Kuinka moni tunnustaa eläneensä yli varojen? Muita joilla on hienostelu koitunut kohtaloksi?

• Viestiketjun aloittaja "Weera"
  • Ensimmäinen viesti
Nasha
[QUOTE="vieras";28245902]Sinänsä surullista, että joku ostaa huomiota ja hyväksyntää ulkoisilla merkeillä tavoitteena ehkä tehdä luokkanousu. Mutta näyttäminen menee hukkaan, sillä ulkoisilla statusasioilla näyttää vain vertaisilleen.[/QUOTE]

Ei voisi enää paremmin sanoa :)

Tottakai monimiljönäärit, jotka voivat pyyhkiä tuhatlappusillaan persettään ja joilla on oma lentokone ja lentäjä ovat asia erikseen.

Suomessa oikeasti rikkaat (etenkin koulutetut rikkaa) elävät aika pliisusti. He eivät nimenomaan edes halua mitään hyväksyntää tai statussymboleita. He ovat usein jalat maan pinnalla olevia tyyppejä, jotka siellä autokaupassa haluavat käytännöllisen pienikulutuksisen auton, johon saa varaosia tarvittaessa nopeasti.
Talon he rakentavat tarkasti käyttötarkoitusta miettien. Prameilu voi ehkä olla sitä, että rouvalla on varaa sisustaa useammin.
Toisaalta usein rikkaat ovat omaisuutensa jollakin hankkineet. Raha tulee takomalla.
Sijoituksista ei yleensä kukaan tiedä. En minä ainakaan tiedä onko mun jollakin tutulla osakesakku, sijoituskämppä, metsää, maata yms. Eli oikeasti varakkaat ja etenkin koulutetut varakkaat kokevat järkevämmäksi sijoittaa rahojaan ja tehdä lisää rahaa, kuin laittaa rahaa johonkin näkyvään.

Sitten ihmetellään "miten sillä niemisen liisalla oli varaa ostaa pojalleen opiskelijayksiö, kun eihän niillä ole koskaan ollut muuta kuin se ford...."

"Samma här"
NO ei niinkään yli varojen, mutta olisin voinut tehdä toisin. Iso kallis ja hieno talo syö niin paljon tuloja, ettei ole varaa tehdä lisää rahaa. Pienemmällä lainanlyhennyksell olisi varaa sijoittaa ja säästää enemmän.
Eli meillä jää kyllä rahaa säästöönkin, mutta nyt vanhempana ja viisaampana olisi rakentanut vähän halvemmin ja sijoittanut rahaa.

"vieras"
[QUOTE="Inkeri";28245828]Mulla on niin hyvät lähtökohdat, ettei ikinä tarvitse ottaa lainaa.

Valintakysymyksiä.[/QUOTE]

Vähän ristiriidassa keskenään nämä kaksi lausetta.

"Inkeri"
[QUOTE="vieras";28246063]Vähän ristiriidassa keskenään nämä kaksi lausetta.[/QUOTE]

Tekstini oli hieman epäjohdonmukainen. Valintakysymyksillä tarkoitin enemmän sitä, että joku olisi valinnut tilanteessani isomman ja prameamman talon + 100t lainan. Minä valitsin edullisemman talon ja ei lainaa.

Jepp..
Mun vanhemmat!

Kun olin teini, meiltä lähti omaisuutta ulosottoon. Taloa ei viety, mutta mökki, moottorikelkka jne. Siitä huolimatta kiiltokuvaelämän piti olla kohdillaan, joten vanhempani lainailivat mummilta ja paapalta rahaa, että päästiin etelänmatkalle joka vuosi.
Meitä kaikki piti rikkaina ja vanhempiani pidetään kai vieläkin rikkaina. Eipä heillä ollut mua opiskeluaikana varaa auttaa yhtään. Minä jeesaan nuorempaa veljeäni, joka nyt opiskelee.

Sohaisenko ampiaispesää
Facebookissa leviää nyt statuspäivitys "Lisää tämä statukseesi, jos olet AMIS, joka nauraa kymmenen vuoden päästä kartanonsa parvekkeelta, kun lukiolainen leikkaa nurmikkoasi". Nämä lisääjät ovat siis ihan aikuisia ihmisiä.

