Minnarun: Kiva, kun olet täällä vielä meidän kanssa turisemassa =) Oletko jo uskaltanut varata neuvolaa tai varhaisultraa?
Heja: Mikset voi tulla takaisin? Mitä sulle oikein tapahtui?
Mäkin kerron vähän omasta historiasta, kun listalla on tosiaan paljon uusia, jotka eivät ole näitä juttuja ehkä vielä sataan kertaan lukeneet
Mulla on kaksi lasta edellisestä liitosta (tyttö -00 ja poika -02). Esikoista yritettiin 9kk. Silloin olin jo ihan varma, etten koskaan lasta saakaan ja itkin joka kerta, kun kuukautiset alkoivat. Vauvakuume oli siis tosi kova. Kun "luovutin", huomasin olevani raskaana. Ehkä siinä jutussa on jotain taikaa? Toista alettiin yrittää aika nopeasti, koska laskettiin yritykseen menevän taas ainakin puoli vuotta ja haluttiin pieni ikäero. Sillä kertaa tärppäsikin heti. Olin siis uudestaan raskaana, kun esikoinen oli 10kk. Se tuli parisuhteen kannalta ehkä vähän liiankin äkkiä näin jälkeen ajatellen....
Nykyisen miehen kanssa ollaan puhuttu yhteisen lapsen toiveesta alusta asti. Miehelläni ei ole ennestään lapsia, mutta vauvakuume on kova. Yritys aloitettiin 2010 keväällä. Päätettiin ottaa rennosti ja mennä tjot meiningillä. Raskaus sai taas alkunsa ensimmäisestä yrityskierrosta. Olimme molemmat onnemme kukkuloilla ja lapsillekin kerrottiin odotuksesta aika nopeasti. Np-ultraa en osannut edes pelätä, kun aiemmin se on ollut vain iloinen juttu. Tällä kertaa se oli suuri shokki. Saimme erittäin huonoja uutisia ja samalta istumalta meille lueteltiin vaihtoehtoja mitä emme olisi koskaan halunneet kuulla. Istukkanäytteen varmistettua saman mitä useampi lääkäri meille jo kertoi, päädyimme rankkaan päätökseen raskauden keskeytyksestä.
Olen puhunut tästä meidän kokemuksesta täällä avoimesti vaikka tiedän monen paheksuvan päätöstämme. Sitä ei kuitenkaan tiedä ennenkuin omalle kohdalle sattuu, että miten siinä tilanteessa käy. Itsekin olen vastustanut aborttia aiemmin enkä olisi koskaan uskonut tekeväni sitä mitä tein. Kun lääkärit lyövät pöytään faktoja ja kauhukuvia tulevaisuudesta ja vaakakupissa on lapsen menetys tai lapsen kärsimys, ei hyviä vaihtoehtoja olekaan. Onneksi saimme synnytyksen jälkeen jutella sairaalapapin kanssa, joka lohdutti meitä eniten. Hän oli oikeastaan ainoa, joka osasi pukea sanoiksi sen mitä teimme: otimme lapselta kärsimyksen itsellemme kannettavaksi. Surua käytiin yhdessä perheenä läpi. Lapset muistavat aina piirtää perhekuviin pienen enkelin :'( Heillekin pikkuveli on aina olemassa vaikka muut läheiset eivät surumme jatkumista enää ymmärrä. Ulkopuoliselle se on kaikki historiaa ja unohdettua, mutta meille ei. Koen, että mulla on kolme lasta, kaksi elävää ja yksi enkeli.
Kaiken sen rankan surun keskellä alkoi elää pakkomielle uudesta raskaudesta. Ei mikään koskaan korvaa menetettyä lasta, mutta raskaus toisi uutta iloa elämään. Syksyllä aloitimmekin uuden yrityksen heti, kun se oli palautumisen jälkeen mahdollista. Ajattelin silloin, että olen vuodenvaihteeseen mennessä raskaana. Nyt ihan naurattaa kuinka optimistinen olin. Lasketun ajan ylittäminen oli tosi rankka hetki, mutta sen jälkeen paineet hieman helpottivat. Keväällä otinkin yrityksen rennommin, jätin tikutukset, lämpöjen mittaamiset ym. pois ja rakasteltiin silloin, kun huvitti eikä kalenteri kädessä. Eipä auttanut sekään...
Paineita raskautumiseen on ikäni vuoksi. Olen 36 vuotias ja riskit kasvavat koko ajan. Meille kun on jo osunut kohdalle käänteinen lottovoitto, ei haluttaisi missään nimessä kokea vastaavaa uudestaan. Myös äitini aikaiset vaihdevuodet ovat mielessä eli meillä ei välttämättä ole kovin montaa vuotta oikeasti aikaa odotella. Siksi hakeuduimme yksityiselle tutkimuksiin, kun täysillä yrittämistä oli yli puoli vuotta keskeytyksen jälkeen. Tutkimuksissa ei löytynyt syytä meistä kummastakaan, mutta olosuhteet huomioon ottaen hoidot aloitettiin, jotta raskaus saataisiin alkamaan mahdollisimman nopeasti.
Nyt on siis kolmas yrityskierto hoidoilla menossa. Hoitona meillä on hormonilääkitys mulle. Alkukierrosta clomifen, jonka on tarkoitus avittaa ovulaatiota tapahtumaan joka kierrossa ja hyvin kypsyneillä folleilla. Ovulaation jälkeen lugesteron, joka taas avittaa keltarauhasen toimintaa eli pitäisi auttaa kiinnittymisessä ja tukea mahdollisesti alkavaa raskautta alkuun. Nyt on ensimmäinen kierto tuplamäärällä clomifenia, joten se tuo taas omat jännityksensä kuvioihin... Huomenna olisi ultra, jossa katsotaan mitä munasoluissa tapahtuu. Jännää nähdä onko lääkemäärän tuplaus tuonut lisää folleja. Sivuoireena noista lääkkeistä tulee vaihdevuosioireita (kuumat aallot) ja raskausoireita (pahoinvointia, tissikipua, nälkää, jatkuvaa pissahätää jne), joten oireista ei voi päätellä mitään. Nyt täytyy turvautua testeihin ja varmistaa aina onko raskaus alkanut ennen kuin lopettaa lääkkeet ja jää odottelemaan vuotoa.
Vaikka välillä iskee toivottomuus ja ahdistus, kun ei raskaus ala, nyt on taas toiveet korkealla. Ehkä tämä lääkemuutos antoi taas uutta potkua. Vaikka ainahan toiveet ovat korkealla tässä vaiheessa kiertoa ja epätoivo iskee kierron loppupuolella ja kuukautisten aikaan. :stick: