Kuinka kauan menee ennen kuin pystyy kävelemään siedettävästi ja normaalisti nilkkamurtuman jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja bimalleolaari
  • Ensimmäinen viesti
Sandrusko
Minulla on alkanut kuuluumaan "rutinaa / naksumista" nilkasta kun jalan asentoa vaihtaa tai suoristaa. Mitään kipua ei tunnu, mutta kyllä tuo rutina hieman kummastuttaa. Seuraava kontrolli on tällä viikolla ja ehkä se siellä selvinnee mmitä on. En ole jalkaa loukannut laisinkaan vaan nuo rutinat ovat ilmestyneet ihan itsestään.

Mielenkiinnolla odottelen Pepsu sinun tapausta mitä seuraavaksi, sillä tosiaan tuo kipsi 3 kk on pitkä aika ja sama mikä itsellani on edessä myös (tämän ulkoisen tuen kanssa)ja tuntuu, että kuinka sitä enää uslkaltaa alkaa ottamaan niitä askelia tällaisen jälkeen vaikka sitä kovasti odottelenkin...

Vesijuoksua aion myös kokeilla, tuntuu mukavalta ja tarpeeksi "hellältä" kuntouttamiselta varsinkin tuossa ainakin alussa kun jalkaa varmasti aristelee
 
"VesKu"
Moi!

Tuskinpa tuo rutina vaarallista on jos ei tunnu kipua.

On luonnollista että kun nilkkanivel on ollut todella kauan liikkumatta niin kyllähän se 'kuivahtaa'
Minun jalkaterän liikettä rajoittaa vielä se että nivelen etupuolella taitaa olla kipsiajoilta 'limapussi' jalkapöydän puolella joka rajoittaa jalkaterän liikettä ylöspäin.

Kyllä ne vaivat sitten vähitellen poistuvat kun saa jalan vapaaksi kipsistä ja pääsee liikkumaan

Onhan tämä jalkavaivasta toipuminen ainutlaatuinen ajanjakso ihmisen elämässä.
Onneksi tämä on vain väliaikaista
 
"Pepsu"
mulla tuntuu sellasta "rutinaa" kanssa sillon kun laskee jalan toiselle tuolille ja samoin jos laittaa sohvalla sen tyynyjen päälle..

Ilmoileppa Sandrusko tänne sitten mitä sanoivat kontrollissa siittä rutinasta :)
 
Sandrusko
Heipsan

Kontrollista tultu tänään ja kaikki kunnossa so far ja luutumisen merkkejä jo näkyy eli toipuminen normaalia.

Ortopedi poisti SITTENKIN yhden pultin ulkoisesta tuesta joka nyt vapauttaa nilkkan lukitusta ja nilkkatreenit voi alkaa!!! Eihän tuo tietysti nyt taivu juuri yhtään, mutta hiljalleen treenausta kivun sallimissa rajoissa. Varauskielto edelleen voimassa sinne 12 vkn kohdalle ja uusi kontrolli ja silloin ensiaskeleet jos kaikki kunnossa.

Mainitsin rutinasta (mulla aivan samanlaista kuin Pepsu kuvailit) ja lääkäri tykkäsi, että ei mitenkään vakavaa, mutta ei osannut sitä tarkalleen sanoa mistä johtuu - kuvissa kaikki kuitenkin kunnossa -

Rutiseehan nuo terveet luutkin jos pitkään pitää jotain raajaa paikallaan joten en olisi tuosta lainkaan huolissani :)

Tsemppiä Pepsu seuraavaan kontrolliin joka lähestyy ja toiv pääset jo ottamaan askelia.
 
