Korkea suora katto vai korotettu vino katto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PikkuMyynIsosisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PikkuMyynIsosisko

Vieras
Mitä mieltä olette, onko omakotitalon olohuone/keittiö/ruokailutilassa parempi suora korkea katto (2,98m) vai korotettu vino katto (katto reunoilta 2,88m, keskeltä 3,78m)?

Vinot sisäkatot ovat olleet trendi pitkään, kuten sitä ennen tuplakorkeat huonetilat. Onko suunta nyt matalampiin huonekorkeuksiin vai kannattaako edelleen laittaa vino korotettu katto, jos mahdollista? Rakentamista siis aloitellaan.

Makuasiahan tuo on. Vino sisäkatto aiheuttaa vähän enemmän kustannuksia (yläpohjan eristys ei onnistu puhallusvillalla tai on ainakin huomattavasti hankalampaa kuin suoran sisäkaton tapauksessa), mutta ei niin paljon enempää kuitenkaan, että asiaa niiden perusteella kannattaa ratkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27820291:
Makuasiahan tuo on. Vino sisäkatto aiheuttaa vähän enemmän kustannuksia (yläpohjan eristys ei onnistu puhallusvillalla tai on ainakin huomattavasti hankalampaa kuin suoran sisäkaton tapauksessa), mutta ei niin paljon enempää kuitenkaan, että asiaa niiden perusteella kannattaa ratkaista.

Vai ettei "niin paljon enempää" :D Kyllä siinä puhutaan ihan kymppitonnin eroista. Riippuen monesta monesta asiasta, mutta mietippä miten lvi pitää sieltä kiemurtaa ja sähköt, menee työtunteja enemmän (työtunnit maksaa)..

Mutta ehdottomasti vinokatto jos rahalla ei ole väliä! :) Mietittiin just samaa, mutta päädyttiin juurikin hinnan takia vain korotettuun sisäkattoon.

Vai ettei "niin paljon enempää" :D Kyllä siinä puhutaan ihan kymppitonnin eroista. Riippuen monesta monesta asiasta, mutta mietippä miten lvi pitää sieltä kiemurtaa ja sähköt, menee työtunteja enemmän (työtunnit maksaa)..

Mutta ehdottomasti vinokatto jos rahalla ei ole väliä! :) Mietittiin just samaa, mutta päädyttiin juurikin hinnan takia vain korotettuun sisäkattoon.

Eihän siellä mitään yläpohjassa mitään "LVI":tä tarvitse kiemurtaa, pelkät iv-putket riittävät kyllä. :) Joo, toki työtä tulee vähän enemmän, mutta suorien vetojen tekeminen on kuitenkin aika nopeaa, vaikka jokusen metrin enemmän joutuukin vetämään. Tuo kymppitonnin ero muuten identtisellä tekniikalla & rakenteella on takuulla enemmän tai vähemmän yläkanttiin.

Rakennettiin reilu vuosi sitten ja kun piirustuksia aloiteltiin niin meidän piirtäjän mukaan vino sisäkatto on jo ihan pois muodista... mutta ihan samahan tuo on onko muodissa vai ei, miten vaan itse tykkää. Me otettiin sit lopulta jotain 2,8 m korkea tasainen ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä, on riittävän korkea mutta kaikuminen ei ole ongelma. (joissakin taloissa missä on tosi korkea vino katto olen huomannut että heti kun porukkaa on vähänkin enemmän niin meteli on huima.

Haha. En kyllä ymmärrä mihin kymppitonni kuluu. Ja välipohjahommat kannattaa tehdä itse niin ei tarvitse maksaa yhtään ajasta. Villoitus on vähän ikävää hommaa kontata/ryömiä villapaalien kanssa ahtaalla vinolla osalla, mutta ei muuten eroa tasakattoon.

