Koulutuksen tasoko mittaa ihmisen älykkyyden?

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En taida olla ihan älykäs kun vielä jaksan jatkaa :laugh: :laugh: :laugh:

:D :D Mä vastaan tähän kun tuo toinen viestiketju on jo niin pitkä ja mä en ole tarpeeksi älykäs osatakseni lyhentää sitä fiksusti :D .

Miten mä nyt sitten pointtini selvittäisin...No sanotaan niin että yliopisto (tai minkä tahansa korkeakoulun) opintoihin vaaditaan ihmiseltä normaalia älyä, korkeaa motivaatiota ja myös kiinnostusta kyseistä alaa kohtaan. Ja esim. matematiikka on sellainen johon pitää olla myös lahjoja.

Mä olen kuitenkin edelleen sitä mieltä että eniten tarvitaan HALUA opiskella. Ja että ihmisellä EI tarvitse olla keskimääräistä korkeampi älykkyysosamäärä opiskellakseen yliopistossa.

Ei mittaa.
Ihmisillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita oli sitten kuinka älykäs tai ei.
Jotkut eivät ole kiinnostuneita teoreettisista opinnoista tai töistä, vaikka ns. älyä piisaisikin vaikka miksi korkeakoulututkinnon suorittaneeksi tutkijaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En taida olla ihan älykäs kun vielä jaksan jatkaa :laugh: :laugh: :laugh:

:D :D Mä vastaan tähän kun tuo toinen viestiketju on jo niin pitkä ja mä en ole tarpeeksi älykäs osatakseni lyhentää sitä fiksusti :D .

Miten mä nyt sitten pointtini selvittäisin...No sanotaan niin että yliopisto (tai minkä tahansa korkeakoulun) opintoihin vaaditaan ihmiseltä normaalia älyä, korkeaa motivaatiota ja myös kiinnostusta kyseistä alaa kohtaan. Ja esim. matematiikka on sellainen johon pitää olla myös lahjoja.

Mä olen kuitenkin edelleen sitä mieltä että eniten tarvitaan HALUA opiskella. Ja että ihmisellä EI tarvitse olla keskimääräistä korkeampi älykkyysosamäärä opiskellakseen yliopistossa.

OK. Sun mielestäsi oli niin, että älykkyys ja koulutustaso eivät korreloi. Minun mielestäni ne suurta otosta tarkasteltaessa korreloivat. Tosin kuten sanoin, se ei tee kenestäkään huonompaa tai parempaa ihmistä..

Sinä erottelet eri alat, joilla pitää olla sen alan älykkyyttä/ lahjoja ja alat, joilla ei erityistä älykkyyttä tarvitse, vaan vain sinnikkyyttä. Tuosta en mene sanomaan juuta enkä jaata.

Siitä olen samaa mieltä, että yliopistossa opiskelevalla ei tarvitse olla keskimääräistä korkeampi ÄO. Riittää, että on älykkyyttä sillä omalla alalla. ÄO:han mittaa montaa eriä älyykkyyden osa-aluetta "yhteensä".

Ollaan varmaan pitkälti samaa mieltäkin, mutta tuo eka kohta on selvä missä olemme eri mieltä (koulutuksen ja älykkyyden korrelointi). Siitä on turha jatkaa juupas-eipäs -väittelyä.

Nojoo, mut olen nyt fiksu ja painun pehkuihin :laugh: :laugh: Hyvää yötä ja kiitos kiinnostavasta keskustelusta erityisesti turkilmakselle! :wave: :)

Kiitos Kimppa myös sulle ja kauniita unia =) .

Just hehkutin miehelle miten kiva on väitellä täällä hyvässä hengessä ja asiallisesti "vääntäen". Mukavaa haastetta myös aivokopalle ;)

Mä olin lukiossa luokkani paras oppilas (eikä sinne lukioon edes päässyt alle 9 keskiarvolla). Muutenkin olen mielestäni ihan fiksu, ainakin moniin muihin verrattuna :). Mutta myönnän, että olin tyhmä, kun en jatkanut opiskelua. Todennäköisesti saisin nyt parempaa palkkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja sanoja:
Puhukaa asioista oikeilla nimillä edes ennen kuin vaahtoatte.

Katsokaa sana kirjasta mitä on älykkyys. Se viittaa yksilön kykyyn oppia sekä kykyyn ymmärtää ja käsitellä abstrakteja käsitteitä.
Lähihoitaja tai myyjä vaikkapa ei siis tarvitse älykkyyttä sanan oikeassa merkityksessä.

Kuule kun tämä mun aloitus kumpuaa muista koulutuskeskusteluista mitä tällä palstalla on ollut. Kun automaattisesti pidetään ihmistä tyhmänä jos ei ole korkeasti koulutettu. Tuollainen ajattelu ei anna ihmisestä kovin fiksua kuvaa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Niin, mutta ns. tyhmät eivät pääse opiskelemaan korkeakouluihin ;).

No kyllä mä ainakin olen opiskellut amk:ssa, mutta lasketaanko sitä? :whistle: :D

Lasketaan :D! Et ole tyhmä ;).

Mutta ei ollut mun alaa se ja lopetin :snotty: Nyt opiskelen toisella asteella, ens keväänä laitan hakupapereita kouluihin siltä varalta ettei löydy heti töitä. Restonomi-koulutus on yksi vaihtoehto.

