Kuinka lämmöt ennen menkkoja tai plussaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käärme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Käärme

Jäsen
26.04.2006
539
0
16
En ole jaksanut asiaan kunnolla perehtyä, mut moni kertoo niistä lämmöistä. No itse tässä mietin, kun on muutaman päivän paleltanu ja lämpöä on ollut 37.1-37.3 välillä. Nyt kp 25/26-27

mul normi lämpö on 36.5-36.6 ja negakierrossa lämmöt nous aina 37,1-37,2 tienoille ja plussakierrossa 37,4 :heart: nyt taas lämmöt aika paljo nousussa ni toiveet nousee samalla ku muitakin oireita vaiks kuin... :ashamed:

Toivottavasti tietää hyvää. Mulla oli viime kierrossa lämmöt koholla ovulaatiosta alkaen, jotain 37,1-37,6. Palelsi ja olo oli muutenkin muka raskautta oireileva ;) Mutta tätihän sieltä pärähti ihan oikeeseen aikaan ja lämpöily loppui siihen :(
Mutta yleisesti ottaen lämmöt nousevat ovulaation aikaan ja pysyvät korkeemmalla jos tärpännyt.
Plussapuhallus: ++++++ :whistle:

Lämmöt nousevat ovulaation jälkeen, vaikkei olisikaan tärpännyt. Sen saa aikaan keltarauhashormoni.
Käsittääkseni lämmöistä ei varsinaisesti voi erottaa onko tärpännyt vai ei. Ainoastaan kohonnut lämpö kertoo sen, että ovulaatio on tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsellinen67:
Lämmöt nousevat ovulaation jälkeen, vaikkei olisikaan tärpännyt. Sen saa aikaan keltarauhashormoni.
Käsittääkseni lämmöistä ei varsinaisesti voi erottaa onko tärpännyt vai ei. Ainoastaan kohonnut lämpö kertoo sen, että ovulaatio on tapahtunut.
Siis ovulaatio olisi tapahtunut ja nyt vielä pitää odottaa että onko siittiöt löytäneet osoitteeseensa :laugh:

no kyl mun mielestä jos omaa kiertoaan tarkkailee ja muutenkii laittaa ain ylös mite lämmöt menee nega ja miten plussakierrossa ni kyl se jottai kertoo. Ei toki aina ja sehä o vaa hauska niit seurailla ja innostuakin siittä et jos o korkeemmal. Mut mä mittailen niit huvikseni ja oviksen tietämillä mittailen iha sen vuoks et o kiva tietää millo ovis o ollu ni ei tartte ihmetellä jos kierto esim venyy et missä ne menkat viipyy jos ovulaatio on ollutki myöhemmin.

Uskoisin kanssa niin kuin miracle, että jos pistää ylös omia lämpöjään, voi sitten plussakierrosta nähdä esim. normaalin verrattuna koholla olevia lämpöjä. Mutta muiden lämpöihin on turha verrata, aivan liian yksilöllinen juttu.

Ja muistattehan, että vain suusta/peräaukosta/emättimestä aina samaan aikaan aamulla heti heräämisen jälkeen mitattu lämpö on luotettava, jo tunnin heitto mittausaikojen välillä tekee tuloksista epäluotettavan, heittoa saisi olla eri aamujen välillä kork. 45 minuuttia.

Toivottavasti käärmeen lämmöt kertovat plussasta! +++++ :whistle:

Itselläni lämmöt muuten nousevat aina kierron lopussa, vaikka en PCO:n vuoksi ovuloikaan, eli valitettavasti lämmöt eivät suinkaan kerro varmasti myöskään ovulaatiosta. Esim. PCO:sta kärsivillä lämpöjä saattaa nostaa suoraan follista keltarauhaseksi "kypsynyt" kysta, vaikka ovulaatiota ja munasolua ei olisi kierrossa kypsynytkään. :/

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Itselläni lämmöt muuten nousevat aina kierron lopussa, vaikka en PCO:n vuoksi ovuloikaan, eli valitettavasti lämmöt eivät suinkaan kerro varmasti myöskään ovulaatiosta. Esim. PCO:sta kärsivillä lämpöjä saattaa nostaa suoraan follista keltarauhaseksi "kypsynyt" kysta, vaikka ovulaatiota ja munasolua ei olisi kierrossa kypsynytkään. :/

MOI. Tämä kiinnostaa minuakin. No, onko sulla ollut ovuloimattomissa kierroissa suht lyhyt pituus vai onko ne venyneet? ja onko sulla ultrattu "oviksen" jälkeen? mitä on näkynyt? niin ja lämmöistä: onko lämmöt olleet tasaisia vai seilenneet ees taas ennen ja jälkeen oviksen? Vaikka siis onkin nousseet oviksen jälkeen? mutta ennen?
sori jos oli sekavaa. :D
dreamer78

dreamer78, katsotaan ymmärsinkö :D :

eli ovistestit näyttää mulla vain haamua, enkä enää ekojen kiertojen jälkeen ole niihin
turvautunutkaan. Tiesin jo ennestään, että mulla on PCO, mutta näiden 6 yrityskierron aikana mut on ultrattu vain kahdesti, eli periaattessa en voi tietää, että oonko ovuloinut esim. siinä yhdessä kierrossa, joka oli "vain" 30 päivää. Vain siis kerran 7 kuukauden aikana kierto 30 päivää, kaikki muut kierrot 36-41 päivää.

