Kotiruokasuosikkinne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton Kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton Kokki

Vieras
Eli olen aivan onneton keksimään mitä ruokaa laittaisin ja kun lapset vielä valikoivat syömisensä jää tarjonta muutamaan ruokalajiin jota veivaan päivästä toiseen... Mutta nyt alan laajentamaan repertuaaria! Eli mitkä helpot ja maukkaat ruokalajit ovat teidän suosikkejanne? Kiitos!

Makaronilaatikko, lohisoppa, lasagne, lihapullat ja muussi, spagetti ja jauhelihakastike.. Meillä ainaskin lasten mielestä noi tavallisimmat on niitä just parhaita.. Lohimedaljongit, pippuripihvi, broilerinfileestä tehty kastike ovat sitten ehkä sitä viikonlopun ruokaa.. Ja itse tehty pizza uppoaa aina!

Linssikeitto
Kala ja kukkakaalimuusi
Kala ja kananmunakastike ja perunat
Spagetti ja tomaattikastike
Lihapullat ja keitettyä porkkanaa tms.
Kalakeitto
Karvispihvit
Possua ja uunikasviksia
Jauhelihaa ja kesäkurpitsaa

Tämä tonnikalalaatikko pohjana:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/14557/Tonnikalalaatikko/?ref=search

Sitä muokkailen, välillä pastaa perunan sijaan, lisään paprikaa jos on kaappiin jäänyt ja maustan miten sattuu.

Toinen mikä mieleen tulee on uunilohi + perunamuusi. nam.

No meillä tehtiin tänään lihapullia, niistä kun tykkää kaikki. Laitoin osan pakastimeen ja lopuista tein meksikolaisen lihapullakeiton, mikä myös maistui koko porukalle. Valion sivuilta löytyy ohje.

• Tykkää
Reactions: jalmir
Täs meidän listalta muutamia:
Kinkkukiusaus pippuriruokakermalla maustettuna
Pastavuoka italiaiseen tapaan (resepti Valion sivulta)
lihapullat ja valkosipuli-mustapekkakastike
jauhelihakastike tehtynä einespippurikastikkeeseen
lasagne
punajuurijauhelihakastike ja muusi
muusi ja hirvenliha
lohikeitto koskenlaskijalla höystettynä
kanaa ja riisiä
kanafileen sisällä tuorejuustoa, rullalle ja pekonia ympärille, riisi ja currykastike
makaroonilaatikko koskenlaskijalla höystettynä
kirjolohikiusaus
uunilohi ja kermaviilikastike

tässä on tullutkin samoja perusruokia mitä meillä syödään. Lisäksi lastemme suosikki on siskonmakkarakeitto. Ei voi verratakaan tavalliseen makkaraan mutta sitä ei tahdo joka kaupasta aina löytyä. Terveellisempää siitä saa lisäämällä muita juureksia perunan lisäksi.

Muusi on ehdoton herkku, sitä tehdäänkin jossain muodossa lähes joka vko; rosamundasta, puikulasta, kukkakaalista, juureksista esim. porkkanasta, bataatista jne.
Kalaa syödään pari kertaa viikossa, kesäisin useamminkin. Paistettuna, uunissa, grillattuna, laatikoissa, suolakuoressa, leivitettyinä, keitoissa.. pääsiäisenä esm. kokonaista nieriä tulossa.
Mies pitää lampaasta hyvin paljon, sitä meillä on 2-3krt kuussa, esim. lampaanjauhelihasta burgereita, kebakoita tsatsikin kanssa, tänään oli karitsan paistia ja pääsiäisenä luvassa lampaanviulua.
Keitot on nopeita arkiruokia, ja niistä meillä tykätään monessa muodossa aina kasvissosekeitoista tulisempiin kookosbroilerikeittoon. Usein teen sämpylöitä keiton kanssa, niissäkin variaatiot aina pinaatista valkosipuliin.
Itsetehty pasta on myös yksi lemppareista, se sopii eri kastikkeiden kanssa ja varsinkin kesäisin tuoreista yrteistä tehdyn peston kanssa.
Salaattia, kasviksia ja raakaraasteita meillä on joka aterialla, muksut ovat niihin pienestä pitäen tottuneet.
Lihapullia tehdään säännöllisesti, useimmiten osa taikinasta jotain riistaa, joskus maksaa tai haukea.

jos et omista yleiskonetta ym. niin moulinexin raastinkone on hyvä. Meillä on ollut kovassa käytössä ja kasviksia tulee syötyä ainakin riittävästi kun kerralla voi tehdä isomman satsin. säilyy 2-3 päivää.

Kun lapset olivat pieniä ja kouluikäisiä, molemmat vanhemmat käytiin töissä ja aina oli kiire, ratkaisin asian niin, että meillä syötiin päivälliseksi samaa ruokaa tai lähes samaa ruokaa joka arkipäivä. Eli: tummaa riisiä, sen kaverina kanaa, kalaa tai lihaa, lisäkkeeksi salaatti tuoreista aineista ja itse tehty salaatinkastike.

Viikonloppuisin sitten voi askarrella kaikenlaista. Mutta lapset kasvoivat ja kukoistivat, ja ikinä ei tarvinnut miettiä mitä mä nyt taas tänään teen ja huomenna. Mun mielestä ruoan ei tarvitse arkena olla mikään elämän päätehtävä.

[QUOTE="hmh";28253684]Kun lapset olivat pieniä ja kouluikäisiä, molemmat vanhemmat käytiin töissä ja aina oli kiire, ratkaisin asian niin, että meillä syötiin päivälliseksi samaa ruokaa tai lähes samaa ruokaa joka arkipäivä. Eli: tummaa riisiä, sen kaverina kanaa, kalaa tai lihaa, lisäkkeeksi salaatti tuoreista aineista ja itse tehty salaatinkastike.

Viikonloppuisin sitten voi askarrella kaikenlaista. Mutta lapset kasvoivat ja kukoistivat, ja ikinä ei tarvinnut miettiä mitä mä nyt taas tänään teen ja huomenna. Mun mielestä ruoan ei tarvitse arkena olla mikään elämän päätehtävä.[/QUOTE]

No ei tarvi olla päätehtävä,mutta en kyllä itsekään jaksaisi noin usein toistuvaa ruokavaliota...päivästä toiseen riisiä ja jotain. Ei kiitos, alkaisi puuduttaa myös lasta.

Lohikeitto
Lasagne
Ratatouille
Lihapullat tomaattikastikkeessa
Bataattikeitto
Kurpitsasosekeitto
Kanaviillokki ja riisi
Munakoisopasta "al forno"
erilaiset munakkaat
Makaroonilaatikko
Spaghetti kermaisella savulohikastikkeella

Yhteistyössä