kuinka monen isä tai pappa on ollut talvi-ja jatkosodassa

Molemmat isoisät rintamalla, toinen heistä sokeutui eikä ollut enää jatkosodassa mukana. Toinen isoäiti oli lottana.

Silti veteraanikeskustelussa halusin nostaa esiin myös toisenlaisia näkökulmia. Koen "maksamme velkaa" ja "leijonavaakuna" -systeemit todella epämiellyttäviksi ja epäilyttäviksi ilmiöiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja addb:
Alkuperäinen kirjoittaja jup:
Ihan tilastotietona totean, että taisteluun osallistuneista 60% kuoli taistelussa.

Saisko linkin tähän tilastotietoon?

Asevelvollisia vuonna -39 816000 ja vuonna -45 796000. Kaatuneita 91948. Taisteluun osallistuneita 159200-163200.

Linkkiähän tuo pyysi...

Ihan tilastotietona totean, että taisteluun osallistuneista 60% kuoli taistelussa.

Asevelvollisia vuonna -39 816000 ja vuonna -45 796000. Kaatuneita 91948. Taisteluun osallistuneita 159200-163200.

Kun jokaisen pappa ja ukki on ollut sodassa ampumassa ja tappamassa, niin voi olla hankala käsittää, että taisteluun osallistui näin pieni määrä ihmisiä. Kun mielikuvissa siellä oli kaikki maamme 1 800 000 miestä, niin todellinen- alle kymmenen prosenttia miehistä kuulostaa aika pieneltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Linkkiähän tuo pyysi...

Lukekoot historiaa!

Linkkiähän tuo pyysi...

Lukekoot historiaa!

Historiaa on luettu. Ihan on historiankin tutkimuksessa tapana laittaa lähdetiedot, kun jotain faktana esitetään, vaikkakin kyse onkin anonyyminä mammapalstalla.

En minä ainakaan ole väittänytkään etteikö nuo luvut paikkansa pitäisi.

Isäni oli jatkosodassa. Minulla ikääni nähden iäkäs isä (minä 30v., jos isäni eläisi hän olisi nyt 89v.). Myös äitini isä oli sekä talvi- että jatkosodassa.

Minunkin molemmat isoisäni olivat selä talvi- että jatkosodassa. Olemme edelleen häpeällisellä tavalla velkaa kaikille sotaveteraaneille. Moni on pienellä eläkkeellä ja ilman kunnollista hoitoa. He ovat ansainneet paljon enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja tytär:
Isäni oli jatkosodassa. Minulla ikääni nähden iäkäs isä (minä 30v., jos isäni eläisi hän olisi nyt 89v.). Myös äitini isä oli sekä talvi- että jatkosodassa.

Näin myös minulla. Isä oli jatkosodassa. Äidin isä sen sijaan oli juuri ja juuri liian vanha sotimaan kun sota alkoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Elle:
Minunkin molemmat isoisäni olivat selä talvi- että jatkosodassa. Olemme edelleen häpeällisellä tavalla velkaa kaikille sotaveteraaneille. Moni on pienellä eläkkeellä ja ilman kunnollista hoitoa. He ovat ansainneet paljon enemmän.

:o En allekirjoita. Nyt aletaan ilmeisesti lähestyä taas tätä fanaattista palvontaa.

Ei tässä Lillin allekirjoitusta kaivata. Fakta mikä fakta. Lue vaikka esim Sofi Oksasen puhdistus ja mieti mitä olisi elämä neuvosto-suomessa ollut. On kuule ollut aikaa ankeaa ryöjätä vuosikaudet mudassa määrällisesti ylivoimaista vihollista vastaan puolustautuen. Mutta täällä turvallisessa lintukodossa netin äärellä historia ja faktat voivat tuntua samanlaiselta fiktiolta kuin mitä nyky-Venäjä esittää historianaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Elle:
Ei tässä Lillin allekirjoitusta kaivata. Fakta mikä fakta. Lue vaikka esim Sofi Oksasen puhdistus ja mieti mitä olisi elämä neuvosto-suomessa ollut. On kuule ollut aikaa ankeaa ryöjätä vuosikaudet mudassa määrällisesti ylivoimaista vihollista vastaan puolustautuen. Mutta täällä turvallisessa lintukodossa netin äärellä historia ja faktat voivat tuntua samanlaiselta fiktiolta kuin mitä nyky-Venäjä esittää historianaan.

Kuule, on luettu. Ette voi silti sälyttää jokaisen meidän ylle "häpeällistä velkaa".

Linkkiähän tuo pyysi...

Lukekoot historiaa!

Historiaa on luettu. Ihan on historiankin tutkimuksessa tapana laittaa lähdetiedot, kun jotain faktana esitetään, vaikkakin kyse onkin anonyyminä mammapalstalla.

En minä ainakaan ole väittänytkään etteikö nuo luvut paikkansa pitäisi.

Lähdetiedot laitetaan, kun esitetään jotakin sellaista, mitä pitää perustella. Tälläiset perusasiat eivät tarvitse lähteitä, sillä niitä ei kukaan kyseenalaista..

Yhteiskunta, eli me, jokainen äänioiketettu, olemme jättäneet sotaveteraanit heitteille. Näen lähes päivittäin lääkärin työssäni todellä köyhiä sotaveteraanipappoja jotka sinnittelevät pienellä eläkkeellä valittamatta ede aiheesta. He eivät mene sossuun anelemaan minkään sortin tukia vaan menevät eteenpäin vaivoistaan huolimatta. Monet todella yksin.
Lillistäkö heidän uhrauksensa on turha?Että mitäs menivät vai?
Ihan oltais voitu antautua?
Minä kiitän jokaista veteraania privaatissa toimiessani jättämällä laskun kirjoittamatta. Sanon etttä se on kuitattu vuosina 1939-1944.

Yhteistyössä