Kolmatta odottavat 2010

kääkkis
Anve: En ollut edellisessä raskaudessa insuliinilla, vaikka olikin raskausdiabetes. Se meni 2x/ vko mittauksilla ja ihan ruokavaliolla. Muistaakseni silloin oli vielä korkeammat arvot välillä, kun nyt. On tosi hankalaa, kun ei tiedä tosiaan mitä tässä syö. Saattaa nousta jonkin diabeetikolle ( muka) sopivan ruuan jälkeen lukemat ja sitten taas jos on syönyt jälkkäriksi vaikka lettuja, niin ei vaikuta mitenkään :( Mun mielestä niiden olisi pitänyt ehdottomasti järjestää mut jollekin ravintoneuvojalle ajat sitten. Jätin perjantaina soittopyynnön terkalle, jos soittelis maananataina ja saisi siltä kyseltyä ravintoneuvojasta. Outoa on kyllä myös se, että siinä sokerirasituksessa se mun keskimmäinen arvo meni vain nippanappa yli ja ne 2 oli ok ja nyt sit syynätään oikeen kunnolla :O

Kunhan ei nyt ala verenpaineet nousemaan, kun otan vähän liikaakin välillä tästä stressiä. Yritän aivopestä itseäni, että kaikkeen kyllä tottuu :)

Oho, eipä mene enää kauaa, kun unikeijukin saa oman pienokaisen :heart:

kääkkis 18+5
 
jääräpäälle onnittelut sokerirasituksen tuloksista! =)

Ja unikeijun täysiaikaisuudelle pitää vähän aplodeerata.
Perässä tullaan! :D

Mä käväisin eilen synnärillä käyrillä, kun en ollut vuorokauteen juurikaan tuntenut liikkeitä. Kaikki oli pienellä kuitenkin hyvin, pienen hiljaiselon ja tuoremehutujauksen jälkeen alkoi liikkua ihan kivasti. Lääkäri vielä tutki virtaukset ja teki kokoarvion, kaikki oli kunnossa. Painoarvio nyt 2970 g eli aavistuksen keskikäyrän alapuolella mennään. Tosin painoarviota kasvatti se, että reisimitta vastasi raskausviikkoja 38+. Lääkäri tuumasi, että sieltä on varsinainen säihkysääri tulossa. :cool: No, mä itse olen 175 senttinen ja mies melkein kaksimetrinen, joten olisihan se ihme, jos jälkeläiset olisi tynnyrin tappeja. :D Sainpahan kuitenkin lääkäristä varmuuden, että pikkuinen on raivotarjonnassa ja mitään estettä alatiesynnytykselle ei ole. Jipii! Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, kanavaa yli 3 senttiä jäljellä, joten ei tässä mitään kiirettä liene. Alkuperäinen synnytystapa-arvioaika jätettiin voimaan, että silloin voidaan vielä tsekata kasvu. Ja nyt on taas jumpattukin masussa entiseen malliin, tiedä sitten mikä lepopäivä pikkuisella oli. Tai sitten vaan suunnaton tarve saada tuoremehua piristykseksi. ;)



Epeti 36+5
 
Tulenpa minäkin taas ilmoittelemaan itsestäni pitkästä aikaa. Mies otti pojat mukaan ja lähti mökille, itse en uskalla enää lähteä jos vaikka synnytys alkaisi. Matka kun pitää kulkea veneellä noin kolme tuntia ja yöllä pilkkopimeässä se ei välttämättä ole kovin järkevää. Sainpahan vähän omaa aikaa, vaikken itsekseni oikein osaa mitään tehdä. Kaippa sitä on niin tottunut noihin tenaviin mekastamassa ja juoksemassa ympäriinsä.

Kävin ostamassa pinnikseen uuden patjan ja pari imetys t-paitaa. Nyt on sitten kaikki hankittu. Tutit ja tuttipullot keittelin tänään ja pinnasängyn ajattelin pedata ja koota vasta kun vauvan kanssa sitten joskus kotiudun sairaalasta. Ja voihan mieskin sen tehdä ennen kuin tullaan kotiin.

