Kuinka moni oikeasti ajattelee, että lapsille jouluna riittää yhdessäolo ja tunnelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmmm";27520951]Taitaa monella vanhemmalla olla kiinni siitä ettei raaskita ostaa lapselle mitä hän haluaa. itselle sitten jää hyvin rahaa ostaa muotikännyköitä ja kalliita vaatteita, kampaajakäyntejä yms mihin itseriittoiset vanhemmat nyt rahansa pistävät..[/QUOTE]

Ja näin sitä heitetään taas vettä kiukaalle, että sihinä vain kuuluu... :D

[QUOTE="vieras";27520461]No minusta vanhemman tehtävä on turvata lapselle perusasiat ihan ilman tämän pyyheihmisen kuvailemaa jotenkin sairasta "oppiipahan olemaan kiitollinen vähästäkin". Siis perusasiat on mm. koti, ravinto, perushygienia (johon herramunvereni sentään pyyhkeetkin kuuluvat). Eri asia on sitten antaa pyyhesetti lahjaksi vaikka täysi-ikäisyyttä ja omaa talouttaan lähestyvälle kummilapselle tmv. Oikeasti vähän sama asia kuin antaa vaikka puolisolle kaksi tusinaa rullaa vessapaperia joululahjaksi.

Ja se, että lapsi oppii arvostamaan muuta kuin materiaa, johtuu ennemminkin siitä, että lapsi tarkkailee vanhempiaan ja tunnistaa, mikä on vanhempien toivottu reaktio. Itse ainakin tiesin, että meillä ei ollut varaa kummoisiinkaan lahjoihin jo hyvin pienestä. En halunnut pahoittaa vanhempieni mieltä, ja olin varsinaninen pollyanna ja "kiitollinen vähästäkin" (siis nyt puhutaan reilusti alle kouluikäisestä lapsesta). Kyllä mulle olisi se materiakin kelvannut.[/QUOTE]

ehkä lapsesta on kiva kun on oma pyyhe. mitä pahaa siinä on? omat lakanat, omat pyyhkeet, juuri sellaisia järkilahjoja joita isovanhemmat mielellään antavat jos jotain antavat villasukkien lisäksi. ja jotka eivät kasvata lapsiperheiden romuvuorta.

kyllähän ongelma on ennemmin se että mikään ei riitä meille kuin se että jonun lapsi olisi liian kiitollinen liian vähästä.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="hmmm";27520951]Taitaa monella vanhemmalla olla kiinni siitä ettei raaskita ostaa lapselle mitä hän haluaa. itselle sitten jää hyvin rahaa ostaa muotikännyköitä ja kalliita vaatteita, kampaajakäyntejä yms mihin itseriittoiset vanhemmat nyt rahansa pistävät..[/QUOTE]

Niin raaskia ja raaskia. Onhan kaupat täynnä kaikenlaista tavaraa mitä voisi ostaa, mutta en itsellenikään osta kaikkea sellaista minkä keksin ja mitä saattaisin haluta. Yksi tärkeimpiä opetuksia elämässä on se että kukaan ei voi saada kaikkea, ja että joskus on tehtävä valintoja sen eteen mikä on itselle tärkeää. Mutta sitkeästi säästämällä niistä unelmista voi tehdä totta.

Eli kärjistetysti jos ostaa viikkorahoilla karkkia, rahat ei riitä isompiin hankintoihin kuten rumpuihin.

Kyllä meillä jouluna jotain kivaa lelua ostetaan, mutta ainakin nyt kun kyselin toiveita kumpikaan alle kouluikäisistä lapsista ei tiennyt mitä haluaisi. Onko silloin kyse siitä että heillä on jo kaikki tarvitsemansa vai siitä että eivä tiedä mitä heiltä puuttuu?

En näe tavaroiden ostamista itseisarvoisena ja mulle kelpaa vanhempikin puhelin. Sitten toisaalta jos ostain jotain, ostan yleensä kallista ja laadukasta.

