Kokoomus haluaa ensimmäisestä sairauslomapäivästä palkattoman

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
yritystoimintaa
Mun kokemukseni mukaan 20 vuoden aikana yksittäisten sairaspäivien määrä on kasvanut ihan huimasti. Aiemmin työntekijä oli poissa keskimäärin 1-2 kertaa vuodessa noin 2-4 päivää kerrallaan. Nyt määrä on noussut 2-4 päivään kuukaudessa. Valitettavasti sairastajat ovat usein samoja ihmisiä eli kyllä, tietyt väärinkäytökset ovat vaikuttaneet tähän kokoomuslaiseen ehdotukseen. Sairastamisen kustannukset & siitä syntyvä uudelleenjärjestely ovat jo huomattavia ja säännöllisiä meidän firmassa, kun aiemmin ne pysyivät erikoistapauksina.

Toki yrittäjyys on oma valinta, kuten ketjussa aiemmin on ystävällisesti korostettu. Silti tällaisilla jutuilla on vaikutuksensa. Meillä se on vaikuttanut mm. seuraaviin:
- lyhyemmät työvuorot ja työviikot: ei ole työntekijälle mukavaa, mutta pienentää kustannusriskiä ja sijaisen löytyminen on helpompaa
- nuorten palkkaamatta jättäminen: toki hyvä, että töitä löytyy sitten vanhemmille. Nuorten kanssa riski vaan on liian iso ainakin meille.
- sellaisten hakijoiden suosiminen, joilla ei ole pieniä lapsia: kahden lapsen äitinä mielestäni tosi valitettavaa, että tähän on jouduttu.
- toiminnan tietoinen supistaminen: työntekijäkustannukset ovat kasvaneet vuosien aikana niin, ettei tiettyjä toimintoja vaan kannata enää jatkaa. Ihan tervettäkin yritystoiminnassa arvioida tätä, mutta samalla tuo työ siirtyy ulkomaille vain ja ainoastaan työvoiman oheiskustannusten (ei peruspalkka) vuoksi. Mielestäni ollut kurja suuntaus varsinkin, kun hyviä tekijöitä olisi ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
lilih
Kyllä sitä sitten on pois töistä, vaikka ei palkkaa saisikaan, jos on tarpeeksi sairas. Ihan varmasti. Mä ihmettelen syvästi tällaista holhouskulttuuria, että rahaa pitää saada tekemättömästä työstäkin. Kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon kolosessa... Mutta mun mielestä pitäisi todella nopeasti saada nykyinen työkulttuuri muutettua järkeväksi! Minä palkkaan ennen virolaisia, puolalaisia jne. Kun suomalaiset ovat laiskaa ja lusmua kansaa.
 
[QUOTE="vieras";27239087]Ajattelin, että sinulla on vain niitä hyviä työntekijöitä :) Onhan nytkin niin, että työnantaja voi antaa olla omalla ilmoituksella vaikka kolme päivää, vaikka voisi vaatia todistuksen heti ekasta päivästä, tai että lapsen sairastaessakin oma ilmoitus riittää aluksi. Mutta toki nämä koskevat kaikkia työntekijöitä ja pitääkin koskea samalla tapaa.[/QUOTE]

Niin onkin NYT, mutta olen sellaisella alalla, jossa työntekijät on suht nuoria ja moni osa-aikainen ja lähtee oman alan töihin kunhan valmistuu, joten huomenna tilanne voi olla toinen.

Ja rehellisyyden nimissä, kun asiaa tässä aamupalalla pohdin, niin ehkä aikaa myöten kävis niin, etten siitä ekasta päivästä maksais kenellekään, koska edelleenkään toisten sairastelut ei kuulu mennä yrittäjän pussista.

Itseasiassa oon toisinaan jollekin työntekijälle sanonut, ettei tarvi mennä lääkäriin, että maksan kyllä palkan ilman sitäkin, että on tullut tässä suhteessa toimittua epätasa-arvoisesti. Meillä täytyy kaikista sairaslomapäivistä yleensä olla todistus.
 
"Piip"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;27239112:
Onhan se kiva kun sairaat ihmiset tulis pää kainalossa töihin tartuttamaan toisetkin kun ei oo varaa olla saikulla
Tämä pelkona itsellänikin, kun jo nyt työkaverit tulevat influenssan kourissa töihin tartuttamaan kolleegoita. Tosi reilua esim vasta töihin palanneelle syöpäpotilaalle, jonka vastustuskyky on heikentynyt, mutta varsinaista estettä työnteolle ei ole. Sairaana töihintuloa pitäisi vähentää, ei kannustaa.
 
