Kuinka moni tunnustaa eläneensä yli varojen? Muita joilla on hienostelu koitunut kohtaloksi?

• Viestiketjun aloittaja "Weera"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="mervi";28246548]En minäkään ole koskaan ajattelut, että auto sen kummemmin kertoo varallisuudesta tai asemasta. Ehkä isoissa kaupungeissa sitten enemmän, mutta täällä maaseudulla ei.

Minä pidän lapsille säästämistä todella tärkeänä. Nyt on kummallakin lapsella (11v 17v) yli 40t omaa rahaa. Vanhemmalla taitaa olla jo yli 50t.[/QUOTE]

Miten noissa menee sitten verotus, kun lapsi saa tilin käyttöönsä? Kolmessa vuodessa saa verottomasti lapselle siirtää tietyn määrän eikö? Onko teillä tuo rahana vai osakkeina tms? 17-vuotiaan kohdalla verotusasia alkaa olla ajankohtainen, oletteko selvitelleet?

"Mervi"
[QUOTE="vieras";28246593]Miten noissa menee sitten verotus, kun lapsi saa tilin käyttöönsä? Kolmessa vuodessa saa verottomasti lapselle siirtää tietyn määrän eikö? Onko teillä tuo rahana vai osakkeina tms? 17-vuotiaan kohdalla verotusasia alkaa olla ajankohtainen, oletteko selvitelleet?[/QUOTE]

Joo. Osa rahoista on tilillä, joka on minun nimelläni. Juuri tuon verotuksen takia. Eli rahat lapsien, tili minun. Maksan sitten lasten kuluja sieltä, ostan heille tavaroita ja maksan tililtä. Saavat ehkä kortin käyttöönsä tms. En ole niin tarkkaan suunnittellut.

Minä olen huomannut, että se on tietty ihmistyyppi, joka haluaa näyttää, eikä sillä ole väliä missä tuloluokassa tämä tyyppi on. Se on se luonne, mikä ratkaisee. Tietysti minä voin luulla, että ison firman pomo brassailee edustusautollaan kun totuus voi olla, että se on hänen mittapuullaan normaali auto, jonka hän on vain valinnut tarpeidensa mukaan ilman mitään taka-ajatuksia. Ja toisaalta minä voin luulla, että naapurin duunari brassailee avo-bemarillaan vaikka sillä ei pitäisi olla siihen varaa, ja totuus onkin että avoautot on naapurin rakkain harrastus ja vaivalla hankittu.

Totuuksia kun on niin paljon siitä, miksi joku hankkii sen minkä hankkii. Minä voisin periaatteessa säästämällä saada Vuittonin, ja nyt kun kolmas perus Sokkari-laukku alkaa hajoilla, tekee mieli ostaakin joku laadukkaampi. Ei siksi, että haluaisin näyttää muille että minulla on kallis laukku vaan siksi, että kohta olen tuhlannut rahaa yhden luksuslaukun verran moneen huonoon laukkuun.

Itse en tunne ketään ökyrikasta, mutta varakkaita kyllä. Yksi heistä on kyllä ihan paras esimerkki tähän ketjuun: mistään et sitä huomaisi, että hänellä on rahaa paljon enemmän kuin tavallisella työssäkäyvällä. Vasta, kun alat tuntea häntä paremmin tai käyt heillä kotona, asiaa alkaa valjeta.

hahaha
No mitä sitten vaikka meidän "kakipaikkainen pärinautomme" on velaksi. Meillä siis kaksipaikkainen mersun sporttiauto. Lainaa on, mutta hyvin voidaan maksaa voi.
Ziisus mitä urpoja te ootte... varmaan ketuttaa ajaa sillä perusaudillanne hahahhaha. Kyllä mä nyt ainakin tiedän, että moni kadehtii meidän autoa.
Me tarvittu kun amistutkintu tähän autoon.. kuluttakaa te vaan persettänne sielä korkeakoulussanne...hahah SALLIKAA MUN NAURAA.

"jaana"
Autosta ei Suomessa rikasta erota, mutta ulkoisesta habituksesta sosioekonimisen aseman usein huomaa. Etenkin miehillä. Se on vain fakta, että yleensä siitä prisman kassajonosta osaa onkia tietyllä tapaa koulutetut ja tietyn tulotason omaavat omaan lokeroon.

