Kuinka monella tilillä aina "muutama tonni" pahan päivän varalle?

Nyt taitaa olla melkein se 4000 säästössä. Joka kuukausi kun lähtee suoraan palkasta säästötilille niin siihen tottuu ja oppii elämään sillä summalla mikä sinne käyttötilille loppukuukaudeksi jää. Noita rahoja sitten käytetään kodinkonehankintoihin ym. mitä nyt aina joskus tulee. Tai matkusteluun, mutta sitä nyt aika harvoin tapahtuu. Ja nyt voi olla, kun mies on lomautettuna, että joudutaan noita käyttämään ellei pelkästään minun palkalla pärjätä, kun liiton rahoissa tosiaan voi kestää se useampikin kuukausi. Toivottavasti jäisi vielä säästöön, ensi vuosi menee kotona sitten vauvaa hoitaessa, joten kiva olisi että olisi tuo vararahasto silloinkin olemassa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Mies kun väittää et tuo nyt on "kaikilla".. ja niin pitäis ol meilläkin...
On. Ei kyllä tosiaan ole kaikilla. Ei meilläkään ollut esim. opiskeluaikoina.
Niin, kyllähän tuo vaikuttaa se millainen elämäntilanne on. Onko kumpikin töissä, montako lasta, onko asuntolaina jo maksettu jne. Opiskellessa en minä ainakaan saanut mitään säästöön (elin siis ihan sillä opintotuella pelkästään joitakin vuosia) mutta heti kun aloin tekemään töitä opiskeluiden ohella niin heti aloin osan laittamaan säästöön.
 
Tili +-0
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä ihmettelen sellaisia, joilla sitä ei ole. Näitä keskusteluja on viime aikoina ollu paljonkin, lamako on saanu ihmiset ajattelemaan näitä?

Mullakin siis pari tonnia säästössä. Muutama sata helpommin saatavilla nettipankista, pari tonnia vaatii jo puhelinsoiton. Pidän kynnystä korkealla muutamaan tonniin jottei tule "vahingossa" tuhlattua sitä turhuuksiin.
Jaa.. ihmetteleppä sitten. Ei näistä ole säästöön jäänyt. Opintotuella 1.vuosi kotoa pois muuton jälkeen. 2 opintotuella 2v, kun miehen kanssa yhteen muutettiin. minimiäitiyspäiväraha ja sotilasavustus 1v.
Siitä seuraavat 4v. kotihoidontuki/minimiäitiysraha ja miehen palkka kk 3000-6500 markkaa.
Sen jälkeen opintotuki+ opintolaina+ miehen palkka n.1000?/kk Tällä eli 5 henkeä.
Ja nyt elää 6 henkeä alle 2000?/kk.

Näistä tuloista on sitten säästetty aina yhteen kohteeseen kerralla esim. mikro,pyykkikone, tiskikone,polkupyörät jne.

Ja HUOM! En ole mitenkään köyhäksi tuntenut oloani koskaan, mutta en koe järkeväksi kituutella sitä varten, että joskus jotain tapahtuu. Mitä se edes voisi olla?
 
Varsinaisella säästötilillä on n. 2000?. Käyttötileillä yht n. 3000?, siinä pietään tonnia takarajana, sen alemmas ei saa mennä. Mieluummin pari tonnia. Kun käyttötilillä saldo nousee ni siirrän sillon tällön muutaman satasen säästötilille. Nytkin vois. :)
 
wc
Mulla oli 4000 hätävara jemma, nyt työttömänä huhtikuusta joten bai bai rahat ja laskut todella alkaa kertyä. Korvauksia ei edelleenkään tullut! käsittelyajat on ihan sairaita. Joku joskus mietti että miten tänäpäivänä voi kukaan sotkea raha-asiansa tai ajautua velkaan ja lopulta menee luottotiedot,,no tässä on yx resepti! ja musta tuo 4000 varajemmassa edelleen on iso summa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyssä ninatt:lle:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä ihmettelen sellaisia, joilla sitä ei ole. Näitä keskusteluja on viime aikoina ollu paljonkin, lamako on saanu ihmiset ajattelemaan näitä?

Mullakin siis pari tonnia säästössä. Muutama sata helpommin saatavilla nettipankista, pari tonnia vaatii jo puhelinsoiton. Pidän kynnystä korkealla muutamaan tonniin jottei tule "vahingossa" tuhlattua sitä turhuuksiin.
Kai tiedät että olet velvoitettu ilmoittamaan säästöt kun haet toimeentulotukea? Sitä varmasti saatte kun et ole töissä eikä siskosi.
....

