korvike vai velli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxxxxxxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxxxxxxx

Vieras
Olen täysimettänyt vauvaani nyt vähän vajaat 3,5 kk. Parin viikon ajan on tuntunut, että oma maito ei enää millään tahdo riittää koko päiväksi. Rinnat tuntuu koko ajan tyhjiltä eivätkä enää täyty entistä tahtia. Varsinkin iltaisin vauva vaikuttaa nälkäiseltä vielä syömisen loputtuakin. Kiinteiden aloitusta pitäisi odotella vielä muutama viikko, joten kumpi on vauvan kannalta parempaa ravintoa tässä vaiheessa korvike vai velli? Tarkoitus on siis antaa jompaa kumpaa vain yksi annos päivässä ennen yöunia.

Toisaalta, voinko yrittää vielä sinnitellä rintamaidolla, jos vauva pysyy suhteellisen tyytyväisenä? Olen vain viimeaikoina punninnut vauvaa useammin ja nyt parin viikon aikana ei ole tullut lisäpainoa, joskaan ei ole tippunutkaan, mitä nyt tuosta hiukka epätarkasta puntarista voisi päätellä. 3 kk:n ikään asti painoa tuli lisää 1 kg/kk.

Korvikkeeseen siirtyminen saattaa vähentää imetystä entisestään kun vauva saa "maitokiintiönsä" helpommin täyteen pullolla. (Tämä vain mutua)

Mitä jos alkaisit pikkuhiljaa maistella pienokaisesi kanssa kiinteitä, ja täydentää sillä päivän energiansaantia imetyksen ohella?

Jos haluat yrittää lisätä vielä oman rintamaidon määrää, kokeile lyhentää syöttöväliä, ja syötä joka kerralla molemmista rinnoista.

Meillä mennään samoissa vaiheissa ja tällä tavalla olemme itse päättäneet kokeilla...

Maidontulosi on mitä ilmeisimmin tasoittunut. Se on ihan normaali vaihe imetyksessä, ei merkitse sitä, etteikö maito edelleen riittäisi. Rintojen tuntu ei kerro, paljonko vauva sieltä ottaa. Äidinmaidontarve pysyy samalla tasolla 1-6 kk iässä, joten lapsentahtisella imetyksellä se kyllä riittää nyt, kun on aiemminkin riittänyt. Toki tiheän imun kausia voi tulla.

Omalla puntarilla ei voi vertailla neuvolan tuloksiin, koska eri puntarit voivat näyttää hyvin eri lukemia. Jos olet huolestunut, pyydä neuvolasta välipunnitusta. Jos vauva on edelleen virkeä ja jäntevä, tekee ainakin 5 pissavaippaa/vrk. ja kakka on löysää maitokakkaa, saa hän tarpeeksi maitoa.

Jos olisi tarve antaa lisäravintoa, korvike olisi ensisijainen, koska velli on kiinteä ruoka, sitä suositellaan vasta 4 kk jälkeen. Tai itse asiassa velliä ei enää suositella ollenkaan (stm:n ruokintasuositus), vaan puuroa ja soseita yli 4 kk iässä ja korviketta alle 4 kk ikäiselle, JOS tarvetta lisäruualle on äidinmaidon lisäksi.

Tsekkaa täältä esim. Saako vauva tarpeeksi maitoa (pdf): http://www.imetys.fi/itu/tietoa.php

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Jos olisi tarve antaa lisäravintoa, korvike olisi ensisijainen, koska velli on kiinteä ruoka, sitä suositellaan vasta 4 kk jälkeen.

Kysyjän vauva on lähes 3,5 kk. Se onko suositus vasta 4kk:n jälkeen, on tässä kohtaa yhdentekevää kun kyse on parista viikosta.

Alkuperäiselle vielä, päätit niin tai näin, rintaa kannattaa tarjota, vaikka tuntuisikin että "tissit on tyhjät". Jos vauva jää selvästi nälkäiseksi vielä syötyään molemmat rinnat, anna vähän täydennystä pullosta. Mutta pyri ylläpitämään omaa maidontuotantoa tiheillä imetyksillä.

Tämä vain minun neuvonani, näkökulmia on varmasti monia. :) On tietysti olemassa monien tahojen suosituksia, ja ohjeita. Kannattaa kriittisesti arvioida mikä suositus on omalle kohdalle toimivin, ja esim. se että WHO:n ohjeet on tehty kattamaan maailmanlaajuisesti kaikki väestöryhmät, ja mm. kehitysmaissa on luonnollisesti tarve aivan erilaisille ohjeistuksille kun täällä meillä.

Toivottavasti teillä tilanne tasaantuu ja pienokainen kasvaa hyvin. :)

Joo imetyksen tiheentämisen kannalla olen minäkin ja muista juoda ja juoda itse tosi paljon vettä!
Tiedän tunteen että usko meinaa loppua kun tissit tuntuu tyhjiltä, mutta vaihdat vaan aina tissiä vaikka uudestaan siihen mistä alotit. Jospa vauvallasi on tiheän imun kausi! Toi pissavaippa (että väh. 5/vrk) pitää paikkansa mutta ei kakkavaippojen määrä kerro maidon riittävyydestä, toiset rintalapset nimittäin kakkaavat jopa 10 vrk:n välein.

Tsemppiä, en usko minäkään että maitosi mihinkään loppuis kun on tähänkin saakka hyvin riittäny!

Heippa alkuperäinen!
Minulla on kolmikuinen poika ja maitoa kyllä riittää, mutta hän ei tule kylläiseksi sillä. Ei ole tarkoituksenmukaista, että imetän tunnin välein, kun lapsella vaan nälkä on ja pysyy. Minua ohjeistettiin neuvolasta näin:
Mikäli lapsi on ollut pelkällä rintamaidolla, eli ei ole saanut maitoproteiinia vielä muualta, kannattaa aloittaa kasviksilla, eli perunalla ja porkkanalla maistelut. Jos kuitenkin esim. korviketta on jo mennyt, kuten meillä hoidossa ollessa, niin sitä voi antaa illalla tissin lisänä, jotta yö olisi ehjempi. Korvike on kuitenkin topakampaa evästä kuin (ainakin minun) rintamaito. Velliä ei siis suositeltu ollenkaan.
Tällä hetkellä meillä ei enää auta korvikekaan yösyöttöihin, joten aloitamme kasvikset.

Niin kauan, kuin on neuvolaseurantaa ollut, on kolmikuisille lapsille annettu ohjeet jatkaa kiinteällä rintamaidon lisänä, jos vauva on ollut huonokasvuinen tai rintamaito ei ole riittänyt.

Mulle annettiinkanssa ohjeeksi 3.5kk vauvan lapsen kanssa että lisäksi saa antaa perunaa tai muuta kasvissosetta. Sanoivat, että lisä maito voi sotkea imetyksen täysin ja kun on kyseessä noin iso (vanha) vauva niin parempi jatkaa kiinteillä.
Meillä neuvolassa huomattiin , ettei maito enää riittänyt. Vaikka lepäsin paljon ja join riittävästi. Ikävä kyllä maito ei vain aina riitä kaikilla. =(

Yhteistyössä