"vieras"
Meillä on tavallinen omakotitalo, jota remontoitu pikkuhiljaa, auto vaihdettiin isompaan kun lapsia kolme ja ajan sekä töissä paljon että kotiseudulleni on matkaa yli 500 km. Tulomme riittivät oikein hyvin, kunnes mies sairastui ja joutui jäämään pois töistä. Onneksi on ollut säästöjä, joilla on lainoja maksettu. Miehellehän kuului jonkinlaiset tulot, mutta kun paperisota kaikkien osapuolten (vakuutusyhtiö, Kela, lääkäri ja liitto) välillä on kestänyt ihan luvattoman kauan jopa yhtiöitten mielestä. Onneksi mulla on vakityö, jonka palkka on riittänyt juuri ja juuri joka päiväiseen elämään.
Nyt aletaan karttamaan taas uutta pesämunaa vaikka tällaisia tilanteita varten

"Marita"
Me olemme todella vaatimattomia luonteeltamme. Joku kotoa opittu tapa :). Meillä on hyvät ammatit, mies todella korkeassa asemassa. Me vaan ollaan vähään tyytyväisiä. Ei yksinkertaisesti kiinnosta sisustaminen, autot yms pätkääkään. Reissuja tehdään.
Mies käy pyörällä töissä :)

No lapsille on ainakin hyvät pesämunat.

[QUOTE="jaana";28246733]Autosta ei Suomessa rikasta erota, mutta ulkoisesta habituksesta sosioekonimisen aseman usein huomaa. Etenkin miehillä. Se on vain fakta, että yleensä siitä prisman kassajonosta osaa onkia tietyllä tapaa koulutetut ja tietyn tulotason omaavat omaan lokeroon.[/QUOTE]

Tavallaan joo, mutta sitten kun mennään tietyn tason yli, eli sinne tosi-tosi rikkaisiin :)D mua huvittaa tällainen keskustelu jostain syystä ihan kamalasti, mutta jatkan nyt kuitenkin) niin se ero häviää. Sama koskee koulutusta, mikä siis ei ihan aina kerro kaikkea tulotasosta. Homssuinen vanha täti, jota luulin asianajajan asiakkaaksi (ja mietin, että miten se pystyy maksamaan tuon palkkion) olikin tuomari. Klassisesti homssuinen, vähän pahalta haiseva mutta ah miten eleganttia brittienglantia puhuva mies ei ollutkaan lähibaarin kantis jolla oli vain hyviä juttuja, vaan yliopiston professori.

Ja se mies, joka ajoi viereeni sillä Porschen katumaasturilla ja joka osti Alkossa sitä sikakallista viskiä, oli kyllä pukeutunut kuin mikäkin lähiön kuningas, verkkareihin ja verkkatakkiin.

Joo, mulla on aikaa katsella ympärilleni näköjään :stick:

ssdssd
Tavallaan joo, mutta sitten kun mennään tietyn tason yli, eli sinne tosi-tosi rikkaisiin :)D mua huvittaa tällainen keskustelu jostain syystä ihan kamalasti, mutta jatkan nyt kuitenkin) niin se ero häviää. Sama koskee koulutusta, mikä siis ei ihan aina kerro kaikkea tulotasosta. Homssuinen vanha täti, jota luulin asianajajan asiakkaaksi (ja mietin, että miten se pystyy maksamaan tuon palkkion) olikin tuomari. Klassisesti homssuinen, vähän pahalta haiseva mutta ah miten eleganttia brittienglantia puhuva mies ei ollutkaan lähibaarin kantis jolla oli vain hyviä juttuja, vaan yliopiston professori.

Ja se mies, joka ajoi viereeni sillä Porschen katumaasturilla ja joka osti Alkossa sitä sikakallista viskiä, oli kyllä pukeutunut kuin mikäkin lähiön kuningas, verkkareihin ja verkkatakkiin.

Joo, mulla on aikaa katsella ympärilleni näköjään :stick:
Totta. Toisaalta monille keskiluokkaisille on jopa tärkeämpää näyttää hyvältä ja auton pitää olla puhdas.