Kyllä lahjat kuuluu jouluun. Jos ei kykene hankkimaan lahjoja lapselle niin sitten voikin antaa sen polon pois vaikka valtion hellään huomaan. Surkeita sellaiset vanhemmat, jotka eivät edes yhtä kunnon lahjaa lapselle hanki.Ketään lasta ei kiinnosta jotkut vitun pyyhkeet tms. Niille nauraa kaverit ihan kippurassa.

[QUOTE="minävain";27521051]Kyllä lahjat kuuluu jouluun. Jos ei kykene hankkimaan lahjoja lapselle niin sitten voikin antaa sen polon pois vaikka valtion hellään huomaan. Surkeita sellaiset vanhemmat, jotka eivät edes yhtä kunnon lahjaa lapselle hanki.Ketään lasta ei kiinnosta jotkut vitun pyyhkeet tms. Niille nauraa kaverit ihan kippurassa.[/QUOTE]

Entä jos hankkii yhden eikä kymmentä?
:)

No joo, emme ole ihmisiä siitä materialisimmasta päästä, kun palstaa lukee. Silti varsinkin kuopukselle olisi suuri pettymys jos ei saisi lahjoja.

Lahjat ovat tärkeitä. Näin se vaan menee. Mulle itselleni ei niinkään, lapsille kyllä. ja itseäkin ilahduttaa kyllä jos joku muistaa.

Meillä on lapset joskus vähän pettyneet, kun lahjoja ei tule paljon. Vain muutamia. Varsinkin kun kuopus jossain vaiheessa ajatteli että joulupukki voi tehdä mitä vain eikä sille maksa mikään mitään. Eli kun kirjoitti pitkän listan, niin ajatteli että saa kaiken. Joulupukilta.
Toisaalta lahjat ovat ihania, toisaalta hirvittää se lelu ja romumäärä. (en ole kauppias, en osaa myydä, en tingata jne)

siis materialistisimmasta päästä...

Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi lapsella pitäisi olla vuori lahjoja?? Meidän lapset ainakin kyllästyvät lahjojen avaamiseen 6-7 kohdalla, kun pitäisi päästä jo tutkimaan niitä mitä on saatu ja silti vaikka lahjoja on "vain" tuon verran niin silti ilta menee sinne kymmeneen yhteentoista ennenkuin kaikki on availtu ja lapsen pystyvät rauhoittumaan nukkumaan. Meidän lapset nauttivat joulu saunasta, puurosta, joulupöydästä ja joulun rauhasta ihan yhtälailla kuin lahjoistakin...
Tiedän monia vanhempia joiden mielestä joulu ei ole joulu jo lapsilla ei ole 30 lahjaa/lapsi, jos ei mitään annetavaa keksitä niin sitten paketoidaan jotain turhaa krääsää paketeiksi, kunhan vaan on paketteja... Ei se pakettien määrä tuo lapsille sitä joulua vaikka kuinka yrittäisi vaan se on kiireetön(!) yhdessä olo ja selvät vanhemmat!

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27521008]Ja näin sitä heitetään taas vettä kiukaalle, että sihinä vain kuuluu... :D[/QUOTE]

Minä provosoidun :D Eli minun ja mieheni tulot ovat hyvät. Penniä ei tarvitse useinkaan venyttää. Mutta mulla ei ole muotikännykkää, Nokian peruskapula jolla voi soittaa ja tekstata. Kieltäydyin työpaikan tarjoamasta Lumiasta koska en koe sille mitään tarvetta. Kalliita vaatteita? Ei, kun minä ostan Elloksen Outletista suurimman osan kuteistani. Kampaajalla käyn 3 kertaa vuodessa...
Lapsille me ostamme kaiken tarpeellisen ja myös hyödyllisiä leluja ja muuta sellaista. Liikuntavälineistä emme myöskään tingi. Vaatteet ovat siistit ja muodikkaat, yhteensopivat. Lapsemme eivät kärsi, vaikka me emme osta kymmentä lahjaa jouluisin.

