kuinka monen isä tai pappa on ollut talvi-ja jatkosodassa

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Tiedättekö yleensä, miksi jatkosota sodittiin?

Kyllä. Suomella ei ollut paljon vaihtoehtoja, vaikka sä varmaan mielellään kertoisit natsien kanssa liittoutumisesta, Itä-Karjalasta ja meidän kuuluisista "keskitysleireistä".

Myöskin tiedämme miksi talvisota käytiin.

Molemmat papat olivat jatkosodassa. Toinen pappani ei koskaan halunnut puhua sodasta, mutta toinen kertoi mulle lapsesta asti sotakokemuksistaan, minkä takia varmaan tänäkin päivänä olen todella kiinnostunut talvi- ja jatkodasta.
Sekä äidinäiti että äidinisä perheineen joutuivat lähtemään evakkoon Karjalasta.

Kumpikin isoisä ollut ja selvisivät hengissä, toinen on kylläkin vanhemmalla iällä kuollut. Äitinisä elää vielä. Kumpikaan näistä isoisistä ei ole koskaan puhunut mitään sodasta. Tekisi mieli kuulla millaista se oli, mutta tuo on sellaanen asia, että ei siitä niin vain mennä kysymään.

Äidin vanhimpien sisarusten isä jäi sille tielle. En tiedä onko äidin isä ollut rintamalla. Mutta isän isä oli. Molemmista tuli takaisin. Isäisän veljistä toinen kuoli purkaessaan pommia.

Oli se varmasti isän äidille kovaa, kun ensin häneltä kuoli sodassa mies ja hän joutui jäämään itse huolehtimaan lapsistaan ja sitten parin vuoden päästä häneltä kuoli vanhin lapsikin :-(

isänisä oli soassa, samoin mummon isä, ja sama äidin puolella. omat papat ja vaarit oli "liian nuoria" sotaan. vaikkaki ukki haavottui natsien koneesta joka tippui heinäpellolle. sota jätti arpensa, sotivat unissaan, alkoholi, painajaiset...

Yhteistyössä