Kristinusko on fiktiota muiden uskontojen tavoin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Noo, ei Jeesus ja opetuslapset kauheesti lupia kyselleet kun alkoivat toitottaa. :whistle:
Jeesuskin töksäytteli usein ihan kuin joku asperger (sori Jumala :oops:). :D

Mutta joo, on paljon uskovia joilla ei ole käytöstapoja.
Luterilaisilla on, mutta aina ei ole vapaiden suuntien tyypeillä, vaikka niiden usko on selkeämpää ja raamatullisempaa.
Mutta silloin oli kulttuuri erilaista myös. Joku katusaarnaaja oli tuttu näky Jerusalemissa, ja ihmiset puhuivat kuin säästä, kun sanoivat "kivitetäänkö tuo vai ei". Nykyään ei taas saa sanoa mitään poikkipuolista kellekään ja porukka vetää hernettä nenään mitä uskomattomimmista asioista.

Mutta en millään jaksa uskoa, että Jeesus änkesi kutsumatta joka kotiin, joka seurueeseen "nonni, nyt sit kuuntelet mua tai itket ja kuuntelet", tai lähetteli toistuvia kiukkukirjeitä kellekään.
Jeesus ei koskaan käskenyt menemään ihmisten kotiovelle, kuten jehovat tekevät.

Jeesus kun tuli paikkakunnalle, niin ensin julisti jossain ja teki ihmeitä, sit alkoi sana kiiriä ja lopulta kävi niin että Häntä pyydettiin ties mihin. Porukkaa lappoi perässä.
 
Mutta silloin oli kulttuuri erilaista myös. Joku katusaarnaaja oli tuttu näky Jerusalemissa, ja ihmiset puhuivat kuin säästä, kun sanoivat "kivitetäänkö tuo vai ei". Nykyään ei taas saa sanoa mitään poikkipuolista kellekään ja porukka vetää hernettä nenään mitä uskomattomimmista asioista.

Mutta en millään jaksa uskoa, että Jeesus änkesi kutsumatta joka kotiin, joka seurueeseen "nonni, nyt sit kuuntelet mua tai itket ja kuuntelet", tai lähetteli toistuvia kiukkukirjeitä kellekään.
Jeesus ei koskaan käskenyt menemään ihmisten kotiovelle, kuten jehovat tekevät.

Jeesus kun tuli paikkakunnalle, niin ensin julisti jossain ja teki ihmeitä, sit alkoi sana kiiriä ja lopulta kävi niin että Häntä pyydettiin ties mihin. Porukkaa lappoi perässä.
Tätä mä meinasinkin, että en ymmärrä näitä jotka pakkotuputtavat uskon asioita väkisin ja nimenomaan heidän näkökulmastaan nähtynä.
Entä jos joku näkeekin asiat eri tavalla vaikka uskoiskin samaan asiaan muuten? Sekään kun ei kuulema pakkotuputtajille sovi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Heidän tyyli ei todellakaan ole hyvä.
Eräs heistä pommittaa vanhoja ihmisiä kirjeitse ja puhelinsoitoin (jopa iltamyöhään ja öisin tulee tekstareita) ja kirjeet täynnä hengellispohjaista haukkumista ja morkkaamista ja saarnaamista), eräs toinen taas sekoittaa sopivasti narsismiaan siihen uskoon jne..

Onhan se tärkeä aine, sen nyt tietää kaikki...ja sanoa voi mistä tahansa mutta ei sen matikankirjan kanssa tartte mennä ihmisten eteen ja tunkea sitä heidän suuhun tai mennä kotiin ja alkaa opettamaan random ihmisten keittiöissä miten lasketaan.
Sori, luulin, että oli puhe sellaisista normityrkyttäjistä, jotka kaffitellessa tuomitsee porukkaa Sinne. Mutta tuohon ekaan tapaukseen vois kyllä jo hakea lähestymiskieltoa. (Ja lääkkeitä)
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Tätä mä meinasinkin, että en ymmärrä näitä jotka pakkotuputtavat uskon asioita väkisin ja nimenomaan heidän näkökulmastaan nähtynä.
Entä jos joku näkeekin asiat eri tavalla vaikka uskoiskin samaan asiaan muuten? Sekään kun ei kuulema pakkotuputtajille sovi.
Itse asiassa Jeesus antoi opetuslapsille ohjeen: Kun menette paikkakunnalle saarnaamaan, ja jos teitä ei oteta vastaan, niin pudistakaa sen kaupungin pölyt jaloistanne ja jatkakaa seuraavaan".
Eli ne ei jääny roikkumaan ja pakottamaan ihmisiä. (Hmm miks mä sit vielä oon täällä palstalla? Noku täällä on muutemmukavaa :oops:)

Mutta. Aina on Jumalalla sit se piiska, takaseinä varattuna...Jeesus jatkoi jotenkin näin:"sen kaupungin (joka ei opetuslapsia ottanu vastaan) on käyvä viimeisinä aikoina pahemmin kuin Sodoman ja Gomorran" (en muista tuota tarkkaan).
 