"Rikas"
Me olemme rikkaita, sillä mieheni on rikkaan suvun lapsi ja meillä on hyvätuloiset työt. Anopilla ja appiukolla on aina ollut joku vanha pieni auton"rämä". Heillä on miljoonien omaisuus. Auto ei ole tärkeä. Sen sijaan taide on todella tärkeää ja anoppi hamstraa tauluja ja kirjallisuutta minkä kerkeää ja matkustelee taiteen perässä ympäri maailmaa.
Meillä on kotona kaksi taulua (ylläri..anopilta saatuja), mutta taide ei kiinnosta yhtään. Meillä taas on kalliit hienot autot.

Jokainen käyttää rahansa ei tavalla ja eri asioihin. Kaikkia ei voi kiinnostaa kaikki.

"nassikka"
En tienaa hyvin. Työskentelen sosiaalialalla ja mulla on AMK:n oppari vielä kesken. Teen vain 50-75% työlistaa, eli nettotulot eivät päätä huimaa. Mies on KTM ja tienaa hyvin.
Olemme molemmat varakkaista perheistä ja siten saaneet paljon omaisuutta rahaa. Me rakennutamme taloa, josta ei ole lainaa ollenkaan. Meillä on kaksi uutta (tosin ihan tavallista) autoa ilman lainoja. Omaisuutta meillä on paljon.

Työpaikallani tuskin kukaan uskoisi edes, jos tietäisi mun olevan rikkaampi, kuin suurin osa eläkeikää lähestyvistä työntekijöistä.

.......
Ex-mieheni. Hän oli työtön ja sai perintöä 45t. Laittoi KOKO rahan autoon, mikä oli aivan järkyttävää, koska elimme tiukilla muutenkin. Mä opiskelija mies työtön.

uyhiku
Alkuperäinen kirjoittaja Sohaisenko ampiaispesää;28246128:
Facebookissa leviää nyt statuspäivitys "Lisää tämä statukseesi, jos olet AMIS, joka nauraa kymmenen vuoden päästä kartanonsa parvekkeelta, kun lukiolainen leikkaa nurmikkoasi". Nämä lisääjät ovat siis ihan aikuisia ihmisiä.
Sukulaistytöllä hieman toisinpäin... lukiossa ollessaan fb:ssa kirjoitteli kovin sanoin kuinka ei koskaan haluaisi olla mikään amis paskapalkalla surkeissa töissä. Vaan hän meneekin yliopistoon ja hänestä tulee tohtori ja sitten hän vetää 500m pitkää tilinauhaa perässään ja tekee mitä lystää.

Ehe, eh, eh... pari vuotta myöhemmin neitokainen opiskelee AMIKSESSA kokiksi =D Tohtorinhattu vaihtui kokinhattuun suitsait sukkelaan!

Moni tuttu amislainen tienaa ihan mukavasti, em. tyttösen nelikymppinen sisko on työtön tohtori jo ties monettako vuotta.

Että näinkin...
Itse ajattelen että ihan sama onko duunari vai tohtori, jokaista meistä tarvitaan ja pääasia että on itse tyytyväinen siihen mitä elämässään tekee ja jos ei ole niin pyrkii tilannetta muuttamaan.

zxxz
Sukulaistytöllä hieman toisinpäin... lukiossa ollessaan fb:ssa kirjoitteli kovin sanoin kuinka ei koskaan haluaisi olla mikään amis paskapalkalla surkeissa töissä. Vaan hän meneekin yliopistoon ja hänestä tulee tohtori ja sitten hän vetää 500m pitkää tilinauhaa perässään ja tekee mitä lystää.

Ehe, eh, eh... pari vuotta myöhemmin neitokainen opiskelee AMIKSESSA kokiksi =D Tohtorinhattu vaihtui kokinhattuun suitsait sukkelaan!

Moni tuttu amislainen tienaa ihan mukavasti, em. tyttösen nelikymppinen sisko on työtön tohtori jo ties monettako vuotta.

Että näinkin...
Itse ajattelen että ihan sama onko duunari vai tohtori, jokaista meistä tarvitaan ja pääasia että on itse tyytyväinen siihen mitä elämässään tekee ja jos ei ole niin pyrkii tilannetta muuttamaan.
Lukiolainen on vielä niin nuori, että sen ikäiseltä tuollaiset idioottimaiset kommentit voi vielä sulattaa. Eli yli kaksikymppisiltä.