Kauan sä oikein opiskelet? Kyllä niitä töitä löytyy ilman kokemustakin.

Opettele ymmärtämään lukemasi. Jos töitä ei löydy, niin jatkan opiskelua. Totta kai kannattaa mielummin opiskella kuin olla työtön. Pienellä paikkakunnalla ei töitä ole niin vain tarjolla.

ei välttämättä, ei edes se että jättää kesken jonkun koulun tee ihmisestä tyhmää, kenties vain pitkäjännitteisyys puuttuu (tämä silloin jos enemmän kuin yksi keskenjätetty koulu) tai ala ei oikeasti kiinnostakaan. Mutta toki johonkin ylempään korkeakoulututkintoon tarvitaan älliäkin ja todellakin sitä pitkäjännitteisyyttä ja asioiden suunnittelukykyä. Mutta kaikki viisaatkaan ei halua viisastua noin lisää vaan voivat sitä tietoa lisää hakea toisin tavoin.

Ei kaikki älykkäät ihmiset halua kouluttautua korkeasti. Itseasiassa elämän tuhraaminen kouluttautumiseen ja uraputkeen ei vaikuta minusta yhtään älykkäältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Välillä vaan ihmetyttää, kun osa palstalaisista ei selviydy edes perusmatematiikasta kuten "prosenttilaskuista", myös esim. englanninkielen kanssa tuntuu olevan yllättävän suuria vaikeuksia.
Systerillä on akateeminen loppututkinto, on alansa arvostettuja ammattilaisia ja enkuntaito surkea :D

Hmm, ei kai älykkyys ole samaa kuin enkuntaito tai matemaattinen lahjakkuus. Hyvämuistinen oppii asioita helpommin, ahkera jaksaa lukea, mutta älykkyys on mielestäni eri asia. Liitän sen ennemmin eräänlaiseen luovuuteen, eli kykynä yhdistää eri asioita ja tuottaa uusia ratkaisuja. Ja älykkyyttäkin voi olla monenlaista, sosiaalinen älykkyys on yksi asia jota erityisesti arvostan.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustelemassa:
Mä sanoisin näin, että koulutus yleensä lisää älykkyyttä. Opiskellessa ihmisen maailmankuva eri asioista laajenee ja hän oppii soveltamaan saamaansa tietoa käytännössä. Jos on lähtökohtaisesti kaksi samantasoista älykästä ihmistä, toinen opiskelee ja toinen lojuu sohvalla, niin veikkaanpa, että kouluttautunut on jatkossa älykkäämpi.

Mä itse en ole korkeasti koulutettu.

Mielestäni tämä on totta!

Olen korkeasti koulutettu

Alkuperäinen kirjoittaja sanoja:
Puhukaa asioista oikeilla nimillä edes ennen kuin vaahtoatte.

Katsokaa sana kirjasta mitä on älykkyys. Se viittaa yksilön kykyyn oppia sekä kykyyn ymmärtää ja käsitellä abstrakteja käsitteitä.
Lähihoitaja tai myyjä vaikkapa ei siis tarvitse älykkyyttä sanan oikeassa merkityksessä.

Kuule kun tämä mun aloitus kumpuaa muista koulutuskeskusteluista mitä tällä palstalla on ollut. Kun automaattisesti pidetään ihmistä tyhmänä jos ei ole korkeasti koulutettu. Tuollainen ajattelu ei anna ihmisestä kovin fiksua kuvaa... :whistle:

Eihän se koulutusvalinta kerro mitään ihmisen kyvyistä. Vaikka tuo olisikin totta, ettei lähihoitaja tarvitse jotain tässä määrittelemättä jätettyä älykkyyttä, ei se tarkoita, etteikö hänellä sitä voisi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Oho, ennätys, unohdin nimimerkkini kahden vastauksen välissä. Haloo ja joo on siis sama tyyppi! :D

Tämä ei kerro mitään sun älykkyydestä, mutta sun muistista kyllä :D ;)

Niin no mä mietin just asiaa. Mut miettikääpä nyt jotain professoreja, taatusti älykkäitä, mutta ainakin stereotyyppisesti varsin hajamielisiä. Sinne matkalla...

Oho, ennätys, unohdin nimimerkkini kahden vastauksen välissä. Haloo ja joo on siis sama tyyppi! :D

Tämä ei kerro mitään sun älykkyydestä, mutta sun muistista kyllä :D ;)

Niin no mä mietin just asiaa. Mut miettikääpä nyt jotain professoreja, taatusti älykkäitä, mutta ainakin stereotyyppisesti varsin hajamielisiä. Sinne matkalla...

No sittenhän mustakin vois tulla proffa :whistle: :laugh: :laugh:

Mun mielestä niillä on jokin yhetys, siis että varmaan jos otetaan 100 opiskelijaa yliopistosta ja 100 ammatitonta työkkäristä, niin olen aika varma, että jollain älykkyystestillä mitattuna tuo yliopistojengi olisi älykkäämpää porukkaa.
Mutta, siellä ammatittomien joukossa voisi hyvin olla joku/jotkut tyypit, jotka hakkaisi yliopistoporukan fiksuimmat mennen tullen, jos vaikka jotain mensan testejä ajatellaan.
Mutta siis jos otettaisiin tietty otanta, luulen että korkeakouluihin ja jatko-opintoihin suuntautuu keskimäärin ammatittomia älykkäämpiä ihmisiä.