Jeesus antoi opetuslapsille ohjeen: Kun menette paikkakunnalle saarnaamaan, ja jos teitä ei oteta vastaan, niin pudistakaa sen kaupungin pölyt jaloistanne ja jatkakaa seuraavaan".
Eli ne ei jääny roikkumaan ja pakottamaan ihmisiä. (Hmm miks mä sit vielä oon täällä palstalla? Noku täällä on muutemmukavaa :oops:)
Piti kysyä jo asiasta mutta vastasitkin itse. :ROFLMAO:(y)
 
vierailija
U
Itse asiassa Jeesus antoi opetuslapsille ohjeen: Kun menette paikkakunnalle saarnaamaan, ja jos teitä ei oteta vastaan, niin pudistakaa sen kaupungin pölyt jaloistanne ja jatkakaa seuraavaan".
Eli ne ei jääny roikkumaan ja pakottamaan ihmisiä. (Hmm miks mä sit vielä oon täällä palstalla? Noku täällä on muutemmukavaa :oops:)

Mutta. Aina on Jumalalla sit se piiska, takaseinä varattuna...Jeesus jatkoi jotenkin näin:"sen kaupungin (joka ei opetuslapsia ottanu vastaan) on käyvä viimeisinä aikoina pahemmin kuin Sodoman ja Gomorran" (en muista tuota tarkkaan).
Jeesus siis harrasti ultimatumeita, joko uskotte tai tapahtuu jotain pahaa, kätevää, pelotteluahan se on jolla ei ole mitään pohjaa, mutta ihmiset on taikauskoisia. Ei näille jutuille voi kuin hymähdellä. Olipa kerran lähi-idässä juutalainen saarnamies tai useampi (ei ole mitään syytä uskoa tarinoiden Jeesus olisi yksi ja sama ihminen joko ajan) joista tuli joukkojen keskuudessa suosittuja. Sitten se kuolevainen teloitettiin ja tarinat jäi elämään, jotenkin ne tyypit onnistui uskottelemaan että hän/he olivat juutalaisten kirjoitusten jumalan neitseestä siinnyt poika, jota seuraamalla saat ikuisen elämän, hoh-hoijaa. Ja tätä mantraa hoetaan 2000 v. myöhemmin, syystä että opittiin pelottelemalla hallistsemaan joukkoja ja pitämään kurissa, moni muut uskonto on jumalopiltaan järkeenkäyvempiä kuin kristinusko 'ihmetekoineen' jotka on puhdasta valetta.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
vierailija
Tästä ketjusta on pääteltävissä, että uskovien mielessä Jeesus-kuva, Jumala-kuva ja erityisesti yli 2000-vuotta sitten olemassa olleen yhteiskunnan kuva vaikuttaa hyvin naiivilta tieteen ja todellisuuden näkökulmasta. Myös tässä välissä kristinuskossa tapahtuneiden muutosten, hajoamisten ja eriytymisten ymmärtäminen vaikuttaa vajaalta.
 
vierailija
U


Jeesus siis harrasti ultimatumeita, joko uskotte tai tapahtuu jotain pahaa, kätevää, pelotteluahan se on jolla ei ole mitään pohjaa, mutta ihmiset on taikauskoisia. Ei näille jutuille voi kuin hymähdellä. Olipa kerran lähi-idässä juutalainen saarnamies tai useampi (ei ole mitään syytä uskoa tarinoiden Jeesus olisi yksi ja sama ihminen joko ajan) joista tuli joukkojen keskuudessa suosittuja. Sitten se kuolevainen teloitettiin ja tarinat jäi elämään, jotenkin ne tyypit onnistui uskottelemaan että hän/he olivat juutalaisten kirjoitusten jumalan neitseestä siinnyt poika, jota seuraamalla saat ikuisen elämän, hoh-hoijaa. Ja tätä mantraa hoetaan 2000 v. myöhemmin, syystä että opittiin pelottelemalla hallistsemaan joukkoja ja pitämään kurissa, moni muut uskonto on jumalopiltaan järkeenkäyvempiä kuin kristinusko 'ihmetekoineen' jotka on puhdasta valetta.
Ne ihmeteot on suhteeellisia. Älä ota Raamattua niin kirjaimellisesti. Alat kuulostaa joltain äärikristityltä..
 
