Kotiäidit, miten pärjäätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ruokalasku on yksi,mitä kannattaa vilkaista. Pienistä jutuista usein kertyy todella iso summa lopulta.

Jep. Yks suklaalevy viikossa niin se onkin jo satasen vuodessa. Ruoasta saa säästettyä tosi paljon kun lopettaa kaikkien herkkujen ostamisen, ei karkkia, ei sipsejä, ei limukkaa. Ei osta einestä ja katsoo aina halvimman vaihtoehdon. Sillä säästää jo monta sataa vuodessa.

Ei ole tapana ostaa sulkaalevyjä, ei sipsejä (tehään popcorneja, niitä kattilassa paukutettavia...), ei limukkaa (juodaan itsetehtyä mehua). Eineksiä ei osteta, eikä mitään muutakaan herkkua (joskus raejuustoa tai jotain ihanaa tuorejuustoa, muttei yhtenään). Ruokaan menee 150-200e/kk, mikä ei ole kolmihenkiselle perheelle paljoa mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Köyhyys;28004837:
Ei ole tapana ostaa sulkaalevyjä, ei sipsejä (tehään popcorneja, niitä kattilassa paukutettavia...), ei limukkaa (juodaan itsetehtyä mehua). Eineksiä ei osteta, eikä mitään muutakaan herkkua (joskus raejuustoa tai jotain ihanaa tuorejuustoa, muttei yhtenään). Ruokaan menee 150-200e/kk, mikä ei ole kolmihenkiselle perheelle paljoa mun mielestä.

Ei teillä ruokaan paljoa mene.Onko isot asumiskustannukset tms?

Onko vakuutukset kilpailutettu ja turhat karsittu pois? Onko lehtitilauksia? Ne pois jos on. Lemmikit? Niihinkin uppoaa rahaa. Voiko sähkö- ja vesilaskua saada pienemmäksi? Tupakka, alko, rahapelit?? Muutama euro viikossa lottoon ja ässäarpoihin tekee vuodessa isoja summia, puhumattakaan tupakasta ja alkoholista.

Itse olen ollut kotiäitinä jo yli 5v ja meillä ei ole ollut yhtään vaikeuksia tulla toimeen. Eipä meillä kyllä paljon turhuuksia ostella, mutta eipä postikaan laskuja kovin paljoa tänne kanna. Ootko nyt ihan varmasti syynännyt kaikki mahdolliset raharei'ät??

Tässä koko ajan pää kuumana tutkin tiliotteita, tuloja ja menoja. Me ei polteta, ei juoda (saunakaljat toisinaan), lototaan ehkä kerran kuussa jos muistetaan, vesilaskua ei makseta (oma kaivo). Sähkölasku on kauhea, kun talo lämpiää sähköllä ja puilla. Nurkissa vetää ja rahaa palaa... Lemmikkejä on, niihin tietty uppoaa.
Mutta siis oikeasti päivittäiset kulutukset on tosi pieniä, kun me ei törsätä. Niin juu, lehtiäkään ei tule. Se yksi ainokainen peruttiin tän vuoden alussa, kun tuumattiin ettei ole varaa sitä tilata. Käsittämätön juttu. Mies kumminkin tienaa nettona semmosen 2500e/kk, minä saan 260e kotihoidontukea.

Oletko varma, että ruokaan menee vain noin vähän? Siis tuo on todella vähän!!! Onko siihen laskettu mukaan myös kaikki se, mitä mies työpäivän aikana ostaa ja syö?

Millaiset puhelinlaskut teillä on? Onko maksullisia tv-kanavia? Jotain ostettu osamaksulla? Paljonko menee bensaan?

Lähes 3000 € kolmelle hengelle ( joista yksi on vielä alle 3 v lapsi) eikä rahat riitä, niin jossain on joku rahareikä, jota et nyt huomaa :)

• Tykkää
Reactions: MarieHos
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhyys;28004237:
olen ollut kotihoidontuella nyt puoli vuotta. Mies on ihan ok palkkaisessa työssä, mitään ns. rikkaita ei olla, normiperhe.
tämän puolen vuoden aikana vanne on kiristynyt, ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että molemmilla visat paukkuu, rahaa tilillä 40e ja tilipäivään viikko.
Me ei kuluteta juuri mihinkään, ei törsäillä eikä käydä oikeastaan yhtään missään. Uusia vaatteita ei olla ostettu pitkiin pitkiin aikoihin, mitä nyt lapselle tietysti. Nekin yleensä kirpparilta. Ruoka tehdään kotona, aika edullisesti osataan tehdä hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
Autoja on käytössä kaksi, pakko olla kun asutaan todella korvessa. Bensoihin, vakuutuksiin ja autoveroihin kai sitä rahaa eniten menee. Ja remppoihin. Vanhat autot, pikkuvikaa tulee jatkuvasti.