Viime pe kävin taas gynellä ultrassa kp21, eli mun teoreettisen "ovispäivän" tienoilla, eikä siellä ollut mistään johtofollista tietoakaan, vaan paljon pieniä folleja. Lämmöt lähtivät käynnistä parin päivän päästä nousuun, eli ainakin tässä kierrossa tiedän varmasti, että lämmöt voivat nousta ilman ovistakin.

Lämmöt sahailevat erityisesti ENNEN "ovista", joka siis on mulla se päivä, jolloin lämmöt lähtevät nousuun, vaikka en ovuloi.

Mutta kyllä ne sahailevat usein myös silloin kierron lopussa, jopa niin, että Fertilityfriend. com, jonka ohjelman avulla olen yrittänyt "paikantaa" (turhaan) ovista, menee noista sahailuista niin sekaisin, että vaihtaa "ovispäivää" kolmekin kertaa kierron aikana.

Kuitenkin n. 12-16 päivää ennen menkkoja lämmöt kääntyy selkeään nousuun, eivätkä koskaan laske aivan niin alhaalle kuin kierron alussa, vaikka aika lähelle voivatkin mennä.

Esim. viime kierrossa mun lämmöt oli 35.9-36.2 kp23 saakka, ja nousivat siitä sitten 36.4-36.5 käyden ehkä pari kertaa 36.3:ssa. Sitten kuukautisten alkamispäivänä ne romahtivat 36:een.
Sen sijaan aikaisemmissa kierroissa on alkukierron lämmöt saattaneet hyppiä 36.0-36.4, ja sit kierron lopussa taas 36.3-36.7.

Tuossa mun viime kierrossa, jonka lämmöistä kerron tuossa edellä, on ollut oikeastaan ainoa tasainen nousu "oviksen" jälkeen (eikä oo laskenut alkukierron lämpöjen tasolle kertaakaan), mutta kierron pituudesta (38päivää) epäilen, etten ovuloinut myöskään silloin. Nyt on taas tulossa varmaan joku 40 päivän kierto.

Eli mun tietääkseni varsinkin tuollainen sahailu on aika tyypillistä PCO:ssa.

Huh, mun vastaus vasta sekava olikin. Kysy vielä, jos haluat, että tarkennan jotain.

kiitos selvennöksestä!!!!! tuota pelkäsinkin. no, eiköhän se FF minullekin sitten herjaa jotian kun nuo lämmöt pomppii. höh. ja tikut näyttää kans mitä sattuu. Mut ultrattiin kp28/29 viime kierrolla ja siellä näkyi 3cm kokoinen "keltarauhasen tapainen". no, siitä ei siis ilmeisesti tiedä että oliko ovistellut vai ei. *huoh*
kiitos vielä kerran!
Dreamer78

dreamer78, onko sulla siis noin lyhyt kierto eli 29 kp? Meinaan on kuitenkin niin normimittainen, että voit aivan hyvin ovuloidakin. Ja saattaa muuten nuo lämmöt sahata ilman PCO:takin, mulla ne nyt vain sattuu sahaamaan PCO:n vuoksi. Yritä saada aika ultraan pari päivää ennen oletettua ovista, niin saat selville, onko siellä johtofolli kasvamassa vai ei!

Toivottavasti kuitenkin ovistelet ! +++++ :whistle:

ÄÄH. mitä mä oon sekoillut?!?!? siis 28/33 se ultrattiin. Mulla on AINA ennen tätä kyseistä kiertoa(otin renkaan pois 15.3.) ollut TOOOODELLA pitkät kierrot; ja muutkin oireet PCO:sta. Ja pepereihin se on kirjattukin. Ja samaisessa ultrassa nähtiin että toisessa muniksessa oli paljon pieniä rakkuloita. Mutta kai se on sentään positiivista että toisessa ei ollut kai kun se yksi eli kuvassa näkyi "musta aukko". Mutta eihän kuvista nää etukäteenkään tapahtuuko se ovis oikeasdti vai ei!?!?! Mähän oon jo 2001 käynyt läpi lapsettomuushoidot ENTISEN miehen kanssa; silloin syytä oli molemmissa. Nyt on uus mies ja toivon että hänellä olis priima tavaraa (on 1 lapsi), ja samalla toivon että tässä viime vuosina mun oireet PCO:sta oli helpannut - ruokavalion, liikunnan ja laihduksen myötä sekä muutenkin naisen hormoonit voi muuttua, mutta tiedän että PCO on aika sitkeässä! En vaan taas haluais edes ajatella että meitä odottaa sama kohtalo kuin silloin aiemmin; no, en silti usko että "niin PAHA". Minussa sitä vikaa ehkä on kuitenkin vielä... Nyt vaan odottelen tän kierron etenemistä ja tikutuksien tulosta sekä limoja ja kierron pituutta.
*huoh*
Dreamer78

