Kotiäitiyden rankkuus

• Viestiketjun aloittaja "alma"
  • Ensimmäinen viesti
no tuota
Tajusitkohan? On kyllä työstä vapaata mutta ei kotitöistä ja lapsista. Samat kotityöt pitää tehdä ansiotyön lisäksi.
Toivottavasti jo itsekin tajusit, ettei sulla todellakaan ole samoja kotitöitä kuin kotiäidillä, vai vietkö sä hoitopaikkaan ruuat mukana ja menet töidesi jälkeen sinne siivoamaan, niin ja tietysti järjestät koko päiväksi kaikkea toimintaa...? Sun lastesi hoitaja ei tee mitään? Ohhoh :)

"vieras"
Itseasiassa : kyllä :) Kun sun lapset saa ruokansa hoidossa, niin mä teen ruuan ihan itse lapsilleni, siivoan niiden jäljet, leikit jne. Ei ne illalla lakkaa syömästä tai leikkimästä (tai sotkemasta) :D

Kaksi lasta olen jo täysi-ikäiseksi kasvattanut, montakos sä olet?
Ja minä teen ruoan ihan itse joka päivä työpäivän jälkeen lapsilleni, siivoan niiden jäljet, leikit jne. Kaksi lasta mulla on, eivät vielä täysi-ikäisiä kumpikaan. Ja minä teen tuon kaiken vielä palkkatyön ohessa! Olen minä vaan aikamoinen superäiti! :D

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Lilith Le Nuit
Toivottavasti jo itsekin tajusit, ettei sulla todellakaan ole samoja kotitöitä kuin kotiäidillä, vai vietkö sä hoitopaikkaan ruuat mukana ja menet töidesi jälkeen sinne siivoamaan, niin ja tietysti järjestät koko päiväksi kaikkea toimintaa...? Sun lastesi hoitaja ei tee mitään? Ohhoh :)
Eli työssä käyvän äidin ei tarvitse siivota kotona, tehdä ruokaa työpäivän päätteeksi, leikkiä lasten kanssa, auttaa läksyjen tekemisessä yms. ?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"sini"
Meillä on neljä lasta joista kaksi ala kouluikäistä. Olin hetken töissä ja nyt taas kotona lasten kanssa. Koen tämän kotona olon helpompana ja kivempana vaihtoehtona kaikille.Kun sen että nuorimmat kuskataan hoitoon ja pienet koululaiset ovat keskenään iltapäivät kotona.
Mutta enemmän tekemistä minulla nyt päivän aikana on kun jos olisin kodin ulkopuolella töissä.Päivät ovat aivan erilailla kiireisiä ja hommaa riittää niin ruuan laitossa, siivoilussa ja lasten kanssa erilaisissa touhuiluissa sekä sisällä että ulkona. Kahvitaukoja tai ruoka taukoja kun meidän lapset eivät ymmärrä ;) Työpäivät siellä ollessa olivat lepäilyä kotona oloon verrattuna mut omien lasten seuraa ja rakkautta ei voita mikään! Meidän lapset kun ovat iloisia ja onnellisia kotona vanhempien kanssa niin kaikilla on hyvä olla.

no tuota
[QUOTE="vieras";27579749]Ja minä teen ruoan ihan itse joka päivä työpäivän jälkeen lapsilleni, siivoan niiden jäljet, leikit jne. Kaksi lasta mulla on, eivät vielä täysi-ikäisiä kumpikaan. Ja minä teen tuon kaiken vielä palkkatyön ohessa! Olen minä vaan aikamoinen superäiti! :D[/QUOTE]

Ja kotiäiti EI ruoki lapsiaan illalla, ei siivoa niiden leikkejä tai jälkiä illalla??? :D

no tuota
Mitä te päivällä teette? Minä siivosin, tein ruoat jne. Iltaisin ei ollut paljon tekemistä enää.
Mun lapset saa lounaalla eri ruuan kuin illemmalla :) Ehkä teillä toisin? Lisäksi mä en ole vielä osannut kehitellä sellaista siivousmenetelmää, että esim aamupäivällä siivotut leikit tai sotkut ei uusien leikkimisien tai sotkemisien jälkeen enää olisi siivottava uudelleen.... kerro ihmeessä miten sä tän teit? Tai no et mitenkään nähtävästi, koska illalla ei ollut sulla enää mitään tekemistä :) Meillä eletään, kokataan ja leikitään ihan iltaan asti...

