kotiäiti sairastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eeti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eeti"

Vieras
Mitä mieltä olette, jos kotiäiti ja lapset sairastuvat flunssaan samaan aikaan flunssaan, kuuluuko miehen jäädä töistä pois perhettään hoitamaan? Puhutaan nyt vaikka vähintään kolmesta alle kouluikäisestä lapsesta? Entä jos molemmat vanhemmat ovat työssäkäyviä, millä perusteella päätetään kumpi vanhemmista jää lasten kanssa sairastamaan?

Jos olet kotona, niin miehesi ei lain mukaan voi jäädä hoitamaan lapsia.
Jos molemmat vanhemmat ovat työelämässä, niin eiköhän vanhemmat keskenään sovittele nämä asiat mieluummin kuin kuuluisi juuri toiselle jäädä kotiin ensisijaisesti.

Jos kotiäiti on tosiasiallisesti estynyt hoitamasta lapsiaan, isällä on oikeus jäädä hoitamaan alle 10 vuotiasta sairasta lasta. Tosiasiallinen estyminen tarkoittaa sitä, että äiti on sairaalassa tai tai poissa kotoa tai niin sairas siten, että lapset pitäisi viedä hoitoon (jos olisivat siis terveitä). Jos molemmat vanhemmat on töissä, vanhemmat yleensä yhdessä katsovat, kumman on helpompi jäädä töistä kotiin.

on pari kertaa ollut tilanne, jolloin mies jäänyt töistä kotiin:
- kerran itse olin vatsataudissa ja siis oksu lensi 10min välein ja makasin vaan lattialla, kotona 1 ja 3v jo tervehtyneet
- 39 asteen kuume ja jälleen en sängystä ylös päässyt, lapset tuolloin 2 ja 4v
- oli mentävä äkillisen sairastumisen takia lääkäriin heti aamusta eikä saatu ketään hoitamaan lapsia juuri siksi ajaksi, joten mies jäi ja meni myöhemmin töihin.

Onneksi ei siis kovin monesti ole tarttenut ja yksittäisiä päiviä on olleet. Eipä se työnantaja mitenkään riemusta vinkuen ole suostunut moiseen, eli palkattomia tai pekkasiksi on laitettu.

Molempien töissäollessa minä yleensä jään, koska mies on nykyisin yrittäjä eikä voi jäädä.

[QUOTE="Vieras";28921672]Jos olet kotona, niin miehesi ei lain mukaan voi jäädä hoitamaan lapsia.
Jos molemmat vanhemmat ovat työelämässä, niin eiköhän vanhemmat keskenään sovittele nämä asiat mieluummin kuin kuuluisi juuri toiselle jäädä kotiin ensisijaisesti.[/QUOTE]

Ei ole kyse omakohtaisesta tilanteesta, tuli vaan mieleen kun sisko äsken soitti ja haukkui miehensä pataluhaksi. Kuulemma hänenkin pitäs saada sairastaa rauhassa mutta mies lähti silti aamulla töihin. Aloin vaan miettimään että onkohan tuo yleinen katsontakanta kun hän niin kimpaantui kun totesin että täytyyhän jonkun teidät elättääkin.

Itse hoidin lapset myös sairaana kotona ollessa,tosin en suuremmin sairastele!Kotona ollessa jouduin sappileikkaukseen,olin yön sairaalassa,seuraavana päivänä kotiin ja myös tällöin lapset,silloin 2v ja 4v olivat kotona minun kanssani..

[QUOTE="viola";28921686]Jos kotiäiti on tosiasiallisesti estynyt hoitamasta lapsiaan, isällä on oikeus jäädä hoitamaan alle 10 vuotiasta sairasta lasta. Tosiasiallinen estyminen tarkoittaa sitä, että äiti on sairaalassa tai tai poissa kotoa tai niin sairas siten, että lapset pitäisi viedä hoitoon (jos olisivat siis terveitä). Jos molemmat vanhemmat on töissä, vanhemmat yleensä yhdessä katsovat, kumman on helpompi jäädä töistä kotiin.[/QUOTE]

Isän tulee silloin käyttää joko pekkas- tai lomapäiviä, tai sitten palkatonta.

[QUOTE="joopajoo";28921724]Isän tulee silloin käyttää joko pekkas- tai lomapäiviä, tai sitten palkatonta.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Kun kotiäiti menee vaikka suunnitellusti leikkaukseen ja lapsille hankitaan siksi aikaa kunnallinen päivähoitopaikka vaikkapa 3 viikoksi, ja tällä aikaa lapsi sairastuu, saa isä jäädä sairasta lasta hoitamaan.

[QUOTE="viola";28921743]Ei pidä paikkaansa. Kun kotiäiti menee vaikka suunnitellusti leikkaukseen ja lapsille hankitaan siksi aikaa kunnallinen päivähoitopaikka vaikkapa 3 viikoksi, ja tällä aikaa lapsi sairastuu, saa isä jäädä sairasta lasta hoitamaan.[/QUOTE]

Siis palkallisesti normaalin kvtessin mukaan.

Kyllä sen äidin tulee flunssasta huolimatta ne lapsetkin lähtökohtaisesti itse hoitaa.

Mikäli tilanne on flunssaa pahempi ja siis sellainen, ettei äiti oikeasti pysty lapsista huolehtimaan, voi isä jäädä kotiin palkattomalle tai pitää vaikka pekkasen. Mutta pelkkä vaimon flunssa tuskin on syy jäädä palkattomalle hoitamaan lapsia ja vaimoa.

Jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapsi sairastuu, on se vanhempien päätettävissä, että kuka jää lapsia kotiin hoitamaan. Meillä se olen aina ollut minä, koska omia töitäni pystyn lykkäämään ja osittain tekemään kotonakin. Miehen duunista on hankalampaa olla poissa, vaikka toki sekin onnistuu, jos on ns. pakko.

Sairaan lapsen hoito myös sujuu multa ehkä rutiininomaisemmin, eli osaan arvioida lapsen tilaa miestäni paremmin. Mies luottaa minuun sairaan lapsen hoitajana 100%, mutta itselleni tekisi todella tiukkaa jättää sairasta lasta kenenkään muun hoiviin. Joten tämä kuvio sopii meille.

[QUOTE="eeti";28921660]Mitä mieltä olette, jos kotiäiti ja lapset sairastuvat flunssaan samaan aikaan flunssaan, kuuluuko miehen jäädä töistä pois perhettään hoitamaan? Puhutaan nyt vaikka vähintään kolmesta alle kouluikäisestä lapsesta? Entä jos molemmat vanhemmat ovat työssäkäyviä, millä perusteella päätetään kumpi vanhemmista jää lasten kanssa sairastamaan?[/QUOTE]

Onko se kotona oleva äiti siis flunssan(!) takia estynyt hoitamasta niitä lapsia? Tuolla perusteella ei kyllä minun maailmassani jäädä töistä pois.

Mikäli molemmat ovat työssä, niin silloin kotiin jää tietysti se, jonka kotiin jääminen juuri sinä päivänä on helpommin järjestettävissä.

Tässä vielä suora lainaus työehtisopimuksesta koskien sairaan lapsen hoitoa:

Tilapäisen hoitovapaan ajalta maksetaan varsinainen palkka enintään
kolmelta peräkkäiseltä kalenteripäivältä lapsen sairastumisesta lukien.
Mikäli lapsi sairastuu kesken työvuoron, palkallinen aika on
enintään kolme seuraavaa kalenteripäivää. Palkan maksamisen edellytyksenä
on, että molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä kodin ulkopuolella
tai toisella vanhemmista ei muutoin tosiasiallisen esteen
johdosta ole mahdollisuutta osallistua lapsen hoitoon tai kysymyksessä
on yksinhuoltaja. Tosiasiallinen este on sairaalahoito, asevelvollisuuden/
naisten vapaaehtoisen asepalvelun suorittaminen, reservin
kertausharjoituksiin osallistuminen ja toisella paikkakunnalla olo matkan
tai opiskelun vuoksi.
Soveltamisohje

Meillä on ollut sellaisia tilanteita, joissa lääkäri on kirjoittanut sairasloman isälle, koska äiti on ollut estynyt hoitamaan lasta. Tällainen tilanne oli esim esikoisen synnyttyä rintatulehdus, johon lääkitys ei alkanut puremaan ja mulla oli se 40astetta kuumetta enkä pystynyt nousemaan sängystä. Mutta tuskin sitä ihan tuosta vaan kirjoitellaan...

sisko joskus manannu kun ollu sairaana ja mies joutunu ottaa palkatonta ku kotiäiteillä ei ole mittää apua jos ite sairastuu ellei sitte sukulaiset auta.ite oon ollu umppari ja sappileikkauksissa ja äiti tuli silloin kaveriksi kun 3 pientä lasta oli.

Mä olin kotiäitinä ollessani 2 kertaa niin pahasti sairas, että mies oli osan päivää töistä pois ja mummu paikkaili loput... oli ensin influenssa, 40 astetta kuumetta ja kotona yksi alle vuoden ikäinen ilopilleri, täysin nosteltava & vaipoissa. Itse en päässyt sängystä ylös pyörtymättä. Ei onneks kestänyt kuin päivän tuo pahin vaihe. Tokalla kerralla oli noro tms. killerivatsatauti, jolloin en päässyt kylppärin lattialta ylös pyörtymättä ;) Miehellä on ymmärtäväinen työnantaja ja työ jota voi osittain tehdä etänä.

Eihän yh äideillä ole edes sitä isää, joka voisi jäädä pois. Ja monesti perheessä sairastetaan kaikki samoihin aikoihin. Se nyt on vaan hoidettava ne lapset, niin kauan kunnes sairaalaan joutuu ja joku sosiaalityöntekijä ottaa lapset siksi aikaa hoitaakseen. Olen ollut noroviruksessa ja vielä kuumeessa, kun tuntuu, ettei edes pystyssä pysy ja siinä pakko on ollut hoitaa pieni 1 vuotias lapsi samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28921761:
Onko se kotona oleva äiti siis flunssan(!) takia estynyt hoitamasta niitä lapsia? Tuolla perusteella ei kyllä minun maailmassani jäädä töistä pois.

Mikäli molemmat ovat työssä, niin silloin kotiin jää tietysti se, jonka kotiin jääminen juuri sinä päivänä on helpommin järjestettävissä.

Minunkin mielestäni on kohtuutonta että siskoni raivoaa miehelleen tuossa tilanteessa, varsinkin kun ihan tavisflunssasta on kyse.

Meillä molemmat vanhemmat käy töissä, ja lasten sairastuessa mies jää kotiin koska mä tienaan meistä paremmin. Olemme molemmat yrittäjiä joten pakko päättää taloudellisen kannan mukaan.

Yhteistyössä