Flunssasta on selvitty tai ainakin pahin on takana. Mulla oli myös poskiontelot tulehtuneet ja niinpä meni useampi yö valvoessa kovan päänsäryn takia, kun panadolista ei oikein ollut apua. Eilen jaksoin kuitenkin jo miehen avustuksella siivota ja illalla ja yöllä kärsinkin supistuksista. Näin myös ensi kertaa että vauva syntyi. Onko muut nähnyt unia synnytyksestä? Muuten en ole paljon synnytystä ehtinyt miettiä ja luotankin siihen että kun edelliset on olleet suht helppoja vaikka pitkiä, niin samaa rataa menee varmaan tämäkin.

Jaksamisia kaikille!

VicHo 37+4
 
kääkkis: mul kävi kaverilla samoin, et yks arvi hitusen yli ja heti diapetespolille (ja ravintoterapeutille), et vissiin niil on rajat tarkentunu. Munki pitäs mennä rasitukseen esikoisesta käävin kahesti, viimeks en käyny ollenkaan ni kait se nyt sitte täytyy vaik th ei ole mitään puhunu.

Esikoisesta kävin kahesti, heikotuskohtausten takia.. mittailin väliin sokereita ni meinas laskea liian alas (aamu sokerit oli 4:n pintaan), sit ruuan jälkeen humpsautti ylös ja taas laski nopeasti alas.. mut eipä tuolta rasituksesta löytyny sen kummempaa selitystä. Piti vain muistaa syödä vähän ja tiheästi. Tietty ku sillon olin täyspäiväisesti töissä, ni tahto se ruokailu unohtua. :D
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin voisin käydä piiiiitkästä aikaa moikkaamassa :wave:!! Aika erinäkönen palsta.. No kai tähänkin tottuu!
Meillä oli rakenneultra jossa kaikki oli hyvin, ja kaksoset näyttäisivät saavan pienen siskon.. <3!! Ihan kiva kyllä, sitten olisi molempia sukupuolia :)!!
Neuvolaan pitäisi kai soitella aika, täällä kun säästetään, niin olen käynyt tasan kerran neuvolassa näiden ultrien lisäksi, sillon joskus 7+ viikolla... Nyt se on kai muutaman viikon kuluttua se toinen istunto! Mukavaa alkusyksyä kaikille, ja onnea vauvautuneille!!!

Tarkse 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Hienoa epeti että sait varmuuden tuohon synnytystapaan. Ei tarvi enää murehtia sitä sitten. =)

sutulii, missä vaiheessa teillä on raksaprojekti meneillään? Meillä loppuhommia tehdään ja niissä tuntuu menevän ikuisuus. :O En enää uskalla edes miettiä muuttoasioita, kun sitten iskee todellinen paniikki. Meillä on KAIKKI vauvantarvikkeet muuttolaatikoissa jossain varaston perukoilla. Samoin lasten kaikki välikausi vaatteet on jossain paikassa x, koska kevällä pakkaisin nekin jo muuttolaatikoihin kun olin varma että syksyn saapuessa ollaan jo tovi asuttu omassa talossa. Eipä sitten mennyt ihan niin... :( Mutta tsemppiä teille raksapuuhiin!

Saako vähän valittaa? : / Ja tää on noloakin, mutta vaivaako muita pukamat? Mulla on joka raskaudessa tullut pienet pukamat, jotka on pian synnytyksen jälkeen hävinneet, mutta nyt! Takapuoli on välillä niin kipeenä, että hyvä kun pystyn istuun. Ja auttaako ne peräpukamavoiteet oikeesti jotain? Mä en oikein usko niihin, mutta eipä kai kokeilusta mitään haittaakaan ole...

Tänään ostin vauvalle ekan vaatteen. :D Kävin ostaan semmoisen haalarin mitä voi pitää heti vauvan synnyttyä. Mulla kun ei ollut mitään pientä haalaria lapsilta, kun esikoinen on syntynyt kesällä ja kakkonen keväällä. Nyt on pikkuiselle sitten haalari ensimmäisiä kuukausia varten.

marza ja onnianni rv 35+2
 
Marza,meillä on nyt sisävalu tällä viikolla ja sitten päästään ns.tekeen seiniä ja muuta....paljon hommaa vielä edessä ja meillä mies on kavereiden kanssa tehny paljon,mutta todetiin että otetaan nyt sitten pari ammatti timpuria tekeen noita sisähommia,muutto meillä on suunnitelmissa joulukuun alussa,kun tää vanha talo pitää olla vuoden loppuun mennessä tyhjä....me rakennetaan tohon viereen uus talo ni en aio paljoa pakkailla vaan roudaan kamaa valmistumisen mukaan suoraan kaapista kaappiin...katotaan nyt miten onnistuu....se on aina hyvä suunnitella ja sittenhän yleensä jokin menee mönkään....heh...