"VesKu"
Mukavia uutisia Sandruskolta - toipuminen etenee

Nyt vain liikuntaa varoen jotta aineenvaihdunta paranee ja toipuminen nopeutuu

Tämä palsta on todellinen vertaistukipalsta - vaikeita vammoja - pitkiä toipumisaikoja - vinkkejä - silti optimismia

Itsellänikin nilkka tänään hieman kipeä - siihen auttaa päivittäin kävely ja lopuksi vesijuoksu
 
Sandrusko
ja kiitos - osuit naulan kantaan Vesku - ja siksi tänne onkin niin mukava kirjoitella.

On todella hienoa kuulla ja jakaa onnistuneita / optimistisia kokemuksia ja vinkkejä - niistä saa voimia toipumiseen ja todella sellaisilta ihmisiltä joilla omakohtaisia kokemuksia eli juuri tuota niin tärkeää vertaistukea. Tällaisia viestiketjuja on harvassa..

Kokemuksia traumoista voi jakaa myös "positiivisessa" mielessä luoden toivoa, eteenpäin on kuitenkin jatkettava.

Toivottavasti nilkkasi huomenna taas hyvässä vedossa ja tsempataan yhdessä.
 
"VesKu"
Moi!

Poikkesinpa hierojalla allasjuoksun jälkeen toista kertaa, hieroi etenkin pohjelihasta koska se on usein tulppana nilkan aineenvaihdunnalle.

Todella hyvää tekee koska nilkan turvotus on tämän lisäavun turvin hävinnyt eikä jalkaa tarvitse pitää enää ylhäällä.

Kummallinen vai tuo nilkka, sillä on näköjään oma äly. Ei se kerro muille että milloin se haluaa terveeksi. Se tahtoo vain parantua omia aikojaan. Ja meidän täytyy vaan alistua ja jättää turhat aikataulut tekemättä.

Toisaalta nilkka on kuin koira, mitä enemmän sille uhraa aikaa (ja rahaa), sitä paremmin se palkitsee :)
 
"Pepsu"
Hienoa sandrusko että saat jo alkaa reenaamaan nilkkaa :) mäki haluaaan!!

Mulla vielä puolitoista viikkoa seuraavaan kontrolliin.. siitä olen melko varma, että saan kipsin vielä takaisin mutta jos saisi vaikkapa sen kanssa alkaa harjoittelemaan tota kävelyjuttua :)

Ja tästä palstasta olen täysin samaa mieltä, helppoa keskustustella parenemisen erivaiheista, omista tuntemuksista yms. sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat samassa "jamassa" :)
 
Sandrusko
Huh, eipä tuo juurikaan taivu - ehkä 1 - 2 cm max - sekin lähinnä ylös päin ja alas taivutus tuntuu ettei onnistu vielä laisinkaan. Onhan tässä tietysti 6 vk aikaa harjoitella ennen seuraavaa kontrollia ja ensi askelia...

Uskoisin kyllä, että Pepsu saat alkaa harjoitella kävelyä eikö sinulla kuitnekin ole ollut kipsi silloin jo yli 12 vk - enemmänkin? Luutumisen pitäisi olla silloin jo tarpeeksi vahavaa. Mulla tulee seuraavassa kontrollissa se 12 vk täyteen ja sen jälkeen pitäisi mennä TÄYTEEN painoon alustavan suunnitelman mukaan ainakin.

Tämä hoito tietty erilainen ja tuo teline jää vielä jalkaan tukemaan silloinkin ja siksi ehkä otetaaan jo täysi paino käyttöön?? Toivottavasti nilkka alkaa silloin jo taipumaan, jotta kävelyn opettelu olisi rullaavampaa. Fysioterapiaa ei voi oikeastaan aloitta vasta kun ulkoinen tuki on ruuvattu irti.