Mutta siis miten ihmeessä tässä pärjätään? Lasta en haluaisi millään viedä vielä hoitoon, on vasta 1v. Eikä minulla edes ole työpaikkaa, mihin palaisin. Tein keikkatyötä ennen lasta. Kannattaisiko jäädä työttömäksi, jos sitä kautta saisi enemmän rahaa? Tätä menoa ei ainakaan kauaa jaksa, koko ajan musta möykky sisällä, kun ei tiedä miten pärjää ja miten maksaa laskut.
Muita samankaltaisessa tilanteessa? Vertaistukea?

Onko teillä sähkölämmitteinen omakotitalo, josta nuo isot sähkölaskua tulevat? Onko asuntolainaa ja onko laina lyhennysvapaalka?

Toinen auto pois tai seisontaan. Jos oikeasti normaalit menot ylittää normaalitulot, niin kannattaa joko ilmoittautua työttömäksi tai ryhtyä perhepäivähoitajaksi tai hakea asumis- ja toimeentulotukea. Sitä voi oikeasti hakea ja saada vaikka asuu omassa talossa ja in lainaa ja vaikka olisi töissä, mutta jos palkka ei riitä juoksevan menoihin niin tulonne ovat liian pienet!

Voi ap, kuin mun suusta tuo sun teksti. Itku tuli tuossa "musta möykky" kohdalla. Siltä tää tuntuu. Visat tapissa ja mitään turhaa ei mielestämme osteta. Jauhelihakin halvinta sikanautaa.:( En haluais lasta hoitoon, mut kai se on pakko.

Voiko jollain kotimyynnillä tienata vaikka muutamaa kymppiä??

Tee vero.fi muutosverokortti kelaa varten niin kotihoidontuesta jää vähän enempi käteen, tarviit ne rahat nyt etkä veronpalautulsina.

ala laittaa vaatetta(lapsen pieneksijääneitä) ja esim leluja myyntiin vaikka huuto nettiin. sieltä
Voi aina jonkun roposen saada.

Tupakoitteko?

Tosiaan sitä kulupuolta kannattaa vilkaista :O

Meillä molemmat käy töissä ja nettona tulee yhteensä vain 3200€ (sis. lapsilisän) ja ihan hyvin pärjätään. Jos ajattelee että toisen työssäkäynnistä johtuvat kulut (bensa, vaatetus ym) ja päivähoitomaksu 260€ on tuosta pois, niin aika samoihin nettotuloihin päästään kuin teillä ap. Eihän sitä rahaa ylimääräistä ole, ei tosiaankaan, mutta ei tarvi velaksi ostella mitään päivittäistavaroita ja etelään lähdetään syksyllä. Jopa lehtiä pystytään tilaamaan ja yksi maksutv:kin löytyy. Eikä ole mitään pappa betalar- juttuja.

Jossain on kyllä suuri rahareikä, jos ei vajaa 3000e riitä kolmelle hengelle.
Kun itse olin kht:llä kotona, mies tienasi käteen n.1500e. Omat tuloni oli kht+lapsilisät, yhteesä vajaa 600e.
Suurin menoerä oli vuokra, 900e/kk, joka maksettiin kokonaisuudessaan itse.
Ruokakauppaan meni kuukaudessa n. 500e.
Muut rahat laskuihin. Tiukkaa teki, mutta kyllä sillä pärjäs.
Autoja meillä ei tietty ole, joten se säästi paljon, kun ei tarvinut maksaa vakuutuksia/bensoja.

[QUOTE="Vieras";28005198]Mitkä teillä on asumiskulut kk? Laina, sähköt ja muut?![/QUOTE]

ja tuleeko teillä työmatkojen lisäksi muuta ajoa ns. turhaa, jos olet lapsen kanssa kotona niin luulisi ettet tarvi nyt autoa ollenkaan? Paljonko menee bensaa autoon työmatkoilla kk? Jossain teillä on ISO rahareikä, autot ja sähkölaskut?

ap, teillä tulot 2500 + 250 = 2750 + lapsilisä

Menot kk:

asunto, lainaa/vuokraa?
lämmityskulut, suora sähkö/sähkölasku
vesi on nolla?
auto/bensat työmatkoihin?
vakuutukset?
harrastukset?
ruoka?

mitä noihin oikein menee, teillä on varmasti asumiskulut isot ja nuo autojen kulut?