Tämä kuvastaa juuri sitä, miten monet vähän "heikommin" koulutetut kuvittelevat, että Suomessa on oikeasti luokkayhteiskunta, jossa heidän täytyy pyrkiä eteenpäin tehdäkseen joku kateelliseksi. He ovat juuri näitä, jotka hankkivat velkarahalla pärinäauton ja tosisaan uskovat, että se liikennevaloissa viereen ajava opelkuski kadehtii heitä, mutta sillä ei ole varaa mihinkään muuhun kuin opeliin.

Ja EI, EN tarkoita että kaikki amikset noin ajattelee. Mäkin olen amis ja pidän itseäni ihan fiksuna.
Meillä ei esim. ole edes autoa, eikä se ole rahakysymys, vaan enempi *noh..olen vihreä*

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Sohaisenko ampiaispesää;28246128:
Tämä kuvastaa juuri sitä, miten monet vähän "heikommin" koulutetut kuvittelevat, että Suomessa on oikeasti luokkayhteiskunta, jossa heidän täytyy pyrkiä eteenpäin tehdäkseen joku kateelliseksi. He ovat juuri näitä, jotka hankkivat velkarahalla pärinäauton ja tosisaan uskovat, että se liikennevaloissa viereen ajava opelkuski kadehtii heitä, mutta sillä ei ole varaa mihinkään muuhun kuin opeliin.
Voi olla, että luin jotenkin väärin, mutta kyllähän Suomessakin on luokkayhteiskunta. Ei niin karkea ja selkeästi erottuva kuin esim. UKssa, mutta on kuitenkin. Ja niin kuin koululuokassa, jokainen tunnistaa intuitiivisesti luokkansa ja asemansa siinä luokassa. Paitsi ne muutamat jurkuusit, jotka tivaavat että entäs kun oon akateemisten lapsi ja vain amis ja mitä luokkaa muka...

"vieras"
AP onhan teillä kuitenkin raha aika turvallisesti kiinni talossa. Jos todella alkaa ahdistaa rahan kanssa, sen talon voi aina myydä. Kuulostaa vähän siltä, että jollei taloa olisi, saattaisi raha teillä mennä nimenomaan vähän turhaan kulutukseen. Sen sijaan se varmaan olisi hyvä, jos sen Audin saisi vaihdettua vähän edullisempaan ja käytännöllisempään autoon. Kyllä se kaupaksi jollain aikavälillä menee tai jos hintaa vähän alentaa. Se voisi olla viisas liike, niin saisitte vähän liikkumavaraa talouteen.

Itsellä vähän sama tilanne, että raha kiinni kiinteistöissä ja kulutukseen jää varsin vähän liikkumavaraa. Mutta tavallaan mielestäni hyvä näin. Siinähän sitä on tulevaisuuden turvaa lapsillekin. Kiinteässä omaisuudessa nimittäin.

"tiina"
[QUOTE="vieras";28246150]AP onhan teillä kuitenkin raha aika turvallisesti kiinni talossa. Jos todella alkaa ahdistaa rahan kanssa, sen talon voi aina myydä. Kuulostaa vähän siltä, että jollei taloa olisi, saattaisi raha teillä mennä nimenomaan vähän turhaan kulutukseen. Sen sijaan se varmaan olisi hyvä, jos sen Audin saisi vaihdettua vähän edullisempaan ja käytännöllisempään autoon. Kyllä se kaupaksi jollain aikavälillä menee tai jos hintaa vähän alentaa. Se voisi olla viisas liike, niin saisitte vähän liikkumavaraa talouteen.

Itsellä vähän sama tilanne, että raha kiinni kiinteistöissä ja kulutukseen jää varsin vähän liikkumavaraa. Mutta tavallaan mielestäni hyvä näin. Siinähän sitä on tulevaisuuden turvaa lapsillekin. Kiinteässä omaisuudessa nimittäin.[/QUOTE]

En ole ap, mutta tilanne liki samanlainen.

Kiinteistön arvo ihan suuri, mutta... Nyt kun tuttavapiirissa muut takovat rahaa, niin meillä on vain tämä talo.
Jos olisimme esim. 50t vähemmän laittaneet taloon ja hankkineet 50t muuta omaisuutta, jolla voisi saada myös tuloja.
Ei ole varaa sijoittaa ja tehdä rahaa, kuten olisi, jos oltaisiin vähän halvemmalla rakennettu.

heheee
Meillä on uusi hieno auto ja suht lso asunto Helsingissä, lapsilla merkkihaalarit ja muuta. Emmekä elä yli varojen. ;) Olen huomannut että moni haluaa ajatella niin, että rikkaat ajavat skodalla, mutta lähinnä näkyy kateus läpi. :D Nautin salaa siitä kun ihmiset meitä kadehtii, pakko myöntää tämä. Nuoria ja hyvätuloisia.