Hyvä vinkki tuo pohkeen hierominen sitähän voi itsekin tehdä (kun minulla ei sitä kipsiä) jos juuri pohjelihastakaan - kokeillaanpa tätäkin -
 
"VesKu"
Moi. Tuo nilkan jäykkyys alussa on ihan normaalia. Itsellä oli täysin sama tilanne heti kipsin poiston jälkeen. Nyt kun reilut pari kk on kulunut niin nilkka heiluu jo aika hyvin. Sitten kokeilin että onko sohvaperunan elämä terveellisempää eli en tehnyt mitään. Nilkka rupesi turpoamaan!. Tänään jumppasin sitten kunnolla ja taas on nilkka tyylikäs. Ihmeellistä mutta totta. Hienoa että teilläkin on motivaatiota. Se auttaa hurjasti. Heilutelkaa varpaita. Sekin auttaa alussa.
 
"Pepsu"
heips!

Juu mä huomasin viime kontrollissa saman että ylöspäin sain taivutettua muutaman millin mutta alaspäin ei se vain mennyt :) Joo, siis seuraavaan kontrolliin mennessä jalka ollut paketissa reilun 12vk. Ja se voi olla että sun kohdalla Sandrusko saat täyden varausluvan siinä 12vk kohdalla, kun on tosiaan se tuki sitten vielä siinä käpälässä :) Mut mun mielestä se tohtorisetä sano mulle, että eka on hipaisuvaraus ja sitte siirrytään puolipainovaraukseen ja sitte vasta siihen että saa kunnolla kokopainolla astua. Liikkuuko VesKu se ssun uusi hieno nillkkasi jo samalla tavalla kuin vanhakin nilkka :) vai uupuko liikeradasta vielä?
 
"VesKu"
Moi!

Varmaankin jännittää jo hetki kun pääsee kävelemään varauksella.
Itse heitin heti kepit nurkkaan kun vapauduin kipsistä. ja vaikka nilkassa tuntui kipua niin kävelemään ja väkisin

Näin jälkikäteen voin todeta että saavutatte huomattavasti paremman paranemisvauhdin kun kävelette esim 100 metriä keppien kanssa kuin 5 metriä ilman keppejä. Kepit pois vasta sitten kun onnistuu. Siinä ei ole mitään hävettävää, se on viisautta.

Samalla pääsee nilkkaparka kylmässä maailmassa hieman helpommalla eikä turpoa niin paljoa.
Liikuntaa se tarvitsee mutta kivun sallimissa rajoissa ehdottomasti.

Vielä tässä itsekin opettelen. Ei ole hyvä kun kävelyalustana on pelkkä asvaltti, kaipailisin jo pehmeitä polkuja mutta niitä saan odotella.

Tsemppiä kuntoutukseen :)
 
"Amalia"
Moi Sandrusko ja muut kohtalotoverit
Minun murtumani on lähes identtinen tapaus sinun murtumasi, sen syyn ja hoidon kanssa. Sattui vain kuukautta myöhemmin kuin sinun. Ambulanssissa lasta jalkaan huudon kanssa, kipulääkkeestä huolimatta. Polilla jalka vedettiin oikeaan asentoon taas huudon kanssa. Kivut olivat helvetilliset. Olisi pitänyt päästä heti leikkaukseen Töölöön, mutta siellä oli paikat täynnä. Jalka turposi ja iho rakkuloi lastan alla, se siirsi leikkausta viikolla. Ensin laitettiin eksterni fiksaatio, eli Hoffmanin laite, eka häkkyrä. Leikkauksessa sitten levy, ruuveja ja Orthofix. Kaksi viikkoa sairaalassa kuuden hengen sekahuoneessa parin sekavan, vöissä rimpuilevan vanhuksen huutaessa yöt ja päivät. Jalka rikki ja sydänkin meinasi särkyä heitä katsellessa. Kun pääsin eka kertaa kepeillä vessaan, toinen mummo empaattisesti totesi:" eikö tässä ole jo kylliksi kärsitty". Mutta nyt makoilen kotona (ihanaa) sohvalla varpaat kohti kattoa, onneksi ne liikkuu vähän. Turvotusta on vielä, ei voi kovin kauaa olla ylhäällä koska turvotus lisääntyy ja aiheutta kipua ja hermotuntemuksia. On kuin olisi kusiaisia jalkapöydässä ja ihotunto on ylikorostunut varpaissa. Mutta tilanne helpottuu heti kun turvotus laskee, ilmeisesti hermo ärsyyntyy kudospinteessä. Onneksi sinulla on toipuminen edennyt normaalisti. Miten häkkyrän piikkien juuret ovat parantuneet? Osaatko nukkua laite jalassa? Minulla on huomenna hakasten poisto, yksi etappi eteenpäin. Nilkka vapautetaan toukokuun tokaviikolla jos luutuminen on sujunut normaalisti. Miten se tapahtui sinulla, puudutus, nukutus? Eka kontrolli on viikon päästä, toivottavasti luutuminen on alkanut ja oikeaan asentoon.
Ulkoinen tuki laitetaan jalkaan niissä tapauksissa, joissa on pahat pehmytkudosvaurioit tai pelko niiden syntymisestä ja pahenemisesta. Dislokalisoitunut eli paikoiltaan siirtynyt murtuma aiheuttaa usein myös verisuonten, hermojen ja muiden pehmytkudosten vaurioita. Näissä tapauksissa ei kipisiä voi laittaa mutta luut on kuitenkin tuettava. Siksi nämä häkkyrät.
Aurinko paistaa ja kesää kohti ollaan menossa. On ilo kuulla myös onnistuneita toipumisia ja kuntoutumisia. Tässä vaiheessa on vaan uskottava, että kyllä tästä kinttu tulee.
 