On olemassa työttömiä akateemisia, mutta edelleen paras työllisyystilanne Suomessa on niillä, joilla on vähintään alempi korkeakoulututkinto.

"Laura"
Olette varmasti jokainen omalla tavalla oikeassa. Olen asunut monella eri paikkakunnalla. Maaseudulla varakkaat eivät yleensä halua näyttää varallisuuttaan. Mun enollani oli (nyt jo eläkkeellä) erittäin hyvin tuottava rakennusfirma ja kun lehdissä joka joulukuu julkaistiin kunnan suurituloisimmat, oli enoni nimi aina listan kärjessä.
Pienehkö kunta, niin tuostahan alkoi aina kova hulabaloo. Eno halusi ihan tarkoituksella vaihtaa mersunsa pois, koska ei jaksanut sitä ainaista lässytystä "no kun teillä on tuo mersukin". Elivät hyvin suu säkkiä myöten. Rahaa tuhlattiin asioihin, jotka eivät ulospäin näkyneet. Kotona oli sisällä kaikkea hienoa, lapsilla kalliit harrastukset, matkustelivat paljon jne.

Maaseudulla ja pienissä kaupungeissa kaikki tuntevat toisensa. Päiväkodeissa ja kouluissa ei niin paljon oppilaita ole, etteikö sitä luokkakavereiden perheitä tietäisi. S-marketin pihassa on se kolmekymmentä parkkiruutua ja jokainen näkee kyllä kuka tulee millaisellakin autolla. Varakkaiden listalla lehtien sivuilla on vain muutamia nimiä ja jos siinä on alle 40 nimeä, niin jokainen jaksaa lukea ne läpi. Pienissä kaupungeissa myös kaikki tuntee toisensa ainakin naamavärkiltä.
Päiväkotiryhmät ovat pienempiä ja tapana on jokaisen lapsen kohdalla ollut, että kaikki eskarikaverit on kutsuttu kotiin synttäreille. Pienissä kaupungeissa halutaan enemmän sulautua massaan, koska niin pääsee paljon helpommalla.

Isommissa kaupungeissa taas se Prisman parkkipaika on niin suuri, ettei kukaan kiinnitä toisten autoon huomiota. Piirit ovat isommat ja suurituloisten lista lehdessä paljon pitempi. Ei sitä kukaan jaksa lukea. Jokainen voi olla anonyymisti sitä, mitä on.
Kaupungeissa myös esim. lastenvaatteet ovat paljon suuremmassa roolissa, mitä maaseudulla.

Eli: Osittain tuo "ei rikkaat halua näyttää rahojaan" johtuu myös siitä missä asuu. Maalla voi näin ollakin.

Iina-Maija
Suurin osa pikkupojista pitää roboteista. Suurin osa pikkutytöistä ei pidä roboteista. Silti kummatkin ovat yhtä hyviä, yhtä tärkeitä ja saman arvoisia.
On kuitenkin olemassa pikkupoikia, jotka eivät pidä roboteista ja pikkutyttöjä, jotka pitävät roboteista.

Ymmärrätte kenties pointtini?

"Erika"
On luonnollista, että ihmisillä on eri asioita, joita arvostavat. On myös normaalia, että tietyntyyppiset ihmiset arvostavat helpommin samanlaisia asioita.

Korkeasti koulutetut ja hyvin tienaavat (Eikä tarkoita sitä, että korkeasti koulutetut olisivat aina hyvin tienaavia) arvostavat yleensä vähemmän autoja. Usein firman pomoilla ja toimihenkilöillä on halvempi auto, kuin rivityöläisillä. Eikä tämä suinkaan tarkoita sitä, että porschella ajava lääkäri olisi valelääkäri.
Dunnarit arvostavat yleensä enemmän autoja.

Sen sijaan korkeasti koulutetut arvostavat yleensä sijoittamista, matkustamista ja säästämistä duunareita enemmän.
Duunari tuhlaa autoon, korkeammin koulutettu osakkeisiin.