Minä olen ns. rikkaasta perheestä. Mutta ei meitä lapsia hukutettu jouluna leluihin. Tai muutenkaan. Niiden Levistenkin eteen sai aika tinkaan haravoida. :)
Minäkin voisin ihan hyvin kääräistä pyyhkeen lapsen pakettiin. Viime jouluna tytöt saivatkin hupulliset saunapyyhkeet ja ne ovatkin olleet rakkaita ja tärkeitä heille. Miksei käyttötavaraakin voisi laittaa pakettiin? Jos minä nyt ennen joulua ostelen lapsille vaatetta, hiuspinnejä tms, niin toki ne pakettiin käärin joulua odottamaan.

Muistan omasta lapsuudesta nuo pyyhkeet, yöpuvut, pussilakanasetit ja muut mieleisinä lahjoina, ihan pienenä jo. Se on varmaan se juttu miten missäkin lapsille opetetaan ja miten. Eikä se kulje käsi kädessä varallisuuden kanssa.

Minustakin on hyvä että lapset oppivat arvostamaan saamaansa, minua puistattaa mukulat jotka repivät lahjaröykkiön antimia auki ilman että edes pysähtyy tutkimaan mitä paketti sisälsi.

Mutta siellä pitäisi olla yksi sellainenkin minkä tietää ilahduttavan lapsen, vaikka se ei niin tarpeellinen vanhempien mielestä olekaan. Ehkä miellän tämän nyt juurikin leluksi lapsen kohdalla. Lahja on mieleinen juuri tälle lapselle ja hänen toiveita on juuri ajateltu siinä.

Meidän nuorimmainen haluaa tällä hetkellä jokaisen lelun minkä telkassa näkee, en koskaan kiellä haluamasta. Kerron kuitenkin miksi me emme niitä jokaista osta vaan joskus harvoin jonkun kivan, mieleisen ja kestävän. En siedä halpoja, hajoavia ja kertakäyttöisiä leluja ollenkaan. Varmaan 90% lasten leluista säästyy lapsenlapsillekin (jos joskus sellaisia saisimme), kuten on nyt omat leluni lapsillani käytössä.

[QUOTE="minävain";27521051]Kyllä lahjat kuuluu jouluun. Jos ei kykene hankkimaan lahjoja lapselle niin sitten voikin antaa sen polon pois vaikka valtion hellään huomaan. Surkeita sellaiset vanhemmat, jotka eivät edes yhtä kunnon lahjaa lapselle hanki.Ketään lasta ei kiinnosta jotkut vitun pyyhkeet tms. Niille nauraa kaverit ihan kippurassa.[/QUOTE]

Onneksi oma lapsi on perhepäivähoidossa niin ei opi näitä materialististen perheiden kippurassa nauramisia liian aikaisin. Mistä muualta tuo oppi tulisi kuin kotoa?

Kumma kyllä että en muista tuollaista ollenkaan vaikka yleensäkin lapsuutemme lahjat olivat "järkitavaraa". Ja miksi puhut kaikkien puolesta vaikka itse muistan miten ihanaa oli mennä joulusaunaan uuden mieleisellä kuviolla varustetun pyyhkeen kanssa? Ja vetää saunan jälkeen uusi yöpaita ja pörrösukat jalkaan ja alkaa syömään joulunamuja? Minua ainakin kiinnosti vitusti, kuten asian ilmaisit :)

Ja niin kiinnostaa omiakin lapsiamme. Aina kun saavat pientäkin niin iloitsevat. Kaikkea heillä on mitä tarvitsevat ja lelut ja pelit ovat laadukasta tavaraa jotka säilyvät kyllä myös mahdollisille lapsenlapsillekin. Vaikka niitä tulisikin jouluna vain yksi niiden pyyhkeiden ja yöpukujen ohessa.

Muistui muuten mieleeni miten viime jouluna ykköslahjaksi esikoisellamme nousi Prinsessa-sähköhammasharja. Toki se kuuluu ihan normaaliin lapsenhoitoon, mutta jos jouluaattoillan kohokohta oli päästä sillä hampaita pesemään niin ei liene huono valinta ollut? :) Siinä unohtui kummien ostamat muovihärvelit olohuoneen matolle. Mut kun oli se sähköhammasharja! :p

Kyllä se tarpeellinen tavarakin voi lapsesta olla tosi kiva ja hieno. Omalle pojalle kävin tänään ostamassa Lindexiltä ihan tavallisen pitkähihaisen trikoopaidan, pakkaan sen joulupakettiin. Paidassa on erilaisia autonkuvia Salama McQueen elokuvasta, ja kilpa-autot kyseisestä sarjasta ovat tällä hetkellä pojan suurimpia suosikkeja. Joulupakettiin menee kyllä joku leluautokin, mutta veikkaan silti että paita on yksi joulun suosikkeja pojan kohdalla.