Sandrusko
Hei Amalia

Sinun tapaus on edennyt aivan samalla tavalla kuin minulla. Nyt 7 vk leikkauksesta ja toipilasaika mennyt hyvin vaikkakin hitaasti. Siinä olen ollut onnekkaassa asemassa, että minulla ei ole ollut mitään kipuja laisinkaan kotiin pääsyn jälkeen ja turvotuskin ollut melko vähaistä, mutta sitä kyllä on edelleen.

Jalka aina ylös kun mahdollista (sydämmen yläpuolelle) ja kylmäpussia max 20 min kerralaan helpottaa turvotusta. Kylmäpussin ja jalan väliin aina jokin kangas, ettei kylmä vahingoita ihoa / kudoksia. Varpaiden liikuttelua niin paljon kuin mahdollista, jotta verenkierto paranee. Jos kipuja niin sitä varten on särkylääkkeet eli niistä ei kannata kärsiä. Nukun edelleen niin, että sängyssä koroke tyyny jalkaa varten. Minulla orthofix jalan sisäsyrjässä kiinni ja pystyn nukkumaan oikein hyvin "ulkokyljellä" ja selällään ja kyljelläänkin kannattaa pitää jalkaa koholla tyynyn päällä vaikka koukussa.

Nilkan vapautus on vain yksi mutterin poisto tästä tuesta eli ei siis vaadi mitään toimenpiteitä ja tuota kipua, piikkejä ei siis poisteta - ainakakaan minulla ei - tuessa on tuo nivel joka alkaa sitten liikkumaan kun mutteri poistetaan. Minun nilkka ei kyllä vielä (alle viikko poiston jälkeen) taivu kuin max 2 cm niin on jäykistynyt.

Itsellä orthofix laitettu koska tuo sääriluun alaosan murtuma on niin pirstalainen (näin ainakin minua infottu) ja piikkien juuret ovat parantuneet oikein hyvin sain oikein "kehuja" läkäriltä. Suihkutan lämpimällä vedellä päivittäin niin, että rupi pehmenee ja pumpulipuikolla pitää pyrkiä saamaan rupi pois, ettei pääsee kehittymään tulehdusta ruven alle. Ainoastaa yhdestä piikinjuuresta (yhteensä 4) tullut kirkasta eritettä ei vaarallista. Muista kuitenkin tarkkailla ainakin tuossa alussa hyvin, ettei tulehdusta pääse tulemaan ja jos tulee niin sitten lääkäriin heti.