Kyllä saisin ehkä toimeentulotukea jos sitä hakisin mutta en aioa hakea. Miks ihmeessä sä oletat mun hakevan tt-tukea kun olen työkykyinen ihminen ja omat valintani tehnyt? Saan töistä palkkaa ja tytöstä mm kotihoidontukea. Mihin sitä toimeentulotukea siis tarvitaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Tuohan kuulostaa hyvältä! Onkohan sitä muilla pankeilla ja mikä tuon jutun virallinen nimi on?
E-säästöpossu se muistaakseni on, en tiedä onko muilla pankeilla, luulisi että pian on, jos tuo on Nordeassa yhtään ottanut tulta.
Saako ton käyttöön nordea verkkopankin kautta vai pitääkö käydä ihan konttorissa?

Voisin itsekkin aloittaa "säästämisen " tuolla lailla..
 
ENNALLAAN
Säästötilillä nyyt 3000e ja tavoitteena olisi säästää jotain 5000, kun jään kotihoidontuelle. Mitä enemmän niin sitä kauemmin voin olla kotona. Nyt siis äitiyspäivärahoista jne. säästelen. Töissä ollessani oli käyttötililläkin aina vähintään 1000e ja säästötilillä 2000-3000e. Eikä palkka mikään kovin suuri ja asuntolainaa maksellaan. Töitä olen tehnyt aina opintojen ohessa ja vaikka rankkaa on ollut niin olen saanut hyvää työkokemusta eikä ole opintolainoja maksettavana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhjä sukanvarsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä ihmettelen sellaisia, joilla sitä ei ole. Näitä keskusteluja on viime aikoina ollu paljonkin, lamako on saanu ihmiset ajattelemaan näitä?

Mullakin siis pari tonnia säästössä. Muutama sata helpommin saatavilla nettipankista, pari tonnia vaatii jo puhelinsoiton. Pidän kynnystä korkealla muutamaan tonniin jottei tule "vahingossa" tuhlattua sitä turhuuksiin.
Ihmettelet???? Ihan rauhassa ihmettele. Ehkä elämä opettaa että kaikilla ei kuule ole tosta vaan tonneja ylimääräisille tileille. Joillekin tuntuu olevan kaikki niin itsestäänselvää.
Joo, ei ole yleensä mitään säästössä. Tällä hetkellä 200e ja sekin menee varmasti näihin syksyn kuluihin.
Jos peruskoulun just ja just päättäneellä teini yh:lla on varaa pitää muutaman tonnin säästöjä niin eiköhän aika monella muullakin :D

Töissä ollessani meni 200-300? kuussa säästöihin. Kesätöistä nuorempana oli vieläkin jemmarahaa. ÄP-rahoilla meni vielä 100? kuussa. Nyt nää muutamat ekat kuukaudet hoitovapaata on ollu aika huonoa aikaa... Pikemminkin joutunu käyttämään niitä hätävaroja. Nyt jään töistä "lomalle" :D siis käytän vuosilomapäiviä siten että kuussa tulee taas 500? ylimäärästä. Se vois riittää siihen asti että saan järkättyä lisätöitä... Hoitolapsi olis ajatuksena.

Joka kuukaus menee 20? tytön tilille ja vähintään se 20? mun säästötilille. Ylijäämärahat heivaan sitten myös sinne säästötilille. Jos vuodessa säästää vaikka satasen kuussa eli ihan pikkusumman niin siinähän on jo 1200?. Jos taloudessa on kaksi aikuista (=kaksi tulonlähdettä) ja molemmat laittaa 40? sitten vaikkapa lapsilisistä 20? niin siinä on jo satanen. Tuollaset parin tonnin puskurit pitäis olla jo ennen ku rupeaa lisääntymään. Aika vastuutonta taloudenpitoa jos ei pahan päivän tullen ole mitään millä elää. Suomessa tietty yhteiskunta pitää huolta ettei ihan tartte kadulla asua ja dyykata roskiksista ruokaa mutta on se kiva tietää että vaikka tulis jokin ongelma niin parin kuukauden asumiskustannukset ja ruoka on taskussa.

