Koulutuksen tasoko mittaa ihmisen älykkyyden?

Mietinpä vain, että silloin kun minä opiskelin sairaanhoitaksi, niin vielä pääsi opiskelemaan peruskoulupohjaisena ja se oli opistotason tutkinto, nyt samaisesta oppilaitoksesta valmistuu AMk sairaanhoitajia, joiden koulutusta pidetään "hienompana" ja käytännössä samaa työtä tehdään koulutustaustasta/ tasosta riippumatta eli minä olen opistotasoisena ilmeisesti sivistymättömämpi, kuin nykyään samasta oppilaitoksesta valmistuvat Ammattikorkeakoulu opiskelijat :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja usko:
Sosiaalinen älykkyys
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Sosiaalisen älykkyyden käsitettä on käytetty yleisen älykkyystutkimuksen rinnalla. Muun muassa älykkyystutkimukseen vahvasti vaikuttanut ruotsalaissyntyinen Yhdysvalloissa työskennellyt psykologi Thorndike kehitteli sosiaalisen älykkyyden käsitettä ja mittaustekniikoita jo älykkyystutkimuksen kulta-aikana 1920-luvulla, mutta osoittautui erittäin hankalaksi mitata sosiaalista älykkyyttä yleisestä älykkyydestä riippumatta. Määrittelyongelmista ei ole päästy myöhemminkään. Hall puhui karkeasti "lähettämisen ja vastaanottamisen taidoista". Täsmällisempinä ilmauksina on esitetty "vuorovaikutusongelmien ratkaisukykyä" ja roolinottokykyä. Thorndikella sosiaalinen älykkyys tarkoitti kykyä ymmärtää ja hallita ihmisiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_%C3%A4lykkyys

piti vähän auttaa kun kaikki ei osaa.

eli tosiaan kannattaa eka selvittää ennen kuin vaahtoaa

Taidat nyt ihan itse vaahdota ja aika runsaastikin vielä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mitä ne hyvin elämässä, esim yittäjinä, menestyneet on, jotka ei oo käyny un peruskoulun ja senkin aika huonolla menestyksellä?
Eli ei korreloi, joillakin on toisenlaist, käytännöläheistä älyä, mutta ei vähäistäkään kiinnostusta opiskeluun.
Minulla on poika, joka osa laskea vaikka mitä, jos haluaa ja tarvitsee tietoa itse, mutta koulussa saattaa tuoda matikan kokeesta tosi huonon numeron, kun oli tärkeämpä ajateltavaa just sen kokeen hetkellä..´Toisalta minulla on sukulasmies, joka oikeasti on tyhmä kuin saapas, mutta sisulla kävi koulua, koska uskoi sen jotenkin todistavan, etä hän ei ole tyhmä...aikaa meni ja istumalihakset vahvistui, surkein paperein läpi ja pienipalkkainen työ, muta tulipa siisti sisätyö ja istumatyö...Vois lautapoikana raksalla tienata paremmin eikä painais opintolainat :whistle:

No suomessahan yrittäjiksi alkavat yrittäjien lapset. Usein. ja vähän kouluja käyneet. totta. Mutta ei yrittäjän tarvitse älykäs olla, vaikka tienaa paljon, paremminkin ahne. Osata käyttää hyväksi kaikkea, kaikki tukimuodot.

Ja haluta ottaa riskejä, ja niitä ottavat usein ne, joilla on jo paljn rahaa.
Ja ehkä sukulaistasi ei raksahommat kiinnosta. Tai ei haittaa opintolaina, tärkeämpää on tehdä mielekästä työtä.

siis onko sinun mielestä lisa marie rikas sama asia kuin älykäs?

suomessahan rikkaita ovat tällä hetkellä esim .rakennusfirmojen omistajat ym. Eivät takuulla ole älykkäitä vaan ahneita.

Kyllähän korkeakoulutukseen pääsee keskimääräistä älykkäämmät ihmiset. tutkijat ym. ovat keskimääräistä älykkäämpiä, ja elävät lähes köyhyysrajalla suomessa.

