Suhtautuminen imettämiseen maailmalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Onko teillä kokemuksia kuinka ihmiset maailmalla suhtautuvat julkisesti imettäviin äiteihin? Suomessahan ainakin periaatteessa voi imettää missä vaan, vaikka jotkut joskus pahalla saattavat katsoa.

Lähinnä nyt kiinnostaa, kun kesällä olemme menossa Pariisiin imetysikäisen kanssa. Onko siellä millaiset tavat? Onko kahvilassa, puiston penkillä tms. imettäminen siellä ok, vai joutuuko etsimään piilopaikkoja? Kuitenkin haluaisin elellä maassa maan tavalla, eikä ihan moukkana toimia heidän kulttuurinsa vastaisesti.

suurimmassa osassa eurooppaa äitiysloma on vain muutamia viikkoja tai maks kolme kuukautta joten lasten imettäminen taitaa jäädä aika vähälle. muuta en tiedä.

Vaihtelee tosi paljon maittain. Asiasta oli joskus jossain vauvassa tai kaksplussassa juttua... viime vuoden puolella se oli. En osaa siis vastata sulle ap, mutta ehkä joku muu osaa mutta siis vaihtelee.

Esim USAssa julkinen imetys on lailla suojattu - kukaan ei saa poistaa sinua kaupasta tms imetyksen vuoksi.

Ranskassa olettaisin, että suhtaudutaan ihan ok - siellä aika harva imettää, mutta toisaalta eivät ole niin neuroottisia alastomuuden suhteen kun monessa muussa maassa. Eli ihan hyvin sen pitäisi sujua.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Onko teillä kokemuksia kuinka ihmiset maailmalla suhtautuvat julkisesti imettäviin äiteihin? Suomessahan ainakin periaatteessa voi imettää missä vaan, vaikka jotkut joskus pahalla saattavat katsoa.

Lähinnä nyt kiinnostaa, kun kesällä olemme menossa Pariisiin imetysikäisen kanssa. Onko siellä millaiset tavat? Onko kahvilassa, puiston penkillä tms. imettäminen siellä ok, vai joutuuko etsimään piilopaikkoja? Kuitenkin haluaisin elellä maassa maan tavalla, eikä ihan moukkana toimia heidän kulttuurinsa vastaisesti.

Piiloon pitää mennä. Eikä missään nimessä kahvilassa!

Alkuperäinen kirjoittaja nut:
Esim USAssa julkinen imetys on lailla suojattu - kukaan ei saa poistaa sinua kaupasta tms imetyksen vuoksi.

Ranskassa olettaisin, että suhtaudutaan ihan ok - siellä aika harva imettää, mutta toisaalta eivät ole niin neuroottisia alastomuuden suhteen kun monessa muussa maassa. Eli ihan hyvin sen pitäisi sujua.

Lähinnä tulee mieleen, että eikös siellä ole myös aika tiukan katolista porukkaa, onko heillä suuria mielipiteitä tällaiseen. Hmmm, pitää yrittää googletella jotain keskusteluja vielä.

Mä oon miettinyt samaa kun lähdemme kuukauden ikäisen vauvan kanssa kesäkuussa Kanadaan. Siellä päin kai ei tuo imetys ole oikein "muodissa"? Ajattelevat muutenkin meikäläisistä, että ollaan jotain kehitysmaalaisia, niin imetys ei varmaan tuo plus-pisteitä :) Tosin en niitä kaipaakaan, mutta mietin vain onko ihan ok imettää vauvaa jossain hieman syrjässä muista? Häät siis kyseessä.

Tuo on vain blogin kirjoittajan kommentti eli ei täysin varmaa faktaa: "ainakin Ranskassa ja jossain Jenkkien osavaltiossa on lainsäädännöllä tuettu imetystä. Imettävää äitiä ei saa häiritä."

http://johannanuorteva.blogspot.com/2009/01/norjassa-palkkaa-imetyksest.html

Jospa se olisi totuus?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Tuo on vain blogin kirjoittajan kommentti eli ei täysin varmaa faktaa: "ainakin Ranskassa ja jossain Jenkkien osavaltiossa on lainsäädännöllä tuettu imetystä. Imettävää äitiä ei saa häiritä."

http://johannanuorteva.blogspot.com/2009/01/norjassa-palkkaa-imetyksest.html

Jospa se olisi totuus?

Kiitos, lukaisen tuon :-)
Nyt kun tässä mietin, yleensähän maailmalla ollaan paljon lapsimyönteisempiä julkisilla paikoilla kuin Suomessa. Ehkä siis imetyskin on ok, vaikkei kaikilla tapana olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nut:

Lähinnä tulee mieleen, että eikös siellä ole myös aika tiukan katolista porukkaa, onko heillä suuria mielipiteitä tällaiseen. Hmmm, pitää yrittää googletella jotain keskusteluja vielä.

Ranskassa en ole imettänyt, mutta tuolla katolisessa Belgiassa asuessamme kuitenkin useastikin portailla, puiston penkillä, taidemuseossa jne. En saanut osakseni mitään kummastelua. Ystäväni oli itkuisen vauvan kanssa valokuvaamossa ja valokuvaaja antoi hänen imettää takahuoneessa.

