Miten te ootte saaneet lapsenne syömään "kaikkia" ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ole koskaan pakottanut maistamaan, vaan meillä toivotaan että kaikkea maistetaan.
Pekkaperusruuan kanssa joskus nirsoillaan, lihan kanssa oli vähän sama juttu mutta kun purenta korjattiin raudoilla niin alkoi sekin maistua.
Meillä lapset tykkää melkein kaikista niistä ruuista mistä lapset ei perinteisesti tykkää (mm intialainen, thai, sushi, oliivit, fetat, sienet, chilit jne) mutta perus peruna ja kastike voi joskus tökkiä, kasvikset menee aina
ja kuulema (opettajan mukaan) koulussa syövät kaikkea

Alkuperäinen kirjoittaja miksimää:

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta meillä on kokeiltu, et jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja sit seuraavaan ruokaan saa odotella, mutta ei se auta, kun ei silloinkaan syö. Jos koko päivän ruoka on aamupuuro viikon ajan niin ei paljoa naurata.. Ja ei todella olla mitään välipaloa tai herkkuja tajottu. Hänellä vaan ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja miinuksilla kun mennään nuinkin paljon niin pakkohan sille on jotain saada syötetyksi. Ei tätä varmaan voi edes käsittää, jos omat lapset syö melkein mitä vaan.

Mitä lapsi juo? Syökö salaa? Tuntuu epäuskottavalle, että viikon aikana ei syö kuin tuon puurolautasen.[/quote]

Tarkoitin puurolautasen aamuisin

[/quote]

Juo maitoa. Ei syö salaa, söisikin niin olisin onnellinen. Mutta niinku sanoin, et jos ei tätä ole ite kokenut niin ei varmaan voi ymmärtää edes.

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta meillä on kokeiltu, et jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja sit seuraavaan ruokaan saa odotella, mutta ei se auta, kun ei silloinkaan syö. Jos koko päivän ruoka on aamupuuro viikon ajan niin ei paljoa naurata.. Ja ei todella olla mitään välipaloa tai herkkuja tajottu. Hänellä vaan ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja miinuksilla kun mennään nuinkin paljon niin pakkohan sille on jotain saada syötetyksi. Ei tätä varmaan voi edes käsittää, jos omat lapset syö melkein mitä vaan.[/quote]

Mitä lapsi juo? Syökö salaa? Tuntuu epäuskottavalle, että viikon aikana ei syö kuin tuon puurolautasen.[/quote]

Aivan, kyllä ne nälkäänsä syö.

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta meillä on kokeiltu, et jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja sit seuraavaan ruokaan saa odotella, mutta ei se auta, kun ei silloinkaan syö. Jos koko päivän ruoka on aamupuuro viikon ajan niin ei paljoa naurata.. Ja ei todella olla mitään välipaloa tai herkkuja tajottu. Hänellä vaan ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja miinuksilla kun mennään nuinkin paljon niin pakkohan sille on jotain saada syötetyksi. Ei tätä varmaan voi edes käsittää, jos omat lapset syö melkein mitä vaan.[/quote]

No ehkä ap ei ole uskaltanut ihan käytännössä kokeilla tuota kokonaista viikkoa antamatta mitään ruokaa. Lapsi on niin kevyt jo muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja marffa:

Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta meillä on kokeiltu, et jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja sit seuraavaan ruokaan saa odotella, mutta ei se auta, kun ei silloinkaan syö. Jos koko päivän ruoka on aamupuuro viikon ajan niin ei paljoa naurata.. Ja ei todella olla mitään välipaloa tai herkkuja tajottu. Hänellä vaan ei tunnu olevan koskaan nälkä. Ja miinuksilla kun mennään nuinkin paljon niin pakkohan sille on jotain saada syötetyksi. Ei tätä varmaan voi edes käsittää, jos omat lapset syö melkein mitä vaan.

Mitä lapsi juo? Syökö salaa? Tuntuu epäuskottavalle, että viikon aikana ei syö kuin tuon puurolautasen.

[/quote]

Juo maitoa. Ei syö salaa, söisikin niin olisin onnellinen. Mutta niinku sanoin, et jos ei tätä ole ite kokenut niin ei varmaan voi ymmärtää edes. [/quote]

Plaa plaa kun se tenava on teini ni ostat sille kaljat ja tupakat varmaan jos se nyt jo määrää teillä :laugh: usko pois et aina vaikeempaa tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja lkjh:

Mitä lapsi juo? Syökö salaa? Tuntuu epäuskottavalle, että viikon aikana ei syö kuin tuon puurolautasen.

Juo maitoa. Ei syö salaa, söisikin niin olisin onnellinen. Mutta niinku sanoin, et jos ei tätä ole ite kokenut niin ei varmaan voi ymmärtää edes. [/quote]

Plaa plaa kun se tenava on teini ni ostat sille kaljat ja tupakat varmaan jos se nyt jo määrää teillä :laugh: usko pois et aina vaikeempaa tulee.

