Kysymyksiä suurperheille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Haaveilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Haaveilija"

Vieras
Eli perheille, joissa lapsia on neljä tai enemmän.

1. Miten lasten hoito on järjestetty? Onko äiti tai isä kotona vai molemmat vai käyvätkö päivähoidossa?

2. Perheen tulot? Käyvätkö molemmat vanhemmat töissä vai vain toinen? Palkka?

3. Millainen koti? Omistus, vuokra vai aso? Omakotitalo, rivari vai kerrostalo? Paljonko huoneita ja neliöitä? Milloin rakennettu?

4. Onko koti muuttotappioalueella vai kasvukeskuksessa?

5. Velat? Huolettaako maksukyky koskaan?

6. Millä tavoilla ja kuinka usein huvittelette? Teettekö asioita perheenä kaikki yhdessä?

Kyselen, koska haaveilen itse vasta toisesta lapsesta, mutta tilanne ei ole ihanteellisin. Olen itse vakivirassa ja asumme omistusasunnossa, rivarissa (4h, k, s). Miehen kanssa pitkä ja vakaa parisuhde eikä suurempia kriisejä. Mutta. Mieheni jäi reilu vuosi sitten työttömäksi. On hakenut töitä ja hakenut kouluihin, mutta niin moni muukin eikä ole päässyt. Ansiosidonnaiset ei pitkälle riitä ja oma palkka rapiat 2600 €/kk. Selvitään joten kuten, kun ansiosidonnainen loppuu, mutta ei mulla ole varaa jäädä hetkeksi töistä pois.

Kyselen suurperheellisten kuvioita siksi, että oletettavasti jompi kumpi teistä on ollut pidempään töistä pois jossain vaiheessa. Miten selvisitte? Ja miten uskalsitte toteuttaa haaveen lapsesta?

Ensimmäistäkin lasta yritettiin yli 2,5v ennen kuin tärppäsi. Hän täyttää talvella 2v. Toivoisin niin kovasti, samoin kuin mieheni, vielä kahta lasta. Mutta jos odotellaan taantuman ohi menoa, niin silloin menee arvokkaita yritysvuosia hukkaan. :(

Eli perheille, joissa lapsia on neljä tai enemmän.

1. Miten lasten hoito on järjestetty? Onko äiti tai isä kotona vai molemmat vai käyvätkö päivähoidossa?

Äiti on kotiäiti.

2. Perheen tulot? Käyvätkö molemmat vanhemmat töissä vai vain toinen? Palkka?

Isi käy töissä, palkka sopiva :)

3. Millainen koti? Omistus, vuokra vai aso? Omakotitalo, rivari vai kerrostalo? Paljonko huoneita ja neliöitä? Milloin rakennettu?

Omakotitalo 360 neliötä, oma.

4. Onko koti muuttotappioalueella vai kasvukeskuksessa?

Kasvukeskus.

5. Velat? Huolettaako maksukyky koskaan?

Velkaa kaikkiaan 80 000€, ei huoleta.

6. Millä tavoilla ja kuinka usein huvittelette? Teettekö asioita perheenä kaikki yhdessä?

Eniten lomaillaan koko perheellä. Pari kertaa vuodessa vanhempien viikonloppuloma. Ei mitään kaukomatkoja, eikä kalliita lomia :)

En nyt jaksa kaikkiin vastata mut 4 lasta eri-ikäisiä. Tulot aika hyvät mutta niin on menotkin. Päivähoidossa olleet aika pienestä tai vuoroittain hoidettu. Ekan lapsen kanssa olin opiskeleva ja köyhä mutta elossa pysyttiin. Lasten kulutus lisääntyy ikää myöten. Alle kouluikäiselle seuraaville lapsille menee monesti samat turvaistuimet, vaatteet, luistimet ym. Itse en ole rahaa miettinyt lapsiluvussa, jos olisin niin viimeisin olisi jäänyt tekemättä. Elämä on aika arvaamatonta muutenkin, sen olen joutunut oppia.

Meillä on neljä muksua, kolme vähän isompaa ja kuopus. Me mietittiin kovasti esikoisen jälkeen mitä tehdään. Mulle tarjottiin hyvää ja vakituista duunipaikkaa ja miehellä oli vakituinen duunipaikka. Hän haaveili silloin omasta firmasta, joten toi mun vakipaikka olisi tullut kuin tilauksesta... Mutta me päädyttiin pitkien keskusteluiden jälkeen siihen, että mä jään kotiin (esikoinen oli alle vuoden silloin) ja katsellaan mihin päädytään pitkällä tähtäimellä. Mies perusti firmansa ja meille tuli lisää lapsia..
Mä olin todella monta vuotta kotona ja meidän tulonlähteenä oli vain miehen firma ja miehen työpanos. Välillä oli vaikeeta taloudellisesti ja välillä meni paremmin. Toki firman kasvaessa ja vakiintuessa meni aina paremmin kuin alussa, jolloin oli välillä oikeasti todella tiukkaa ..
Tietenkin miehen hyvät tulot mahdollistivat mun pitkän kotona olon. Toisaalta me tehtiin töitä myös yhdessä ja omassa firmassa asioita on helppo myös järjestää perheen ehdoilla.
Nykyisin olemme molemmat töissä, muksut ovat jo koululaisia, nuorin eskarissa. Kumpikin meistä tekee pitkää päivää omalla tahollaan ja välillä tuntuu, ettei aikaa perheelle ole tarpeeksi.. Tätä pohditaan nykyään ja ollaan mietitty sitäkin, että mä voisin jäädä pariksi vuodeksi kotiinkin, jotta saataisiin nk. koti rauhoittumaan... Toisaalta mulla on mielenkiintoinen työ ja haluaisin viedä aloittamani projektit loppuun.. Ja sitten toisaalta, kahden työnarkomaanin ja suurperheen yhteensovittaminen on välillä aika haastavaa... Lisätään tähän vielä erityistätukea tarvitsevat lapset.. Yksi vaihtoehto mitä ollaan pohdittu on se, että me hankitaa lastenhoitaja. Joko aamuun tai iltapäivään..
Meille on ollut aina tärkeää perheen yhteinen aika. Ehkä siksi, että mies on aina tehnyt paljon töitä. Ollaan aina puuhasteltu kaikkea kivaa yhdessä vapaa-aikoina. Kotivuosina mä reissasin paljon lasten kanssa.
Raha on toki tärkeä juttu ja on syytä miettiä miten pärjää rahallisesti varsinkin lasten kasvaessa. Pienet lapset = pienet kulut, mutta teinien kanssa rahan menoa ei vaan voi estää! Välillä tuntuu, että saisi olla koko ajan lompakko levällään rahaa jakamassa ;) Mutta ennen kaikkea kannattaa ajatella omaa jaksamista. Useampi lapsi ei mene ihan siinä missä yksi tai kaksi. Jokainen lapsi tarvitsee oman aikansa ja huomionsa. Eli asiaa kannattaa miettiä tältäkin kantilta...

Mies töissä, minä kotona. Hyvin on pärjätty taloudellisesti, säästöjäkin kertynyt paljon. Asumme omakotitalossa, josta lainaa vielä joitakin kymppitonneja (säästössä jo enemmän). Eli aika huolettomasti elämme. Ulkomailla emme reissaa ellei lasketa Ruotsia ja Norjaa. Nyt minäkin siirtymässä työelämään, joten tilanne tulee helpottumaan entisestään. Talo meillä on hiukan ahdas, mutta yritämme selvitä tällä. Mökki on ja siellä vietämme paljon viikonloppuja ja lomia.

Yhteistyössä