahaa mutta saa mennäkin tällä hetkellä. Tulee vielä aika, kun rahat ovat taas omiani.

Jokainen tyylillään mutta tämä kommentti oli vain tuohon ajatukseen, että pienituloiset haluaa näyttää.

Tavisaudilla tarkoitin, että perusmallien audit ovat tavallisia tavallisten työläisten autoja. Meilläkin on audi. Pidän sitä ihan normiautona. Olisin voinut esimerkissäni käyttää ihan hyvin perusvolvo, perustoyota, perusopel jne..

"mervi"
En minäkään ole koskaan ajattelut, että auto sen kummemmin kertoo varallisuudesta tai asemasta. Ehkä isoissa kaupungeissa sitten enemmän, mutta täällä maaseudulla ei.

Minä pidän lapsille säästämistä todella tärkeänä. Nyt on kummallakin lapsella (11v 17v) yli 40t omaa rahaa. Vanhemmalla taitaa olla jo yli 50t.

"vieras"
Ei ole mitään hienostelua meillä. Mitä esim. matkailuun tulee, olen aina pitänyt hotellia paikkana, jossa nukutaan yö, että jaksetaan taas seuraava päivä reissata kohteessa. Hostellikin on kelvannut ihan hyvin. Autosta yritetään eroon.
Mä yleensä aina valitsen hostellin. Yksin reissatessa voi jutella muiden kanssa, tapaa ihmisiä ympäri maailmaa ja saa treenata englannin kieltä.

nappikauppa
Minä taas ajattelen, että ihmisillä on eri asiat, mitä pitävät tärkeänä ja mihin panostavat. Osalle on todella tärkeää takoa sitä rahaa ja mitä enemmän numeroita tilin saldossa, sitä parempi. He sijoittavat rahaa koko ajan ja elämän tärkein tehtävä on saada rahaarahaarahaa. Eivät malta ostaa mitään kallista, koska nauttivat dollariensa päällä istumisesta.

Meillä on kallis ns. merkkiauto ja hulppea kämppä. Ei siksi, että haluaisimme pröystäillä. Me nautimme tästä elämästä. Tämä on MEIDÄN elämä. MINÄ nautin. Säästöjä meillä ei ole. Meidän tilanteessa joku olisi valinnut halvemman auton ilman lainaa ja säästänyt tilille rahaa. Itse en pidä tärkeänä, että tilillä olisi sen kummemmin rahaa.

Meidän lapsilla ei ole edes vielä omaa tiliä. Auto ja talo ovat myös lapsia varten. Eli ME elämme leveästi ilman säästöjä, koska ME tykkäämme elää näin.

Yhteistyössä