Kouluterveydenhuollon pakollisuudesta? Tietoa, kiitos.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolesta Harmaa äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolesta Harmaa äiti

Vieras
Hei palstailijat!

Olen 1. luokkalaisen vanhempi ja haluaisin tietää, että mitkä ovat oikeuteni suhteessa kouluterveydenhuoltoon? Paikkakunnalla, jossa asumme, on epäluotettava henkilö kouluterveydenhoitajana. Olen itse luokanopettaja ja tiedän työni kautta mistä puhun. Olen keskustellut henkilön epäluotettavuudesta ja salasspitovelvollisuuden mahdollisista rikkeistä esimieheni kanssa. Kiusallista, että olen luokanopettajana samassa koulussa, missä lapseni on. En tietenkään opeta häntä.

Onko minun pakko antaa terkkarin jututtaa/ tutkia lastani? Lapsi on pitkäaikaissairas lapsi, ja hänen terveyttään kyllä seurataan ihanan, erinomaisen tarkasti. Sairaalan kautta tulevat tiedot tulevat kouluun perheen eli meidän kautta. Mitään emme anna tiedoista suoraan kouluterveydenhuoltoon. Em. syistä.

Mitään luurankoja ei ole eli kaikki asiat perheessämme "kestää päivänvalon". Olen vaan erittäin huolestunut siitä, että kyseinen henkilö on sokeutut "vallalleen" täällä pienellä paikkakunnalla ja puhuu mahdollisesti ohi suunsa joissakin asioissa... Tämä on hyvin arkaluonteinen asia, mutta toivoisin asiallista keskustelua ja muiden kokemuksia vastaavassa tilanteessa?

Eli: onko kouluterveydenhuoltoon pakko osallistua? Kyselyihin yms.? Lastensuojelulaki on tältä osin minulle tuntematon... :(

Auttakaa, jos mahdollista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Kouluterveydenhuolto on vapaaehtoista, kuten kaikki muukin sairaan ja terveydenhoito Suomessa, voit hankkia rokotukset ja muut haluamasi palvelut aivan mistä vaan ja kieltää lapsesi käyttämisen ko. kouluterveydenhoitajalla.

Kiitos.