Jotkut duunit ovat sellaisia, ettei paljon päätä tarvii käyttää, älykkyydellä ei niissä hommissa niin väliä. Kaikki sujuu rutiinilla ja voi melkein panna aivot narikkaan. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö tällaisen työn tekijä voisi olla älykäs, lahjakas, ihana, mukava, sympaattinen, kaikin puolin fiksu ja filmaattinen Ihminen :)

No suomessahan yrittäjiksi alkavat yrittäjien lapset. Usein. ja vähän kouluja käyneet. totta. Mutta ei yrittäjän tarvitse älykäs olla, vaikka tienaa paljon, paremminkin ahne. Osata käyttää hyväksi kaikkea, kaikki tukimuodot.

Ja ehkä sukulaistasi ei raksahommat kiinnosta. Tai ei haittaa opintolaina, tärkeämpää on tehdä mielekästä työtä.
Kero mullekin, mitä tukia yrittäjä saa ja mistä niitä voi hakea :o ? Mä haen heti. nimimerkilä persaukinen yrittäjä...(kato kun ne investointituet ei tuu yrittäjälle...ne saa kuittejen perusteella, eli se raha täytyy myös käyttää siihen investointiin... :/ )

Mitä tukia saa?
Esim. saa toiselta ihmiseltä työpanoksen lähes ilmaiseksi. Yhteiskunta antaa pitkäaikaistyöttömän työllistäjälle 1000 euroa. Esim. yrittäjä voi työllistää esim. oman työttömän puolisonsa, ei kukaan muu. ja saa siitä sairaasti rahaa.

Yrittäjät saavat kunnilta ilmaiseksi toimitiloja, liiketiloja, annetaan lainaa, lainantakauksia, joita ei koskaan makseta takaisin, siis lainoja.

Miljoonia virtaa yrityksin.

Senkin lasken saamiseksi, että kunnat haluavat niin paljon yrityksiä että eivät välitä, vaikka saastuttavat maan ja ilman, ei tarvitse maksaa mitään saastuttamisesta.

Kero mullekin, mitä tukia yrittäjä saa ja mistä niitä voi hakea :o ? Mä haen heti. nimimerkilä persaukinen yrittäjä...(kato kun ne investointituet ei tuu yrittäjälle...ne saa kuittejen perusteella, eli se raha täytyy myös käyttää siihen investointiin... :/ )

Mitä tukia saa?
Esim. saa toiselta ihmiseltä työpanoksen lähes ilmaiseksi. Yhteiskunta antaa pitkäaikaistyöttömän työllistäjälle 1000 euroa. Esim. yrittäjä voi työllistää esim. oman työttömän puolisonsa, ei kukaan muu. ja saa siitä sairaasti rahaa.

Yrittäjät saavat kunnilta ilmaiseksi toimitiloja, liiketiloja, annetaan lainaa, lainantakauksia, joita ei koskaan makseta takaisin, siis lainoja.

Miljoonia virtaa yrityksin.

Senkin lasken saamiseksi, että kunnat haluavat niin paljon yrityksiä että eivät välitä, vaikka saastuttavat maan ja ilman, ei tarvitse maksaa mitään saastuttamisesta.

Kyllähän sinä lisamarie tiedät miten rahaa kiskotaan. Olethan toimeentulotukeakin hakenut, vaikka teillä on maata, mammonaa, metsää, oliko sikala vai mitä??? siis miljoonien omaisuus, ja haet toimeentulotukea...

Ei mustakaan raha ja älykkyys liity yhteen. Raha on kylläkin yksi motivaatiotekijä ja joillain se on vahvempi sellainen kuin toisilla. Ja sitten vielä, jos on lahjoja ja motivaatiota sellaiseen työhön, että se rahan tahkoominen on mahdollista, niin kai sellainen ihminen sitä sitten tekee.

Älykkäällä ihmisellä se pään käyttäminen, uuden oppiminen ja kehittyminen voivat olla tärkeämpiä motivaatiotekijöitä kuin raha. Silloin ei välttämättä pääse rikastumaan sillä älylläänkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Ei mustakaan raha ja älykkyys liity yhteen. Raha on kylläkin yksi motivaatiotekijä ja joillain se on vahvempi sellainen kuin toisilla. Ja sitten vielä, jos on lahjoja ja motivaatiota sellaiseen työhön, että se rahan tahkoominen on mahdollista, niin kai sellainen ihminen sitä sitten tekee.

