No en mä luulekaan, että sä väheksyt ym. Mutta mun mielestä on hassua, ellet myönnä sitä, että jossain kohtaa tulee se raja vastaan itse kunkin älykkyydessä, ettei vain ymmärrä/ osaa/ opi jotain asiaa, vaikka kuinka yrittäisi ja haluaisi. .... kunhan jankutan aikani kuluksi
En oikein käsitä, mistä vedät tuon, että "kouluttautumisesta tehdään jotenkin "vain tietylle ryhmälle" (eli älykkäille) tarkoitettu mystinen ihmeteko." Ihan tavallisia ihmisiä siellä yliopistoissakin on, ei mitään yli-ihmisiä. No, ehkä muutama hullu nero siellä joukossa, mutta kuitenkin.
"Moni ei sen vuoksi uskalla edes yrittää vaikka haluaisi. Kun ei luota omaan älyyn tarpeeksi."
Itsetunto-ongelmat ovat taas ihan oma juttunsa... Mikä siihen sitten auttaisi, että jokainen uskoisi ainakin jossain olevansa hyvä ja luottaisi itseensä. Se on taas sitä jotain muuta tärkeää mitä ihminen tarvitsee kuin vain älykkyyttä...
No jos ja kun kerran ihminen ei voi opiskella korkeakoulussa jos ei ole älykäs:headwall: :headwall: .
Silloinhan se korkeasti kouluttautumisen mahdollisuus rajataan vain älykkäille. Vaikka mun mielestä tuo on just noin kuten sanoit: eli tavallisia ihmisiä siellä yliopistossakin on. Ei siis mitenkään poikkeuksellisen älykkäitä, vaan ehkäpä motivoituneempia opiskeluun.
Ja nuo itsetunto- ongelmat mun mielestäni lähtee just siitä kun aletaan väittämään että vain älykkäät ihmiset voi opiskella yliopistossa.
Eli ympäri mennään, yhteen tullaan B)