Yleisesti ottaen lapsiin suhtaudutaan mielestäni mukavammin kuin Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mä oon miettinyt samaa kun lähdemme kuukauden ikäisen vauvan kanssa kesäkuussa Kanadaan. Siellä päin kai ei tuo imetys ole oikein "muodissa"? Ajattelevat muutenkin meikäläisistä, että ollaan jotain kehitysmaalaisia, niin imetys ei varmaan tuo plus-pisteitä :) Tosin en niitä kaipaakaan, mutta mietin vain onko ihan ok imettää vauvaa jossain hieman syrjässä muista? Häät siis kyseessä.

:o Minä taas olen ajatellut, että kanadalaiset ovat vapaamielisiä, varrattauna esim. amerikkalaisiin. Yllättyisin kovasti, jos siellä pidetäisiin imettävää äitiä kehitysmaalaisena. :o

Musta on outoa että pitää täysein paljaalteen imettää kun niin yksinkertaisesti kuin imetysliinan voi laittaa eteen, ketään ei varmasti häiritse;) Ja jos sekin häiritsee on jotain vikaa katsojassa:D

Ranskalaiset pitävät söpönä pienen lapsen imetystä (0-6kk) mutta ison tai jopa kävelevän lapsen imetystä julkisesti kyllä pidetään ällöttävänä. Mutta tämä voi olla paikkakuntakohtaistakin tietysti (vrt. Pariisi - pieni maalaiskylä).

Alkuperäinen kirjoittaja Jenkeissä asunut:
Yhdysvalloissa ollaan toki imetysmyönteisiä, mutta kokemuksieni mukaan myös erittäin tarkkoja siitä, että harso on aina edessä.

no mun mielestä sen harson voi aina pitää edessä, oli maa mikä hyvänsä.. samaten imetyspaidat...
mulla ei esim ole mitään julki imetystä vastaan mutta kyllä mä kieroon katson jos se4 koko tissi pitää esiin räväyttää ja sitten vasta lasta alkaa asentamaan siihen... siis semmonen tietty hienotunteisuus on tässäkin asiassa hyvä juttu :)

Alkuperäinen kirjoittaja :o:

:o Minä taas olen ajatellut, että kanadalaiset ovat vapaamielisiä, varrattauna esim. amerikkalaisiin. Yllättyisin kovasti, jos siellä pidetäisiin imettävää äitiä kehitysmaalaisena. :o

Kyllä ne pitää. Niin monta Kanadalaista tunnen ja ovat kertoneet. Ihan samalla lailla pitävät ku ne toisetkin. :)

Mulla on aina ollut imetyspaita, mutta harsoa en tuon kuumakalleni kanssa voinut käyttää. Jos en ole ymmärtänyt väärin, harso on tarkoitus laittaa tissin ja lapsen päälle (?) ja meidän tyttö kyllä hiostui silloin sen verran paljon, että varmasti herätimme vähemmän huomiota, kun en harsoa käyttänyt.

Mutta eipä imetyspaidankaan kanssa mitään vilku. Tyttö on nyt kaksi vuotta, joten nykyään ei enää julkisesti tissitellä. :)

Kanadan virallinen imetyssuositus on WHO:n mukaisesti vähintään kaksi vuotta. Suomessa SLY on lyhentänyt sen vuoteen, mm siksi ettei imettämättömillä tulisi paha mieli.

Tämänkin perusteella uskon suhtautumisen Kanadassa olevan vähintään yhtä myönteistä/korkeintaan yhtä kielteistä kuin täällä armaassa Suomessa

Kanadan virallinen imetyssuositus on WHO:n mukaisesti vähintään kaksi vuotta. Suomessa SLY on lyhentänyt sen vuoteen, mm siksi ettei imettämättömillä tulisi paha mieli.

Tämänkin perusteella uskon suhtautumisen Kanadassa olevan vähintään yhtä myönteistä/korkeintaan yhtä kielteistä kuin täällä armaassa Suomessa

Heh, ettei tulisi paha mieli :D Epäilen.

Imetykseen sen verran että eiköhän onnistu missä vain kun tekee sen huomaamattomasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Heh, ettei tulisi paha mieli :D Epäilen.

Epäile vain. Sanamuoto oli väärä, mutta sisältö sama:

"7 Yli vuoden imetyksen suositteleminen lisäisi tarpeettomasti monien äitien epäonnistumisen kokemusta. "

http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/rintaruokinta_sly.html

Kyllä ne pitää. Niin monta Kanadalaista tunnen ja ovat kertoneet. Ihan samalla lailla pitävät ku ne toisetkin. :)

Hmmm...mä oon Kanadalainen enkä voi allekirjoittaa sun väitettä heidän ajatuksista :=)

Imetyshan on nouseva trendi nykyaan, ainakin just Jenkeissa ja Kanadassa, myos Euroopassa. Joku suoja eteen silti, niinkuin talla Suomessakin suosittelisin. Briteissa asuessani monilla aideilla oli aina ihan imetykseen tarkoitettu "nursing cover" peittamassa.

Yhteistyössä