Älykkäällä ihmisellä se pään käyttäminen, uuden oppiminen ja kehittyminen voivat olla tärkeämpiä motivaatiotekijöitä kuin raha. Silloin ei välttämättä pääse rikastumaan sillä älylläänkään.
Jos raha ja älykkyys korreloisivat toisiaan, Suomessa tehtäisiin aika vähän tieteellistä tutkimusta. Kyllä moni tiedemies/nainen yliopistojen palveluksessa tienaa paljon vähemmän kuin kouluttautumaton "paskakuski". Hyvä myyntitykkikin tienaa hunajaa, jos vaan on sanallinen arkku auki. Vaikkei mistään oikeasti tietäisi yhtään mitään.

Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee helpommalla. Niin, eikö silloin kannata käydä vaan alemmantasoinen tutkinto ja kelliä helpommissa hommissa kun nuo korkeasti koulutetut projektipäälliköt ym. tekee hommia perssuoli pitkänään hirvittävä stressi taakkanaan töissä ja vapaa-ajalla. että millähän tasoisella koulutuksella voisi älykkyyttä arvioida =)

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
^^Ei kyllä pidä paikkaansa. Jos älli ei riitä niin se ei riitä. Esim. mä olisin ihan luuseri alalla jossa tarvitaan matematiiikkaa. Tuskin pääsisin edes opisekelmaan ja jos pääsisinkin loppuisi opiskelut aika saletisti kesken.

No mä aloin myös miettimään tuota. Siis mä olen itsekin niin surkea matikassa että en selviäisi siitä. Toisaalta en edes haluaisi esim. inssiksi opiskelemaan just tuon haastavan matikan vuoksi.

Uskon kuitenkin että ihmiset pääsääntöisesti halajaa sille alalle jolle on kiinnostusta ja jonkinlaista lahjakkuutta. Ja SILLÄ alalla pärjää koulutustasosta riippumatta. Tarkoitan että itse olen esim. suuntautunut vahvasti kaupalliselle alalle. Ja uskon vakaasti että selviäisin myös kauppakorkeasta ihan vaan sen motivaation vuoksi.

Ja yliopistossa on monta ainetta jotka ovat ihan "opiskeltavissa", näistä hyvänä esimerkkinä humanistiset aineet.

peesi tälle. Vaikka on älykäs, ei välttämättä halua materiaa ja rahaa.

^^Ei kyllä pidä paikkaansa. Jos älli ei riitä niin se ei riitä. Esim. mä olisin ihan luuseri alalla jossa tarvitaan matematiiikkaa. Tuskin pääsisin edes opisekelmaan ja jos pääsisinkin loppuisi opiskelut aika saletisti kesken.
Ja mä taas olisin ihan luuseri alalla, jossa tarvittaisiin kielitaitoa. Enkulla pärjään, mutta en millään muulla kielellä. Matikka onnistuu hyvin, kaikenlainen ongelmanratkaisu ja loogista päättelyä vaativat jutut on mun heiniäni. En kai muuten olisi edennyt it-alalla ohjelmointipuolella keski-ikäisenä ämmänä niin hyvin kuin etenin? Mutta kauppakorkeakoulu tai kielopinnot yliopistossa...olen aivan liian vähä-älyinen niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

No mä aloin myös miettimään tuota. Siis mä olen itsekin niin surkea matikassa että en selviäisi siitä. Toisaalta en edes haluaisi esim. inssiksi opiskelemaan just tuon haastavan matikan vuoksi.

Uskon kuitenkin että ihmiset pääsääntöisesti halajaa sille alalle jolle on kiinnostusta ja jonkinlaista lahjakkuutta. Ja SILLÄ alalla pärjää koulutustasosta riippumatta. Tarkoitan että itse olen esim. suuntautunut vahvasti kaupalliselle alalle. Ja uskon vakaasti että selviäisin myös kauppakorkeasta ihan vaan sen motivaation vuoksi.

Ja yliopistossa on monta ainetta jotka ovat ihan "opiskeltavissa", näistä hyvänä esimerkkinä humanistiset aineet.

Mitä tarkoitat viimeisellä lauseella? Että historia ja kielet ovat helppoja, ja kauppatietteet vaikeita? Höpöhöpö.
Kauppatieteet on löpinaa ja höpinää, ja tutkimusten mukaan esim. ammatikseen sijoittavat tekevät yhtä huonoja sijoituksia kuin harrastelijat, ei mitään eroa.

