Kuinka moni EI ole luovuttanut verta?

viestin aloittanut
Eikä se vois olla mikään puhdistusaine tms? Mietin vaan, että vaikka mä olen päivittäin veren kanssa tekemisissä, mä en haista sitä koskaan. Tai sitten mun nenä on turtunut :D.
En usko. Äitini ilmoitti tuolloin, että " verellehän siellä aina haisee". Ja olen huomannut myöhemminkin
että jos jossain tilanteessa on isompaa verenhukkaa, niin haju samantapainen.

Mistään muista tuoksuista / hajuista en saa mitään reaktiota mihinkään suuntaan.
Tuo on ainoa.
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";27557157]En ole, ei ole tarpeeksi painoa.

Ja tarkemmin kun ajattelee, niin en ala tukemaan heidän bisnestään (myyvät veren sairaaloille tai ulkomaille kilpailuttaen..).[/QUOTE]

Mistäs sä sitten ajattelit, että sairaalat sitä verta saisivat, ellei Veripalvelusta?
 
"Iki-ihana"
Kiinnostavaa, että palsta on täynnä alle 50-kiloisia naisia, kun arkena niitä harvemmin tulee vastaan :)

Minä en ole luovuttanut, koska ei kelpaa. Anafylaktinen shokki kerran nuorempana, mutta ikuinen este.
 
Saraldo
En usko. Äitini ilmoitti tuolloin, että " verellehän siellä aina haisee". Ja olen huomannut myöhemminkin
että jos jossain tilanteessa on isompaa verenhukkaa, niin haju samantapainen.

Mistään muista tuoksuista / hajuista en saa mitään reaktiota mihinkään suuntaan.
Tuo on ainoa.
Mä oon sitten vaan niin turtunut. Tosin en mä myöskään haista sairaaloissa sitä ns. "sairaalahajua", minkä aika iso osa ihmisistä haistaa heti ovelta.
 
[QUOTE="Iki-ihana";27557179]
Minä en ole luovuttanut, koska ei kelpaa. Anafylaktinen shokki kerran nuorempana, mutta ikuinen este.[/QUOTE]

Mä kattoin just äsken tarkemmin noita esteitä miks ei voi luovuttaa ja huomasin, että tuo on yks syy miks luovuttaminen kielletty lopullisesti. Enpä ollu tuotakaa tienny.
 
"Masterplan"
Olen aina halunnut luovuttaa, mutten ole koskaan pystynyt lääkityksieni takia. Mutta olen kiitollinen niille ihmisille jotka käyvät lahjoittamassa vertansa.

t. Lonkkaleikkauksessa puolet verestänsä menettänyt, 3 yksikköä saanut luustosairautta sairastava potilas.
 
[QUOTE="Masterplan";27557235]Olen aina halunnut luovuttaa, mutten ole koskaan pystynyt lääkityksieni takia. Mutta olen kiitollinen niille ihmisille jotka käyvät lahjoittamassa vertansa.

t. Lonkkaleikkauksessa puolet verestänsä menettänyt, 3 yksikköä saanut luustosairautta sairastava potilas.[/QUOTE]

Mä oon saanu verituotteita ku sairastin toista kertaa syöpää ja veriarvot meni todella huonoksi. Ilman luovuttajia olis ollu mullaki tilanne huono.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Iki-ihana";27557179]Kiinnostavaa, että palsta on täynnä alle 50-kiloisia naisia, kun arkena niitä harvemmin tulee vastaan :)

Minä en ole luovuttanut, koska ei kelpaa. Anafylaktinen shokki kerran nuorempana, mutta ikuinen este.[/QUOTE]
Mä painoin 42 kg, kun aloin odottamaan esikoista ja 45 kg, kun aloin odottamaan kuopusta. Vuosi kuopuksen syntymän jälkeen painoin 49 kg. Sen jälkeen eli näiden 20 vuoden aikana paino onkin tasaiseen tahtiin noussut :D
 
  • Tykkää
Reactions: newbie
En ole koskaan luovuttanut / en tule luovuttamaan.
Lähipiirissä on kyllä säännöllisiä luovuttajia ollut, että asia on "tuttu", ja arvostan kovasti kaikkia luovuttajia.

En kelpaa luovuttajaksi, eli olen heikoista heikointa ainesta ainakin tuossa asiassa :D
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";27557468]no minä en tuollaista bisnestä halua tukea and that's it. :)[/QUOTE]

Jos kaikki ajattelis noin, sairaalat jäisivät ilman verta. Kaikki maksaa, se on ihan selvää. Jos Veripalvelu olisi joku kunnallinen instanssi, me maksaisimme sen ylläpidon. Nyt Veripalvelu laskuttaa sairaalaa, joka laskuttaa kuntaa, joka perii sen tavalla tai toisella asukkailtaan.

Muokkaan vielä...

Ja jos Suomessa ei olisi verenluovutusta, se veri tulisi ulkomailta, jolloin siitä maksettaisiin vielä enemmän. Eikä kaikissa maissa ole yhtä tarkkaan seulaa luovuttajien kohdalla eikä veriä välttämättä edes tutkita yhtä perusteellisesti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En ole koskaan. Vakituinen lääkitys päällä 14-vuotiaasta asti ja nykyisin sairastan MS-tautia joka aiheuttaa elinikäisen kiellon. Haluaisin kyllä luovuttaa, lapsena kävin siskojen mukana ja olisin jo silloin halunnut luovuttaa, musta se näytti kivalta kun se veri hylly siellä pussissa ees taas. Harmittaa kun eivät multa huoli. Voisin luovuttaa myös erinäisiä muita solukkoja, mutta ei multa huolita mitään.
 
Mua vähän mietityttää, saanko luovuttaa. Oon tosi allerginen buranalle, mutta shokkitilaan en ole koskaan mennyt ja ainoastaan kerran olen siitä reaktion saanut, oireena naaman turpoaminen. Onkohan se esteenä?
 
vajaa
[QUOTE="vieras";27557757]En ole luovuttanut. Hb ollut alle 120 aina. Nykyisin sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, enkä tiedä voinko sen takia luovuttaa verta vai en..?[/QUOTE]

voit luovuttaa jos lääkitystä ei ole puoleen vuoteen muutettu.
 

Yhteistyössä