Lilith Le Nuit
Mun lapset saa lounaalla eri ruuan kuin illemmalla :) Ehkä teillä toisin? Lisäksi mä en ole vielä osannut kehitellä sellaista siivousmenetelmää, että esim aamupäivällä siivotut leikit tai sotkut ei uusien leikkimisien tai sotkemisien jälkeen enää olisi siivottava uudelleen.... kerro ihmeessä miten sä tän teit? Tai no et mitenkään nähtävästi, koska illalla ei ollut sulla enää mitään tekemistä :) Meillä eletään, kokataan ja leikitään ihan iltaan asti...
Sanoin että iltaisin ei ollut PALJON tekemistä. Siivous ja tavaroiden järjeteleminen ovat 2 eri asiaa. Lapset voivat itse kerätä lelunsa pois ennen nukkumaan menoa. Päivällä voi tehdä päivällisen valmiiksi ja vain lämmittää sitten.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"jenniina"
Itse olen ollut kotiäitinä 5 vuotta ja tapanani ei ole asioita valitella, mutta kyllähän tämä oikeasti työstä käy. Meillä lapset 1v, 3v ja 5v. Haastavinta näissä vuosissa on ollut:

-päivästä toiseen ja vuodesta toiseen toistuvat rutiinit. Esim. ruoanlaittoa ja -tarjoilua monta kertaa päivässä ja jälkien siivoamista. Montako ruokaa työssäkäyvä äiti joutuu valmistamaan päivän aikana? Paljon joutuu käyttämään aikaa ja vaivaa myös sen suunnitteluun, onko ruoka terveellistä ja miten huomioida mahdolliset ruoka-aineallergiat perheessä.

-kun koko porukka pyörii pitkin päivää kotosalla, myös sotkua syntyy. Koko ajan joutuu jotain järjestelemään jos ei halua elää täyden kaaoksen keskellä. Meillä on esim. imuroitava joka päivä, ulkoilun jälkeen pestävä kuravaatteet, leluja saa raivata koko ajan...

- oman ajan vähyys. Minulla on päivässä vain 2h aikaa omiin juttuihin, kaiken muun ajan olen valmiudessa passaamaan muita.

- vaikka meillä on 3 lasta pienellä ikäerolla, eivät ainakaan vielä oikein hyvin osaa leikkiä keskenään. Vähän väliä saa toimia erotuomarina riitapukarien välillä tai sitten yrittää rauhoitella riehujia. Meidän vanhimmalla lapsella on hieman jonkinlaista oman toiminnan ohjauksen puutetta, eli tarvitsee monessa asiassa aikuisen opastusta. Ei osaa esim. itsenäisesti leikkiä juuri ollenkaan. Aina on jollain myös jokin uhma tms. vaihe menossa. On ollut pitkiäkin aikoja, että ihan koko ajan joku itkee tai raivoaa jostain syystä. Kyllä siinä saa hermot riekaleina välillä olla...

- kotiäitinä ajattelen myös olevani vastuussa siitä, että lapset saavat riittävästi liikuntaa, ulkoilua, ikäistään seuraa, terveellistä ruokaa, oppivat kädentaitoja jne monia muita asioita, joten näihinkin on panostettava monen muun tekemisen lomassa.

- aikuisen seuran puute. Yhden ja kahden kanssa oli vielä melko helppo liikkua ja käydä eri paikoissa, mutta 3 pienen kanssa onkin jo vähän haastavampaa. Perhekahvilassakin oma aika ja energia menee lasten kaitsemiseen, joten ei siinä montaa sanaa ehdi toisten aikuisten kanssa vaihtaa.