• Tykkää
Minä olen ns. rikkaasta perheestä. Mutta ei meitä lapsia hukutettu jouluna leluihin. Tai muutenkaan. Niiden Levistenkin eteen sai aika tinkaan haravoida. :)
Minäkin voisin ihan hyvin kääräistä pyyhkeen lapsen pakettiin. Viime jouluna tytöt saivatkin hupulliset saunapyyhkeet ja ne ovatkin olleet rakkaita ja tärkeitä heille. Miksei käyttötavaraakin voisi laittaa pakettiin? Jos minä nyt ennen joulua ostelen lapsille vaatetta, hiuspinnejä tms, niin toki ne pakettiin käärin joulua odottamaan.

Muistan omasta lapsuudesta nuo pyyhkeet, yöpuvut, pussilakanasetit ja muut mieleisinä lahjoina, ihan pienenä jo. Se on varmaan se juttu miten missäkin lapsille opetetaan ja miten. Eikä se kulje käsi kädessä varallisuuden kanssa.

Minustakin on hyvä että lapset oppivat arvostamaan saamaansa, minua puistattaa mukulat jotka repivät lahjaröykkiön antimia auki ilman että edes pysähtyy tutkimaan mitä paketti sisälsi.

Ei kukaan ole sanonut, ettei lapselle saa pehmeitä paketteja ostaa. Mutta jos 4-vuotiaan lapsen ainoa joululahja vanhemmilta on käsipyyhe, niin ihanko oikeasti teidän mielestä lapsi siitä nauttii? Herranenaika minäkään en siitä nauttisi ja ikää on reilusti yli 30! :D

Ja lapsi ihan varmasti kiittää jokaisesta lahjasta, mutta älkää nyt olko hölmöjä ja jättäkö sen takia ostamatta muuta kuin sitä pyyhettä. Miksi pitää jouluna pahoittaa pienen ihmisen mieli?

Mutta siellä pitäisi olla yksi sellainenkin minkä tietää ilahduttavan lapsen, vaikka se ei niin tarpeellinen vanhempien mielestä olekaan. Ehkä miellän tämän nyt juurikin leluksi lapsen kohdalla. Lahja on mieleinen juuri tälle lapselle ja hänen toiveita on juuri ajateltu siinä.

Meidän nuorimmainen haluaa tällä hetkellä jokaisen lelun minkä telkassa näkee, en koskaan kiellä haluamasta. Kerron kuitenkin miksi me emme niitä jokaista osta vaan joskus harvoin jonkun kivan, mieleisen ja kestävän. En siedä halpoja, hajoavia ja kertakäyttöisiä leluja ollenkaan. Varmaan 90% lasten leluista säästyy lapsenlapsillekin (jos joskus sellaisia saisimme), kuten on nyt omat leluni lapsillani käytössä.

Meillä on peli-lahjat tänä vuonna vuorossa. Plus mahdolliset käyttötavarat. Mutta miten joillekin aikuisille voi olla niin vaikeaa ymmärtää että kyllä lapsi hyvänen aika voi ilahtua myös niistä käyttötavaroista! Meillä ainakin tyttäret ovat ihan innoissaan arkenakin kun saavat uuden paidan päälle päiväkotiin tai uudet kurarukkaset. Mielestäni lapsemme saavat aivan tarpeeksi leluja ja muuta, yleensä valitaan jotain kehittävää. (kyllä ne nuketkin vermeineen löytyy jnejne) mutta ilmeisesti meillä on sitten tässä onnistuttu hyvin kun lapsemme arvostavat kyllä ihan uusia käyttöesineitökin ja ilahtuvat niistäkin siinä missä leluistakin!

[QUOTE="vieras";27521263]Niin, kun läpi vuoden kannetaan roinaa ja krääsää kaksinkäsin kirpulta, niin jouluna voi ylemmyydentuntoisesti voivotella toisten lahjavuoria ja kiillottaa sädekehäänsä :D[/QUOTE]

Niin tosiaan, arvostettavaa onkin jos löytää tarpeellisia asioita kirpputorilta eikä manioissaan ostele tavarataloa joulun alla tyhjäksi. Kelpaa siinä kiillotellakin sitä sädekehää.

[QUOTE="vieras";27521251]Ei kukaan ole sanonut, ettei lapselle saa pehmeitä paketteja ostaa. Mutta jos 4-vuotiaan lapsen ainoa joululahja vanhemmilta on käsipyyhe, niin ihanko oikeasti teidän mielestä lapsi siitä nauttii? Herranenaika minäkään en siitä nauttisi ja ikää on reilusti yli 30! :D

Ja lapsi ihan varmasti kiittää jokaisesta lahjasta, mutta älkää nyt olko hölmöjä ja jättäkö sen takia ostamatta muuta kuin sitä pyyhettä. Miksi pitää jouluna pahoittaa pienen ihmisen mieli?[/QUOTE]
4 v ei luultavasti vielä tiedä, tuliko käsipyyhe vanhemmilta, kummilta, mummilta, ukilta, sedältä, tädiltä vai kenties joulupukilta. Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä, että jos 4-vuotiaan ainoa joululahja on käsipyyhe, lapsi voi alkaa miettimään, miksi ei - kiltteydestään huolimatta - joulupukki tuonut mitään muuta.

Meillä ei varsinaisesti ole kyse varoista kun pyritään rajoitttamaan joululahjontaa vaan ihan vain siitä, että jos tulee paljon lahjoja niin niiden avaamiseen menee aattona kohtuuttomasti aikaa ja kaikki kivemmat jouluhommat jäävät pois.

Kyllä on tullut selväksi, että teillä on kaikkea yllin kyllin rahasta lähtien. Muta pitääkö sitä JOKA ketjussa korostaa...

[QUOTE="vieras";27521263]Niin, kun läpi vuoden kannetaan roinaa ja krääsää kaksinkäsin kirpulta, niin jouluna voi ylemmyydentuntoisesti voivotella toisten lahjavuoria ja kiillottaa sädekehäänsä :D[/QUOTE]

Miksi pitäisi voivotella?
Eikö se ole hienoa, että tässäkin asiassa jokainen saa valita oman, omalle perheelleen ja omaan elämäntilanteeseensa sopivan tavan ilman että se tekee muita tapoja yhtään huonommaksi?

:)

Mä en osaa oikein muuta sanoa kuin että lapsuudessani MEILLÄ oli ne lahjakasat mutta niistä ei ikinä tehty numeroa. Ei ikinä mitään joulupukin tulemattomuudella uhkailua. Avattiin lahjat kyllä innolla mutta tärkeimpiä muistoja oli esim joulupuuro aamulla ja illalla se ruokailu. Oli myös ihanaa kun kaikki isovanhemmat jäivät yöksi kerrankin. Jouluista en muista lahjoja vaan sen tunnelman ja hyvän olon. Ja okei sen että en saanut ikinä yhtä toivomaani nukkea.:D

Älkää hyvät ihmiset hysterisoiko joulusta tai vertailko keskenään. Jos mietityttää köyhän perheen joululahjat niin ostakaa paketti sinne kuusen alle tai ajatelkaa edes lämmöllä. Jokainen juhlii resurssiensa mukaan. Kannattas silti ihan tosissaan miettiä kannattaako lapselle ostaa sata pakettia ihan vaikka edes luonnon kannalta.

Niin joo, mun kaveri myönsi tässä juuri että ostaa lapselle kymmeniä lahjoja koska pelkää lapsen mahdollista pettymystä lahjaan ja saa itselleen tyydytyksen siitä lapsen riemusta - joka kuitenkin kestää tasan siihen asti kunnes on seuraavan paketin avaamisen aika.

Yhteistyössä