Korrektit tavat somaliperheen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanna"

Vieras
Olen aiemmin ollut melko etäisissä väleissä somaliperheisiin työssäni. Nyt saan kuitenkin somaliperheitä asiakkaiksi ja haluaisinkin tietää, onko jotain erityistä huomioonotettavaa. Esim. jos tapaan vanhempia ihmisiä, onko ihan tavallista kätellä? Täytyykö kätellä jotain tiettyä ihmistä ensin tms? Kertokaa ihan mitä vaan aiheeseen liittyvää. Kiitos! Ja tiedän kyllä että "maassa maan tavalla" jne. mutta ihan periaatteessa kiinnostaa eri kulttuurien vanhat tavat.

[QUOTE="Sanna";29853240]Toimit niin kuin Suomessa on korrektia. Jos eivät vielä ole kotoutuneet tänne, niin jo on aika oppia.[/QUOTE]

Näin minustakin eli teet ihan samoin kuten kenen tahansa asiakkaan kanssa. Jos alat toimimaan toisin kuin muiden asiakkaiden kanssa niin ei asiallista eikä ammatillista.

[QUOTE="vieras.";29853285]Näin minustakin eli teet ihan samoin kuten kenen tahansa asiakkaan kanssa. Jos alat toimimaan toisin kuin muiden asiakkaiden kanssa niin ei asiallista eikä ammatillista.[/QUOTE]

Rasisti!

Valtaosa suomalaisista ja myös Suomen lainsäätäjä ovat valitettavasti kulttuurirasisteja, eli eivät hyväksy kaikkia somalikulttuuriin kuuluvia tapoja ja käytäntöjä.

Itse olen esimerkiksi työssäni törmännyt tapaukseen, jossa työvoimatoimisto langetti somalimiehelle karenssin, koska tämä ei ollut suostunut hakemaan töitä eräästä siivousfirmasta sillä perusteella, että siellä hänen pomokseen olisi tullut nainen.

[QUOTE="suvaitsevainen";29853588]Itse olen esimerkiksi työssäni törmännyt tapaukseen, jossa työvoimatoimisto langetti somalimiehelle karenssin, koska tämä ei ollut suostunut hakemaan töitä eräästä siivousfirmasta sillä perusteella, että siellä hänen pomokseen olisi tullut nainen.[/QUOTE]

Niin? Karenssi tuossa tilanteessa oli täysin oikein.

[QUOTE="suvaitsevainen";29853588]Valtaosa suomalaisista ja myös Suomen lainsäätäjä ovat valitettavasti kulttuurirasisteja, eli eivät hyväksy kaikkia somalikulttuuriin kuuluvia tapoja ja käytäntöjä.

Itse olen esimerkiksi työssäni törmännyt tapaukseen, jossa työvoimatoimisto langetti somalimiehelle karenssin, koska tämä ei ollut suostunut hakemaan töitä eräästä siivousfirmasta sillä perusteella, että siellä hänen pomokseen olisi tullut nainen.[/QUOTE]

Tämä oli varmaan sarkasmia? :D Ja ihan oikein oli karenssi kyllä.

[QUOTE="hehe";29854484]Tämä oli varmaan sarkasmia? :D Ja ihan oikein oli karenssi kyllä.[/QUOTE]

Karjalanpaisti somalien suosikki

Vaikeus on myös se, että monet Afrikasta tulijat eivät ole yrittäjiä, vaan esimerkiksi opiskelijoita ja turvapaikanhakijoita. Intoa riittäisi silti, kuten ruokakojun sisäänheittäjänä toimineella kamerunilaisopiskelijalla Maailma kylässä -festivaalilla.

- Tietenkin haluaisin perustaa oman ravintolan. Esittelisin kamerunilaista ruokaa ja tekisin bisnestä, Linge Ayubah Ndambangha tiivisti.

- Monet kamerunilaiset uskovat, että olemme pitkiä kamerunilaisen ruuan takia. Miksei tätä ruokaa ja juttua voisi tuoda Suomeenkin, hän heitti kieli poskessa.

Somalian tunnetuin ruoka maan rajojen ulkopuolella lienee sambuuse-pasteija, mutta somalien suosikki suomalaisesta keittiöstäkin on löytynyt.

- Kaikille somalialaisille maistuu heti karjalanpaisti, keittokirjailija Mulki Mölsä tietää

Yhteistyössä