Kuinka moni ottanut kotihoidossa olevalle lapselle influenssarokotuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mei"

Vieras
Ja nyt siis puhutaan vain influenssarokotuksesta, ei muista rokotteista.

Minä en ottanut 2,5 -vuotiaalle, vaikka sitä neuvolassa oikein tarjottiin. Tänä syksynä/alkutalvena en ottanut itsellenikään influenssarokotusta, vaikka otin sen 2010 ja 2011 (en halunnut itse saada rajua influenssaa lapsen ollessa vauva ja ihan pieni, enkä tietenkään nytkään sitä toivo).

Oon ottanu kyllä. Sen enempiä miettimättä. Niinkuin myös itselle vaikken oo ollu työssä(terveydenhuoltoala). Tänä talvena oon sitte työssä ja lapset päovähoidossa, joten toki on otettu.

[QUOTE="Vieras";27943602]Oon ottanu kyllä. Sen enempiä miettimättä. Niinkuin myös itselle vaikken oo ollu työssä(terveydenhuoltoala). Tänä talvena oon sitte työssä ja lapset päovähoidossa, joten toki on otettu.[/QUOTE]

Ok. Olenko mielestäsi tehnyt virheen kun en ottanut influenssarokotusta lapselle (ja itselleni)?

Ollaan otettu 3v kuopukselle. Isot sisarukset kouluissa ja eskarissa, joten tartuntamahdollisuus suuri.
En asiaa sen kummemmin pohtinut, otin heti, kun muistin asian.
Meillä sairastettu joskus influenssa porukalla ja oli kyllä sellanen tauti, etten sitä ainakaan tuolle pienelle haluaisi tulevan.

Ok, kiitos vastauksista. Kovasti asiaa mietin ja päätin sitten kuitenkin olla ottamatta rokotusta lapselle. Ja nyt taitaa olla myöhäsitä? Käsitin neuvolassa, että lapselle pitäisi antaa kaksi piikkiä n. 4 viikon välein täyden suojan saamiseksi. Itselle riittäisi toki se yksi rokotus (kauankos suojan muodostuminen kestää, 2-4 viikkoa?)

Jos lapsi saanut ennemmin kyseisen rokotteen, minun käsittääkseni riittää yksi piikki. Ainakin tuo meidän kuopus sai 2v vaan yhden piikin ja nyt 3v myös sen yhden piikin.

En ole ottanut itse enkä lapsille koskaan. Lapset 3v ja 8kk. Ehkä ottaisin jos ois isompia lapsia koulussa tai lapsella joku perussairaus tmv.

Aivan. Ensi talvena otetaan rokotukset koko porukka, kun lapsi aloittaa syksyllä päiväkodissa ja minä palaan töihin. Meillä ei siis ole muita lapsia, mutta toki kerhoissa ym. paikoissa voi sitten altistua (tai mies kantaa influenssan töistä kotiin).

Me ei myöskään otettu. Lapset 1v ja 3v. Tilanne voisi tosiaan olla eri, jos influenssa olisi jollain joskus ollut tai olisi perussairaus, mutta kumpikaan vanhempi eikä kumpikaan lapsi ole koskaan sairasatanut, niin en koe tarpeellisena. Tiedän toki, että ensimmäinen kerta voi tulla milloin vaan, mutta toisaalta luulen, että joillain vain on parempi suoja tauteja vastaan jostain syystä kun taas toiset saa herkemmin tauteja. Tai ainakin tuudittaudun toistaiseksi tässä luulossa :-)

[QUOTE="vieras";27943712]Jos lapsi saanut ennemmin kyseisen rokotteen, minun käsittääkseni riittää yksi piikki. Ainakin tuo meidän kuopus sai 2v vaan yhden piikin ja nyt 3v myös sen yhden piikin.[/QUOTE]

Meidän lapsi ei ole saanut vielä kertaakaan influenssarokotusta.

