Vauva vain YÖKKÄÄ sormiruualle / karkealle ruualle ! ! !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt iski epätoivo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt iski epätoivo

Vieras
Mitähän tässä pitä tehdä.

Vauva reilu 7kk ja syö paljon, soseet aloitettu jo 4kk. Neuvolasta ohjeistettiin jo antamaan karkeampaa ruokaa (8kk ruokia), jotta nälkä talttuisi vähemmälläkin. No niitä on ihan turha antaa, kun poika vain yökkää ja yökkää ja lopettaa syömisen.

Olen antanut sormiruokana vasta maissinaksuja. Niitä pureskelee (on 2 hammasta), muttei juuri suuhun laita paloja. Sitä mössöä syö, mikä niistä suussa tulee.

Nyt annoin sitten pari päivää sitten keitettyä perunaa puolikkaana, että saa jyrsiä. No jyrsihän se ja kun palanen meni kurkkuun se oksensi ihan kaikki noin 1h sitten syödyt ruuat ulos.

Ja syö siis soseita kaikenalaisia jopa 3 prk kerralla, muttei syö siis edes 5-6kk tarkoitettuja tiettyjä ruokia, joissa vähän karkeampaa seassa.

Pitääkö vain odotella, vai mitä tehdä?
Miten teillä muilla?
Mitä sormiruokia te olette antanut 7kk+?

Ja sit tietenkin luin netistä, että suun motoriikassa voi olla jotain, jos ei syö karkeita ruokia. Ja esikoisen äitiä huolettaa. Ja yritän kyllä muistaa, että vauva on VASTA 7kk...

Kokeile antaa jotain hyvää, eihän noita maissinaksuja erkkikään syö :headwall:

Omenaa, kurkua, porkkanaa tms jotain vähän että voi imeskellä niitä, tarkkailet vaan että ei mee isoja paloja...

Ruisleipä oli kova hitti ja maissinaksut jäikin kokonaan pois.

Kokeile myös esim riisimuroja tms tosi pienia, missä ei ole tukehtumisvaaraa ja lapsi saa harjoitella pinsettiotetta....

Meillä pojulle upposi hyvin kiinteät ruuat, mutta silti on pariin kertaan oksennettu, ei siitä vaaraa ole, siinähän se pureskelun tärkeys tulee parhaiten esille :D

meidän 7kk syö herneitä, keitettyä porkkanaa herneen kokoisina paloina, haukkaa banaanista suoraan paloja. Sen kokoisia, että saa pureskella, mutta niihin ei kuitenkaan voi tukehtua.
Mutta yökkää esim. semperin soseille, jokta on vähän rakeisempaa koostumukseltaan kuin esim. piltin soseet.

ja myös kaksi hammasta löytyy

Meillä kaksi nuorinta alkoi oikeastaan syödä mitään (siis soseita, sormipaloja, maissinaksuja...) vasta liki vuoden vanhoina. Nyt ovat 2,5- ja 4,5-vuotiaat, eikä heidän kasvussa ja kehityksessä mitään normista poikkeavaa ole. Vähän nirsoja ovat edelleen, mutta syövät kyllä kun nälkä pahaksi kasvaa. En tarjoa mitään ekstravälipaloja, jos ruoka ei ruoka-aikaan ole maittanut. Isoveli on taas ihan toista maata: on aina tykännyt liki kaikista mauista ja maistelee ennakkoluulottomasti mitä tahansa hänelle tarjotaankin.

Liian nuori vielä sille karkealle ruoalle! Jos on 2 hammasta, eihän sitä halua suuhunsa mitään palasia laittaa. Älä kiusaa vauvaa, hän syö sitten kun on valmis ja haluaa. Meillä kohta 1v ja syö MUUSSATTUJA 8kk ruokia. Itse aloitimme sormiruoat vasta noin 8kk iässä ja naksuilla, banaanilla/päärynällä ja paahtoleivänpalasilla. Ihan pienillä paloilla. Mutta tällöin meillä oli jo ainakin 6 hammasta ja lapsi itse halusi syödä näin. Älä kiirehdi!

Meillä oli kaa oikee sihtikurkku. vasta yli vuoden ikäisenä rupes menee vähän karkeammat. muussaat vaan niitä karkeempia ja kokeilet välillä joko menis vähän karkeempana.

Ei se hampaitten määrästä kiinni ole, meillä esikoinen (silloin 4 kk) tykkäsi alusta asti karkeista soseista vaikka hampaita ei ollut vielä ollenkaan ja koko vauva-aika meni ruokien kanssa niin että mitä karkeampaa sen parempi. Kaupan sileät soseet sylki pois, myös hedelmäsoseet. Piti tehdä itse että sain tarpeeksi karkeata sosetta ja palasia sekaan.

Kun taas kuopus... 11 kk asti suostui syömään soseita vain niin että niissä oli suurin osa kaupan peruna-porkkanaa ja seassa meni sitten esim. tosi hienoksi soseutettu liha, ei sietänyt palasia ollenkaan. Kotitekoiset soseet oli pojalle liian karkeita vaikka miten yritin hienontaa. Sitten tuli muutos kun poika sai päähänsä tuossa 11 kk iässä että haluaa syödä itse, sitten alkoi kelvata palasetkin kun niitä oli helppo itse napsia suuhun.

KIITOS!

Tuli vähän parempi mieli. No en mä tiedä olisinko noita sormiruokia yms. alkanut kokeileen ellei neuvolasta niitä olisi suositeltu. Ja esikoinen kun on, niin ei oikein kokemusta aiemmasta. :)

Ajattelinkin sitten antaa (myöhemmin) noita pakaste herne-maissia, mutta eikö ne tartu kiinni kurkkuun? Minkä kokoisia paloja olette antanut 8kk?

Iihania sihti kurkkuja :D

Kyllä ne siitä ajallaan oppivat. Älä ap hätäile. Jaksat vaan antaa sille kahvitellessasi yms kun ootte pöydän ääressä, jotain mutusteltavaa, hernemaissi on jees, vesimelonia ja kuivaa ruisleipää jne. Pikkuhiljaa se kurkku siihen tottuu..

Yhteistyössä