sutulii 32+5
 
Eka neuvolalääkäri takana. Paikat on pehmenneet, ulompi kohdunsuu auki, kohdunkaulaa pari senttiä jäljellä. Hyvä tilanne kuitennii uudelleensynnyttäjälle kuulemma. Pääsin ultrastakin taas kurkkaamaan vähän, siellä mussukkainen köllötteli tukevasti rt:ssa. :) Painoarvio (rv40) n.3400g. Tosi kiva, jos pitää paikkaansa. Toivoin jotain apua selkäkipuihin, iskias on ollu tosi ilkeenä pari viikkoa. Vaan eipä vainen löytynyt mitään helpotusta. Lääkäri kyseli vaan, onko mulla sukulaisia tai muuta apua tarjolla lähellä, et saisin apua lasten kanssa. Kun kerroin, ettei ole, harmitteli vaan ja totesi, että koita nyt sitten pärjäillä. :confused: Ei kai siinä sitten. Lisää panacodia sain sitten, kun erikseen pyysin. Pikkasen ottaa päähän, kun ei noista lääkkeistäkään ole kuitenkaan juuri mitään apua ollut.
Oma paino oli noussut pari sataa grammaa/vko ja hb oli onneks pompsahtanut 120:en, viime kerralla kun oli 101.

marza Ihan pikkasen varmaan ressaa noi raksahommat ja muutto.. :| Tsemppiä loppusuoralla ja toivottavasti saisitte kamat paikoilleen ennen vauvan tuloa! :hug:
Mulla noi pukamat ei oo äityny missään raskaudessa noin pahoiksi, jotain voidetta joskus kokeilin, mutten kokenut siitä olevan mitään hyötyä. Voihan toki olla, että tuotteet on sittemmin kehittyneet ja uusiakin on tullut. Toivottavasti löytyy joku hyvä, josta ois apua!
Mäkin ostin viime viikolla pienen ekojen kuukausien haalarin. Erehdyin menemään Ideaparkin Name it:iin ja se olikin kallis pieti, kun löytyi kaikille lapsille jotain "pientä" kivaa.. :ashamed:

Onko muilla ollut vielä tässä vaiheessa pahoinvointia? Mä oon viime viikkoina joutunut oksentamaan monena yönä.. :x Liekö jotain närästykseen liittyvää, joka sitten pitkällään ollessa pahenee..

Tulipa tarinoitua, nyt sohvan pohjalle selkää ja alkavaa lenssua potemaan! :wave:

Pilkkis 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Pilkkis: ootko kokeillu oisko hieronnasta apua? mul aina päiväksi tai kaheksi helpottaa tuo alaselän ja issiaksen kipu ku mies hieroo, rasvaa tai öljyä iholle ni ei käy niin kipeää. Oon vielä pystyny oleen tyynyhen varassa mahallaan, mut sit lopussa (tai ainaki viimeks) hiero siten et olin osittain tai kokonaan kyljellään.
 
Neuvola kuulumisia ajattelin rustailla ! Nyt oli oma neuvolatäti taas paikalla, kaikki oli ok jopa pissakin oli taas puhdas huh jo tässä jännittelinkin niitä proteiineja .... painoa oli tullu 175g/vko, hb oli noussu 136 viimeksi oli 120 rv 32+5.... sydänääniä jouduttiin metsästämään kun sisu oli kyljellään mutta onneksi ne saatiin lopulta kuulumaan kun sisu vaihtoi asentoa , syke olikin sitten 160 ei vissiin tykänny kun täti paineli .... kohdunpohjan korkeus oli 36 :rolleyes: eli pomppas yläkäyrälle.... pää oli kuulemma jo ihan kivasti kiinnittyny.... neuvolan jälkeen sisu sitten kosti mulle sen tädin painelun tuli niin inhottavia supistus, pistely,vihlonta kohtauksia ....