[/quote]

Ihan varmasti ostan joo, kun en käytä itekään :headwall: Ole hyvä ja tule meille kokeilemaan niin eiköhän se sunkin hymy hyytyis aika äkkiä.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Ethän se sinäkään varmaan kaikesta tykkää. Meillä maistuu kaikki kasvikset ja vihannekset, varmaan siitä syystä, että niitä on aina syöty ilman suurempaa numeroa, mutta sitten taas joku paisti ei maistu esikoiselle. Itekään en tykkää punajuurikeitosta enkä sitä syö :D

Joo samoin on meillä. Niin on kuitenkin tehty että aina pitää maistaa mutta tykätä ei tarvi. Muuta ruokaa ei ole kuitenkaan tarjottu jos jokin ei maistu. Päiväkotiin mennessä alkoi ruokaa mennä paljon monipuolisemmin, kai se muiden lasten malli oli sit vaan tehokkaampaa kuin vanhempien. Kasvikset meillä on aina maistunut mutta salaatit alkoi vasta maistua päiväkodin myötä.

Nyt teen sit harvemmin sellaista josta tiedän ettei lapsi tykkää mutta jos on sellaista josta me vanhemmat tykätään niin sit on sitä aina joskus tehty.

Kyllä ne muksut alkaa syömään kun ikää tulee, pääasia että jotain syö.
Meillä kans lapsi elää lähinnä pelkällä leivällä/puurolla ja lihalla ja perunalla/pastalla, mutta minkäs teet kun ei muut kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ne muksut alkaa syömään kun ikää tulee, pääasia että jotain syö.
Meillä kans lapsi elää lähinnä pelkällä leivällä/puurolla ja lihalla ja perunalla/pastalla, mutta minkäs teet kun ei muut kelpaa.

Lupaatko? :D

Ei tuo meidän lapsukainen nyt nälkään ole kuolemassa, että jotain se kumminkin syö ja joskus tosi reippaastikin (esim porkkanalaatikko yllätti meidätkin, joka oli suurta herkkua) mutta nyt taas ei meinaa maistua :/ Ja juurikin se, että olis kiva ettei tarvi aina hävetä vierailla tai siellä sairaalassa, kun meidän poika on ainoa, kuka ei syö (jos ei ole sellaista ruokaa mikä on lempparia).. :ashamed:

Meillä yleensä jonku uuden ruoan kohdalla on toiminu se kun poika ensin sanoo ettei halua niin ollaan laitettu pojalle maistiaisannos lautaselle ja ruvettu ite syömään. Kun näkee et isi ja äitikin syö niin iskee uteliaisuus et mitäs toi on ja maistaa sit itekin... yleensä totee sen jälkeen et "hyvää, saanko lisää?" :D tähän mennessä on ollut yks ainut ruoka joka ei oo uponnu... muuten menee kyl aurat ym.kin vaikka useimmiten kyllä ihan perusruokaa. Meil on kans se et suositellaan maistamaan ja on sanottu ettei voi tietää tykkääkö jos ei maista. Ja et kaikesta ei tarvitse tykätä mut on hyvä kokeilla.

En tiedä. Ehkä siitä johtuen lapset syö kaikkea että mistään ei ole ikinä tehty mitään numeroa, ja meillä on aina syöty todella monipuolisesti. Eli ihan pienestä asti on annettu maistaa. Ja jos on jotain uutta ruokaa niin sanotaan että pakko on maistaa, muutenhan ei edes tiedä tykkääkö vai ei.

Ai niin, leivän puputtamista kehottaisin välttämään... Se saattaa juurikin olla syy että "oikea" ruoka ei maistu! Etenkin jos vaaleaa leipää vetelee.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
sairaalassa, kun meidän poika on ainoa, kuka ei syö (jos ei ole sellaista ruokaa mikä on lempparia).. :ashamed:
Tohon sairaalahommaan täytyy ottaa sen verran kantaa et vaik en nirso olekaan niin täytyy tunnustaa et mullakin jäi sairaalaruoat syömättä kun sairaalassa olin muutaman yön kun oli TOSI suolasta ruokaa jne. Ja jopa ystäväni joka työskentelee sairaalassa on sanonut et sairaaloiden sapuskoissa ois parantamisen varaa, varsinkin lasten osastolla. Tietty tääkin sairaalasta riippuen mut nää kokemukset seinäjoelta ja Helsingistä.