vierailija
Tästä ketjusta on pääteltävissä, että uskovien mielessä Jeesus-kuva, Jumala-kuva ja erityisesti yli 2000-vuotta sitten olemassa olleen yhteiskunnan kuva vaikuttaa hyvin naiivilta tieteen ja todellisuuden näkökulmasta. Myös tässä välissä kristinuskossa tapahtuneiden muutosten, hajoamisten ja eriytymisten ymmärtäminen vaikuttaa vajaalta.
No, me ei täällä jutella kovin vakavasti, vaan keveältä pohjalta. Siis ei joka uskovaisen jutusteluun kuulu kerrata ensin 2000vuotta hisoriaa ja esittää niistä sitten vakavia argumentteja.
 
vierailija
Ne ihmeteot on suhteeellisia. Älä ota Raamattua niin kirjaimellisesti. Alat kuulostaa joltain äärikristityltä..
Minulla on käsitys, että tosiuskovaisten mielestä Jeesuksen ihmeteot on kirjaimellisesti tosia. Herätti kuolleen, käveli vetten päällä, 5 leipää 2 kalaa, vesi viiniksi jne. Vai onko kyse taas siitä että jonkun lahkon/yksilön mukaan ne eivät ole tosia vaan sepitettä /tulkinnallista. Mikä osa Raamatun kertomuksista sitten ON totta ja jumalan sanaa? Koettakaa nyt päättää. Tätä juuri tarkoitin sillä että tulkintoja on monta ja harhaisia ja/tai epäloogisia useimmat. Mutta joo.. kysehän on USKOSTA. Siksi se spagettihirviö ei ole yhtään huono vertaus.
 
vierailija
Minulla on käsitys, että tosiuskovaisten mielestä Jeesuksen ihmeteot on kirjaimellisesti tosia. Herätti kuolleen, käveli vetten päällä, 5 leipää 2 kalaa, vesi viiniksi jne. Vai onko kyse taas siitä että jonkun lahkon/yksilön mukaan ne eivät ole tosia vaan sepitettä /tulkinnallista. Mikä osa Raamatun kertomuksista sitten ON totta ja jumalan sanaa? Koettakaa nyt päättää. Tätä juuri tarkoitin sillä että tulkintoja on monta ja harhaisia ja/tai epäloogisia useimmat. Mutta joo.. kysehän on USKOSTA. Siksi se spagettihirviö ei ole yhtään huono vertaus.
Kaikki on totta ja mikään ei ole totta. Kun Raamattua lukee, se täytyy laittaa kontekstiin. Sillä sanoinkin, että jos luet Raamattua, kuin jokin äärikristitty, niin kuulostaa hassulta, varsinkin, kun teet sitä jonkinsortin ateistina, joka kokeilee löytää yhtä totuutta... Ja kun vielä laitat kaikki uskovaiset samaan kategoriaan. Ev. luterilaisia on joku kolmisen miljoonaa Suomessa, tässä ryhmässä myös herätysliikkeet. Sitten on vielä muita, jotka lukevat Raamattua, mutta joita ei lueta saman kristinuskon alle.
 
vierailija
Mua ärsyttää että puhutaan niistä harvoista, uskovista lahkolaisista tai mt-potilaista jotka on laitoksessa.
Lisäksi ei Jeesuksen vika ole että joku näkee skitsofreniassaan Jeesuksen, näkyyhän niissä vaikka päälle ajavaa pikajunaa tai kuullaan Neuvostoliiton vakoilua - kielletäänkö pikajunat tai laitetaanko Putinille palautetta?

Tai jos joku luulee harhoissaan olevansa Jeesus tai Marilyn Monroe, niin se on psykologinen mekanismi: äärimmäisen paljon kovia kokenut ja itsetunnoltaan rikottu tyyppi kehittelee itselleen jotain hienoa. Jeesus itse ei todellakaan halua että joku vie Hänen/Jumalan paikan.

Mulla on kokemus omasta ja monien uskovien puolesta, että Jeesus nimenomaan eheyttää. o_O Olis miljoonia itsareita maailmassa vähemmän, kun ne itsarin tehneet ihmiset olis malttaneet tutustua Jumalaan.

Jumala on mielenterveyden perustaja ja antaja. Kai Hän nyt tietää, mikä ihmiselle on hyvä.
Järkyttävää:censored:
 

Yhteistyössä