Itse olen ollut kotiäitinä 5 vuotta ja tapanani ei ole asioita valitella, mutta kyllähän tämä oikeasti työstä käy. Meillä lapset 1v, 3v ja 5v. Haastavinta näissä vuosissa on ollut:
-päivästä toiseen ja vuodesta toiseen toistuvat rutiinit. Esim. ruoanlaittoa ja -tarjoilua monta kertaa päivässä ja jälkien siivoamista. Montako ruokaa työssäkäyvä äiti joutuu valmistamaan päivän aikana? Paljon joutuu käyttämään aikaa ja vaivaa myös sen suunnitteluun, onko ruoka terveellistä ja miten huomioida mahdolliset ruoka-aineallergiat perheessä.
-kun koko porukka pyörii pitkin päivää kotosalla, myös sotkua syntyy. Koko ajan joutuu jotain järjestelemään jos ei halua elää täyden kaaoksen keskellä. Meillä on esim. imuroitava joka päivä, ulkoilun jälkeen pestävä kuravaatteet, leluja saa raivata koko ajan...
- oman ajan vähyys. Minulla on päivässä vain 2h aikaa omiin juttuihin, kaiken muun ajan olen valmiudessa passaamaan muita.
- vaikka meillä on 3 lasta pienellä ikäerolla, eivät ainakaan vielä oikein hyvin osaa leikkiä keskenään. Vähän väliä saa toimia erotuomarina riitapukarien välillä tai sitten yrittää rauhoitella riehujia. Meidän vanhimmalla lapsella on hieman jonkinlaista oman toiminnan ohjauksen puutetta, eli tarvitsee monessa asiassa aikuisen opastusta. Ei osaa esim. itsenäisesti leikkiä juuri ollenkaan. Aina on jollain myös jokin uhma tms. vaihe menossa. On ollut pitkiäkin aikoja, että ihan koko ajan joku itkee tai raivoaa jostain syystä. Kyllä siinä saa hermot riekaleina välillä olla...
- kotiäitinä ajattelen myös olevani vastuussa siitä, että lapset saavat riittävästi liikuntaa, ulkoilua, ikäistään seuraa, terveellistä ruokaa, oppivat kädentaitoja jne monia muita asioita, joten näihinkin on panostettava monen muun tekemisen lomassa.
- aikuisen seuran puute. Yhden ja kahden kanssa oli vielä melko helppo liikkua ja käydä eri paikoissa, mutta 3 pienen kanssa onkin jo vähän haastavampaa. Perhekahvilassakin oma aika ja energia menee lasten kaitsemiseen, joten ei siinä montaa sanaa ehdi toisten aikuisten kanssa vaihtaa.
- kerhoihin jne kuskaamiset ilman autoa, oli sää mikä hyvänsä.