Kolmen tai useamman lapsen vanhemmat, miksi tungette lapset jatkuvasti hoitoon muille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tung
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minna";30572667]No varmaan samasta syystä kuin yhdenkin lapsen vanhemmat. Tosin meidän lapset on kyllä harvoin hoidossa. Jos tarvitaan kahden keskistä aikaa tai muuten, meille tulee hoitaja, jolle maksetaan. Mutta nää on näitä. Kun mä sanon olevani väsynyt, mulle sanotaan että mitäs hankit neljä lasta. Kun yhden tai kahden lapsen vanhempi valittaa väsymystä, hän saa ymmärrystä.[/QUOTE]

Nimenomaan.

Sä et nyt yhtään paranna tätä juttua ap. Sun logiikkasi ontuu koko ajan enemmän ja enemmän.

Miten niillä sukulaisilla riittää elämää hoitaa niitä kahta lasta muttei enää kolmea kerran kuussa? :D Miksi kaksi lasta saa viedä välillä hoitoon kun ei jaksa niiden kanssa olla 24/7 aina, mutta ei niitä kolmea?

Se pointti on se, että ne yksi tai kaksi lasta jaksaa yleensä hoitaa ihan itse. Ne kolme tai neljä tai viisi tai useampi lapsi tehdään, kun halutaan olla ''suurperhe'', vaikka resurssit hoitoon ei riittäisi omasta takaa. Sitten tungetaan ne lapset hoitoon muille, muiden riesaksi ja vastuuksi. Ei kanneta itse vastuuta.

[QUOTE="a.p";30572898]Se pointti on se, että ne yksi tai kaksi lasta jaksaa yleensä hoitaa ihan itse. Ne kolme tai neljä tai viisi tai useampi lapsi tehdään, kun halutaan olla ''suurperhe'', vaikka resurssit hoitoon ei riittäisi omasta takaa. Sitten tungetaan ne lapset hoitoon muille, muiden riesaksi ja vastuuksi. Ei kanneta itse vastuuta.[/QUOTE]

Luepa kirjoituksesi uudelleen. Tuossakin mun mielestä sanotaan ihan muuta kuin että kaksi lasta vielä jaksaa hoitaa ilman mitään apua. :)

Pointti on aika pitkälti se, että ei pidä hankkia yli kahta lasta, jos ei kykene huolehtimaan niistä itse.

Ja on tuolla muutama muukin ns. pointtisi kanssa ristiinmenevä kirjoitus. Vai onko sulla vaan niin heikko ulosanti että tarkoittamasi asia vaan tulee ihan nurinperin ulos kun sen kirjoitat?

Olet siis sitä mieltä, että kerran tai kaksi kuussa tai joskus jopa viikottain lapsenvahtina olo on "koko elämä", eikä aikaa jää muulle? :D

Mulla ainakin jää aivan valtavasti aikaa, vaikka hoitaisin kerran viikossa jonkun lapsia.
Saati sitten kerran-pari kuussa. Ammana olemiseen menee ihan murunen ajasta tuolloin, eli aikamoinen koomikko olet.

En tosin suosi sellaista systeemiä, että aina vain yksi ja tietty taho hoitaa.
Useimmilla kai on -tai ainakin pitäisi olla- paljon läheisiä, jotka auttavat toinen toisiaan ja oikein läheisten ihmisten lapsia rakastaa itsekin, eli haluaa viettää heidän kanssaan aikaa. Kun on paljon läheisiä, ei kukaan kuormitu liiaksi.
Tai edes, jos on muutama eri mesta. :)

Itse tosiaan vietän todella mielelläni aikaa läheisten ja sukulaisten lasten kanssa.
Minulle he ovat ihmisiä ja omia persooniaan, ei vain jonkun lapsia, joita TÄYTYY _hoitaa_.

Kerran viikossa on joka viikonloppu olet lapsenvahti. Pari kertaa kuussa on joka toinen vkoloppu oot lapsenvahti. Hmmmmm, hyvin jää aikaa tuttavilla omaan elämään :D Tosin ehkä tuommoinen on jollekin juuri sitä ELÄMÄÄ, toiselle EI.

Jaa no mulla 4 lasta, hoidossa ovat muutaman kerran vuodessa isovanhemmilla kun pyytävät :) itse hoidan noiden omien lisäksi mielelläni vielä siskon lasta kun hän tarvitsee hoitajaa melkein viikottain. Kavereiden lapsia muutaman kerran kuukaudessa. En mä kyllä mitenkään näe, että siskoni tai kaverini eivät jaksaisi hoitaa lapsiaan...