Mitä tarkoitat viimeisellä lauseella? Että historia ja kielet ovat helppoja, ja kauppatietteet vaikeita? Höpöhöpö.
Kauppatieteet on löpinaa ja höpinää, ja tutkimusten mukaan esim. ammatikseen sijoittavat tekevät yhtä huonoja sijoituksia kuin harrastelijat, ei mitään eroa.

Tarkoitan että humanistiset aineet ovat yhtälailla opiskeltavissa kuin kauppatieteet. Esim. kielet tai matikka on sellaisia joihin tarvitaan lahjoja, mutta taas esim. historia, uskonto, filosofia yms. on aineita joissa tarvitaan motivaatiota lukemiseen, eli ovat just niitä aineita joita kuka tahansa voi kovalla työllä ja motivaatiolla suorittaa.
Ja siis myös kaupalliset aineet on mielestäni tällaisia.

Mutta siis nyt haluan teroittaa vielä että mä olen vaan sitä mieltä että moni luovuttaa ja jättää opiskelematta ihan vaan sen vuoksi että uskovat ettei heistä ole siihen. Ja SE on mun mielestäni harmillista. Eli en todellakaan väheksy kenenkään koulutusta tai kouluttamattomuutta. Toivoisin vaan että ihmiset luottaisivat enemmän itseensä, eikä tosiaan kuvittelisi että ainoastaan todella älykkäät ihmiset voivat kouluttautua...

"Uskon kuitenkin että ihmiset pääsääntöisesti halajaa sille alalle jolle on kiinnostusta ja jonkinlaista lahjakkuutta. Ja SILLÄ alalla pärjää koulutustasosta riippumatta. Tarkoitan että itse olen esim. suuntautunut vahvasti kaupalliselle alalle. Ja uskon vakaasti että selviäisin myös kauppakorkeasta ihan vaan sen motivaation vuoksi. "

No niinhän se menee. Ihmiset ovat usein motivoituneimpia niistä asioista, joissa on hyvä. Mutta et sä siis kauppakorkeasta ihan vain sen motivaation vuoksi selviäisi, vaan sen vuoksi, että sinulla on siihen lahjoja + olet motivoitunut. Ja osittain olet motivoitunut siksi, että olet siinä luonnostaan hyvä. jankutijankuti :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja usko:
Sosiaalinen älykkyys
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Sosiaalisen älykkyyden käsitettä on käytetty yleisen älykkyystutkimuksen rinnalla. Muun muassa älykkyystutkimukseen vahvasti vaikuttanut ruotsalaissyntyinen Yhdysvalloissa työskennellyt psykologi Thorndike kehitteli sosiaalisen älykkyyden käsitettä ja mittaustekniikoita jo älykkyystutkimuksen kulta-aikana 1920-luvulla, mutta osoittautui erittäin hankalaksi mitata sosiaalista älykkyyttä yleisestä älykkyydestä riippumatta. Määrittelyongelmista ei ole päästy myöhemminkään. Hall puhui karkeasti "lähettämisen ja vastaanottamisen taidoista". Täsmällisempinä ilmauksina on esitetty "vuorovaikutusongelmien ratkaisukykyä" ja roolinottokykyä. Thorndikella sosiaalinen älykkyys tarkoitti kykyä ymmärtää ja hallita ihmisiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_%C3%A4lykkyys

piti vähän auttaa kun kaikki ei osaa.

eli tosiaan kannattaa eka selvittää ennen kuin vaahtoaa

Taidat nyt ihan itse vaahdota ja aika runsaastikin vielä =)

no en oo kieltänytkään?
tosin en vaanhtoa. Mutta opetin sulle vähän asioita kun valitat muiden vaahtoamisesta mutta itse jauhat sontaa.
Lueppa ne sivut loppuun niin opit jotain. Siis linkit mitkä laitat.

"Uskon kuitenkin että ihmiset pääsääntöisesti halajaa sille alalle jolle on kiinnostusta ja jonkinlaista lahjakkuutta. Ja SILLÄ alalla pärjää koulutustasosta riippumatta. Tarkoitan että itse olen esim. suuntautunut vahvasti kaupalliselle alalle. Ja uskon vakaasti että selviäisin myös kauppakorkeasta ihan vaan sen motivaation vuoksi. "

No niinhän se menee. Ihmiset ovat usein motivoituneimpia niistä asioista, joissa on hyvä. Mutta et sä siis kauppakorkeasta ihan vain sen motivaation vuoksi selviäisi, vaan sen vuoksi, että sinulla on siihen lahjoja + olet motivoitunut. Ja osittain olet motivoitunut siksi, että olet siinä luonnostaan hyvä. jankutijankuti :laugh:

:D :D Lue muuten tuo mun edellinen kirjoitus. Tarkoitus ei tosiaan oo kuvitella itsestään liikoja tai väheksyä muita ja muiden koulutuksia.