"vieras"
[QUOTE="tiina";28246178]En ole ap, mutta tilanne liki samanlainen.

Kiinteistön arvo ihan suuri, mutta... Nyt kun tuttavapiirissa muut takovat rahaa, niin meillä on vain tämä talo.
Jos olisimme esim. 50t vähemmän laittaneet taloon ja hankkineet 50t muuta omaisuutta, jolla voisi saada myös tuloja.
Ei ole varaa sijoittaa ja tehdä rahaa, kuten olisi, jos oltaisiin vähän halvemmalla rakennettu.[/QUOTE]

No, mun mielestä kiinteistö kuitenkin on se varmin sijoitus. Toki jos talo on tehty niin pröystäillen, että sen olisi voinut rakentaa yhtä hyvin 50 t euroa halvemmalla, niin silloin siinä on menty tuhlailun puolelle. Täytyy vaan toivoa siinä tapauksessa, että tehdyt ratkaisut nyt ovat laadukkaita ja pitkäikäisiä, niin talon huolto- ja elämiskustannukset jäävät pitkäksi aikaa alhaisiksi.

"Marjo"
Meillä on uusi hieno auto ja suht lso asunto Helsingissä, lapsilla merkkihaalarit ja muuta. Emmekä elä yli varojen. ;) Olen huomannut että moni haluaa ajatella niin, että rikkaat ajavat skodalla, mutta lähinnä näkyy kateus läpi. :D Nautin salaa siitä kun ihmiset meitä kadehtii, pakko myöntää tämä. Nuoria ja hyvätuloisia.
Mutta sehän oli ihan tilastollisesti tehty tutkimus, että näin on. No meillä on työsuhdeauto itsellä, joten ei tarvitse autoa ostaa.
Tekstistäsi paistaa juuri läpi se katkeruus ja tyhjyys, jota halutaan täyttää uskottelemalla muille jotakin.

Varmasti on köyhiä jotka ajavat luksusautolla ja rikkaita, jotka ajavat fiiatilla. Sitten on ihan köyhiä autottomia ja rikkaita ferrarikuskeja.

Tekstisi oli toki varmasti tarkoitettukin provona, mutta tuollaisia ihmisiähän on oikeastikin. Jotka siis luulevat jonkun kadehtivan ja se on heidän elämänsä tarkoitus. Saada edes yksi ihminen kateelliseksi.
Ennemmin myydään vaikka omaa persettä, kunhan sillä saadaan X tavara, josta ehkäpä naapurin tiina voisi olla kateellinen.

hahahha
Miksi kateelliset aina toitottavat tuota, ettei hyvätuloiset halua näyttää tulojaan?! Jossain haavemaailmassa ehkä noi onkin, mutta ei tosielämässä. :) Kyllä se hyvätuloisuus hyvin usein halutaan näyttää ja miksi ei saisi? Heti sitten kun se yksi hyvätuloinen kulkeekin skodalla, sitä korostetaan ja niin selitellään ettei oikeat rahat näy ulospäin. :D Kyllä meillä näkyy tulotaso autossa, asunnossa ja vaatteissa, olemme siitä ylpeitä. Itse saavutetut rahat nuorella iällä vaikka niin vittuiltiin lapsena ettei minusta mitään tule. Nyt saa näyttää. Yli varojen emme elä, vaan näytämme sen mitä on. :)

Suomen rikkaat ajavat... Skodalla | Kauppalehti.fi

Itse olen viittä vaille valmis lääkäri ja tuo on kyllä totta ^^ Hoitaijlla on yleensä kalliimpi auto, kuin lääkäreillä.
Toki uusi skodakin on suht. kallis, jos ottaa vähän herkkuja mukaan. Eli en sanoisi yli 25t maksavaa autoa halvaksi.
30t tonttua kuitenkin saa kevyesti pulittaa paremmin varustellusta skodasta.

Mun vanhempani ovat myös lääkäreitä ja heillä on aina ollut "luksusautot", joten ei se nyt mikään fakta ole, että näin paljon tienaavat tekee juuri näin.

sama....
[QUOTE="Marjo";28246218]Mutta sehän oli ihan tilastollisesti tehty tutkimus, että näin on. No meillä on työsuhdeauto itsellä, joten ei tarvitse autoa ostaa.
Tekstistäsi paistaa juuri läpi se katkeruus ja tyhjyys, jota halutaan täyttää uskottelemalla muille jotakin.

