Kuinka moni oikeasti ajattelee, että lapsille jouluna riittää yhdessäolo ja tunnelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en halua lähteä mukaan siihen kauheaan lahjahamstraukseen, jolloin lelut ei edes tunnu tärkeältä vaan paketit revitään auki, katsotaan mitä tuli, heitetään lahja jonnekin pinoon ja avataan seuraava... Sukulaistenlapsilla on nimittäin sellaista. Olen ostanut meidän 4veelle kaksi lahjaa, joita on toivonut (aika isoja ja kalliita lahjoja, autorata 80e ja laivasysteemi 40e). Ostan ehkä vielä joitakin kirjoja tms ja ehkä magneettipalikat (mitä ne onkaan nimeltään?) jos löydän ne jostain, mutta en muuta. Meillä ostetaan pitkin vuotta toivottuja leluja, ei niitä tarvii ostaa kerran vuodessa...

Meidän lapsille ei riitä pelkkä yhdessäolo.

Olemme olleet monta joulua reissussa, mutta silti lapset odottavat lahjoja ja joskus ovat hetken pettyneitä lahjojen määrään. Emme siis osta lapsi kuin pari lahjaa ja mukaan otamme kummien antamat kevyimmät lähjat. Harmitus kyllä luullakseni haihtuu kun ovat saaneet lomalla omaa rahaa ja sitä ovat tuhlailleet lelukaupassa.

Meillä ei ainakaan yhteiset illat hyvän ruoan ja yhteisten touhujen parissa ole niin harvinaista, että se yksistään tekisi joulun. Meillä yhteinen aika on itsestäänselvyys, ei lahja.

Ei toimi lainaa nappula!

Mummeliisa

Voin vapauttaa sinut ch-clubiin liittymiseltä:D

Mummilla on tiettyjä oikeuksia mitä muilla ei ole:rolleyes:
Olen huomannut.
En edes uskaltaisi meidän muorille puhua moisesta:D

ot:
Meidän mummilassa on "mumminlaki" ja sen pykälistä ei ole valitusoikeutta:rolleyes:

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Ei toimi lainaa nappula!

Mummeliisa

Voin vapauttaa sinut ch-clubiin liittymiseltä:D

Mummilla on tiettyjä oikeuksia mitä muilla ei ole:rolleyes:
Olen huomannut.
En edes uskaltaisi meidän muorille puhua moisesta:D

ot:
Meidän mummilassa on "mumminlaki" ja sen pykälistä ei ole valitusoikeutta:rolleyes:
onkohan meillä sama muori mummona?!??!?!

muksut on kilvan juoksuttanu lelulehtiä sille taas ja näyttäneet mitä haluavat ja tämä ostaa. onneksi kuitenkin kuuntelee hiukan äitiäkin ja ostaa myös petivaatteita, pyyhkeitä ym "pehmyttä" eikä pelkkiä leluja.

lapset saa niin monelta kymmeneltä ihmiseltä lahjoja jouluna, että sekaan mahtuu lelujakin kymmeniä, kuten myös paljon muuta. että on ihan mukavaa vaihtelua jos saa sanoa edes joillekin toiveita mitä muksut oikeasti tarvii esim. vaatteiden osalta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Kun ei olla toitotettu jatkuvasti sitä että jouluna saa sitten lahjoja, niin osaavat odottaa paljoa muutakin siltä. Ovat sen verta pieniä vielä. Kyllä meillä onnistuis helposti joulu ilman lahjoja. Pukki voisi käydä, syötäisiin hyvin ja käytäisiin haudoilla ja mummuloissa. Messukin kuuluu ohjelmaan.

No yhdet lahjat ostetaan itse jokaiselle. Sukulaist nyt varmaan antaa sitten lisää. Mutta ei me tehdä nuista lahjoista sitä tärkeintä asiaa. Pelataan lasten pelejä yhdessä ja vietetään oikeasti aikaa ihan omalla perheellä. Pakkoko siitä joulusta on tehdä niin lahjakeskeistä. Jos sitä lapselle jankuttaa pienestä asti, niin kyllähän ne niitä sitten odottaakin!

[QUOTE="vieras";27523953]Kysytäänpä niin päin, että miksi ne isot lahjaröykkiöt teitä lahjoja antamattomia haittaa? Miksi se on teiltä pois, jos joku saa enemmän lahjoja? Oma valintahan se on (ja tietty kukkaron), kuinka paljon ostaa lapsille lahjoja.[/QUOTE]

Se on koko maapallon ekosysteemiltäja sitä myöten tulevilta ihmissukupolvilta "pois", vai kuvitteletko, ettei yksittäisen ihmisen teoilla, olivatpa ne kuinka ympäristöä kuormittavia tahansa, ole mitään merkitystä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

[QUOTE="vieras";27529203]Se on koko maapallon ekosysteemiltäja sitä myöten tulevilta ihmissukupolvilta "pois", vai kuvitteletko, ettei yksittäisen ihmisen teoilla, olivatpa ne kuinka ympäristöä kuormittavia tahansa, ole mitään merkitystä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.[/QUOTE]