Epetille ensinnäkin :flower: täysiaikaisuuden saavuttamisesta ! Mullahan oli tuo lääkäri jo pariviikkoa sitten muttei lääkäri maininnut mitään paikkojen tilanteesta paitsi sen ettei ihan heti ole tuloillaan no kysyin sitten tänään neuvolatädiltä onko se laittanu mitään tilanteesta tietoihini niin paikat on kuulemma myöskin kiinteät ja kiinni ja kaulaa n. 4 cm :headwall: että ei tosiaankaan taida ihan heti olla tuloillaan tämä meidänkään tapaus ellei sitten yhtäkkiä yllätä !!!!

Nyt on alkanu niskat vihoittelemaan ja yläselkä on kipee :( yöt on yhtä hyörinää ja pyörinää ... sormet turpoo valivalivali !!!! Muttei kai tätä kauaa enään kestä !!!!

Unikeiju+sisu 37+2
 
kääkkis
Hienoa Epeti :flower: Nyt ei tarvitse stressata enää niin paljon.

anve: Pidän peukkuja, että sulla menee sokerirasitukset hyvin ja arvot ovat hyvät. Testattiin taas keittoa niin, ettei laitettu perunaa ollenkaan ( makaronia tilalle ) ja arvo oli hirmu hyvä :) Tuli helpottunut olo, kun se asia selvisi.

Tarkselle onnittelut tyttö-lupauksesta :flower:

Pilkkis: Onko sulla tukivyö jo käytössä? Se on ollut itselläni aika tehokas iskiaskivun ehkäisijä. Helpotusta olen saanut lämmitettävästä kauratyynystä, hieronnasta ja kevyistä jumppaliikkeistä. Toivottavasti vaiva helpottaa. Tiedän kokemuksesta, että pahimmillaan on aivan järkyttävää se kipu, kun ei pysty askeltakaan ottamaan, saatikka nousta seisomaan. Ekassa raskaudessa mies joutui auttamaan ylösnousussa muutamaan otteeseen, kun en itse kyennyt.

Unikeiju: Ei mullakaan ollut kyllä ennen synnytystä viimeksi paikat yhtään auki. Supparit vaan alkoi yksi yö ja siitä se sitten lähti :) Tsemppiä :)

Täällä ei mitään uutta, mutta nyt on henkisesti parempi olo :) Se helpottaa paljon, kun saa jonnekin kirjoitella tuntemuksiaan.

kääkkis ja "osku" 19+0 ( poks :) )
 
Alkaa tähänkin pinoon pian tulla lisää vauvoja. Mukava jännäillä mukava!
Unikeiju ja Epeti Onnea täysiaikaisuudesta:flower:

Täällä vauva täyttää ensi yönä viikon. Kotona on arki alkanut hyvin rullamaan. Vauva on itse tyytyväisyys. Siskot ovat vielä vähän yli-innokkaita hoitamaan vauvaa ja kakkosen yöt ovat olleet levottomia. Vauva nukkuu päivällä 3h pätkiä ja sitten on vähän hereillä ja syö. Öisin syödään enemmän, jopa tunnin välein. Ulkoillaan jo monta kertaa päivässä, kun ilmatkin olleet mukavia.
Tänään oli th kotikäynnillä. Painoa oli tullut ihan riittävästi. Ihan ei syntymäpainossa vielä olla.

Itse toheloin tänään. Pilkoin omppuja tallilla hevosille ja vetäisin puukolla sormenpään puolittain irti. Kursittiin kasaan tuossa tk:ssa. Lääkäri oli ihan kamala. Ei millään uskonut, että sormi ei ole puutunut ja vaan yritti ommella. Sitten sanoi, että puudutteen takia en saa imettään 6-8 tuntiin. Siinä minä sitten pillitin vauva-rassun puolesta. Onneksi th tosiaan tuli käymään ja hän ei ymmärtänyt imetysrajoitusta, kun samaa ainettahan laitetaan synnytyksessäkin, jos repeämiä ommellaan. Varmistin asian vielä synnäriltä ja saan imettään ihan normaalisti. :)
-Poni ja prinssi tyytyväisyys 6pv
 
anve Miehen hieronnasta ei ole ollut apua, mut oon kyllä miettiny, josko käväisisin ihan ammattilaisella kokeilemassa. Jos sais aikaan tarttua puhelimeen.. :ashamed: Oon vähän laiska varaamaan kaiken maailman lääkäri-, hierontakäyntejä ym, kun tukiverkko on olematon ja päivisin on tosi vaikeaa päästä mihinkään ilman lapsia. Seli-seli.. :ashamed:

kääkkis Yhdenlaisen tukivyön hain pari viikkoa sitten, mut ei oo auttanu yhtään. Meiän kunnassa ei saa näin tukeva ihminen ilmeisesti kärsiä selkäkivuista, apuvälinelainaamossa on vain pienimpiä kokoja niistä paremmista tukivöistä/-liiveistä.. :rolleyes: Pitääpä kokeilla tota kauratyynyä tänään, kiitokset ideasta! :) Mimmosia jumppaliikkeitä oot tehny?
Kiva, että sulla on helpompi olla! :hug:

Poni Mukavalta kuulostaa teiän vauva-arki. Toivottavasti yöunet pitenee nopsaan. Pikaista paranemista sormelle!! :eek: Hurjalta kuulosti, ajatuskin heikottaa..

Pilkkis
 
Kääkkis: kiitos

Pilkkis: tääl vähän sama ongelma, eli saamattomuus.. sinänsä mä saisin tänne kyl lapsenlikan, mut ku ei saa aikaiseksi ja toiseksi oon hirveän huono pyytämään apua, jos ei ole joku todellinen meno tai muutein tärkeä tarve..

Siis poni? onko siitä jo viikko ku nöttönen syntyi!! :D Toivottavasti sormi lähtee hyvin paranemaan.. ihan ihme lääkäri sulle sattunu, onko mikä sormi ja sattuko haava just ikävästi nivelen kohdalle, jos sattu ni pyri pitämään sormi mahdollisimman suorassa ni tikit jää paremmin kiinni, sekä kotioloissa voit hyvin pitää ilman tukkoa. (apteekista saa sellaisia käteviä valmiita sormisidoksia jos et halua ite taiteilla sidosta siihen :D )
 
Kiva kuulla Ponin kuulumisia. Paranemista sormen kanssa. =)

Kauratyyny on täälläkin auttanut selkäkipuihin ja se on myös ensimmäinen asia minkä
pakkaan sairaalaan mukaan. :D Myös kuuma suihku on mulla auttanut selän vihlomisiin, vaikkakin vaan hetkellisesti.

Epeti :wave:, mietin että pitäiskö meidän kohta pistää uus pino alulle? Meillä kun alkaa noita sivuja oleen jo päälle 50 ja yleensä siinä vaiheessa nää sivut alkaa jumittaan. Vai vieläkö jaksat toimia päivittäjänä? =)

marza ja onnianni rv 35+4
 
neuvola ja tohtori myös täällä käytynä,kaikki valtakunnassa hyvin,kohdunsuun tilanne hiukka pehmenny ja lyhentynyt,mutta normaalia uudelleen synnyttäjälle,vatsa oli tipahtanu ja siellähän se kamu asennossa odottelee,mutta ei hätäile,vaan eiköhän tämäkin pienokainen sen käynnistysaika lapun saa sairaalaan.....

sutulii 32+6
 
Huh huh mikä yö takana...muutama tunti unta. Meidän 4v sai sitten kuumereaktion siitä eilisestä rokotteestaan ja hän kun ei suosiolla otakaan lääkettä joten suppoa yritettiin laittaa yöllä tunnin verran ennen kuin onnistui (suun kautta kun ei onnistu millään edes piilottamalla lääke juomaan). kaikkihan siihen heräsi. Kuume sitten hetkeksi laski mutta nyt on taas varmaan jotain 38, yöllä oli varmaan lähemmäs 40. Lisäksi huomasin just että vartalolle oli noussut nokkosihottumaa muistuttavia punaisia laajoja paikamia, hui! Neuvolassa ei vastata joten yritän soittaa sinne huomenna jos vielä on aihetta. Ei ole koskaan ennen tuollaisia paukamia noussut eri puolille kehoa rokotteesta johtuen. Meidän tytöllä on kyllä herkkä iho kun suurin osa pyykinpesuaineistakin (jopa jotkin hajusteettomat kuten omo sensitive) aiheuttavat nyppylää, mutta ei tällaisia paukamia. Jospa ens yö menis jo rauhallisemmmin!
 
