Vauva 11 kk ei vieläkään nouse istumaan. Veisitkö fysioterapeutille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Saska"

Vieras
Neuvolassa en muistanut kysyä asiaa ja nyt mietin pitäisikö varata aika fysioterapeutille kun eikö tavallisimmin vauva opi istumaan viimeistään 9-10 kk iässä? Vai hoppuilenko vain turhaan uusien taitojen kanssa?

Noin kuukausi sitten olen alkanut nostamaan vauvaa lattialle istumaan siksi aikaa kun luemme kirjoja ja viihtyy istumassa sen muutaman minuutin mitä kirjoihin keskittyy ja sitten menee konttausasentoon ja lähtee tutkimaan jotain muuta. Mietin kyllä saisiko vauvaa vielä laittaa istuma asentoon ilman tukea kun ei itse siihen mene mutta hyvin tukevasti istuu ja pitkään ei kumminkaan malta kerrallaan istua. Välillä peruuttaa konttausasennosta niin, että kohta voisi olla istumassa mutta ei sitten kumminkaan.

Jonoa varmaan fysioterapiaan on eli ei kuitenkaan ihan heti sinne päästäisi. Täällä fysioterapeutit eivät anna suoraan aikoja vaan menee ajanvarauksen kautta eli en oikein saa fysioterapeutin mielipidettäkään ellen yksityiselle soita ensin.

Odottaisin 1v neuvolaan ja ottaisin siellä puheeksi.

Meillä esikoinen oli niin duracelpupu ettei ollut hetkeäkään paikallaan ennen 1,5v, en kovin montaa kertaa tuona aikana nähnyt tytön istuvan ennen sitä itse (muuten kuin syödessä ja rattaissa tietysti) Otin kuvan kun 1,5v istui sohvalle oma-aloitteisesti pariksi minuutiksi :D Tuon ikäinen on kova tutkimaan ja on niin vähän aikaa liikkunut että ei sitä aina malta olla paikallaan. Ja pötköttelykin on mukavampaa kuin istuskelu.

Meillä on samanikäinen vauva, joka ei myöskään mene itse istumaan. Istutuslupa saatiin neuvolasta 8 kk ikäisenä, mutta tuo oppi samoihin aikoihin konttaamaan, eikä istumisesta ole sen takia tullut koskaan mitään. Tai nyt viime aikoina vauva on oppinut istumaan (istutettuna) lyhyitä aikoja.

10 kk neuvolassa kehotettiin istuttamaan vauvaa, jotta tämä oppisi että siinäkin asennossa voi olla. Itse olen kuitenkin myös pohtinut tuota fyssarille menoa. Meillä vauva "istuu" mielellään polviensa päällä, mikä kuulemma ei ole nivelille hyväksi.

No juu ehkä kannattas tehdä jotain, varmaan jotenkin jäänyt nyt kehityksessä jälkeen kun sä olet pitänyt sitä jossai pakkopaidassa suurinpiirtein! Meillä kävelee jo, ikää 9k!

Tuotakin olen miettinyt, että eikö vain kiinnosta istuminen kun on muutenkin melkein kokoajan liikkeellä. Oppi jokinaika sitten kävelemään tukeavasten niin tuntuu, että haluaisi harjoitella vain sitä tällä hetkellä. Tai on sen aikaa paikoillaan kun seisoo lelulaatikkoa vasten ja heittelee sieltä leluja yksikerrallaan lattialle mutta muuten on kokoajan menossa kissojen perässä tai yrittää kiivetä laatikoiden kahvoja pitkin ylöspäin yms. Sitä ennen ryömiminen ja konttaaminen veivät voiton kaikesta muusta.

Hei!

Asiallisempia vastauksia toivoisin sinulle, nuo "pakkopaitakommentit" voit jättää omaan arvoonsa. Kehitysviivettä tuskin kukaan äiti voi lapselleen aiheuttaa sillä ettei istuta lasta ennen kuin lapsi on siihen itse valmis, lapset vain kehittyvät eri tahdissa. Ja ihan tiedoksi "siis mitä"-vierailijalle, kehitysviiveisiä lapsia on olemassa ja siitä on ihan turha lähteä aukomaan päätään huolestuneille vanhemmille. Ihan yhtä rakkaita ovat ne lapset vanhemmilleen, jotka eivät opi samassa tahdissa kuin sinun nopeasti oppinut lapsesi <3.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: Sinuna soittaisin neuvolaan ja kertoisin huoleni, todennäköisesti neuvolassa asia ei ole mennyt terveydenhoitajalta ohi eikä ole syytä hermostua. Toisaalta jos on jotain mihin pitäisi puuttua, saat neuvolan kautta lähetteen eteenpäin (mahdollisesti ensin neuvolalääkärille).

Meillä meni niin että saimme lähetteen neuvolasta erikoissairaanhoitoon kun tyttö ei lähtenyt liikkeelle ns. "normaaliajan rajoissa". Sitten tulikin esiin kaikenlaista muuta, tarvittiin silmälasit, säännöllistä fysioterapiaa, avustaja päiväkotiin, myöhemmin neuropsykologin käyntejä ja paljon tutkimuksia ja sairaalakäyntejä, jotka menivät kuitenkin aika kevyesti. Kävelemään oppi vasta 2v 7 kk ikäisenä ja se olikin sitten tosi hieno juttu :)!

Nyt tyttö on 10-vuotias, tanssii balettia ja jazzia, ratsastaa ja käy koulua normaaliluokalla ilman avustajaa - fysioterapia ja neuropsykologinen kuntoutus ovat tehneet ihmeitä ja tytöllä on koko elämä edessä ilman rajoituksia :).

Joten soita vaan sille tutulle neuvolatädille niin ei tarvitse enää asiaa miettiä :)! Hyvää kevättä teille <3!

Yhteistyössä