Koulutuksen tasoko mittaa ihmisen älykkyyden?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Miksi muka?

Mun mielestä noilla asioilla ei ole kauheasti välttämättä tekemistä keskenään, koska esim. joku todella viisas voi haluta koulutuksensa toiselta asteelta. Jos se kiinnostava ala sattuu olemaan jotain vähemmän koulutettua.

On tietysti vähemmän viisaita ihmisiä joilla ei ole koulutusta tai toisen asteen koulutus, mutta yhtälailla korkeasti koulutetuissa on niitä vähemmän viisaita. Saatetaan olla hemmetin viisaita sillä omalla alalla, mutta esim. normaalielämä voi olla vaikeaa.

Tässä samassa vielä lähihoitajista. Moni täällä aukoo päätään, että sen koulun kuka tahansa pystyy käymään. No ehkä pystyy joo, mutta kuinka moni oikeasti olis valmis siihen hommaan? Kyllä hoitoala on sellainen, että siihen pitää olla oikea kiinnostus, muuten työ on todella kurjaa.

Ei mittaa.
Minäkin olen älykäs kaikkien testien mukaan :snotty: mutta olen aika laiska ja kunnianhimoton (onko tuo sana? :D ). Enkä vieläkään oikein tiedä, mitä haluaisin alkaa "isona" tekemään.

Minusta ihminen voi olla älykäs vaikkei olisi käynyt päivääkään koulua. Koulusta saatava sivistys on ihan eri asia kuin minun käsitykseni älykkyydestä =) Tosin mä en olekkaan kouluja juuri käynyt :D

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Älykkyys on paljon muutakin kuin koulusta paperit =)

No niinpä, mutta tämä ei mene kaikkien järkeen. Aivan kuin se koulutus kertoisi ihmisen älykkyyden, siihen vaikuttaa muutkin asiat.

Minä en edes jaksa avata tuollaisia keskusteluja, enkä edes nykyään niitä mistä tiedän että tappelua tulee. Ne on niin naurettavia, olen miettinytkin jospa siirtyisin vauva:lle täältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Niin, mutta ns. tyhmät eivät pääse opiskelemaan korkeakouluihin ;).

Pääseehän. Esimerkiksi kauppakorkeaan pääsee, kun menee ensin tavis merkonomikoulutukseen, lähtee oppilasvaihtoon ulkomaalaiseen kaupallisen alan korkeakouluun (se on mahdollista), ja kun on ollut siellä jonkin aikaa niin pääsee suoraan kauppakorkeaan sisään. Näin on tapahtunut, minä tiedän =)
Eri asia sitten, valmistuuko sieltä koskaan.

Minun kohdallani yliopiston pääsykokeissa mitattiin koulutuksessa tarvittavia akateemisia opiskelutaitoja(Ei älykkyyttä)
Siihen kuinka paljon nämä kulkevat käsi kädessä en osaa vastata, älykkyyttä on monenlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Niin, mutta ns. tyhmät eivät pääse opiskelemaan korkeakouluihin ;).

No kyllä mä ainakin olen opiskellut amk:ssa, mutta lasketaanko sitä? :whistle: :D

Lasketaan :D! Et ole tyhmä ;).

Mutta ei ollut mun alaa se ja lopetin :snotty: Nyt opiskelen toisella asteella, ens keväänä laitan hakupapereita kouluihin siltä varalta ettei löydy heti töitä. Restonomi-koulutus on yksi vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Onko se siis niin että erittäin sivistynyt ja korkeasti koulutettu ihminen on automaattisesti älykäs, hmm :whistle:

No ei välttämättä. :whistle: Mä tiedän muutaman ihmisen jotka ovat opiskelleet pitkälle, mutta lukeneet "ittensä yli" ja nuppi on seonnu. Tämä nyt ei tietenkään tarkoita tyhmyyttä.

Välillä vaan ihmetyttää, kun osa palstalaisista ei selviydy edes perusmatematiikasta kuten "prosenttilaskuista", myös esim. englanninkielen kanssa tuntuu olevan yllättävän suuria vaikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
No jossain määrin korreloi kyllä.

Missä määrin? MInusta tämä keskustelu on mielenkiintoinen. Minä itse olen aluesairaalassa työskentelevä lähihoitaja ja tiedättekö, etten ole koskaan halunnut korkeatasoisempaa koulutusta. Kummallista ja vielä älyni kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Syyt alhaiseen mutta laadultaan korkeatasoiseen koulutukseeni tulevat aivan muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Välillä vaan ihmetyttää, kun osa palstalaisista ei selviydy edes perusmatematiikasta kuten "prosenttilaskuista", myös esim. englanninkielen kanssa tuntuu olevan yllättävän suuria vaikeuksia.
Systerillä on akateeminen loppututkinto, on alansa arvostettuja ammattilaisia ja enkuntaito surkea :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No jotkut osaa noita ja jotkut taas ei. Mutta jos ei osaa noita, niin sellainen ihminen saattaa osata jotain muuta todella hyvin. Ei kaikissa asioissa tarvitse olla hyvä.

Mä itte en ole kovin hyvä matikassa, kyllä prosenttilaskut yms sujuu, mutta murtoluvut ja xy-tyyppiset laskut on hepreaa. Englantia osaan ihan sujuvasti, mutta ruottia en taas paljon yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja lähäri:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
No jossain määrin korreloi kyllä.

Missä määrin? MInusta tämä keskustelu on mielenkiintoinen. Minä itse

Niin sinä.
Mutta jos korreloinnista puhutaan niin otetaan huomioon isompi otos ihmisiä. Ja kyllähän silloin koulutus korreloi älykkyyttä. Mutta älykkyys ei määritä ihmisarvoa.