Kouluterveydenhuollon pakollisuudesta? Tietoa, kiitos.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolesta Harmaa äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolesta Harmaa äiti

Vieras
Hei palstailijat!

Olen 1. luokkalaisen vanhempi ja haluaisin tietää, että mitkä ovat oikeuteni suhteessa kouluterveydenhuoltoon? Paikkakunnalla, jossa asumme, on epäluotettava henkilö kouluterveydenhoitajana. Olen itse luokanopettaja ja tiedän työni kautta mistä puhun. Olen keskustellut henkilön epäluotettavuudesta ja salasspitovelvollisuuden mahdollisista rikkeistä esimieheni kanssa. Kiusallista, että olen luokanopettajana samassa koulussa, missä lapseni on. En tietenkään opeta häntä.

Onko minun pakko antaa terkkarin jututtaa/ tutkia lastani? Lapsi on pitkäaikaissairas lapsi, ja hänen terveyttään kyllä seurataan ihanan, erinomaisen tarkasti. Sairaalan kautta tulevat tiedot tulevat kouluun perheen eli meidän kautta. Mitään emme anna tiedoista suoraan kouluterveydenhuoltoon. Em. syistä.

Mitään luurankoja ei ole eli kaikki asiat perheessämme "kestää päivänvalon". Olen vaan erittäin huolestunut siitä, että kyseinen henkilö on sokeutut "vallalleen" täällä pienellä paikkakunnalla ja puhuu mahdollisesti ohi suunsa joissakin asioissa... Tämä on hyvin arkaluonteinen asia, mutta toivoisin asiallista keskustelua ja muiden kokemuksia vastaavassa tilanteessa?

Eli: onko kouluterveydenhuoltoon pakko osallistua? Kyselyihin yms.? Lastensuojelulaki on tältä osin minulle tuntematon... :(

Auttakaa, jos mahdollista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Kouluterveydenhuolto on vapaaehtoista, kuten kaikki muukin sairaan ja terveydenhoito Suomessa, voit hankkia rokotukset ja muut haluamasi palvelut aivan mistä vaan ja kieltää lapsesi käyttämisen ko. kouluterveydenhoitajalla.

Kiitos.

Näin olen itsekin asian ajatellut. On muuten hirvittävän kiusallinen tilanne. Myös siksi, että pidän oppilaistani ja heidän vanhemmista (pieni koulu) ja tuntuu pahalta kuunnella ja olla oikomassa "terkkarin" huhuihin ja juoruihin perustuvia tietoja. Melkein tekisi mieleni varoittaa vanhempia, mutta en voi!

Harmittaa ihan älyttömästi, että täällä kouluterveydenhoitaja on näin asiaton. Mustamaalailee perheiden asioita/ tilanteita koululla käydessään. Hankkii "tiedot" jostakin, ei kerro "tietolähdettään".

Harkitsen muuta työtä, vaikka rakastan tätä työtä aivan älyttömästi. Tuntuu kuin henkilö olisi sisäisesti paha, pahansuopa, ilkeä. Ehkä jopa työpaikkakiusaaja. Hänen miehensä on hyvin vaikutusvaltainen henkilö, mikä auttaa varmasti tätä naista "touhuamaan" tyylillään!

Joka tapauksessa terkkari ei tutki lastani. Kiitos teille.

Ikävää että näin on. Mutta meitä löytyy joka ammatista joka junaan... pakollista ei ole mikään, mutta saatat itse joutua vähän inhottavaan välikäteen koska työskentelet samassa koulussa.

Mikset mene itse mukaan lapsen vastaanottokäynnille? Monissa kouluissa, kuten meillä, vanhempia toivotaan saapuvan paikalle. Mikään tieto terveydentilasta ei mene th:lle sairaalasta, jos ei sitä tietoa itse anna. Eikä th:n aina tarvitse kaikkea tietääkään. No, joskus se on hankalaa, kun vastuu tietyistä jutuista on th:lla jne jne mutta ei niistä nyt enempää.