Ihmiset myös haluavat tuhlata rahojaan eri asioihin. Toisille on äärimmäisen tärkeää saada lapsille mahdollisimman paljon rahaa säästöön ja laittavat palkastaan ison siivun joka kuukausi lapsia varten. Toinen ajattelee, että lapset elättäkööt aikuisena itse itsensä ja laittaa omat rahansa mielummin vaikkapa elektroniikkaan.

"Vieras"
Mä muistan joskus lukeneeni artikkelin, jossa sanottin, että kotona viihtyvät ja paljon kotona olevat panostavat taloonsa keskimäärin enemmän.
Paljon matkustelevat, harrastavat ja menossa olevat rakensivat keskimäärin edullisempia ja pienempiä taloja, joskin sisustivat kalliimmin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28246479]Ihan järkky yleistämisketju......[/QUOTE]

Samaa mieltä. Mammat ei tajua että kaikilla kaikki näkyvä varallisuus kuten autot ja talot ei ole rahalla maksettuja, vaan velalla. Sitten taas toisilla on sen lisäksi myös rahaa, että heillä on näkyvää omaisuutta.

Joku voi todellakin ajaa vanhalla autolla ja pankkitili ja sijoitussalkku pursuu osakkeita ja säästöjä.

Ihmiset suhtautuvat rahaan hyvin eri tavoin, ja omalla työpaikalla tämän näkee siinä että vaikka kaikilla on suhteellisen samanlainen palkkataso elintavat ja kulutustottumukset ovat kovin erilaisia. Eikä se tarkoita että toinen olisi rikas ja toinen köyhä vaan että arvostukset ovat erilaisia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28246593]Miten noissa menee sitten verotus, kun lapsi saa tilin käyttöönsä? Kolmessa vuodessa saa verottomasti lapselle siirtää tietyn määrän eikö? Onko teillä tuo rahana vai osakkeina tms? 17-vuotiaan kohdalla verotusasia alkaa olla ajankohtainen, oletteko selvitelleet?[/QUOTE]

Hassua etä joku on huolissaan toisten lasten lahjaveroista. Eiköhän sellaisella jolla on varaa siirtää lapselle 40t rahaa ole varaa maksaa myös ne lahjaverot.

"jepjep"
[QUOTE="vieras";28252597]Hassua etä joku on huolissaan toisten lasten lahjaveroista. Eiköhän sellaisella jolla on varaa siirtää lapselle 40t rahaa ole varaa maksaa myös ne lahjaverot.[/QUOTE]

Juuri näin.

"nainen"
Olisi kiva tietää ihan konkreettisesti numeroin, millaista on vetää talous liian kireälle yli varojen elämisen takia.
Laittakaa te tuloja ja lainoja tähän ketjuun, jotka teillä on ollut.

Olisi kiva tietää konkreettisesti, millaisia lainoja ylivelkaantuneilla on ja mitä lainoja ne on.

Lainat kait on siis ainoa tapa elää varojensa yli.

"nainen"
[QUOTE="jaana";28246733]Autosta ei Suomessa rikasta erota, mutta ulkoisesta habituksesta sosioekonimisen aseman usein huomaa. Etenkin miehillä. Se on vain fakta, että yleensä siitä prisman kassajonosta osaa onkia tietyllä tapaa koulutetut ja tietyn tulotason omaavat omaan lokeroon.[/QUOTE]

Olen ehdottomasti eri mieltä. Varsinkin Suomessa varallisuutta ei näy ulkoisesta habituksesta. AInakaan miehillä pukeutuminen ei merkkaa mitään. Tosi harva pukeutuu Suomessa pukuihin edes tai merkkivaatteisiin.

"pirkko"
Sama.

Mutta rikkaat ja koulutetut (tutkimuksetkin puoltavat) hakevat matkoiltaan kokemuksia, kulttuuria, historiaa, elämyksiä yms. Pienituloisemmat ja heikkommin koulutetut rentoutusta ja hotellilla makaamista.
Mikä sinänsä on järjetöntä maksaa etelän matkan hinta, jos aikoo viettää suurimman osan viikosta uima-altaalla.
No tuolla nyt ei ole yhtään mitään tekemistä tämän asian kanssa, ja jokaisella on oma tapansa viettää lomaa. Kirjoitat ikään kuin etelänloman viettämisen ainoa oikea muoto olisi kokea kulttuuria ja historiaa.

Yhteistyössä