Tässä linkissä on muuten hoito-ohjeet jos sinulle ei sellaisia annettu (itse en saanut Töölöstä, mutta eräs sairaanhoitaja opasti minut hyvin - pyynnöstäni, kun kysyin miten hoidetaan).

http://www.vaasankeskussairaala.fi/WebRoot/1013451/Potilasohjeet.aspx?id=1042411

Jos leikkaushaavat / piikkien juuret eivät eritä niin silloin ei kannata laittaa mitään niiden peitoksi vaan antaa ilmakylpyjä. Piikkien juuriinkin "kieputin" alussa vain hengittävää sideharsoa ja vaihdoin aina huuhtelujen jälkeen parikin ketaa päivässä.

Toipumista sinulle ja jos tulee mieleen kysymyksiä niin vastailen mielelläni sen mitä osaan eli älä epäröi laittaa viestiä. Tuntuu, että tästä meidän hoitomenetelmästä on kovin vähän kokemusta keskustelupalstoilla.

Onko sinulla myös 12 vk varaamatta vai millainen ohjeistus näin alustavasti? Minulla 12 vk varaamatta jonka jälkeen 4 vk täydellä painolla astuen tuki jalassa ja sitten tuen poisto jos sujuu hyvin. Eli yhteensä ainakin 4 kk tuki jalassa - huoh -
 
"Amalia"
Tervehdys Sandrusko
ja kiitos neuvoista ja linkistä. Minunkin murtumani oli pirstaleinen. Sääri- ja pohjeluu molemmat poikki ja murtumapinnat siirtyneet paikaltaan ja nilkan nivelensisäinen pirstaleinen murtuma lisäksi. Aivan samat kuviot minullakin jalan hoidossa, tyynykasojen keskellä nukkumista ja jalan suihkuttelua päivittäin. Yksi piikinjuuri minullakin erittää kudosnestettä, mutta muuten ovat siistejä. Eilen poistettiin leikkaushaavojen hakaset ja ilokseni tänä aamuna huomasin, että turvotus on edelleen hieman laskenut, varpaat näyttävät varpailta eivätkä perunoilta. Oli suuri helpotus kuulla, että nilkan vapautus on noin pieni juttu. Tiedätkö, miten Orthofix poistetaan sitten lopullisesti? En muistanut kysyä sitä sairaalasta. Toivottavasti ei vaadi osastolla oloa vaan hoituu päiväkirurgisesti. Minulla Orthofix on 12 viikkoa (epikriisissä lukee pahanenteisesti että 12 vko vähintään). 10 viikkoa varaamatta ja sitten 2 viikkoa puolipainovarauksella ja sitten 12 viikon kohdalla täysvaraus eli heti Orthofixin poistamisen jälkeen. Jos luutuminen tapahtuu hyvin niin tässä menee laitteen kanssa se 3 kuukautta. Sairauslomaa on tässsä vaiheessa 4 kuukautta, mutta toinen lääkäri puhui sen kestävän jopa 5-8 kuukautta. Aika tuntuu kyllä aika pitkältä. Ja kuntoutuminen kestää kuukausia. Mutta on mukava kuulla tuttavilta, että murtumista parantuneet ovat menossa laskettelureissuille tai jumppatuneille. Elimistön toipuminen on kuitenkin aika ihmeellistä. Pystytkö kulkemaan keppien kanssa miten paljon ilman jalan turvotuksen lisääntymistä?
 