Veikkaan, että enemmän hankaluuksia ko henkilön kansa tulee, jos lapsi ei sinne mene. Plus se, että toiset lapset ihmetelevät miksi x ei sinne mene.

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Ei kai se ole pakollista varsinkii ,kun siun lapsella on hoitosuhde jo valmiina ja sitä kautta tiedät lapsesi terveydentilan,pituudet sun muut.

Kiitos vastauksestasi.

Lapsemme mitataan (paino ja pituus) kolmen kuukauden välein ja hyvin tarkka lääkärintarkastus on kerran vuodessa. Lisäksi lääkäri tutkii hänet jokaisella kontrollikäynnillä, 4 kertaa vuodessa. Aivan ihana lääkäri ja mukava hoitaja myös! "Isompia" verikokeita otetaan myös usein, yleensä joka toinen kuukausi.

Huh, kun helpottaa. :)

ei ole pakollista ja jos on epäluotettava terveydenhoitaja niin häneltä pitäisi mennä virka! Siis jos juttelee potilaiden/asiakkaiden asioita ympäriinsä. Ota yhteyttä teidän kunnan ylempiin terveydenhuollon johtajiin.

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Ikävää että näin on. Mutta meitä löytyy joka ammatista joka junaan... pakollista ei ole mikään, mutta saatat itse joutua vähän inhottavaan välikäteen koska työskentelet samassa koulussa.

Mikset mene itse mukaan lapsen vastaanottokäynnille? Monissa kouluissa, kuten meillä, vanhempia toivotaan saapuvan paikalle. Mikään tieto terveydentilasta ei mene th:lle sairaalasta, jos ei sitä tietoa itse anna. Eikä th:n aina tarvitse kaikkea tietääkään. No, joskus se on hankalaa, kun vastuu tietyistä jutuista on th:lla jne jne mutta ei niistä nyt enempää.

Veikkaan, että enemmän hankaluuksia ko henkilön kansa tulee, jos lapsi ei sinne mene. Plus se, että toiset lapset ihmetelevät miksi x ei sinne mene.

Muille lapsille voi kertoa aivan totuuden mukaisesti, että "Kalle" (peitenimi ;) ) ei mene terkkarille, koska hänellä on kaikkien tiedossa oleva pitkäaikaissairaus, jonka vuoksi hän käy kouluaikanakin joskus siellä kontrollikäynneillä. (Joudun usein lähtemään kesken päivä töistä, koska lastenpolin ajat ajoittuvat aina työaikaan, klo 14 on viimeisin aika ja matkaa on noin 100 km...) Eli lapset tietävät pitkäaikaissairaudesta (näkyy arjessa monin tavoin) ja hyväksyvät varmasti asian.

Rokotukset voi lapsi ottaa terkkarilta, mutta haluan olla itse läsnä. Sanotaan nyt vaikka niin, että siksi, kun lapsi pelkää rokotusten pistämistä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
ei ole pakollista ja jos on epäluotettava terveydenhoitaja niin häneltä pitäisi mennä virka! Siis jos juttelee potilaiden/asiakkaiden asioita ympäriinsä. Ota yhteyttä teidän kunnan ylempiin terveydenhuollon johtajiin.

Kiitos tuestasi. Olen samaa mieltä. Täällä pienellä paikkakunnalla olen yrittänyt kyseistä asiaa ottaa esille, esim. koululääkärin kanssa. Ja esimieheni, sivistystoimen johtajan kanssa. Minulla on myös mustaa valkoisella. Muutkin opettajat eri kouluilla tosin, ovat kanssani samaa mieltä. Kukaan ei uskalla tehdä mitään! Paitsi minä. Näiden asioiden johdosta minulta meinaa mennä työpaikka, uskokaa tai älkää! :(

Silti taistelen epäoikeudenmukaisuutta vastaan.