Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mitenköhän sä osaat arvioida jonkun tuntemasi ihmisen älykkyyden tason esim. keskimääräiseksi? Ei kai älyykkyys kenenkään päältä paista. Ei sitä välttämättä päivittäisestä kanssakäymisestä osaa sanoa, onko toinen älykäs _jollain tietyllä tavalla_ vai ei. Älykkyyttäkin kun on niin monenlaista. Jonkinlaisen kuvan jokainen itsestään antaa, mutta se ei välttämättä ole koko totuus. Siinä ovat mukana hämäämässä sosiaaliset taidot, ulosanti, persoonallisuus jnejnejne.
Riippuu tietenkin tieteenhaarsta, mitä aikoo opiskelemaan, mutta jokaisella on ihan varmasti sellaisia aloja, joita ei vain ymmärrä/ opi/ osaa/ käsitä, vaikka kuinka niitä pänttäisi, harjoittelisi ja opiskelisi. Eikö niin? Että ei pelkällä sinnikkyydellä ja pänttäämisellä vain kertakaikkiaan opi joitakin asioita - jotain lahjoja/ älykkyyttä on pakko olla. Ja taas puhun yleistäen - keskimäärin näin on. Poikkeuksia tietenkin löytyy suuntaan ja toiseen.
Toki älykkyyden lisäksi pitää olla esim. ongelmanratkaisukykyä (tosin yksi älykkyyden "laji" sekin) ja motivaatiota, mutta jälleen - ei pelkästään niillä pysty mitä tahansa oppimaan ja ymmärtämään.
Ja halusta kahlata koulukirjoja.. Sitäkö opiskelu sinun opinahjossasi on pelkästään ollut? Kyllä mun opiskeluaikoina piti tehdä paljon muutakin kuin vain lukea ja päntätä ulkoa. Ja niihinkin asioihin on tarvinnut monenlaista älykkyyttä, ei pelkästään hyvää muistia (jota ulkoa pänttäämiseen tarvitaan).
Älykkyystestillä kai noita asioita mitataan ja esim. tämän wannabee-älykköystäväni kanssa tehtiin testi yhdessä. Siitä tiedän että hän on keskitasoa.
No mutta...tuosta kirjojen kahlaamisesta. Mä olen käynyt lukion, kauppiksen ja amiksen. Niistä kaikista selvisin ihan vaan maalaisjärjellä. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeassa ja nyt ekaa kertaa pitää oikeesti vähän lukeakin että selviää tenteistä. Eli ainakin tuolta tradenomi puolelta selviää kun lukee ja koittaa ymmärtää lukemaansa.
Mä olen sitä mieltä että ihan kenestä tahansa on ihan mihin tahansa. Kunhan vaan tahtoo tarpeeksi. Siksi on mun mielestä vaan tyhmää koittaa rajata opiskelumahdollisuudet vain tiettyyn ryhmään.
"Mä olen sitä mieltä että ihan kenestä tahansa on ihan mihin tahansa. Kunhan vaan tahtoo tarpeeksi. Siksi on mun mielestä vaan tyhmää koittaa rajata opiskelumahdollisuudet vain tiettyyn ryhmään."
Onneksi olkoon. Olet ehkä ihan sairaan älykäs, mutta itse ainakin olen törmännyt älykkyyteni rajallisuuteen montakin kertaa tietyillä aloilla. Olen esim. tutustunut suhteellisuusteoriaan, tähtitieteisiin ja ohjelmointiin ja älyykkyyteni rajat ovat todellakin löytyneet, vaikka miten olen Yrittänyt ymmärtää, pohtia, oppia, harjoitella... Samaa voisin kuvitella, jos minun pitäisi alkaa simultaanitulkiksi tai vaikka säveltää musiikkia... Ei auttaisi, vaikka miten paljon haluaisin...