Sandrusko
Hei

Mielsestäni orthofix poistetaan päiväkirurgisesti ihan ortopedin vastaanotolla ja puudutuksesta en varma, mutta luulen, ettei tarvita. Piikit ruuvataan irti ihan "koneellisella akkuporalaitteeella" ja kestää vain hetken (You Tubessa joitakin videoita poisto operaatioista). Ei käsittääkseni satu muuten kuin jos reität ahtaita ja nipistää niiden juurelta - tämä siis oma oletukseni -

Sinulle hieman erillaiset ohjeet varauksen osalta eli pääset jo puolivaraukseen pari viikkoa aiemmin ja täysipainoonkin ilman orthofixia - hienoa - Mielenkintoista, että näin eriävät ohjeet, ehkä vammat sen verran erilaisia. Olisin kyllä todella iloinen jos saisin tuen jo pois kun aletaan askeltamaan, mutta ohjeiden mukaan olisi kuitenkin jalassa vielä kuukauden senkin jälkeen tukemassa kävelyä. Tuntuisi kyllä loogisemmalta kokeilla ensin puolipainoa ennen täysvarausta kuten sinun tapauksessa, mutta kai ne lääkärit tietää mikä paras tapa mihinkiin vamaan...

Sairauslomaa minulla tuli heti kättelyssä 4,5 kk ja jatkossa sitten tarpeen mukaan lisää eli pitkä projekti tämä totisesti on ja siihen sitten päälle vielä kuntoutuminen ja mahdolliset fysioterapiat. Ensimmäiset viikot menevät todella hitaasti, mutta kyllä se aika sitten alkaa kulumaan kun luo jonkinlaisen päivärutiinin.

Jalkani turpoilee / ei turpoile tässä vaiheessa ihan samalla lailla oli liikettä keppien kanssa enemmän tai vähemmän - ehkä alussa turpoili sitä enemmän mitä enempi jalka oli alhaalla vaikka ihan istumisestakin. Fysioteraupeutti suositteli ainakin alussa pitämään idealsidettä jos liikuskelee enemmän ja olen kyllä sitä käyttänyt edelleen jos lähden kodin ulkopuolelle - tuntuu tukevammalta - ei ilmeisesti kuitenkaan välttämätöntä.

Tsemppiä "rakennustelineen" kanssa - ja uusia ulottuvuuksia pukeutumiseen
 
"Amalia"
Hei
Kiitos taas Sandrusko tiedoista. Löysinkin videoita Orthofixin poistosta. Mietin vaan, että luukudos on kuitenkin tuntevaa kudosta, pitää kysyä seuraavalla vastaanotolla puudutuksesta poiston yhteydessä. Pukeutuminen Orthofixin kanssa onkin luovuutta kysyvää hommaa :)

Itse liukastuin taloyhtiön hiekoittamattomalla, jäisellä pihalla, ja haen tietysti korvauksia taloyhtiön/huoltoyhtiön vasatuuvakuutuksista. Onko kellään kokemuksia asiasta?
 
"VesKu"
Moi Amalia!

Näinhän se menee että ensin kannattaa hakea korvausta taloyhtiön vakuutuksista. Jos sieltä ei onnistu niin sitten tapaturmavakuutuksesta.

Sen verran rahaa menee vamman hoitoon että vakuutuskorvausketju on hyvä olla kunnossa.

Tsemppiä ja jaksamista paranemiseen. Kyllä sinäkin terveeksi tulet

T. VesKu + lattarauta + 6 ruuvia
 
"VesKu"
Moi!

Itselläni kulunut nyt pian 3 kk kipsin poistosta.

Kävin tänään fysioterapeutilla joka totesi että nilkka on parantunut hyvin. On sen liikerata vielä vajaa joten lisää jumppaohjeita kuntoutusohjelmaan. Ja liikuntaa sekaan.

Kävelen jo niin paljon kuin huvittaa, juoksukin onnistuu jonkun aikaa pehmeällä alustalla.
Kun vielä annan muutaman viikon/kuukauden 'armoa' nilkalle, niin eiköhän se ala kestää jo samalla lailla kuin terve nilkkakin

Näiden luuvammojen hoito on kuin liimaisi puuta erikeeperillä. Jonakin päivänä liitos kestää ja alkaa normaali elämä.