Meillä tosiaan poika nyt 5v syö vähän paremmin mutta oikeasti ei välillä syö kuin se aamupuuron ja kun ei syö ruokaa oon tarjonnu sitä samaa koko loppupäivän, tai sit ei oo saanu välipalaa ja on ollu toista ruokaa päivällisellä mutta ei kelpaa sekään. Sitten on todella kiukkuinen ja uhmainen koko päivän, ei sitä kyllä oikeasti jaksa sitäkään. niin että oon luovuttanu, eläköön pelkällä leivällä ja puurolla ja välipaloilla, säilyy edes rauha talossa.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Kuulostaapa tutulta.. Mulla on kans niin armoton sihtikurkku täällä, tyttö 3vee. Siis jotain ihan älytöntä tää meidän ruokailu-show. Ruuat mitä tyttö syö: jauhelihakeitto, nakkikeitto, lihaperunasoselaatikko, spagettivuoka, siskonmakkarakeitto. Mikään muu ei uppoa, paitsi ranskikset ja grillimakkara, joita tarjolla tosi harvoin. Pienenpänä söi jopa lohta ja perunaa uunissa tehtynä, mutta nykyään ei ollenkaan uppoa.

Meillä ei myöskään syödä mitään hedelmiä, marjoja, kasviksia, juureksia.. Että hyvin menee, mutta menkööt. Syömiset on ollut aina niin vaikeita, ettei mitään järkeä. Voi sano, että ollaan luovutettu jo aikalailla. Itse hän ei suostu syömään edes ja painokäyrät -11 eli ei sitä voi syömättäkään jättää. Ollaan kokeiltu, jos jättää ruuan välistä ei mitään ongelmaa koko päivänä..

Puuroa syö aamulla ja illalla. Jugurttia, viiliä, jotain leipää, muutamia vauvahedelmäsoseita suostuu syömään. Ja oon kans ite miettinyt, et pitäiskö tämän takia laittaa tarhaan/hoitoon, et oppis syömään muutakin..? Mutta oppiiko se, epäilen.. :|

Meillä hedelmät menee kyllä tosi hyvin mutta muuten.. melko samanlainen ruokalista. Painokin vaihtelee, nyt kävi vaakalla niin oli 14,5kg ja pituutta on 102cm, välillä paino ollut 15,6kiloakin, eli näköjään nyt laskenut taas. Miinuskäyrällä vissiin menee, ei mitään hajua kuinka paljon.

Meillä on 96cm ja painaa 13kg, eli laiha on. Me ollaan oltu ihan painokontrolleissa tämän laihuuden vuoksi ja terkkari epäili, kun lapsi oli pienempi, ettei anneta sille tarpeeksi ruokaa siis että pidetään nälässä :o Mutta minkäs teet, kun ei mikään juuri uppoa. Ja jos on vähänkään kökkäreitä niin kauhee kakominen ja yökkäily ja just tuo lihan pyörittely suussa. Kyllä on puuduttavaa vääntää viikosta toiseen nuita samoja keittoja, mutta hyvä että edes ne menee.

Mä vaan ihmettelen sitä, että teillä jotain painokontrolleja terkkarin toimesta.. meillä on poika samankokoinen, ja itse olen kyllä ollut painosta huolissani, mutta neuvolassa sanovat että turhaan, ja että ei ole liian laiha.

En ymmärrä sitä itekkään... itse olen hyvin monelle aineelle allerginen ja oma ruokavalioni on tällä hetkellä hyvin yksipuolinen. Mutta mieheni kotona on syöty aina monenlaista ruokaa ja kai se kulkee sitten geeneissä miten hyvin syö eri ruokia. Ainakaan vielä ei oo meijän 5veellä inhokkeja kuin purjo. Pikkusisko 3vee taas syö sitäkin. Sienisalaatti oli uutta tosi herkkua!

Muutenkin syövät ihan erinlailla kun minä ja mun sisarukset pienenä, äitini aina ihmetteleekin kuinka nämä syövät niin hyvin.. ruokaa menis vaikka kolme neljä lautasellista jos antais!

Meillä tehonneet nää keinot:
1. Ei mitään patalojoonasoppaa, jonka muuten hyvän maun pilaa yksi sellerinpala. Eli yksinkertaisia ruokia.
2. Uudet makukokeilut erilliseet tarjoiluastiaan.
3. Uusia makuja saa maistaa, mutta ei ole pakko.
4. Vanhemmat herkuttelee niillä uusilla mauilla.
5. Ruuille kivat nimet, esim se kuuluisa Peppi Pitkätossun voimapata
6. Kaunis kattaus, tarjoiluastioiksi veikeitä kulhoja ja keiton päälle voi rakentaa hymynaaman kasviksista
7. Ruokailutilanteen rauhoittaminen
8. Itsetunnon säilyttäminen: äiti ei ole huono kokki, vaikka kaikki ei kelpaisikaan klooneille.
9. Lapselle oikeus olla tykkäämättä joistakin ruuista.
10. Ruokapöydässä ei koskaan käydä valtataisteluita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaapa tutulta.. Mulla on kans niin armoton sihtikurkku täällä, tyttö 3vee. Siis jotain ihan älytöntä tää meidän ruokailu-show. Ruuat mitä tyttö syö: jauhelihakeitto, nakkikeitto, lihaperunasoselaatikko, spagettivuoka, siskonmakkarakeitto. Mikään muu ei uppoa, paitsi ranskikset ja grillimakkara, joita tarjolla tosi harvoin. Pienenpänä söi jopa lohta ja perunaa uunissa tehtynä, mutta nykyään ei ollenkaan uppoa.

