Kuinka moni EI aio avata ovea virpojille?

  • Viestiketjun aloittaja Ovi pysyy kiinni
  • Ensimmäinen viesti
juu en todellakaan avaa. toivottavasti noi koirat pitää sellasen metelin et eivät tuu edes ovelle asti :kieh:
laitan mahdollisesti tänä vuonna jonkun kyltin tonne et ei saa virpoa :xmas:
ja ei, itse en tykännyt lapsena virpomisesta, muistan kun mua jo sillon hävetti mennä toisten oville virpomaan, lopetinkin sit usein parin oven jälkeen ja jätin muut virpomaan.
oma lapseni ei jää mistään paitsi, mä voin ostaa sille ne pääsiäismunat ja voidaan askarrella huvin vuoks niitä vitsoja jos se välttämättä haluaa.
ainakaan tuntemattomien oville ei oo menemistä.
mä koen sen pelkäks häiriköinniks. amen.
 
hmph
Eiköhän nykylapset saa herkkuja ihan yllin kyllin ilman virpomistakin. Minä ostan itse lapsille munat ja karkit niin ei tarvii lähteä kerjäämään kylille. Muutenkin koomisen näköistä kun pullerot lapset ovat ovella kerjäämässä ja lihaa on luiden ympärillä jo liiankin kanssa ilman ylimääräisiä karkkeja. Eli ei avaudu ovi meilläkään!
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
:eek: Vai että ihan kerjuuta. Kaikilla lapsilla ei välttämättä edes ole tuttuja joiden luona käydä virpomassa, niin miksi ei sitten saisi virpoa tuntemattomille?
Ööh.. Ai että jos ei ole tuttuja, niin se on syy ja oikeutus lähteä häiritsemään tuntemattomia?

Noh, miltäs tuntuu se, että tulette tuntemattoman ovelle ja ei hänellä olekaan antaa mitään palkkaa? Kannattaa ainakin kysyä, että saako virpoa eikä aloittaa sitä lätinää saman tien, kun ovi aukeaa. Kaikki eivät ole varautuneet karkeilla ja suklaalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ovi pysyy kiinni:
Tällä seudulla jopa mamut ovat ovella virpomassa ja heillä ei todellakaan ole mitään käsitystä suomalaisesta pääsiäisperinteestä. ihan pelkkä kerjuu mielessä.
Ainahan täällä ruikutetaan että maassa maan tavalla, ja kun mamulapsi sitten tekee niin, ei sekään kelpaa :D

Saattaahan se olla kahden kulttuurin lapsikin. Tai Suomessa syntynyt mamuperheen lapsi jolla on hyvä käsitys pääsiäisestä jos ja kun on ollut päiväkodissa.

Mä avaan oven virpojille, mutta omat lapseni vien vain sellaisten ovien taakse joiden tiedän avautuvan & josta lapset saa hyvän mielen eikä naama norsunvitulla olevan aikuisen vihoja päälleen. Ugh.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja Eva:
Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:
En aio avata.
Mä haluan tietää, että miksi et? Sun lapsetkaan ei isompana saa mennä virpomaan?
Me emme myöskään avaa ja meidän lapset ei saa mennä virpomaan. Ostetaan vaikka kilo suklaamunia kotiin syötäväksi jos se niistä virpomisella saatavista karkeista on kiinni, mutta mitään noita-asuja eivät pue ja lähde naapureilta kerjäämään.
 
Eiköhän tuo virpominen naapureille ja muille asuinalueen oville ole jo historiaa. Jos tykkää pitää perinnettä yllä niin lapsi saa varmasti saman ilon kun käyttää häntä virpomassa isovanhemmilla ja muilla tutuilla joille voi soittaa etukäteen ja sopia asiasta, eihän lapsi sitä tiedä että asiasta on ennalta sovittu eikä se ei vaikuta hänen kokemukseensa. En siis avaa tuntemattomille kerjuulaisille. Karkki on muutenkin ihan eri asemassa nykyään kuin ennen, eli eiköhän sitä jokainen saa tarpeeksi ilman kerjuutakin.
 
Musta tuo virpomisperinne on menny ihan pilalle muutenkin, ei ole kovin mieltäylentävää kuunnella kun muksut laskee euroja ja yks kiroilee kuinka sai VAAN kinderin tolta talosta...Kakarat on niin pirun ahneita, että parempi kun jättää ne virpomiset väliin...
 
