kotieläimeksi rotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluu rotan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluu rotan

Vieras
olen ajatellut ostaa synttärilahjaksi 6v pojalle rotan,
näillä ehdoilla :
aikuinen on läsnä kun otetaan häkistä ja annetaan ruokaa, eli periaatteessa rotta olisi mun vastuulla mutta silti poikani.

Voiko noin nuorelle antaa lemmikiksi rottaa, ajattelin vain kysäistä koska siskoni olisi tuota asiaa vastaan

Ei voi noin pienelle. Rotta on todella vaativa lemmikki. Meillä oli kaksi tyttöä ja vaikka kuinka olivat minulle ihania niin toinen puri mieheni sormesta palan pois kun antoi ruokaa..

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ei voi noin pienelle. Rotta on todella vaativa lemmikki. Meillä oli kaksi tyttöä ja vaikka kuinka olivat minulle ihania niin toinen puri mieheni sormesta palan pois kun antoi ruokaa..

Itse en kokenut kovinkaan vaativana rottia, ja mulla on niitä ollut aika monta. Toki niihin täytyy paneutua jos sellaisen haluaa hankkia, antaa aikaa jne. mutta se nyt varmaan on ap:llekin selvää jos miettii edes rotan ottamista. Minun ihanaiset rottani eivät koskaan minua purreet, saattaa olla joku luonnevikainen rotta joka puree.. Suosittelen kyllä lämpimästi rottaa, ovat todella ihania ja sympaattisia eläimiä :)

En ostaisi noin nuorelle lemmikkiä, enkä kenellekään lahjaksi. Se on eri asia, jos ostetaan lemmikki koko perheelle :) Saivartelua, tiedetään, mutta minusta eläintä ei saa rinnastaa leluihin ym. lahjoihin. Kuusivuotias on kyllä vielä aika pieni muutenkin, kuuluuhan lemmikinhoitoon mm. häkin siivouskin ja rotan pitänee päästä välillä jaloittelemaankin häkistään?

Mulla on ollut rotta, voi se oli ihana ja kesy, kulki mukana moneen paikkaan. :)
Jos asia on tarkkaan harkittu ja loppuun mietitty niin ei kai siinä mitään, itsehän sinä lapsesi tunnet ja tiedät. :)

Rotta kannattaa AINA ostaa suoraan kasvattajalta, ei eläinkaupasta! Kaupassa niitä ei käsitellä samalla tavalla kun yksityisellä henkilöllä ja se on tosi tärkeetä. Meidnkän rotat ei koskaan purru

Kyllä mun mielestä minkä tahansa ikäiselle voi ostaa melkein minkä vaan lemmikin. Mutta siihen täytyy sitten itse olla yhtälailla sitoutunut, ja selvillä kyseisen lemmikin vaatimasta hoidosta.

Mä ajattelin ostaa 5-, ja 2-vuotiaille tytöille ponin. :D
Mutta en mä edes oleta, että ne sen hoitaa. Ja jos niillä innostus lopahtaa, niin sitten lopahtaa, sitten mä hoidan sen itse.

Rottia olisi tosiaan hyvä olla vähintään se kaksi, mutta ei niiden hoito muistaakseni muuten kovasti poikkea muista jyrsijöistä. Kaikki vaativat jonkin verran seuraa, myös häkin ulkopuolella jaloittelua, puhdasta purua, vettä ja ruokaa.
Ei kovin vaativaa, mutta riippuu, mihin vertaa...

Rotta on aivan mielettömän ihana jyrsijä. Täytyy muistaa että ne on laumaeläimiä joten niitä tarttisi sitten olla kaksi. Rotat on myös jyrsijöistä eniten aikuisen lemmikkejä, sillä ne on vikkeliä, erittäin seurallisia ja vaatii enemmän liikuntaa kuin esim. hamsteri. Mutta niin se vaan on että kerran kun menettää sydämen rotille, niin niille jää sinne ihan oma paikkansa iäksi. Mikään jyrsijä ei ole niin valloittava kuin avoin ja luottavainen kesyrotta =) :heart:

Jos olet itse ihan oikeasti valmis ottamaan rotat itsellesi kokonaan niin että ne on "leikisti" pojan, niin mikäs siinä. Jos olet herkkä nenäinen hajujen suhteen niin kannattaa ottaa kaksi naarasrottaa. ;)

Mun mielestä 6-vuotiaalle ei kannattaisi hankkia rottaa ellei itse hoida sitä yhtä palon,eivät niin pienet lapset ymmärrä oikeen mitään lemmikeistä.itse saan kaksi rottaa ensikuussa.isko nimi ehdotuksia tytöolle sekä pojille ko en ole varma kumpaa sukupuolta ottaisin??????sanokaa vapaasti nimiä otan ehdotuksia vastaan :D <3