Meillä ei myöskään syödä mitään hedelmiä, marjoja, kasviksia, juureksia.. Että hyvin menee, mutta menkööt. Syömiset on ollut aina niin vaikeita, ettei mitään järkeä. Voi sano, että ollaan luovutettu jo aikalailla. Itse hän ei suostu syömään edes ja painokäyrät -11 eli ei sitä voi syömättäkään jättää. Ollaan kokeiltu, jos jättää ruuan välistä ei mitään ongelmaa koko päivänä..

Puuroa syö aamulla ja illalla. Jugurttia, viiliä, jotain leipää, muutamia vauvahedelmäsoseita suostuu syömään. Ja oon kans ite miettinyt, et pitäiskö tämän takia laittaa tarhaan/hoitoon, et oppis syömään muutakin..? Mutta oppiiko se, epäilen.. :|

Ottipa silmään tuo sun ruokashow! Meillä ei oo sellasta, jos ei syö ni pois pöydästä ja seuraava ruoka tulee sitte kun on sen aika ja piste, eikä jälkkariä tai herkkuja tai välipaloja jos ei syö ni ei syö. Kyllä nälkäselle maistuu, eikä siitä tehdä numeroa eikä esitystä.

Mun pikkuveljelle tuo ei kävis päinsä, se syö tasan just ne muutamat ruuat ja jos on jotain muuta niin ei mee alas vaikka mikä olis. Se on sitten ilman mitään ja seuraavana päivänä oksentaa ihan kamalasti ja on huonossa kunnossa. Mutta luulempa että tuokin kausi joskus menee ohi.

Meillä auttaa paljolti se että annan myös lasten osallistua ruuanlaittoon. Kuorivat porkkanoita ja raastavat yms.

Mut tosiasia on et toiset vaan on ranttuja ja pieniruokasia. Meillä vahin syö mitä vaan. Kaks seuraavaa tosi vaihtelevasti. ja nelonen ei juuri mitään... tai syö niitä tiettyjä ruokia. On joskus melko keksiminen mitä laittaa ruuaksi.

Pitäskö sanoa niinku serkkuni esitteli tyttöystävänsä
-hyvä runkonen
-kova kiihtyyn ja
-vähä ruokanen :saint:

Meillä 4v poika syö kyl aikas monipuolisesti.Pienestä pitäen oon tehny erilaisia ruokia ja jokaista on ainakin maistanut.Joistakin ruoista poika ei todellakaan pidä mutta silti niitäkin välillä teen.

Totuttelua on useat ruoka-aineet vaatineet mutta kyllä sitä on opittu syömään melkein mitä vaan.Ja aina on pitänyt ruokaa kunnolla ainakin maistaa.

Meilläkin kranttu 3 vuotias poika. Alkoi nirsoilemaan 1,5-vuotiaana. Nykyään ruuista menee vain kalapuikot, nakit, lihapullat ja kananugetit+perunamuussi. Mitään keittoja/kasviksia turha tarjota. Iltapuuron ja aamuvellin syö ja lisäksi banaania, jugurttia, viiliä, karjalanpiirakoita ja leipää.

Nyt otin kokeiluun taulukon, johon piirsin kasviksia ja hedelmiä esim: herne, porkkana, kukkakaali, päärynä, kurkku ym. mitä ei ole yli vuoteen syönyt. Poika saa laittaa taulukkoon tarran aina kun maistaa uutta. Nyt on herkuiksi tullut mandariini ja omena. Tänään maistoi yhden herneen, ei ole paljon mutta maistoi sentään ja sai tarran. Pyytää aina ostamaan taulukon kasviksia. kuulostaa hassulta kun sanoo kaupassa "äiti ostetaan kukkakaalia, jooko!" Ei välttämättä tykkää mutta pääasia että maistaa. Ehkä joskus oppii tykkäämään. Olisiko tällaisesta taulukosta teillä apua?

Hei "epäonnistunut äiti". Mulla OLI pitkään lapsi joka söi kaikkea mukisematta, tykkäsi mun ruuista ja vihanneksista ym - luulin onnistuneeni jossain. Nyt mulla on 6-vuotias jonka kanssa saa tapella joka suupalasta. :D Menee yli mun hilseen, mutta yritetään taistella...

Yhteistyössä