Koska vauva oppii istumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilda

Vieras
Meidän 3,5kk vauva on istunut sylissä pitkään ja yrittää aina kovasti puskea itseään istuvaan asentoon, mutta siis miten vauvat itse oppivat istumaan - vai istutetaanko ne esim tyynyä vasten ja siitä se lähtisi? Ei todellakaan mitään kiirettä, kunhan mietin miten vauvat oppivat menemään itse istuvaan asentoon?

harjoitellen-en ole mitään tyynyjä laitellut vaan sylissä istunut.6kk iässä oppi sitten ihan itse istumaan. selkärangan kehityksen kannalta en suosittele tukemista tms liian aikaista opettelua,suositushan on että 6kk syöttötuolissa alkaa harjoittelu.

Se puskeminen / punnertaminen istuvaan asentoon on ehdottoman tärkeä vaihe kehitykseen. Siinä juuri vauvasi treenaa niitä vatsa- ja selkälihaksiaan, jotka osallistuvat istuma-asennon kehittymiseen. Meillä lapsi punnersi itseään myös ihan tajuttomasti tuossa iässä ja vielä pitkään sen jälkeenkin. Ei istutettu tuen kanssa missään. Sylissä tietty. Sitten olisko ollut 4kk:n jälkeen sylissä, mut lähinnä niin, et oli lähinnä seisovassa asennossa kun jalkoja roikutettiin suorana alapäin tukea kädellä pyllystä antaen (toiv. nyt tajusitte). Mutta ei kiirettä istumisen suhteen. Meillä lapsi oppi vasta noin 6-7kk:n iässä itse istumaan tuetta. Oltiin otettu tosin noin pari viikkoa aiemmin syöttötuoli käyttöön, joka kai edisti vielä asiaa. eli olisko siinä 6kk jälkeen otettu se käyttöön.

Ympäristö alkaa myös enemmän kiinnostaa jo tuossa vaiheessa, joten ota vauvasi syliin istuma-asentoon ja kävele esitellen paikkoja, niin tykkää valtavasti. Ja anna pungertaa vaan siinä sitterissä. Älä suota vielä nosta istumaan!!!

Hyvää jatkoa sinulle ja antoisia hetkiä kehityksen parissa!

Juuri tuon selkärangan kehityksen vuoksi vauvaa ei saa istuttaa ennen 6kk, vaikka puskevatkin pystyyn. Meillä poika istui kyllä selkäsuorana jo 5kk neuvolassa, mutta silti en istuttanut silloinkaan ja ennen 5kk pyrin pitämään puoli-istuvassa asennossa. 6 kk iässä alettiin istua syöttötuolissa ja kyllä sitä silloin sai vielä tukea tyynylläkin. 8 kk iässä istui itse ilman tukea.

Meidän neiti istui ilman tukea 5 kk iässä. Hän itse pynkysi siihen joten neuvolassa sanottiin ett silloin on valmis kun itse pääsee asentoon. Me yritettiin pitää lattialla muuten mutta eihän siitä mitään tullut kun hetken päästä neiti oli istumassa.
Nuo 6 kk on suosituksia mitä kannattaa pyrkiä noudattamaan mutta eihän sille mitään voi jos lapsi kehittyy aikasemmin.

Hei,

Vauva "oppii" istumaan sitten, kun suojeluheijasteet sivuille ja taakse ovat ilmaantuneet. Niiden ilmaantuminen on yksilöllistä. Ilman heijasteita vauva "muksahtelee" kumoon. Syöttötuolissa voi alkaa istuttaa sitten kun selkäranka pysyy suorassa ja vauva kannattelee itseään. Asiaa ei kannata kiirehtiä. Tavallisesti vauva kannattelee itseään hyvin n.6kk iässä. Heijasteet kehittyvät 6-8kk iässä. Suuret yksilölliset vaihtelut ovat näissäkin asioissa mahdollisia, kuten pienen vauvan kehityksessä yleensäkin:)

meidän poju 8,5kk ei vielä istu yksin. Istuu tosin syöttötuolissa suht hyvin, mutta lattialla muksahtelee kyllä heti nenälleen, sivulleen tai taakse. Suojaheijasteet ei vielä oikein toimi. Muuten kyllä liikkuu, ryömii, konttaa ja nousee tukea pitkin seisomaan. Ikinä ei ole pyrkinyt istumaan, aina vaanpunkeaa seisomaan.

Meillä terveydenhoitaja katsoi selän asentoa istuessa 5kk iässä ja antoi luvan istuttaa syöttötuolissa 6kk iässä, kun kiinteät aloitettiin. Hyvin toimi.

Itsekseen on poika osannut istua noin 9kk iästä alkaen. Kertaakaan ei ole noussut itse istumaan, vaan aina tipahtanut seisaalta pepulleen ja jäänyt siihen. Eli neuvolakortista ei ole täyttynyt kohta "istumaan nouseminen", vaikka kohta jo kävelee...

Yhteistyössä