Kuinka moni osaa laskea tämän laskun??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 25v amislainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja 25v amislainen:
25x25cm levystä sahataan niin iso ympyrä kuin siitä vain saadaan sahattua, kuinka suuri on hukkaosuus pinta-alaltaan? Entä tuo hukkaosuus prosentteina koko levystä

Tällainen oli amiksen vaikein matikan kysymys ja mä jopa laskin sen OIKEIN, jeeee

levyn pinta-ala = 25 cm x 25 cm = 625 cm^2
suurimman ympärän pinta-ala = pi * (25 cm / 2)^2 = 490,625 cm^2
(pi = 3,14)

hukkaosuus = [(625 - 490,625 )/ 625] * 100% = 21,5%

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Jaha, ruokoton ehti sitte jo korjaamaan omansa....

Laskuvirheiden korjaaminen on pientä.. Eilenkin sain ensin mennä kauppaan takaisin kysymään hihnalle unohtunutta ostostani ja sitten perään sain etsiä hukkaan mennyttä hansikastani. (Molemmat löytyivät lopulta.) Ei mulla yleisesti ole huolellisuuden suhteen kaikki inkkarit kanootissa! :xmas:

toki osaisin, ei ole kalkulaattoria tässä koneen äärellä, ja se vastauskin tuossa jo on

mä lasken työssäni paljon ja matikka on ollut mulle aina helppoa, varsinkin geometria, mutta todennäköisyyslaskuihin tyssäsi pahasti, niitä en vaan saanut kaaliini. Mutta harvoinpa sitä tarvitseekaan ja kemia on kiintoisampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
toki osaisin, ei ole kalkulaattoria tässä koneen äärellä, ja se vastauskin tuossa jo on

mä lasken työssäni paljon ja matikka on ollut mulle aina helppoa, varsinkin geometria, mutta todennäköisyyslaskuihin tyssäsi pahasti, niitä en vaan saanut kaaliini. Mutta harvoinpa sitä tarvitseekaan ja kemia on kiintoisampaa.

Tietokoneesta löytyy, jos käytät Windowsia
Start - Programs - Accessories - Calculator

Alkuperäinen kirjoittaja papukaijan ruokottomat puheet:
Alkuperäinen kirjoittaja 25v amislainen:
25x25cm levystä sahataan niin iso ympyrä kuin siitä vain saadaan sahattua, kuinka suuri on hukkaosuus pinta-alaltaan? Entä tuo hukkaosuus prosentteina koko levystä

Tällainen oli amiksen vaikein matikan kysymys ja mä jopa laskin sen OIKEIN, jeeee

levyn pinta-ala = 25 cm x 25 cm = 625 cm^2
suurimman ympärän pinta-ala = pi * (25 cm / 2)^2 = 490,625 cm^2
(pi = 3,14)

hukkaosuus = [(625 - 490,625 )/ 625] * 100% = 21,5%
Jes! Osasin :D

Alkuperäinen kirjoittaja papukaijan ruokottomat puheet:
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:

Tietokoneesta löytyy, jos käytät Windowsia
Start - Programs - Accessories - Calculator

mä en tykkää siitä, käytän vain omaa funktiolaskintani. Oikeesti, jos en löydä sitä, niin lasken mieluummin paperilla vanhanaikaisesti.
(vihje: mä olen myös niin kiintynyt ruosteiseen autooni, etten tahdo sitä vaihtaa, puhelimen vaihtoon myös vastenmielistä, mutta ilmeisesti jälleen edessä, alkaa tilttailla tuo kolmivuotias...)

Yhteistyössä