Otin itselleni ja 2-vuotiaalle. Ensiksikin suojatakseni pikkuvauvaa ja toiseksi ihan siksi että on kamala tauti (olen kerran itse sairastanut) ja olisi ihan katastrofi jos kaatuisin itse viikoksi-kahdeksi petiin kun vauvakin vielä on rintaruokinnalla ja mies tekee pitkää päivää eikä voisi vapaata ottaa. Esikoinen käy puistossa, kerhossa ja muskarissa joten sitä kautta tartunnan voisi saada.

En ole ottanut koskaan,vaikka olivat kotihoidossa ja myöhemmin pk.ssa.
Koululaiset eivät sarastaneet yhtään päivää vime vuonna.
Vauva nyt mutta en ajo hällekkään ottaa

[QUOTE="Mei";27943622]Ok. Olenko mielestäsi tehnyt virheen kun en ottanut influenssarokotusta lapselle (ja itselleni)?[/QUOTE]

Terveelle lapselle influenssa on harvoin hengenvaarallinen, sen puolesta ihan itse saapi päättää haluaako rokotteen vai ei. Mun puolesta wi mikään ratkasu oo sen enempi oikeeta tai väärää.

Ei ehkä hengenvaarallinen mutta mahdottoman kurja tauti sairastaa sekä lapsen että aikuisen, usein tulee vielä jälkitautina korvatulehdus ym. Itse tosiaan kerran sairastin aikuisiällä ja ikinä en ole niin kipeä ollut, hourailin 40 asteen kuumeessa, konttasin vessaan kun jalat eivät kantaneet ja itkin kun lihaksia särki niin kamalasti ettei nukkua voinut. Saikulla melkein 2 viikkoa yhteensä. En halua lapselleni samaa jos sen voin välttää.

Meillä ei olla koskaan muulloin otettu influenssa rokotusta, paitsi silloin, kun niitä sikainfluenssoja pistettiin. Ja sen jälkeen ei ole kyllä puhettakaan, että enään antaisin lapsiini niitä pistää! :( Yksi pitkäaikaissairaus alkoi siitä piikistä.... Ja sairaus vaatii monen lääkärin luona ramppaamisen! Meillä kaksi astmaatikkoa perheessä, yksi infektioastmaa poteva.

[QUOTE="Vieras";27944041]Meillä ei olla koskaan muulloin otettu influenssa rokotusta, paitsi silloin, kun niitä sikainfluenssoja pistettiin. Ja sen jälkeen ei ole kyllä puhettakaan, että enään antaisin lapsiini niitä pistää! :( Yksi pitkäaikaissairaus alkoi siitä piikistä.... Ja sairaus vaatii monen lääkärin luona ramppaamisen! Meillä kaksi astmaatikkoa perheessä, yksi infektioastmaa poteva.[/QUOTE]

kerrotko mikä sairaus siitä tuli? epäily täälläkin..

[QUOTE="vieras";27944054]kerrotko mikä sairaus siitä tuli? epäily täälläkin..[/QUOTE]

Meillä puhkes reuma... :( Tokihan tätä asiaa ei missään ole myönnetty, mutta oon jutellut mm. fysioterapeutin kanssa asiasta ja sanoi, että sen jälkeen on lasten reumat räjähtäneet kasvuun. Joten eipä ehkä sattumaa!! Ja kyllä voin kertoa, että sairaus ei ole mikään kiva todellakaan!!! :( :( Hirmuiset kivut ja kävelemättömyys isolla lapsella ei ole mitään kivaa sivusta seurata ja katsella. Myös astma paheni silloin, eikä vieläkään ole koko aikaisessa hallinnassa. Astmaan ei ollut sillä hetkellä edes lääkitystä, vaan se paheni täsmälleen samaan aikaan, kun reuma alkoi! Hiukan tämä asia yhteys vaan epäilyttää ja harmittaa todella paljon!!!! Voi kunpa mä olisin silloin tiennyt!!! Poissaolokohtauksia myös muutamia ollut ja migreeni puhkes. Että tämän repertuaarin kanssa en TODELLAKAAN aio antaa mitään ylimääräisiä rokotuksia kenellekään lapselleni!! Rota-rokotteet ovat saaneet ja A- ja B- hepatiitit, mutta siihen ne sitten jääkin. Tämä kokemus on ollut karmaiseva!