Mun mielestä 6-vuotiaalle ei kannattaisi hankkia rottaa ellei itse hoida sitä yhtä palon,eivät niin pienet lapset ymmärrä oikeen mitään lemmikeistä.itse saan kaksi rottaa ensikuussa.isko nimi ehdotuksia tytöolle sekä pojille ko en ole varma kumpaa sukupuolta ottaisin??????sanokaa vapaasti nimiä otan ehdotuksia vastaan :D <3

Kelpaako rotalle häkiksi iso terraario jossa on päällä undulaatinhäkin päällys...eiköst se riitä jos sinne laittaa tikapuita, kerroksia ja muita kiipeily hökkeleitä..mä en tiedä melkeen mitään rotista ko mulle tulee pian vast ensimmäiset et voitte laittaa neuvoja..kiitos ;) :D

Kesyrotat on hienoja ja viisaita laumaeläimiä!! =) Meillä 7v:llä 5 rottatyttöä,tarkemmin nyt 4 kun Helmi kuoli eilen! :( Jokasella oma persoonallisuus ja haisevat ihanasti myskille! :heart: Otan niitä häkistä pelkästään nuuskutellakseni!!! =) Joka päivä päästetään heidät vapaaksi,yleensä ehtoolla,kun koko perhe koolla!Kerttu on ahmatti,aina syömässä,Hilkka on arka mutta rohkastunut viimeaikoina,Martta on sosiaalisin ja kulkee usein mun taskussa ja kurkkii sieltä uteliaana ja Linda on kommando...tekee ihme hyppyjä ja väijyy!!! =)
Eilen kun Helmi kuoli(tai minä jouduin hänet tappamaan kunnei kasvaimelta enää päässyt liikkumaan :( )lasten kanssa juteltiin kuolemasta ja siittä mihin Helmi pääty jne.!!!!Surullisessa tapahtumassa on myös hyvä puoli..ihmiset ja eläimet syntyy ja kuolee.
Nykyään lapset on liian etäällä luonnosta missä kuolema on arkipäivää......ups! :ashamed: Eksyin aiheesta!!!! :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Rottafani :
olisko niitä nimi ehdotuksia sekä tytöille että pojille..kaikki ehdotukset tervetulleita :D :D :P

Otatko sekä naaraita ja uroksia samaan häkkiin???? :o huh,sulla on pian siellä mielenkiintonen rottafarmi!!!!Kai tiesit,että ne pennut pitää sitten eristää uroksista,kun ne voi tappaa ne!!!
Terraariokin käy muttei ole paras mahdollinen rotalle joka tykkää kiipeillä,kolmikerroksinen häkki ehkä paras tikapuineen ym.unohtamatta rottien lempipaikkaa:riippukeinua!(sen voi tehdä esim.vanhasta tyynyliinasta)

Alkuperäinen kirjoittaja M:

Höpöhöpö. Mistä kohtaa vaativa?

Kannattee tutustua ensin aiheeseen ja sitten miettiä ostoa.
Meidän 6v. osaa käsitellä rottia ja osaa hoitaa niitä asianmukaisella tavalla.

http://www.kesyrottayhdistys.fi/

Alkuperäinen kirjoittaja Rottafani:
en ole ottamassa molempia vaan en tiedä pentueesta että otanko kaksi poikaa vai kaksi tyttöä kun niitä syntyi perjantaina 4kpl otan joko poikia tai tyttöjä :D

OK! =) Ota tytöt!!!Ne haisee vähemmän tai siis tuoksuvat ihanasti myskiltä,mutta urokset (yllätys)haisevat enämpi ja niille tulee helpommin riitoja!!!Paljon puuhaa niille häkkiin niin ne viihtyy...meitin lapset on tehneet noille rotille agility-radan ja ne on ihan tohkeissaan kun pääsevät ratkoon tehtäviä!!!!! =)

OK! =) Ota tytöt!!!Ne haisee vähemmän tai siis tuoksuvat ihanasti myskiltä,mutta urokset (yllätys)haisevat enämpi ja niille tulee helpommin riitoja!!!Paljon puuhaa niille häkkiin niin ne viihtyy...meitin lapset on tehneet noille rotille agility-radan ja ne on ihan tohkeissaan kun pääsevät ratkoon tehtäviä!!!!! =) [/quote]

Ok....oisko sulla jotain nimi ehdotuksia...voisin ittekki kokeilla agilityrataa sitten kun saan ne :D