[QUOTE="a.p";30572910]Kerran viikossa on joka viikonloppu olet lapsenvahti. Pari kertaa kuussa on joka toinen vkoloppu oot lapsenvahti. Hmmmmm, hyvin jää aikaa tuttavilla omaan elämään :D Tosin ehkä tuommoinen on jollekin juuri sitä ELÄMÄÄ, toiselle EI.[/QUOTE]

Onko jossain määritelty että on pakko ottaa toisen, niiden suurperheiden, lapsia hoitoon vaikkei tahtoisikaan? Sä kun tunnut kovasti väittävän että sellainen pakko on...

Onko jossain määritelty että on pakko ottaa toisen, niiden suurperheiden, lapsia hoitoon vaikkei tahtoisikaan? Sä kun tunnut kovasti väittävän että sellainen pakko on...

No se pakkotila syntyy semmoisista tapauksista, kun jonkun sisko esim. tuo lapsensa toisen siskon luo hoitoon viikottain ja toinen sisko suostuu väkisin, kun ei kehtaa sanoa eitäkään, kun toisella vaikka ei muutakaan hoitopaikkaa ja työssä kriisitilanne tms. Todellisuudessa toinen sisko on ihan rikki väsymyksestä, mutta ei halua pahoittaa siskon mieltäkään ja hoitaa lapsia burnouttiin saakka.

[QUOTE="a.p";30572928]No se pakkotila syntyy semmoisista tapauksista, kun jonkun sisko esim. tuo lapsensa toisen siskon luo hoitoon viikottain ja toinen sisko suostuu väkisin, kun ei kehtaa sanoa eitäkään, kun toisella vaikka ei muutakaan hoitopaikkaa ja työssä kriisitilanne tms. Todellisuudessa toinen sisko on ihan rikki väsymyksestä, mutta ei halua pahoittaa siskon mieltäkään ja hoitaa lapsia burnouttiin saakka.[/QUOTE]

Ahaa.

Ja siis tuossa tilanteessa kaksi "pakko"hoitolasta vielä menee mutta se kolme tai enemmän ajaa sitten laidan yli burnoutin puolelle? Okei....

Mä en ymmärrä vieläkään sun pointtia. Ja todella, en jaksa yrittää enää ottaa selvääkään. Tää on lähinnä huvittavaa jo.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Ahaa.

Ja siis tuossa tilanteessa kaksi "pakko"hoitolasta vielä menee mutta se kolme tai enemmän ajaa sitten laidan yli burnoutin puolelle? Okei....

Mä en ymmärrä vieläkään sun pointtia. Ja todella, en jaksa yrittää enää ottaa selvääkään. Tää on lähinnä huvittavaa jo.

Pakkohoitona ei mene yksikään lapsi. Sanoinhan jo, että vain jos isovanhemmat hoitaa omasta tahdostaan. Oli lapsimäärä mikä tahansa.

Mahtava aloitus!!!
Enpä ole näitä juuri hoitoon tunkenut. Isovanhemmat katsovat kaksi kertaa vuodessa (muutaman tunnin kerrallaan) kun ollaan miehen kanssa yhtäaikaa juoksutapahtumassa.

[QUOTE="a.p";30572928]No se pakkotila syntyy semmoisista tapauksista, kun jonkun sisko esim. tuo lapsensa toisen siskon luo hoitoon viikottain ja toinen sisko suostuu väkisin, kun ei kehtaa sanoa eitäkään, kun toisella vaikka ei muutakaan hoitopaikkaa ja työssä kriisitilanne tms. Todellisuudessa toinen sisko on ihan rikki väsymyksestä, mutta ei halua pahoittaa siskon mieltäkään ja hoitaa lapsia burnouttiin saakka.[/QUOTE]

Siskokset ei kumpikaan ole oppineet sanomaan EI. Toinen töissä, toinen lapsenvahti toiveisiin. Suosittelisin sen sekä ajanhallintataitojen opettelua molemmille.