Varmasti on köyhiä jotka ajavat luksusautolla ja rikkaita, jotka ajavat fiiatilla. Sitten on ihan köyhiä autottomia ja rikkaita ferrarikuskeja.

Tekstisi oli toki varmasti tarkoitettukin provona, mutta tuollaisia ihmisiähän on oikeastikin. Jotka siis luulevat jonkun kadehtivan ja se on heidän elämänsä tarkoitus. Saada edes yksi ihminen kateelliseksi.
Ennemmin myydään vaikka omaa persettä, kunhan sillä saadaan X tavara, josta ehkäpä naapurin tiina voisi olla kateellinen.[/QUOTE]

Aika moni on ihan ääneen sanonut kadehtivansa saavutuksiamme. :) Kai sitä saa salaa nauttia saamastaan ihailusta. Täällä yritetään aina mussuttaa että sääntö on ettei oikeat rahat näy. :D No ehkä perityt ei niinikään, mutta eipä niistä ylpeä voi ollakaan, iloinen tietysti. Itse saavutetuista rahoista saa olla ylpeä. :)

Miksi kateelliset aina toitottavat tuota, ettei hyvätuloiset halua näyttää tulojaan?! Jossain haavemaailmassa ehkä noi onkin, mutta ei tosielämässä. :) Kyllä se hyvätuloisuus hyvin usein halutaan näyttää ja miksi ei saisi? Heti sitten kun se yksi hyvätuloinen kulkeekin skodalla, sitä korostetaan ja niin selitellään ettei oikeat rahat näy ulospäin. :D Kyllä meillä näkyy tulotaso autossa, asunnossa ja vaatteissa, olemme siitä ylpeitä. Itse saavutetut rahat nuorella iällä vaikka niin vittuiltiin lapsena ettei minusta mitään tule. Nyt saa näyttää. Yli varojen emme elä, vaan näytämme sen mitä on. :)

No osittainhan tuo on totta. Hyvätuloiset näyttävät eri tavalla. Jos on ihan persaukinen sossupummi, niin ei sitä louis vuittonia saa irti millään. Eli tottakai jonkinlainen pääoma pitää olla, jos aikoo esim. talon rakennuttaa.

Suomessa rikkaat ja hyvätuloiset käyttävät rahojaan usein eri tavalla. He esim. panostavat auton varusteisiin, ei trendimerkkiin. He tuhlaavat rahansa yleensä eri kohteisiin. Auto harvoin on rikkaille tai koulutetuille kovin tärkeä. Tärkeämpää usein on esim. matkustelu tietyntyyppisiin kohteisiin.
Rikas saattaa lähteä kesäksi kiertämään Kanadaa, kun keskituloinen käy Turkissa.
Suurituloinen rakentaa ehkä perusnätin talon, mutta panostaa keskimäärin enemmän sisustukseen.

Ehkä siis ne asiat joihin suurituloinen ja pienituloisempi panostavat ovat erilaisia. Perusjamppa panostaa enemmän näkyviin asioihin ja suurituloinen niihin ei niin näkyviin.

huooooh
Suomen rikkaat ajavat... Skodalla | Kauppalehti.fi

Itse olen viittä vaille valmis lääkäri ja tuo on kyllä totta ^^ Hoitaijlla on yleensä kalliimpi auto, kuin lääkäreillä.
Toki uusi skodakin on suht. kallis, jos ottaa vähän herkkuja mukaan. Eli en sanoisi yli 25t maksavaa autoa halvaksi.
30t tonttua kuitenkin saa kevyesti pulittaa paremmin varustellusta skodasta.

Mun vanhempani ovat myös lääkäreitä ja heillä on aina ollut "luksusautot", joten ei se nyt mikään fakta ole, että näin paljon tienaavat tekee juuri näin.
Noniin, tuossakin oli vain todettu ettei valtaosa hyvätuloisista osta kalleimpi autoja, mutta tuo EI tarkoittanut että rikkaat ostaisivat keskimäärin halvempia autoja. :) Päinvastoin, varusteluisda kalliimmat tilastollisesti, muuten ei kovin suurta eroa. Eli ei, hyvätuloiset EIVÄT osta halvempia autoja. :) Älkäähän lukeko otsikkoa liian sokeasti.