Mua vaan tosissaan harmittaa se että kouluttautumisesta tehdään jotenkin "vain tietylle ryhmälle" (eli älykkäille) tarkoitettu mystinen ihmeteko.

Moni ei sen vuoksi uskalla edes yrittää vaikka haluaisi. Kun ei luota omaan älyyn tarpeeksi.

Mutta siis nyt haluan teroittaa vielä että mä olen vaan sitä mieltä että moni luovuttaa ja jättää opiskelematta ihan vaan sen vuoksi että uskovat ettei heistä ole siihen. Ja SE on mun mielestäni harmillista. Eli en todellakaan väheksy kenenkään koulutusta tai kouluttamattomuutta. Toivoisin vaan että ihmiset luottaisivat enemmän itseensä, eikä tosiaan kuvittelisi että ainoastaan todella älykkäät ihmiset voivat kouluttautua...
Mä aika ajoin mietin, että jos jatkaisi vielä yliopistoon. Mutta en jatka, koska siitä ei olisi mulle mitään konkreettista hyötyä. Olen ansainnut kannukseni alalla tekemällä paljon työtä ja akateeminen loppututkinto ei saisi asiakkaitani muuttamaan käsitystäni minusta eikä maksamaan yhtään enempää siitä, mitä teen.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Niin, mutta ns. tyhmät eivät pääse opiskelemaan korkeakouluihin ;).

No kyllä mä ainakin olen opiskellut amk:ssa, mutta lasketaanko sitä? :whistle: :D

Lasketaan :D! Et ole tyhmä ;).

Mutta ei ollut mun alaa se ja lopetin :snotty: Nyt opiskelen toisella asteella, ens keväänä laitan hakupapereita kouluihin siltä varalta ettei löydy heti töitä. Restonomi-koulutus on yksi vaihtoehto.

Kauan sä oikein opiskelet? Kyllä niitä töitä löytyy ilman kokemustakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä aika ajoin mietin, että jos jatkaisi vielä yliopistoon. Mutta en jatka, koska siitä ei olisi mulle mitään konkreettista hyötyä. Olen ansainnut kannukseni alalla tekemällä paljon työtä ja akateeminen loppututkinto ei saisi asiakkaitani muuttamaan käsitystäni minusta eikä maksamaan yhtään enempää siitä, mitä teen.

No mutta sähän älykäs olet :D :flower: . Ihan oikeesti, mä olen myös ajatellut että tuon ammattikorkean suoritan vielä kunnialla loppuun, mutta tuskin tuota kauppakorkeata lähden edes yrittämään.

Siis halua olis, mutta tiedän että se ei mua hyödytä. Kun mä kuitenkin haluan tehdä myyntityötä, en tutkimustyötä. Ekonomin koulutus ei siis hyödyttäisi mua millään tasolla.

Mutta kiva sitä on silti miettiä, haluais ihan vaan senkin takia että sais selville onko musta siihen kouluun :D

:D :D Lue muuten tuo mun edellinen kirjoitus. Tarkoitus ei tosiaan oo kuvitella itsestään liikoja tai väheksyä muita ja muiden koulutuksia.

Mua vaan tosissaan harmittaa se että kouluttautumisesta tehdään jotenkin "vain tietylle ryhmälle" (eli älykkäille) tarkoitettu mystinen ihmeteko.

Moni ei sen vuoksi uskalla edes yrittää vaikka haluaisi. Kun ei luota omaan älyyn tarpeeksi.

No en mä luulekaan, että sä väheksyt ym. Mutta mun mielestä on hassua, ellet myönnä sitä, että jossain kohtaa tulee se raja vastaan itse kunkin älykkyydessä, ettei vain ymmärrä/ osaa/ opi jotain asiaa, vaikka kuinka yrittäisi ja haluaisi. .... kunhan jankutan aikani kuluksi :D :D

En oikein käsitä, mistä vedät tuon, että "kouluttautumisesta tehdään jotenkin "vain tietylle ryhmälle" (eli älykkäille) tarkoitettu mystinen ihmeteko." Ihan tavallisia ihmisiä siellä yliopistoissakin on, ei mitään yli-ihmisiä. No, ehkä muutama hullu nero siellä joukossa, mutta kuitenkin.