[QUOTE="a.p";30572940]Pakkohoitona ei mene yksikään lapsi. Sanoinhan jo, että vain jos isovanhemmat hoitaa omasta tahdostaan. Oli lapsimäärä mikä tahansa.[/QUOTE]

Juurihan sä tuolla sanoit että jos lapsia ei jaksa itse hoitaa niin niitä ei saa hankkia enempää kuin kaksi.... ;)

Kannattaa vain opetella sanomaan ei. Mistä sisko voi tietää, tai kuka tahansa, ettet halua hoitaa ja sulle ei sovi, ellet sitä kerro? Ehkä ihmiset luulee, että hoidat mielellään kun aina suostut. Meillä esim isovanhemmat ei pyydä hoitoon, vaan me kysytään Sillon kun on tarvetta. Ja he vastaavat rehellisesti, sopiiko heille. Tosin aina on niitä, jota hoidattaa lapset muualla. Se ei ole musta hyväksyttävää, oli lapsia yksi tai seitsemän.

Eiköhän se mene useammin niinpäin, että ne yksi tai kaksi lasta laitetaan isovanhemmille tai muille ilmaishoitajille säännöllisesti tämän tästä. Sitten jos lapsia on enempi, niin eipä niin vain laitetakaan mihinkään hoitoon.

En minä niitä mihinkään tunge. Isoimmat tekstailevat isovanhempien kanssa ja sopivat tekemisistään, yleensä sitten ottavat pienemmätkin mukaan. Minun äitini soittaa kerran viikossa ja kysyy, haluanko hänen hoitavan lapsia. Yleensä vastaan kieltävästi ja silti tulee hakemaan lapsia jonnekin. :)

[QUOTE="a.p";30572898]Se pointti on se, että ne yksi tai kaksi lasta jaksaa yleensä hoitaa ihan itse. Ne kolme tai neljä tai viisi tai useampi lapsi tehdään, kun halutaan olla ''suurperhe'', vaikka resurssit hoitoon ei riittäisi omasta takaa. Sitten tungetaan ne lapset hoitoon muille, muiden riesaksi ja vastuuksi. Ei kanneta itse vastuuta.[/QUOTE]

Yleensä mutta ei välttämättä aina.
Eivätköhän vanhemmat kuitenkin ole suurimman osan lasten kanssa.

Tässäpä sulle

Ninan ja Pasin perheessä on 11 lasta: "Elämme unelmaamme"

Ampujan perheessä on 11 lasta: "Elämme unelmaamme"

Torstai 1.1.2015 klo 15.22

Nina ja Pasi Ampujan suurperheessä on yksitoista lasta, joista vanhin on 15-vuotias ja nuorin 2- vuotias.
Vanhemmat eivät ole lestadiolaisia, vaikka niin voisi luulla. Kyse ei myöskään ole uusperheestä, vaikka sitä voisi epäillä. Eikä perheessä ole sijaislapsia, vaikka niin voisi arvella. Kaikki yksitoista lasta ovat omia ja yhteisiä.

Mä taas ihailen vanhempia jotka irrottautuu enemmän lapsistaan ja vie läheisille hoitoon ja USKALTAA kysyä sitä hoitoapua. Jos joku on niin tyhmä että kerta toisensa jälkeen uuvuttaa itsensä lastenhoidolla eikä vaan kehtaa kieltäytyä niin voi voi, kannattaisikohan vähän kasvaa aikuiseksi ja rohkaistua sanomaan se "ei"?

Vieroksun enemmän sellaisia vanhempia jotka pitävät lapset tiukasti itsellään, minulla se on tarkoittanut lapseen takertumista hänen uniongelmiensa vuoksi, eli annan pienempääni aivan liian vähän hoitoon ja annoin varsinkin alle vuoden ikäisenä ihan liian vähän häntä muualle, vaikka kipeästi sitä olisimme tarvinneet. Toinen ryhmä joka joskus kääntää tämän muiden vanhempien negatiiviseksi puoleksi on ne joilla ei vaan ole ketään. Hei tosi ovelaa... :D

Isompaa mieheni isä hakee Suomessa ollessa varmaan kolmesti viikossa jonnekin ja vähintään kerran viikossa on yökylässä siellä koska isoisä haluaa ja nauttii kovasti. Haluaisi enemmänkin viedä poikaa, mutta olen kieltänyt kun toivoisin saavani itsekin aikaa esikoisen kanssa.

En kyllä oo tunkenut kavereille kertaakaan. Sukulaisille olen juu -synnytysten ajaksi.
Mummulassa viettävät suunnilleen joka toinen kuukausi viikonlopun -koska mummu toivoo niin!

Yhteistyössä