[QUOTE="vieras";27820466]Rakennettiin reilu vuosi sitten ja kun piirustuksia aloiteltiin niin meidän piirtäjän mukaan vino sisäkatto on jo ihan pois muodista... mutta ihan samahan tuo on onko muodissa vai ei, miten vaan itse tykkää. Me otettiin sit lopulta jotain 2,8 m korkea tasainen ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä, on riittävän korkea mutta kaikuminen ei ole ongelma. (joissakin taloissa missä on tosi korkea vino katto olen huomannut että heti kun porukkaa on vähänkin enemmän niin meteli on huima.[/QUOTE]

Me suunnitellaan nyt, että katto olisi pelkästään korotettu (2,98m), mutta suora. Aluksi oli suunnitteilla vino korotettu, mutta mies haluaakin suoran. Minä taas olin aluksi vinoa vastaan, mutta nyt kun näin eräässä paikassa sellaisen, ihastuinkin siihen vähän.. Hankalaa, kun tuota asiaa ei vain voi muuttaa jälkikäteen.

Mitä se piirtäjä sanoi tuosta "muodikkuudesta"? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

[QUOTE="vieras";27820472]Miten muuten kattokulma lasketaan? olisi tärkeä tietää :)[/QUOTE]

Mun käsittääkseni rakennuskaava määrittää kattokulman, mutta sehän menee niin, että jos kattokulma on vaikkapa 1:2, niin se on helpompi käsittää, kun ajattelee, että kahden metrin matkalla katto laskee yhden metrin.

Ja mun mielipide tuohon vino vai suora -asiaan on vino, koska minusta se on tyylikkäämpi.

Viimeksi muokattu:
Se vino tosiaan tuntuu lisäävän meteliä, eli kaiku on kova. Tosin jos on suora ja kovin korkea niin saa sitä silloinkin ihan riittävästi ripustella verhoja ja ostella mattoja ettei tunnu että hallissa asuisi.

Niin ei se piirtäjä sen enempää siitä sanonut, muistaakseni jotain että aiemmin niitä tehtiin paljon mutta nyt se on jo vähän vanhanaikaista tms. Mutta sehän nyt on vain yhden suunnittelijan mielipide...

Vino katto on komea ja vähän kalliimpi tehdä kuin suora, mutta hintaero on sen verran vähän, ettei se ole syy jättää sitä tekemättä, jos vinon haluaa. Ihan sama, onko se muotia vai ei, sillä muoti kiertää säännöllisin väliajoin ja se tulee aina välillä muotiin uudelleen ja uudelleen. Tärkeintä on tehdä kodista sellainen mistä itse tykkää.

Kysyin asiaa tuttavalta, joka työkseen piirtää taloja. Hän sanoi, että vinokattoja piirretään jatkuvasti, sillä kyllä aina tulee asiakkaita, jotka niitä haluaa. Jotkut jättävät sen tekemättä vaikka haluaisivatkin vinokaton, kun yrittävät säästää kaikessa.

Meillä vino sisäkatto ja tykkään tosi paljon. Tuo avaruutta lisää :) Ja mitä väliä onko muodissa vai ei, itsellennehän? te sitä rakennatte. Eikä todellakaan maksanut 10000 euroa lisää :D

En nyt ihan ole kartalla mitä tässä tarkoitetaan, mutta meillä on yläkerrassa katto siten että ulkoseinillä huonekorkeus on joku 1.3m ja harjan kohdalla parin metrin tasainen kaistale jossa huonekorkeus on muistaakseni 3,2m. Kyseessä on siporex-talo ja yläpohja on siis niistä siporex elementeistä. Jos uudestaan olisin tätä samaa taloa tekemässä, niin hakisin kaavaan poikkeuksen että voisi tehdä kunnolla kaksikerroksisen talon jotta saisi suoran yläpohjan.

Ehkä puisen yläpohjan kanssa olisi helpompaa, mutta kivitalossa katto piti rakentaa niiden sipo-lankkujen päälle alhaalta ylöspäin ja se oli hankalaa. Suoran yläpohjan kanssa voisi tehdä ensin vesikaton valmiiksi ja sitten tehdä IV-työt ja villoitukset sen alla, jos vaan tekee riittävän suuten vintin sinne.

Meillä on yläkerrassa vinoja kattoja ja ainakin valaisimien kiinnittämien on hankalaa. Yksi raksamies sanoi kerran, että suora on halvinta ja helpointa tehdä, erkkerit ja vinot katot tietää rahan menoa.

Yhteistyössä