kääkkis
Pilkkis: Oon tehnyt paria liikettä, jotka on tuntuneet hyvältä: toinen on se missä mennään kontilleen ja nostetaan vuorotellen vastakkainen käsi ja vastakkainen jalka suorana ja tehdään pientä liikuttelua ylös-alas. Toisen olen tehnyt ihan seisaallaan ottaen tukea seinästä ja nostanut siinä jalkaa taaksepäin niin korkealle kun pystyy ja pitänyt hetken ylhäällä ( muutama toisto peräkkäin). Se tuntuu itselläni ainakin juuri siihen jännittyneeseen kohtaan aika makeasti :) Kauratyynyn olen tosiaan jo lämmitellyt aina yöksi lantion alle ja sekin hienosti kihelmöi jalkoja pitkin. Jos ei pääsisi kivut sitten niin pahaksi :) Toivottavasti vaiva alkaa helpottaa :)

Kuulostaapa Jääräpään lapsen reaktio rajulta :O Toivottavasti menee ohi. On se "kiva", ettei neuvolasta tavoita ketään, silloin kun on hätä.
 
Ponin sormelle pikaista paranemista! Ihanaa, että käyt meille kertomassa vauva-arjesta! :heart:

m a r z a, hyvä kysymys! Uuden pinon voi mun puolestani pistää pystyyn, mutta mielellään luovuttaisin päivitysvastuun eteenpäin. Vaikkei siitä tässä pinossa olekaan kovin suurta vaivaa, vauvan syntyessä en välttämättä ehdi niin kovin keskittymään. :whistle:

:attn: Eli vapaaehtoisia uuden pinon perustajia kaivataan! :attn:

Jaahas, pikkuväki heräsi päiväunilta. Taisi mammallakin kulua taas rankan kaupungilla vietetyn aamupäivän jälkeen pari tuntia höyhensaarilla... ;) Nyt on ihan pöllämystynyt olo ja kaikki kotihommat tekemäti. :snotty:


Epeti 37+1
 
Poni toivottavasti sormi paranee nopeasti.. :eek: Kaikkea sitä pitääki sattua...

Jääräpää aika pahalta kuulostaa rokotteesta toi íhottuma yms... Toivottavasti menee nopsaan ohi...

Mulla flunssa kestäny reilun viikon.. Alkaa kai se pikkuhiljaa mennä ohi.. vielä humisee korvissa ja yskittää.. Onhan tässä vielä hetki aikaa parantua ennen synnytystä..

Tänään just kävin neuvolassa, ja vauva on pää alaspäin mutta ei vielä kiinnittyny.. Paikat on pehmeät mutta kaulaakin on vielä 2,5 cm jläljellä. Ja nyt en oo es flunssan takia jaksanu liikkua.. Kunhan tästä selviän niin alan lenkkeileen ja tekeen vessaremonttia.. :rolleyes:

Hyväsetti nyt vielä 36+6, huomenna täysaikanen :)
 
Kiva lueskella, että täällä on muillakin samanlaisia juttuja kuin itsellä :)

Mäkin olen ostanut vauvalle jopa yhden uuden vaatteen, 50cm ulkohaalarin. Muuten tuota tavaraa tuntuu olevan ihan riittävästi. Kestovaippailua olen vähän harkinnut, mutta saa nyt nähdä miten käy. Harsoja olis aika reilusti, jos hankkis parit kuorivaipat.

Mulla on alkanut yövalvomiset enkä kestä jos tää jo nyt alkaa ja jatkuu seuraavan vuoden :( Toissa yönä valvoin ihan muuten vaan 2,5h ja viime yönä särki lonkkia niin maan kauheesti ettei nukkumisesta tullut mitään. Onko kellään mitään hätäapukeinoja tohon lonkkasärkyyn???

Torstaina olis vika neuvolalääkäri. Saa nähdä onko tapahtunu mitään. On ainakin supistellu kipeesti jonkun verran, että toivottavasti olis jo jotain tehneetkin.

Hilarius 35+3
 
HIlarius: ootko kokeillu auttasko tyyny jalkojen välissä? mä kakkosta odottaessa nukuin tyyny vuoren kanssa, yks käsien välissä ja kaks jalkojen välissä.

Jääräpää: huh huh.. kuulostaapa hurjalta!
 

Yhteistyössä