Otettiin 1v, 3v ja 5v:lle ja itselleni kans ostin, 9v eikä mies ottaneet. Jos näille kolmelle pienimmälle se influessa jostain kerhosta tai kaupasta tulee niin heille se on vaarallinen, varmasti joutuu sairaalaan ja on hengen lähtö lähellä.
Mulla itsellä on ifluenssa ollut kerran elämässä, mutta tosi hirveä tauti, enkä sitä itselle enkä lapsilleni halua.
Vaikka lapset ovat kotihoidossa niin ei me kuitenkaan kotiin eristäydytä ja tauti voi tulla mistä vaan.

[QUOTE="Vieras";27944078]Meillä puhkes reuma... :( Tokihan tätä asiaa ei missään ole myönnetty, mutta oon jutellut mm. fysioterapeutin kanssa asiasta ja sanoi, että sen jälkeen on lasten reumat räjähtäneet kasvuun. Joten eipä ehkä sattumaa!! Ja kyllä voin kertoa, että sairaus ei ole mikään kiva todellakaan!!! :( :( Hirmuiset kivut ja kävelemättömyys isolla lapsella ei ole mitään kivaa sivusta seurata ja katsella. Myös astma paheni silloin, eikä vieläkään ole koko aikaisessa hallinnassa. Astmaan ei ollut sillä hetkellä edes lääkitystä, vaan se paheni täsmälleen samaan aikaan, kun reuma alkoi! Hiukan tämä asia yhteys vaan epäilyttää ja harmittaa todella paljon!!!! Voi kunpa mä olisin silloin tiennyt!!! Poissaolokohtauksia myös muutamia ollut ja migreeni puhkes. Että tämän repertuaarin kanssa en TODELLAKAAN aio antaa mitään ylimääräisiä rokotuksia kenellekään lapselleni!! Rota-rokotteet ovat saaneet ja A- ja B- hepatiitit, mutta siihen ne sitten jääkin. Tämä kokemus on ollut karmaiseva![/QUOTE]

Ihan kamalaa, että teille on käynyt noin. Mutta kyseistä rokotetta ei ollut tutkittu tarpeeksi, eri asia influenssarokotteet, jotka ovat olleet käytössä jo vuosia ellei vuosikymmeniä.

En ole ottanut, vaikka terveydenhuoltoalalla minäkin. Sikainfluenssarokote laitatettiin pojalle silloin 2009, kun ns. kaikkitietävät terveysviranomaiset niin sitä vouhkasivat. Onneksi ei tullut jälkiseuraamuksia. Kausi-influenssarokotuksiin en usko terveiden lasten/aikuisten/vanhusten kohdalla enkä myöskään rotarokotteeseen. En siis omien lasteni kohdalla. Toiset tehköön kuten parhaaksi näkee :)

otin itse ja vajaa 3v sai myös. ollaan miehen kanssa kerran sairastettu se limittäin, eikä ollut todellakaan kivaa nostaa se toinen jalka haudasta ja raahautua hevosia ruokkimaan. meillä on edelleen eläimiä enkä halua että molemmat vanhemmat olisivat poissa pelistä.

toisaalta a-viruksen jälkeen ei itse niin pelkää kuolemista tartuntatautiin, kun sitä lähtöä alkoi jo toivoa kunnes oli niin heikkona ettei asialla ollut enää mitään väliä. mutta en kestäisi katsoa sitä lapsen kärsimystä, kun kerran tuo ilmaiseksi rokotettava vielä oli iän puolesta. ne alkupäivät olivat kamalaa tuskaa kun ei voinut liikkua eikä olla paikallaan ja koko ajan sattui joka paikkaan. ja kun vielä muistan miten ahdistavaa oli tavallistakin kuumetta potea lapsena, ja on nähnyt oman lapsen kärsimystä jo useamman kurkunpäätulehduksen myötä - joo, en miettinyt.

viikko sitten otettiin vasta, mutta poika on rokotettu joka vuosi niin ei tartte uusintapiikkiä.

Yhteistyössä