(ps mulla ei pilkkunappi toimi. Siks teksti on vähän kömpelöä :D)
 
heh ninatt
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhjä sukanvarsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä ihmettelen sellaisia, joilla sitä ei ole. Näitä keskusteluja on viime aikoina ollu paljonkin, lamako on saanu ihmiset ajattelemaan näitä?

Mullakin siis pari tonnia säästössä. Muutama sata helpommin saatavilla nettipankista, pari tonnia vaatii jo puhelinsoiton. Pidän kynnystä korkealla muutamaan tonniin jottei tule "vahingossa" tuhlattua sitä turhuuksiin.
Ihmettelet???? Ihan rauhassa ihmettele. Ehkä elämä opettaa että kaikilla ei kuule ole tosta vaan tonneja ylimääräisille tileille. Joillekin tuntuu olevan kaikki niin itsestäänselvää.
Joo, ei ole yleensä mitään säästössä. Tällä hetkellä 200e ja sekin menee varmasti näihin syksyn kuluihin.
Jos peruskoulun just ja just päättäneellä teini yh:lla on varaa pitää muutaman tonnin säästöjä niin eiköhän aika monella muullakin :D

Töissä ollessani meni 200-300? kuussa säästöihin. Kesätöistä nuorempana oli vieläkin jemmarahaa. ÄP-rahoilla meni vielä 100? kuussa. Nyt nää muutamat ekat kuukaudet hoitovapaata on ollu aika huonoa aikaa... Pikemminkin joutunu käyttämään niitä hätävaroja. Nyt jään töistä "lomalle" :D siis käytän vuosilomapäiviä siten että kuussa tulee taas 500? ylimäärästä. Se vois riittää siihen asti että saan järkättyä lisätöitä... Hoitolapsi olis ajatuksena.

Joka kuukaus menee 20? tytön tilille ja vähintään se 20? mun säästötilille. Ylijäämärahat heivaan sitten myös sinne säästötilille. Jos vuodessa säästää vaikka satasen kuussa eli ihan pikkusumman niin siinähän on jo 1200?. Jos taloudessa on kaksi aikuista (=kaksi tulonlähdettä) ja molemmat laittaa 40? sitten vaikkapa lapsilisistä 20? niin siinä on jo satanen. Tuollaset parin tonnin puskurit pitäis olla jo ennen ku rupeaa lisääntymään. Aika vastuutonta taloudenpitoa jos ei pahan päivän tullen ole mitään millä elää. Suomessa tietty yhteiskunta pitää huolta ettei ihan tartte kadulla asua ja dyykata roskiksista ruokaa mutta on se kiva tietää että vaikka tulis jokin ongelma niin parin kuukauden asumiskustannukset ja ruoka on taskussa.

(ps mulla ei pilkkunappi toimi. Siks teksti on vähän kömpelöä :D)

niin missäs kouluttamaton teiniäiti on töissä?
 
ninatt
oisko niin, että iskä on laittanut herrantertulleen muutaman tonnin tilille. Varmaankaan et mainitse säästöjä kun haet asumistukia ja muita. ja älä yritä väittää ettet saisi mitään tukia, mihin tulot vaikuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh ninatt:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhjä sukanvarsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä ihmettelen sellaisia, joilla sitä ei ole. Näitä keskusteluja on viime aikoina ollu paljonkin, lamako on saanu ihmiset ajattelemaan näitä?

Mullakin siis pari tonnia säästössä. Muutama sata helpommin saatavilla nettipankista, pari tonnia vaatii jo puhelinsoiton. Pidän kynnystä korkealla muutamaan tonniin jottei tule "vahingossa" tuhlattua sitä turhuuksiin.
Ihmettelet???? Ihan rauhassa ihmettele. Ehkä elämä opettaa että kaikilla ei kuule ole tosta vaan tonneja ylimääräisille tileille. Joillekin tuntuu olevan kaikki niin itsestäänselvää.
Joo, ei ole yleensä mitään säästössä. Tällä hetkellä 200e ja sekin menee varmasti näihin syksyn kuluihin.
Jos peruskoulun just ja just päättäneellä teini yh:lla on varaa pitää muutaman tonnin säästöjä niin eiköhän aika monella muullakin :D

Töissä ollessani meni 200-300? kuussa säästöihin. Kesätöistä nuorempana oli vieläkin jemmarahaa. ÄP-rahoilla meni vielä 100? kuussa. Nyt nää muutamat ekat kuukaudet hoitovapaata on ollu aika huonoa aikaa... Pikemminkin joutunu käyttämään niitä hätävaroja. Nyt jään töistä "lomalle" :D siis käytän vuosilomapäiviä siten että kuussa tulee taas 500? ylimäärästä. Se vois riittää siihen asti että saan järkättyä lisätöitä... Hoitolapsi olis ajatuksena.