Meillä on noin samat tulot, mutta asutaan kerrostalossa ja vain yksi auto, tosin se on just huollossa ja lasku tulee olemaan monta sataa. Autoa ei kuitenkaan kauheasti käytetä, koska miehen työnantaja tukee bussilla liikkumista ja minä liikun päivisin vaunujen kanssa ilmaiseksi.
Pärjätään ihan hyvin ja vähän jää miehen tuloista säästöönkin. Ruokakauppaan meillä menee jopa yli 400 e kuussa, syöjinä minä, mies ja 1,5-vuotias lapsi. Ruokalaskua koitetaan tarkastella ja supistella.

No kyllä jos edes toinen on töissä niin pitäisi pärjätä ihan ok, mutta minä aion ainakin jäädä heti vanhempainrahakauden jälkeen työttömäksi. Työmarkkinatukikin on reippasti enemmän kun kotihoidontuki, mutta minä tulen saamaan ansiosidonnaista niin ei ole mitään järkeä kituuttaa kotihoidontuella! Saan olla 1,5 vuotta vielä kotona ansiosidonnaisella :)

Nyt ei jotain tässä yhtälössä oikein täsmää.... Ei teidän tulot, vajaat 3000e/kk ole ollenkaan kovin pienet. Onko paljon lainaa, vai mihin ne rahat menee?

Itse palasin töihin syksyllä, kun kuopus täytti 2vuotta. Kh-tuen aikana meidän tulot olivat n. 3500e kuukaudessa nettona. Omakotitalo, kaksi autoa ja kolme lasta. Ei ollut ongelmia pärjätä rahojen kanssa, kohtalaisen hyvin pärjäsi... Meillä meni ruokakauppaankin n. 700e/kk + miehen työruokailu, eli tulot eivät juurikaan isommat olleet kun teillä.

Meil miehel jäi käteen kun olin kotona joku 1800€ sit siihen kotihoidontuki ja lapsilisä. Eikä meil ollut mikään hätä. Nyt teen osa-aika työtä ja rahaa saadaan säästön hyvin. Johonkin se teidän raha kuluu. Tääl menee bussit todella huonosti. Aamul klo 7 ja seuraava 11.30, takas tultava viim klo 15. mut sit menee. Niillä kuljen tai sit kävellään fillarilla traktorilla ( huomattavasti pienemmät vakuutukset kuin autos!) Kerhos käydään ja kyydin kysyn ohiajavilta kavereilta.

Ymmärrän sua niin hyvin! Mä oon ollut "kotona" kht:lla 4vuotta. Mä oon tehnyt keikkahommia koko ajan, koska ei muuten oltais pärjätty. Tai oltais mutta elintasoa olis saanu laskea kyllä urakalla... Nyt mies on ollu pari kk työtön, mulla ois ollu vaikka kokopvätöitä, mutta valittiin vaihtoehto et teen keikkaa ja ollaan porukalla kotona, nautitaan elämästä! :D Samaan aikaan vaan hajosi tietokone, tuli isot laskut (vakuutukset, dieselvero jne), autoon remonttia jnejne. Ei oo ollu yhtään ihanaa tää porukalla "lomailu" kun on joutunu laskee pennosia! Molemmilla ollu hermo ihan kireällä :D Nyt luultavasti päädytään siihen et aloitan työt ja lapset aloittaa hoidon kunhan mies saa töitä (kesällä, nyyh). Meillä onneksi pienempikin on "jo" 1,5v, kesällä jo lähellä 2v. Mielelläni olisin sit vielä jakanut kotona oloa, mutta miehen palkka tulee tippumaan niin paljon alan vaihdon myötä, että ei jakseta kitkuttaa etenkin kun keikkatöitä ei tulis mulla enää omalla alalla näin paljon olemaan! Alan tehdä osa-aikaista vuorotöitä et lapsille ei kuitenkaan tuu täydet hoitopäivät :)

Et en kauheasti osaa antaa neuvoja, muuta kuin että been there ja silleen :) maalla asuminen on kallista! Kaksi autoa meilläkin, vakuutukset, verot ym. Ja omakotitalossa asuminenkaan ei oo ilmaista...

Jos löydöt osa-aikatyötä niin voin suositella! Kiva päästä välillä aikuisten ihmisten pariin (ja saada rahaa :)). Olisko mitään siivousta, kaupan/huoltsikan kassaa tms? Kotihoidontukeenhan ei tule vaikuta! Lisäosaan ainoastaan.

Yhteistyössä