- kerhoihin jne kuskaamiset ilman autoa, oli sää mikä hyvänsä.

no tuota
[QUOTE="vieras";27579778]No luulis, että siinä olis päivällä aikaa tehdä myös illaksi ruoat? Ja siivoatko siis nonstoppina aamusta iltaan? Kuinka sika-ihmisiä teillä oikein asuu?[/QUOTE]

Eikö sun lasten hoitaja siivoa sun lasten leikkejä päivän aikana? Ja sinä itse illalla? Minkälaista meininkiä TEILLÄ mahtaakaan olla :) ja todellaakaan en siivoa nonstoppina, koska olen niiden lasten kanssa, susta olis varmaan ok, että lapses leikkis keskenään kun sä kokkaat koko aamupäivän keittiössä, mä kyllä jaan tän ajan vähän toisin :)

"vieras"
No eikö se ole vähän niinkuin omaa tyhmyyttä, jos joka päivä täytyy tehdä kaksi ruokaa? Meillä ainakin viikonloppuisin tehdään päivällistä niin paljon, että siitä syö seuraavana päivänä lounaan. Lisäksi ei niitä leluja tarvitse yhtäkkiä kesken päivän kerätä pois, illalla keräys riittää. Ja meillä lapsi on keräänyt kyllä omat lelunsa pois jo alta 2-vuotiaana, että sekin on vaan omaa tyhmyyttä ja saamattomuutta, jos ei opeta lapsiaan keräämään lelujaan itse pois.

no tuota
Sanoin että iltaisin ei ollut PALJON tekemistä. Siivous ja tavaroiden järjeteleminen ovat 2 eri asiaa. Lapset voivat itse kerätä lelunsa pois ennen nukkumaan menoa. Päivällä voi tehdä päivällisen valmiiksi ja vain lämmittää sitten.
:) ihanko totta? No mitä ne työäidit sitten jupisee, että heillä on KAAAIKKI kotityöt harteillaan töidenjälkeen, kun ruuathan voi tehdä vaikka viikoksi eteenpäin ja vaan siitä lämmitellä (onneksi ei ole tarvinnut moiseen ryhtyä, arvostetaan kyllä vähän erilaista ruokaa) ja hei, ne lapsetkin siivoaa itse jälkensä...

Lilith Le Nuit
:) ihanko totta? No mitä ne työäidit sitten jupisee, että heillä on KAAAIKKI kotityöt harteillaan töidenjälkeen, kun ruuathan voi tehdä vaikka viikoksi eteenpäin ja vaan siitä lämmitellä (onneksi ei ole tarvinnut moiseen ryhtyä, arvostetaan kyllä vähän erilaista ruokaa) ja hei, ne lapsetkin siivoaa itse jälkensä...
Puhun siitä ajasta kun OLIN kotiäiti.

"mona"
Siis täh? Eiks melkein kaii oo ollu joskus kotiäiti ja joskus työssäkäyvä. Kyllähän ne erot jokainen tietää omalla kohdallaan. Mulle rankinta oli esikoisen kotiäiti aika, siis ihanaa mutta rankkaa (reilu 2vuotta), väsymys/toistuvuus varmaan teki siitä rankinta. Sitten oli vajaan vuoden töissä ja tavallaan mä pääsin tosi helpolla, mutta lasta en sit kauheesti nähnytkään. Viihdyin töissä hyvin.

Nyt oon taas kotona 3veen ja puolivuotiaan kanssa ja on paljon helpompaa ja mukavampaa kuin esikoisen kanssa vaikka on siis kaksi lasta. Kotitöitä pon rutkasti enemmän kuin ennen ku 3veellä on koko päivä aikaa sotkea ja ruokaa pitää laittaa neljästi päivässä pöytään.