Joka kuukaus menee 20? tytön tilille ja vähintään se 20? mun säästötilille. Ylijäämärahat heivaan sitten myös sinne säästötilille. Jos vuodessa säästää vaikka satasen kuussa eli ihan pikkusumman niin siinähän on jo 1200?. Jos taloudessa on kaksi aikuista (=kaksi tulonlähdettä) ja molemmat laittaa 40? sitten vaikkapa lapsilisistä 20? niin siinä on jo satanen. Tuollaset parin tonnin puskurit pitäis olla jo ennen ku rupeaa lisääntymään. Aika vastuutonta taloudenpitoa jos ei pahan päivän tullen ole mitään millä elää. Suomessa tietty yhteiskunta pitää huolta ettei ihan tartte kadulla asua ja dyykata roskiksista ruokaa mutta on se kiva tietää että vaikka tulis jokin ongelma niin parin kuukauden asumiskustannukset ja ruoka on taskussa.

(ps mulla ei pilkkunappi toimi. Siks teksti on vähän kömpelöä :D)

niin missäs kouluttamaton teiniäiti on töissä?
ISS Palvelut Oy.
 
maissihiiri
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No ei tosiaan ole, vasta on molemmat päästy kunnolla työelämään kiinni, joten tästä se lähtee. Tosin me ei kyllä varmaan tulla makuuttamaan rahoja tilillä, vaan laitetaan johonkin "tuottamaan". Ei oo mitään järkee pitää esim. kymppitonnia tavallisella tilillä.
Osakkeisiinko? Entäs sit kun tarviit rahat "huomenna"? Voihan ne osakkeet myydä, mut jos kurssit sattuu olemaan alhaalla niin voi olla ettet saa omiasi pois. Rahastosalkuissakin on omat kulunsa. Tietenkin näitäkin voi olla, mut silti pitää olla aina se heti käytettävissä oleva raha sen pahan päivän varalle. Eli kyllä siinä on järkeä pitää tavallisellakin tilillä rahaa.
Siis sitä meinasin että pari tonnii tavallisella tilillä, mutta mitään sen enempää en pitäis tilillä makaamassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninatt:
oisko niin, että iskä on laittanut herrantertulleen muutaman tonnin tilille. Varmaankaan et mainitse säästöjä kun haet asumistukia ja muita. ja älä yritä väittää ettet saisi mitään tukia, mihin tulot vaikuttaa.
Tulot toki vaikuttaa mutta noin pienet säästöt eivät. Luuletko oikeasti että asumistukea ei myönnetä vain siitä syystä että on parin kuukauden säästöt? :LOL: Toimeentulotukea ei ehkä myönnetä jos on jo jotain hätävaraa ja sen ymmärrän. Toimeentulotukihan paikkaa ihmisten huonoa suunnitelukykyä + yllättävien tilanteiden rahanpuutosta.

Mutta että pari tonnia omaisuutta vaikuttais asumistukeen...? :LOL: Siinä kysellään ehkä pikemminkin onko jollakin omistusasuntoja ja satojatuhansia osakkeissa tms :)
 
Neppi
Vaikka meidän opiskelijaperheen tulot on alle 1000e kuussa niin silti ollaan onnistuttu säästämään rahaa säästötilille n.5000e, kun joka kuukausi pihistää muutaman kympin säästötilille niin kyllähän sitä kertyy vaikka oliskin pienet tulot :)
 
vieras
NinaTT, olet kyllä täällä kertonut että saat joskus taloudellista tukea vanhemmiltasi jossain muodossa. Joten tule vasta sitten kertomaan miten voi säästää kun et saa mistään mitään. Sinänsä hienoa että olet jo teininä vanhempien luona asuessasi alkanut säästää sitä varten että suilla joskus on lapsi ja asut yksin :eek: (kyllähän se säästäminen vanhempoien luona asuessa onnistuu kun ei ole mitään menojakaan)- onneksi kuitenkin suurin osa ihmisistä tekee päätöksen olla hankkimatta lapsia 19-vuotiaana...
 

Yhteistyössä