"hmmm"
Aika moni on ihan ääneen sanonut kadehtivansa saavutuksiamme. :) Kai sitä saa salaa nauttia saamastaan ihailusta. Täällä yritetään aina mussuttaa että sääntö on ettei oikeat rahat näy. :D No ehkä perityt ei niinikään, mutta eipä niistä ylpeä voi ollakaan, iloinen tietysti. Itse saavutetuista rahoista saa olla ylpeä. :)
Hyvä että sulla on elämässä tavoite olla rikas. ja olet onnistunut. En kadehdi.

Se on surullista, että kaltaisesi ihmiset eivät voi koskaan uskoa että joku ei tavoittele elämässä eniten rahaa ja sitä näyttämistä. Että joillekin merkitsee vaikka eniten se, että omille lapsillekin jäisi puhdasta juomavetta ja muita luonnonvaroja,ja sen eteen uhrataan omia rahoja paljon, esim. ostamalla kaupasta lasipurkissa hunaja ja hillo vaikka se on kalliimpi kuin muovipurkki. Ja kaikessa muussakin tärkein lähtökohta on tämä maapallo ja eläimetkin. Esim. asunnon koko ym

Mutta kaltaisesi eivät sitä koskaan usko tai ymmärrä. Minä ymmärrän että sinä tavoittelet rahaa ja näyttämistä ja se on mulle ihan ok.

hahahah
No osittainhan tuo on totta. Hyvätuloiset näyttävät eri tavalla. Jos on ihan persaukinen sossupummi, niin ei sitä louis vuittonia saa irti millään. Eli tottakai jonkinlainen pääoma pitää olla, jos aikoo esim. talon rakennuttaa.

Suomessa rikkaat ja hyvätuloiset käyttävät rahojaan usein eri tavalla. He esim. panostavat auton varusteisiin, ei trendimerkkiin. He tuhlaavat rahansa yleensä eri kohteisiin. Auto harvoin on rikkaille tai koulutetuille kovin tärkeä. Tärkeämpää usein on esim. matkustelu tietyntyyppisiin kohteisiin.
Rikas saattaa lähteä kesäksi kiertämään Kanadaa, kun keskituloinen käy Turkissa.
Suurituloinen rakentaa ehkä perusnätin talon, mutta panostaa keskimäärin enemmän sisustukseen.

Ehkä siis ne asiat joihin suurituloinen ja pienituloisempi panostavat ovat erilaisia. Perusjamppa panostaa enemmän näkyviin asioihin ja suurituloinen niihin ei niin näkyviin.
Tilastollisesti olet väärässä. :)

sama...
[QUOTE="hmmm";28246277]Hyvä että sulla on elämässä tavoite olla rikas. ja olet onnistunut. En kadehdi.

Se on surullista, että kaltaisesi ihmiset eivät voi koskaan uskoa että joku ei tavoittele elämässä eniten rahaa ja sitä näyttämistä. Että joillekin merkitsee vaikka eniten se, että omille lapsillekin jäisi puhdasta juomavetta ja muita luonnonvaroja,ja sen eteen uhrataan omia rahoja paljon, esim. ostamalla kaupasta lasipurkissa hunaja ja hillo vaikka se on kalliimpi kuin muovipurkki. Ja kaikessa muussakin tärkein lähtökohta on tämä maapallo ja eläimetkin. Esim. asunnon koko ym

Mutta kaltaisesi eivät sitä koskaan usko tai ymmärrä. Minä ymmärrän että sinä tavoittelet rahaa ja näyttämistä ja se on mulle ihan ok.[/QUOTE]

Miten nuo asiat poissulkevat toisensa!? :D

"hmmm"

Mun mielestä pienituloinen duunari ja suurituloinen yritysjohtaja panostaa juurkin siihen näyttämiseen molemmat. toinen ostaa sen kalleimman laukun kun ei ole kalleimpaan autoon varaa. Ihan samanlaisia ihmisiä molemmat.

"hmmm"
[QUOTE="hmmm";28246287]Mun mielestä pienituloinen duunari ja suurituloinen yritysjohtaja panostaa juurkin siihen näyttämiseen molemmat. toinen ostaa sen kalleimman laukun kun ei ole kalleimpaan autoon varaa. Ihan samanlaisia ihmisiä molemmat.[/QUOTE]

kun taas joku koulutettu proffa saattaa kulkea reikäisissä farkuissa ja asua yksiössä... kiinnostuksen kohteet muualla kuin näyttämisessä.

oletan että se yritysjohtaja on joku keskiasteen koulun käynyt, tai maksullisen yliopiston ulkomailla kun ei ole päässyt suomessa sisään.

Yhteistyössä