Eli puolensa ja puolensa.

no tuota
[QUOTE="vieras";27579824]No eikö se ole vähän niinkuin omaa tyhmyyttä, jos joka päivä täytyy tehdä kaksi ruokaa? Meillä ainakin viikonloppuisin tehdään päivällistä niin paljon, että siitä syö seuraavana päivänä lounaan. Lisäksi ei niitä leluja tarvitse yhtäkkiä kesken päivän kerätä pois, illalla keräys riittää. Ja meillä lapsi on keräänyt kyllä omat lelunsa pois jo alta 2-vuotiaana, että sekin on vaan omaa tyhmyyttä ja saamattomuutta, jos ei opeta lapsiaan keräämään lelujaan itse pois.[/QUOTE]

Mutta näistä kotikasvatetuista tuleekin just tälläisiä: hyvälle ruualle opetettuja, jotka oppii ensin monia muita asioita kuin tavaroiden siivoamisen :)

Meillä on välillä 10 henkeäkin ruokapöydässä, ei todellakaan tehdä ruokaa "seuraavaksikin päiväksi", yhtä lailla voisin sanoa sulle, että minkälaista sotkua TEILLÄ on, jos samat lelut makaa lattioilla aamusta iltaan? Eikö teillä kulje lattioilla muita kuin alle 2-vuotiaita? :)

Itseasiassa : kyllä :) Kun sun lapset saa ruokansa hoidossa, niin mä teen ruuan ihan itse lapsilleni, siivoan niiden jäljet, leikit jne. Ei ne illalla lakkaa syömästä tai leikkimästä (tai sotkemasta) :D

Kaksi lasta olen jo täysi-ikäiseksi kasvattanut, montakos sä olet?
Eli toi kokkailu ja omien lasten kanssa leikkiminen on sinun mielestä rankempaa työtä kuin vaikkapa sairaanhoitajan duuni, talousjohtajan, myyntineuvottelijan taikka kampaajan työ jota hän työpäivänsä ajan tekee? Että työssä käyvät äidit vain hengaavat päivänsä työpaikalla ja sitten palaavat siistiin kotiin ilman mitään velvotteita? Huomaa kyllä ettet ole juurikaan tainnut työelämässä olla ainakaan lasten teon jälkeen?

"vieras"
No jos et ole huomannut, niin ehkä meidän viesteissä on sarkasmia mukana? Kun ei me koeta noita hommia mitenkään rankoiksi, vaikka tehdään samoja juttuja työpäivien lisäksi.

Ja kuten kirjoitin, lapset osaa kyllä kerätä omat lelunsa, eivätkä vahingoitu siitä jos tekee ruoaksi sen verran, että riittää kahteen ateriaan. Omaa tyhmyyttä se on, jos tekee itselleen asiat hankaliksi eikä opeta lapsiaan siivoamaan jälkiään.

"vieras"
Mutta näistä kotikasvatetuista tuleekin just tälläisiä: hyvälle ruualle opetettuja, jotka oppii ensin monia muita asioita kuin tavaroiden siivoamisen :)

Meillä on välillä 10 henkeäkin ruokapöydässä, ei todellakaan tehdä ruokaa "seuraavaksikin päiväksi", yhtä lailla voisin sanoa sulle, että minkälaista sotkua TEILLÄ on, jos samat lelut makaa lattioilla aamusta iltaan? Eikö teillä kulje lattioilla muita kuin alle 2-vuotiaita? :)
Ja sun mielestä opetetaan huonolle ruoalle, jos syödään samaa ruokaa kahtena päivänä? :LOL:

Ja sun mielestä lasten ei kuulu siivota omia jälkiään? Hyi helvetti, toivottavasti sun lapset ei ikinä kohtaa mun lapsia, tuollaisia en alkais kyllä kotonani kattelemaan.

no tuota
[QUOTE="vieras";27579870]No jos et ole huomannut, niin ehkä meidän viesteissä on sarkasmia mukana? Kun ei me koeta noita hommia mitenkään rankoiksi, vaikka tehdään samoja juttuja työpäivien lisäksi.

Ja kuten kirjoitin, lapset osaa kyllä kerätä omat lelunsa, eivätkä vahingoitu siitä jos tekee ruoaksi sen verran, että riittää kahteen ateriaan. Omaa tyhmyyttä se on, jos tekee itselleen asiat hankaliksi eikä opeta lapsiaan siivoamaan jälkiään.[/QUOTE]

Miten tämä hymyilyttää mua koko ajan enemmän, koska nähtävästi SINÄ et sarkasmia huomaisi, vaikka se olisi lämmitettynä lautasellasi :D Apua!

Yhteistyössä