Kuntotutusta pitää vain tehdä huolella (sitten kun se alkaa). Kun aineenvaihdunta pysyy hyvänä, jalka paranee.

Tsemppiä kuntoutuksiin, kyllä ne palkitsee
 
Sandrusko
Heips

Aivan mahtavaa VesKu :D Hienoa kun saat jalan kuntoon näin kevään korvilla ja pääset nauttimaan auringosta hyvillä mielin ja kesästä jo täysillä. Olet kyllä hoitanutkin nilkkaa tunnollisesti / hyvib ja nyt se sitten palkitsee (kiitos vain hyvistä vinkeistä tulevaa varten).

Minulla on tänään nilkan turvotus päivä - ehkä ensimmäistä kertaa mennään "taaksepäin" - Ilmaantui aivan yllättäen eli ei saattunut mitään vahinkoa tms eikä mitään normaalia rankempaa rasitustakaan. Tosin nyt olen reilun viikon ajan saanut treenata nilkan liikuttelua kivun sallimissa rajoissa ja johtuisiko tuo sitten siitä. Mitään kipuja ei treenatessakaan ole ollut eli en ole taivutellut nilkaa mitenkään ääriasentoihin. Itseasiassa tuo taivuttelu tuntui jopa laskevan turvotusta

Ilmeisesti kuuluu kuitenkin "taudin kuvaan" ja nyt istuskellaan sitten jääpussin kera tassu koholla. Nilkkatreenit saa taasen hieman odotella ja nyt nilkaa ei kyllä kärsi taivutellakkaan kun tuntuu jo hieman kipua. Toivottavasti en vaan ole saanut aikaan vahinkoa ja lääkärin ohjeiden mukaan kuitenkin on toimittu.
 
"Amalia"
Moi
ja kiitti kannustuksesta. Milloin sinun haaverisi tapahtui? Kolme kuukautta kipsin poiston jälkeen ja liikut jo noin hyvin. Kuulostaa lupaavalta omaa koipeakin ajatellen. Tosin taidat olla sieltä yritteliäimmästä ja sitkeimmästä päästä kuntoutujia. Kun kyselin lääkäriltä, milloin voi aloittaa sen liikunnan, jota aiemmin on harrastanut, sanoi hän sen onnistuvan noin vuoden kuluttua. Kävelemään ja saunomaan on kaukea hinku, mutta eihän tässä ole kuin 9-10 viikkoa, niin hyvässä lykyssä se on jo sitten mahdollista ;)
Miten Sandrusko sinun nilkkasi liikkuu nyt vapauttamisen jälkeen, ovatko liikelaajuudet kasvaneet?
 
"Amalia"
Moi Sandrusko
Edellinen viestini oli lähtenyt aivan samaan aikaan kuin sinun, joten sain vastauksen sinun nilkan liikkumiseen jo etukäteen. Voi harmi. Luulen kuitenkin, että treenaaminen vain turvottaa ja kipeyttää nilkkaa, en usko että mitään vahinkoa on sattunut. Nilkka kertoo, että vähän taukoa ja sitten taas varovasti liikeratoja auki. Mutta tietysti on tarkkailtava Orthofixin kanssa sitä, ettei jalka tulehdu. Piikkien kauttahan on suora infektioportti pehmytkudoksiin ja luuhun. Jos vaivat jatkuvat, kannattaa ottaa yhteyttä Töölöön osastolle. Toivotaan kuitenkin, että takapakki on normaalia toipumiseen kuuluvaa vaihtelua. Tsemppiä.
 
"Pepsu"
Mä kaaduin kanssa taloyhtiön pihassa joka oli hiekoittamatta. Ja sain taloyhtiön vakuutuksista korvaukset kivusta ja särystä plus että ne maksaa mun palkan sieltä kanssa! Muutama päivä vielä seuraavaan kontrolliin, kunpa nyt pääsisi jo hieman edes treenaamaan.. Jalka ollut nyt tasan 12vk paketissa!
 

Yhteistyössä