Mie kävin siskon ja kaverien kanssa pienenä virpomassa. Asuttiin kerrostalossa, mutta kierrettiin vain mummolat ja lähimmät naapurit ja perhetutut. Nykyisin asun taajaman ulkopuolella eikä tässä lapsiperheitä ole lähettyvillä kuin yksi, joten en usko, että kukaan tulee virpomaan, eikä oma poikakaan lähde virpomaan kuin mummin ja ukin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Musta tuo virpomisperinne on menny ihan pilalle muutenkin, ei ole kovin mieltäylentävää kuunnella kun muksut laskee euroja ja yks kiroilee kuinka sai VAAN kinderin tolta talosta...Kakarat on niin pirun ahneita, että parempi kun jättää ne virpomiset väliin...
Aivan! Myö joskus unohdettiin koko virpomispäivä ja menin hölmönä avaamaan oven (edellisessä asuinkunnassa ) ja siel oli kaks tyttöä virpomisvitsoineen. Kysyi saako virpoa ja mie totesin, et miul ei taida olla ku vähän kolikoita pussin pohjalla palkas. Virpoi sit kauniilla vitsalla ja kun kaivoin kolikot, joista ei tainnu ihan euroakaan tulla, ni antoikin kaikista kämäsimmän ja katkenneen oksan miulle. Tytöt ku läks pihasta, ni hain koiran etuovelle ketjuun. Ei näkyny muita, eikä seuraavana vuonnakaan tytöt tullu ku koira oli ovella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja iines:
Ootteko ikinä saaneet virpoa lapsena? Sehän oli aivan yli kivaa ja oli hauskaa ku sai karkkia/muuta. Haluatteko viedä tämän ilon lapsilta? Ja miksi hemmetissä pitää soittaa ensin, saako tulla virpomaan? Ennen ei tod edes soiteltu, voidaanko tulla kyläilemään. Nykyään kaikki pitää hoitaa puhelimella. Miksi lapsilta pitää ilo viedä? Tuskin nyt kukaan vararikkoon menee, jos pitää ostaa karkkia. Jättää sitten vaikka pari bisseä ottamatta. Voi harrekyyd!
Ei mun lapselta iloa viedä jos hän ei saa virpoa :D On niitä muitakin iloja maailmassa kuin kerjääminen ja muiden häiritseminen. Ja juu, olen ollut virpomassa lapsena, ei siinä ollut mitään järisyttävää. Tylsää lähinnä.
Milloin virpominen on muuttunut kerjäämiseksi. Meillä käyneet kysyvät aina ensin saako virpoa ja ovat ihan tyytyväisiltä näyttäneet niihin karkkeihin mitä ovat saaneet. Eikä ole manguttu suklaamunia tai rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
:eek: Vai että ihan kerjuuta. Kaikilla lapsilla ei välttämättä edes ole tuttuja joiden luona käydä virpomassa, niin miksi ei sitten saisi virpoa tuntemattomille?
Ööh.. Ai että jos ei ole tuttuja, niin se on syy ja oikeutus lähteä häiritsemään tuntemattomia?

Noh, miltäs tuntuu se, että tulette tuntemattoman ovelle ja ei hänellä olekaan antaa mitään palkkaa? Kannattaa ainakin kysyä, että saako virpoa eikä aloittaa sitä lätinää saman tien, kun ovi aukeaa. Kaikki eivät ole varautuneet karkeilla ja suklaalla.
Tämä asia voi olla myös niin päin, että kaikilla ihmisillä ei ole tuttuja lapsia, jotka tulisivat heille virpomaan ja he ihan aidosti ilahtuvat jos joku muu tulee.
Ja useimmat virpojat varmaankin kysyvät saako virpoa, mikäli innostukseltaan muistavat. Voiko tämä virpominen edes oikeasti olla joillekin aikuisille niin iso juttu, että he näkevät senkin kerjuuna/kotirauhan rikkomisena?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Musta tuo virpomisperinne on menny ihan pilalle muutenkin, ei ole kovin mieltäylentävää kuunnella kun muksut laskee euroja ja yks kiroilee kuinka sai VAAN kinderin tolta talosta...Kakarat on niin pirun ahneita, että parempi kun jättää ne virpomiset väliin...
Tässä sitten näkee sen kasvatuksen ;) toiset puhuu kerjäläisistä ja toiset taivastelee kun ei mikään riitä .......

Ja vastaus: KYLLÄ avaan oven jokaiselle virpojalle ja palkkaa saavat kuhan kysyvät luvan virpoa (ei ole kyllä koskaan kukaan jättäny kysymättä)
ja kivoja oksia saan itse muistoksi.

 

Yhteistyössä