Helpottaako lihansyönnin lopettaminen vatsavaivoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Susu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viljat ja homogenisoitu maito eniten vatsavaivoja aiheuttaa, en ole lihasta kyllä koskaan kuullut. Gluteeniviljathan tekee saman kuin leikkuupuimurilla vetelisi pitkin suolistoa, kai ne olet jättänyt ihan ensin?

Olen vähentänyt viljoja, mutta en ole älynnyt siirtyä täysin gluteenittomalle dietiille. Lääkärien mukaan mulla ei voi olla keliakia, mutta voisko ne silti aiheuttaa vaivaa? Noissa isoissa suolenmutkissa tuntuu ajoittain kovaa kipua...

[QUOTE="aloittaja";23199120]Olen vähentänyt viljoja, mutta en ole älynnyt siirtyä täysin gluteenittomalle dietiille. Lääkärien mukaan mulla ei voi olla keliakia, mutta voisko ne silti aiheuttaa vaivaa? Noissa isoissa suolenmutkissa tuntuu ajoittain kovaa kipua...[/QUOTE]

Miten niin sulla ei voi olla keliakia?

Jätä viljat kokonaan vähäks aikaa ja katso. Viljaherkkyys on tavallinen ongelma, siis ilman keliakiaa. Mä lopetin kaikkien viljojen syönnin ja KAIKKI mahavaivat häipyi. Nykyään kestän pieniä määriä vaaleeta vehnää (täysjyvää en kestä)

[QUOTE="xxxx";23199177]Jos ei ole keliakiaa niin miksi turhaan siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon.[/QUOTE]

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck"

Mitä silloin on väliä mitä ankkatesti näyttää?

[QUOTE="aloittaja";23199174]Verikokeen mukan ei voi olla. Vai voiko olla vaikka verikoe sanoo muuta?[/QUOTE]

Voi olla keliakia. 5-10% keliaakikoista ei ole vasta-aineita veressä. Ihokeliaakikoilla prosenttimäärä on vielä suurempi. Kaikki lääkärit ei ole ihan perillä tästä asiasta.

Mulla helpotti. Todettiin vuosia sitten että mun mahahapot ja suolisto eivät pysty sulattamaan lihaa.
Nykyään syön jonkin verran naudanlihaa ja kanaa, mutta sikaa en ollenkaan.
Olin melkein 10v syömättä lihaa ja sinä aikana ei vatsani oireillut ollenkaan

Okei, eli mulla voi sittenkin olla keliakia. Koepala otetaan parin viikon päästä. Siinä mielessä en yllättyisi keliakiasta kun sekä isällä että siskolla se on. Vatsa on aina ihan törkeän turvoksissa ja viiltävää kipua tuntuu joka päivä ajoittain. Sitä lihaa epäilen kyllä myös, jospa se ei sula....

[QUOTE="aloittaja";23199242]Okei, eli mulla voi sittenkin olla keliakia. Koepala otetaan parin viikon päästä. Siinä mielessä en yllättyisi keliakiasta kun sekä isällä että siskolla se on. Vatsa on aina ihan törkeän turvoksissa ja viiltävää kipua tuntuu joka päivä ajoittain. Sitä lihaa epäilen kyllä myös, jospa se ei sula....[/QUOTE]

Älä rajoita siis vielä viljan syöntiä kun muuten koepala voi antaa väärän tuloksen. Tod.näk. sinulla on keliakia kun kerran isälläsi ja siskollasikin on.

[QUOTE="aloittaja";23199242]Okei, eli mulla voi sittenkin olla keliakia. Koepala otetaan parin viikon päästä. Siinä mielessä en yllättyisi keliakiasta kun sekä isällä että siskolla se on. Vatsa on aina ihan törkeän turvoksissa ja viiltävää kipua tuntuu joka päivä ajoittain. Sitä lihaa epäilen kyllä myös, jospa se ei sula....[/QUOTE]

Älä sitten missään nimessä ala gluteenittomalle ruokavaliolle ennen koepalan ottoa. Nyt vedät ihan hulluna vehnää ennen sitä, ettei näytä väärää tulosta.

itsellä colon irritabile eli ärtyvä suoli-oireyhtymä rauhottui, kun rupesin syömään kasvisruokaa ja jätin kaiken muun lihan paitsi kalan.
aiemmin krooninen ummetus johon ei todellakaan auttanut mikään. koliikkikivut, turvotus jne.
nyt vatsa toimii joka pvä ja ei mtn vatsaongelmia. jos syön vähänkin lihaa (paitsi kalaa), vatsa menee heti jumiin.

Mulla todettiin lihan sulamattomuus ihan oireiden tarkan selvityksen kautta. Mulla oli mahanpoltteet niin pahat että kaikki tuli monen päivän vatsanpoltteiden jälken ylös ja aina oli liha joka sieltä ylös tuli.

Taidan heti jättää ton lihan, se tuskin vaikuttaa muihin tuloksiin. Jo pari vuotta olen näiden kipujen ja katoamattoman turvotuksen kanssa taistellut. Olisin kyllä helpottunut mistä diagnoosista hyvänsä kunhan vaan ei ole syöpää.

Minulla ainakin auttoi. Olin muutaman vuoden syömättä lihaa, kaikki vaivat hävisivät. Se oli sellaista jatkuvaa mahan vääntämistä ja turvotusta. Nyt olen raskaana ja otin lihan takaisin ruokavalioon. Ajattelin, että on helpompi turvata kaikki ravintoaineet, vaikka tiedän että kasvisruokavaliollakin se onnistuisi. Vielä ei ole vatsavaivat ainakaan palanneet. Kalaa ja muita mereneläviä olen syönyt koko ajan, ne eivät koskaan ole aiheuttaneet oireita.

[QUOTE="aloittaja";23199337]Taidan heti jättää ton lihan, se tuskin vaikuttaa muihin tuloksiin. Jo pari vuotta olen näiden kipujen ja katoamattoman turvotuksen kanssa taistellut. Olisin kyllä helpottunut mistä diagnoosista hyvänsä kunhan vaan ei ole syöpää.[/QUOTE]

Kuulostat kyllä niin keliaakikolta...

No jos mulla on se keliakia niin kuinkahan nopeasti oireet helpottavat dieetin aloittamisen jälkeen? Mä olen niin ihmetellyt tätä turvotusta joka ei laske koskaan....vaatekokoakin on joutunut suurentamaan tän takia, ja kyse siis oikeesti turvotuksesta ei lihomisesta:)

[QUOTE="aloittaja";23199246]Miten todetaan, ettei vatsa pysty sulattamaan lihaa?[/QUOTE]

No ei vatsa itsessään sulata vaan koko ruuansulatuselimistö.
Kyllähän se sulamattoman ravinnon aika helposti näkee.
Mulla raa'at kasvikset tulee sulamatta läpi jos on huonosti pureskeltu.