MUOKS. ja jäi vielä selventämättä, että silloin hoitojen aikana söin clomeja 4 kiertoa 1,2 ja 3 tabua päivässä. ja niitä muniksia ultrattiin; en vaan muista että koskaan olis todettu että mitään olis oikeasti tapahtunut. aina vaan todettiin että :"näyttää ihan hyvältä; on siellä toisella puolella pari vähän isompaa ja toisella 1... " tai muuta tuollaista. Mutta siis eihän siinä inseminaatiossa muutenkaan kovin hyvät mahkut oo vaikka olisinkin ovistellut. Ja IVF:ssä multa saatiin kerättyä 16!! munista! :) niistä varmaan n.10 saatiin hedelmöitettyä onnistuneesti; kahdesta tuli lapsi ja loput on nyt sit jo tuhottu eron takia. :( (kuulostaapa karulta)

dreamer: mutta sullahan on tosi hyvät tulokset ivf:stä! Useimmitenhan vaikeasta pco:sta kärsivät saavat lapsen vain keinohedelmöityksellä, pelkät clomit eivät välttämättä riitä. Mutta kaikilla ei tuu noin hyviä tuloksia!

Itse aion kysyä gyneltä voisko harkita clomien lisäksi/sijaan metformia, koska sillä on saatu hyviä tuloksia ja myös PCo:lle tyypillinen korkea keskenmenoriski laskee sen avulla!

Itse olen laiha jo ennestään, ja mulla on tosi terveelliset elämäntavat, eli esim. mikään elämäntaparemontti ei valitettavasti voi mua auttaa.

Sen sijaan on aivan totta, että jos naisella 0n ylipainoa, niin jo pelkkä painonpudotus voi muuttaa tilanteen täysin!

Paljon tsemppiä ja +++++puhureita! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
dreamer:

Itse aion kysyä gyneltä voisko harkita clomien lisäksi/sijaan metformia, koska sillä on saatu hyviä tuloksia ja myös PCo:lle tyypillinen korkea keskenmenoriski laskee sen avulla!

Itse olen laiha jo ennestään, ja mulla on tosi terveelliset elämäntavat, eli esim. mikään elämäntaparemontti ei valitettavasti voi mua auttaa.

Sen sijaan on aivan totta, että jos naisella 0n ylipainoa, niin jo pelkkä painonpudotus voi muuttaa tilanteen täysin!

Paljon tsemppiä ja +++++puhureita! :heart:

joo. kyseleppä sitä metua!! mun kaveri alkoi tammikuussa vai helmikuussa syömään niitä(clomien lisäksi) vuoden yrittämisen jälkeen ja on nyt sit raskaana muutamalla viikolla. :) :) mun ystävällä oli raskautus-yrityksien alussa 10kg ylipainoa, mutta laihdutti ne pois. Mutta vieläkään ei sit ovuloinut useinkaan vaan kierrot venyi ja venyi. pari kertaa hän sai r-testiin plussan haamuna eli kemiallinen raskaus kai oli ollut. Mutta sit vasta parikuukautta metuja syötyään tärppäsi ja nyt on pysynyt pikkuinen mukana!! :)
mä olen itse VHH:llä eli välttelen hiilareita. Se on periaatteessa sama kuin söisi metuja! :) eli kehossa vaikutus-mekanismi on vähän sama. En osaa sitä nyt selittää, mutta niin olen ymmärtänyt. Joten itse en metuja kai kaipaile. Jos ei raskautta nyt syksyyn mennessä kuulu niin kysyn lääkäriltä clomeista. Vielä en kehtaa ruikuttaa.

Dreamer78

dreamer, joo siis insuliiniresistenssistähän siinä on kyse, eli siihen se metform vaikuttaa. Ja tuo vähähiilihudraattinen dieetti myös, tosin tärkeämpää on, että syö alhaisen glygemia-indeksin omaavia ruokia. Esim. pastaa siis voi syödä, vaikka onkin hiilihydraattia, mutta esim. ohrajauhoja ei. Tein tuosta ovulaatiota parantavasta ruokavaliosta pari päivää sitten pinonkin, voin sitä vaikka nostaa, jos haluat lukea. Itse tosin olen noudattanut ruokavaliota (en edes tiennyt aiemmin, että se voisi parantaa ovulaatiota, noudatin vain tyypillistä välimerendieettiä, Italiassa kun asun) jo kauan, mutta en tosiaan ovuloi, mutta tutkimusten mukaan on kuitenkin tuosta ruokavaliosta/liikunnasta hyötyä!

Yhteistyössä