"Moni ei sen vuoksi uskalla edes yrittää vaikka haluaisi. Kun ei luota omaan älyyn tarpeeksi."

Itsetunto-ongelmat ovat taas ihan oma juttunsa... Mikä siihen sitten auttaisi, että jokainen uskoisi ainakin jossain olevansa hyvä ja luottaisi itseensä. Se on taas sitä jotain muuta tärkeää mitä ihminen tarvitsee kuin vain älykkyyttä...

Mutta kiva sitä on silti miettiä, haluais ihan vaan senkin takia että sais selville onko musta siihen kouluun :D
Hmm... en tiedä, olisko musta yliopistoon. Mutta annan tukiopetusta yliopisto-opiskelijoille ohjelmoinnissa.

No en mä luulekaan, että sä väheksyt ym. Mutta mun mielestä on hassua, ellet myönnä sitä, että jossain kohtaa tulee se raja vastaan itse kunkin älykkyydessä, ettei vain ymmärrä/ osaa/ opi jotain asiaa, vaikka kuinka yrittäisi ja haluaisi. .... kunhan jankutan aikani kuluksi :D :D

En oikein käsitä, mistä vedät tuon, että "kouluttautumisesta tehdään jotenkin "vain tietylle ryhmälle" (eli älykkäille) tarkoitettu mystinen ihmeteko." Ihan tavallisia ihmisiä siellä yliopistoissakin on, ei mitään yli-ihmisiä. No, ehkä muutama hullu nero siellä joukossa, mutta kuitenkin.

"Moni ei sen vuoksi uskalla edes yrittää vaikka haluaisi. Kun ei luota omaan älyyn tarpeeksi."

Itsetunto-ongelmat ovat taas ihan oma juttunsa... Mikä siihen sitten auttaisi, että jokainen uskoisi ainakin jossain olevansa hyvä ja luottaisi itseensä. Se on taas sitä jotain muuta tärkeää mitä ihminen tarvitsee kuin vain älykkyyttä...

No jos ja kun kerran ihminen ei voi opiskella korkeakoulussa jos ei ole älykäs:headwall: :headwall: .

Silloinhan se korkeasti kouluttautumisen mahdollisuus rajataan vain älykkäille. Vaikka mun mielestä tuo on just noin kuten sanoit: eli tavallisia ihmisiä siellä yliopistossakin on. Ei siis mitenkään poikkeuksellisen älykkäitä, vaan ehkäpä motivoituneempia opiskeluun.

Ja nuo itsetunto- ongelmat mun mielestäni lähtee just siitä kun aletaan väittämään että vain älykkäät ihmiset voi opiskella yliopistossa.

Eli ympäri mennään, yhteen tullaan B)

No jos ja kun kerran ihminen ei voi opiskella korkeakoulussa jos ei ole älykäs:headwall: :headwall: .

Silloinhan se korkeasti kouluttautumisen mahdollisuus rajataan vain älykkäille. Vaikka mun mielestä tuo on just noin kuten sanoit: eli tavallisia ihmisiä siellä yliopistossakin on. Ei siis mitenkään poikkeuksellisen älykkäitä, vaan ehkäpä motivoituneempia opiskeluun.

Ja nuo itsetunto- ongelmat mun mielestäni lähtee just siitä kun aletaan väittämään että vain älykkäät ihmiset voi opiskella yliopistossa.

Eli ympäri mennään, yhteen tullaan B)

En mä ihan seuraa sun pointteja. Ehkä olen vähän tyhmä :laugh: ja tarkoitetaan samoja asioita ja vain huviksemme jankataan.

Mutta rautalankaa. Musta siis yo-opiskeluun (esim.) vaaditaan ko. alan: älykkyys + motivaatio + (lisätään nyt tämäkin vielä) itsetunto että uskoo itseensä. Ei taas pelkällä huippuitsetunnolla ja/tai motivaatiolla opi mitään, ellei ole yhtään lahjoja/ älykkyyttä, jota ko alalla vaaditaan.

Oletko tästä jotenkin eri mieltä? Sun mielestä ei tarvitse älykkyyttä, jos vain haluaa jotain tarpeeksi, niinkö?