Koliikkiin apua korvikkeista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole ikinä kuullut, että korviikkeet auttaisi koliikkiin. Paitsi joillakin siirtyminen apteekin valmisteisiin, jos taustalla on maitoallergiaa. Meillä auttoi mun imetysdieetti eli jätin itse pois kaikki maitotuotteet.

Mä en usko, et varsinaisesti korvike helpottas tai poistais koliikkia. Mutta omakohtasesta kokemuksesta tiedän, et meillä muksut kärsivät tosi kovista ilmavaivoista imetyksen aikana, varsinkin alussa. Maitoo suihkus reippaasti ja vauva suurinpiirtein hotki ruokansa. Ja vaikka lypsin (sehän vaan lisää maidon tuloo), röyhtäytin ja kaikkeni koitin, niin maitoo tuli yli tarjonnan. Tuntuu, et nyt tällä viimesimmällä lapsella ilmavaivat loppu kuin seinään, kun siirryttiin pulloruokintaan, sieltä tulee paljon hitaammin sitä maitoo, niin ettei vauvan tartte hotkia.

Ei varmaan koliikki johdukaan siitä. Itelläni ollut pienenä koliikki, johon auttanut se, että mulle alettu juottaa aitoa lehmänmaitoa. Eli siis oman äitini maidossa ollut jotain mikä ei ole minulle sopinut. Tiedän myös kaksi muuta "tapausta", jossa äidinmaito ei ole sopinut lapsen vatsalle vaan aiheuttanut mahavaivoja. Itse olen ollut jo reilun viikon maidottomalla dieetillä, vyöhyketerapia on aloitettu ja maitohappobakteerit menee. Lisäksi röyhtäytän syötön aikana vähintään kerran (joskus useamminkin, koska syömiskerrat saattaavat kestää) ja lopuksi. Noin tunti ruokailun jälkeen alkavat vatsavaivat. Vauva ei ehdi edes nukkua kun kaikki aika kuluu syömiseen ja sen jälkeen alkaviin vatsavaivoihin ja kun kivut helpottaa onkin taas jo ruoka-aika.

Miksihän tuonne tuo hymiö tuli...
Niin lisään vielä, että itselläni on myös suihkutissit ja olen todellakin nyt lypsänyt ensin "vedet" pois ja sitten vasta alan imettää. Hotkiminen on loppunut siihen, vatsavaivat eivät.

http://yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=8925

Osui vaan silmiin. =)

En usko että korvike auttaa koliikkiin, paitsi jos itkut johtuu allergiasta, niin ehkä sitten. Mutta silloinhan ei oikeastaan ole kyseessä koliikki. Siis jos vauva on allerginen jollekin äidin syömälle, mitä saa äidinmaidon välityksellä.

Yhteistyössä