Ja höpönlöpön, säästeliäästi ja ekologisesti jos elää vuoden niin yksi joulutörsäys ja yltäkylläisyys ei kyllä mun ekologista jalanjälkeä äärettömiin kasvata. :)

Ja tuo, että lapset repii lahjat vaan auki ja nakkaa nurkkaan ja siirtyy seuraavaan; no tottakai ne tekee niin kun lahjoja on esim. yli 10! Mitä pitäis tehdä: jättää avaamiset ja leikkiä ensin tunti yhdellä lelulla, kunnes siirtyy toiseen? Ja onko teidän mielestä koko lahja turha, jos ei sillä sitten leiki koko jouluaattoiltaa? :D

Meillä ostetaan paljon leluja ja muitakin lahjoja lapsille, joululahjat on ihan yhtä tärkeä juttu joulussa kuin muu tunnelma, ruoka, yhdessäolo, haudoilla käymiset jne. Ei ne lelut katoa joulun jälkeen mihinkään ja kyllä vaan on joka lelulla ollut käyttöä jouluaaton jälkeen ja pitkään :)

Tuo aattohan nimenomaan huipentuu siihen lahjojen avaamiseen ja lasten jännitykseen mitä se pukki tuo. Muut päivät voidaan ottaa sitten rauhallisemmin ja nauttia siitä joulun rauhallisesta tunnelmasta. En minä ainakaan halua lapselta sitä pakettien avaamisen riemua viedä. En ihan ymmärrä että miten se jouluntunnelma häviää jos niitä lahjoja nyt hiukan enemmän onkin.

[QUOTE="vieras";27529594]Tuo aattohan nimenomaan huipentuu siihen lahjojen avaamiseen ja lasten jännitykseen mitä se pukki tuo. Muut päivät voidaan ottaa sitten rauhallisemmin ja nauttia siitä joulun rauhallisesta tunnelmasta. En minä ainakaan halua lapselta sitä pakettien avaamisen riemua viedä. En ihan ymmärrä että miten se jouluntunnelma häviää jos niitä lahjoja nyt hiukan enemmän onkin.[/QUOTE]

Kuten jo moneen kertaan todettua, niin perheet tuossa asiassa erilaisia.
Minä en tahd viettää aattona tuntikausia lahjoja avaten. Itseltäni se pilaisi tunnelman. Joku toinen taas kokee lahjat joulun kohokohdaksi ja silloin on mielekästä kuluttaa pitkiäkin aikoja niiden parissa.

Kukin tavallaan.
:)

Kuten jo moneen kertaan todettua, niin perheet tuossa asiassa erilaisia.
Minä en tahd viettää aattona tuntikausia lahjoja avaten. Itseltäni se pilaisi tunnelman. Joku toinen taas kokee lahjat joulun kohokohdaksi ja silloin on mielekästä kuluttaa pitkiäkin aikoja niiden parissa.

Kukin tavallaan.

Niin, sinä olet todennut. Suurin osa, joka ei niitä lahjoja osta, on taas todennut että ne lapset jotka saa paljon lahjoja ja leluja jouluna opetetaan palvomaan materiaa ja koko joulun tunnelma puuttuu. Lisäksi ollaan jopa epäeettisiä jonkun mielestä, kun syydetään lapsillemme lahjoja :D

Kukin tyylillään munkin mielestä, mutta pakkohan se on heittää vastakommenttia tuollaiselle hysterialle.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
En osaa ajatella, että lapselle jäisi pysyviä vaurioita Jehovan todistajanakaan, vaikka joulu ja synttäri jäisivät kokonaan juhlimatta.

Tiedän jo etukäteen, että omalle parivuotiaalleni tärkeintä joulussa on syöminen ja mummon näkeminen. Nautin ihan älyttömästi siitä, että asia on vielä toistaiseksi näin. Mutta en oikein voi tai halua estää isovanhempia ostamasta lahjoja. Itse ostan varmaan juurikin pyyhkeen :)

Mä kysyin lapsilta mikä joulussa on tärkeintä, ja ekana sanottiin lahjat, seuraavana se kun näkee sukulaisia ja kolmantena se että on hauskaa.

Mä olen aina hankkinut paljon lahjoja lapsille, muistan itsekin saaneeni monta pakettia kun olin pieni. Ja edelleen tykkään saada lahjoja, ja myös antaa niitä. Meillä lapset tulee multa saamaan kukanenkin ainakin kirjan, yöpuvun, villasukat, lakanat ja toki laluja, askartelutarvikkeita ja leluja. Monta avattavaa lahjaa siis. Mutta meidän joulu vietetäänkin erilailla, lapset on isänsä sukulaisilla aaton, ja palaavat kotiin joulupivänä. Silloin ensin syödään, sitten jaetaan lahjat ja sitten onkin koko päivä aikaa leikkiä ja pelailla ja olla yhdessä.

Yhteistyössä