Kreeta, Platanias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkakuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkakuume

Vieras
Heipparallaa..! Onko teistä lukijoista kukaan käynyt Kreetan Plataniaksella? Ite olen lähössä ja hotellina Blue Star Jasmine Village.. Onko tietoa siitä, että mimmonen paikka on? Missä kannattaa käyä ja mihin ei kantsi lähteä? B)

Käytiin syksyllä Plataniaksessa, voin suositella. Tällä palstallakin on ollut jonkun verran keskusteluja paikasta, ainakin itse olen kirjoittanut Terveisiä Kreetalta, oliskos joku vajaa kymmenkunta sivua taaksepäin.
Jos sinulla on lapsia, niin ehdottomasti suosittelen Jumbo -tavarataloa, siitäkin on enemmin juttua myöa suunnilleen samoilla sivuilla takanapäin.
Hauskaa matkaa! B)

Kiitos Tipi vastauksesta! Sivu löytyi. Muistatko, että oliko sinne Jumboon vaikea osata? Nimittäin minun suuntavaisto on aika huono.. Lapsia on lähössä kaks 8-vuotiasta ja yks 6-vuotias niin luulen, että semmonen ois mukava kokemus niille.. ;)

Jumbo on siinä vähän ennen Haniaa jos Plataniaksesta päin lähdetään, eli ei ihan kävelymatkan päässä. Me mentiin taksilla, ja nehän tietty osaa. Mutta jos on vaikka auto vuokrattuna, niin kyllä se näkyy sen päätien viereen. Uskaltaisin veikata että on teidän lapsille paratiisi...Siellä on leluja siis todella paljon.Meillä on vielä niin pieni, että enemmin oli iloa äidille, mutta aika monta kassia tuli mukaan! Itse en asiaa ajatellut kun tosiaan meidän neiti oli silloin vasta 6 kk, mutta erään ystäväni mukaan siellä vaatteita olisi enemmin vain noille ihan pienille. Kai kuitenkin jotain isommillekin. En nyt sitten ihan varmaa tiedä, käykää kuitenkin ihmeessä katsomassa. Ja ihan kaikkea muutahan siellä on! :flower:

Jeps.. Lelujahan ne meän lapset varmaan sieltä enimmäkseen haluaa.. tai ainaki jos on niinku viimeksi ku käytiin Rodoksella, meillä oli tullessa yksi iso matkalaukku ainoastaan leluja täynnä! Satuttiin asumaan paikallisten suosiman supermarketin vieressä, joten tavara oli hieman halvempaa kuin muualla.. Sitte mulla ois vielä yks kysymys ku matkaesitteissä lukee, että Plataniaksen päätie on erittäin vilkas niin onko se? Ku meän hotelllin ja rannan välistä kulkee se niin mietin, että onkohan siitä hirveästi meluahaittaa yms. jos sattuu, että huoneisto on just silläpuolen.. 9-vuotta sitte kävin Kreetalla ja käytiin aina Plataniaksella/Haniassa bailaamassa, mutta eihän sitä silloin semmosia asioita miettiny ;)

Jumbon kyllä näkee kauas, kun on neon vihreän värinen iso rakennus:) Me mentiin sinne myös taksilla Hanian kaupungista, mutta sai kyllä kauan selittää taksikuskille, ennen kuin tajusi mihin halutaan. Sinne pääsee kyllä helposti bussillakin, kun on Haniaan menevän tien laidalla. Rahastajalle, kun sanoo, että haluaa Jumbon kohdalla pois, niin pysäyttävät oikealla pysäkillä. Bussilla on muutenkin tosi halpa ja helppo liikkua. Uudet ilmastoidut bussit.

Plataniaksen läpi menevä tie on kyllä tosi vilkas, mutta ei se meidän menoa ainakaan haitannut. Vaikka mukana oli 2,5 v ja 4vuotias. Saa olla vain tarkkana lasten kanssa, etteivät mene tielle. Useat hotellit ovat juuri tien toisella puolella ja ranta toisella, joten tie on ylitettävä, kun rantaan menee.

Platanias oli tosi kiva lomapaikka. Meidän lapset viihtyi siellä hyvin ja haluaisivat samaan paikkaan uudestaan.

Etin muuten netistä tietoa siitä Jumbosta niin siltä löyty omat sivutki eli www.jumbo.gr jos jotaki kiinnoostaa :)
Näytti aika isolta kaupalta..täytyy kyllä käyä kattomassa.. aika hassua toivoa, mutta tulispa ees yks pilvinen päivä, että vois käyä silloin siellä..ettei menis auringonottopäiviä hukkaan.. ;)

Oltiin viime kesänä Plataniaksessa lasten kanssa, kaiken materiaalisen tuliaishamstraamisen sijaan käytiin minijuna-ajelulla appelsiiniviljelmillä ja oliivilehdoissa, (oli muuten hienot maisemat!) Elfonissin kahluusaarella ja yhtenä päivänä Hanian kaupungissa vossikka-ajelulla. Tuliaiset (ostettiin kyllä niitäkin) on ja aikaa sitten hautautuneet lelulaatikkoon mutta edellä mainituista elämyksistä puhutaan vieläkin harva se päivä kaipuulla muistellen!
Vinkkinä vielä: ruoka-annokset on tavernoissa TODELLA suuria (lasten annos vastaa suomalaista normaalia aikuisten ravintola-annosta!), kannattaa tilata muutama alkupala ja 1 pääruoka ja jakaa ne koko porukan kesken, ja jos ei riitä niin tilata vasta sitten lisää!

Ruoka-annoksista tuli mieleen, että me tilattiin 2,5 ja 4 vuotiaille lapsille yksi lasten annos puoleksi. Se riitti oikein hyvin. Aluksi tilattiin omat annokset, mutta olivat tosiaan isot, kummaltakin jäi paljon.

Yhteistyössä