[QUOTE="Piip";27239160]Tämä pelkona itsellänikin, kun jo nyt työkaverit tulevat influenssan kourissa töihin tartuttamaan kolleegoita. Tosi reilua esim vasta töihin palanneelle syöpäpotilaalle, jonka vastustuskyky on heikentynyt, mutta varsinaista estettä työnteolle ei ole. Sairaana töihintuloa pitäisi vähentää, ei kannustaa.[/QUOTE]

Ei pelkkä flunssa ole syy jäädä kotiin, epäilen kuitenkin että kyseessä olisi influenssa.
 
No joo ja ei. Kokoomuksesta olen samaa mieltä, mutta ei tämä asia pelkästään huono ole - kaikki ei ole aivan mustavalkoista.
Tässä maassa ajatellaan kaikki asiat vain ja ainoastaan työntekijän näkökulmasta ja työnantajan oikeudet unohdetaan täysin.
Olisihan se nyt esim. pienelle yksityisyrittäjälle reilua, että ei tarvitsekaan ensimmäisestä sairauslomapäivästä maksaa sitä täyttä palkkaa, kun kerran kukaan ei ole sitä työtä tekemässä. Totuus on se, että tässä maassa on täysi mahdottomuus päästä työntekijästä eroon - jos yrität, siinä on heti ammattiliitot yms. -sosialistijärjestöt kimpussa.
Järjestelmä karsisi turhat "luppopäivät" pois.
Kokemusta yrittäjyydestä 18 vuotta ja tämä asia on kyllä todella tuttu...

Ja voitaisiinhan tässäkin asiassa tehdä kompromissiratkaisu - jos 1. sairaslomapäivän palkka esim. puolitettaisiin.

Näemmä Kokoomukselta tulee joskus ihan inhimillisiä ideoita.
 
lilih
Eli jos tälläkin hetkellä tullaan kipeänä töihin, ei se tilanne siitä sitten kauheasti voi muuttua. Nyt siitä sentään maksetaan , jos jää saikulle. Jos on infektioherkkä syöpäpotilas, voipi olla, että moiselle pystyy työnantaja tarvittaessa määrittämään muita töitä, joissa ei tarvitse olla niin paljon ihmisten kanssa.
 
"Ilona"
Hirveen suurella osalla ihmisistä päivän palkka ei meinaa mitään. Mä luulen, et sellaiset "otan omaa lomaa" tapaukset vain lisääntyis, koska sen vois tehdä täysin ilman huonoa omaatuntoa, eihän siitä makseta edes palkkaa. Sen haittavaikutus työyhteisölle on kuitenkin huomattavan suuri muutenkin kuin sen palkan osalta. Siihen en usko hetkeäkään, että sijaisten palkkaaminen lisääntyisi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;27239112:
Onhan se kiva kun sairaat ihmiset tulis pää kainalossa töihin tartuttamaan toisetkin kun ei oo varaa olla saikulla
No tää on mitä mäkin mietin, tulee aika kalliiksi hankkia koko työporukalle sijaiset kun niille parille randomille sairastajalle/lintsaajalle.
M6yönnän itse toimineeni itsekkäästi nyt syksyllä kun opiskelujen alussa sairastuin flunssaan ja kävin koko viikon koulussa kuumeestaa huolimatta.Seuraavalla viikolla n.60% opiskelija kavereista ja useampi ope oli sairaslomalla, en ajatellut enään jatkossa mennä sairaana kouluun.
 
"vieras"
Pph:na tämä olisi kyllä harmittanut. Me (ainakin mein kaupungissa) palkkaa ei tietenkään saa jos omat lapset on kipeinä, palkatonta on tietenkin nekin päivät kun hoitolapset on kipeinä tai muutenvaan pois. Et mielestäni ainakin meillä on palkatonta, varsinkin palkkaan nähden ihan riittävästi jo ilman tämmösiäkin.
 
Sama juttu
Mun mies, joka on tähän asti kannattanut Kokoomusta, on tosta tosi tuohtunut, kun tähänkin asti se kynnys jäädä saikulle on niin suuri (niin kuin suurimmalla osalla varmaan on). Kyllä sitten oltaisiin sairaana töissä vielä paljon enemmän kuin nyt. Pointin ymmärrän, että turhat saikut saataisiin pois, mutta toi karsisi niitä tarpeellisiakin.

Sitä mä mietin, että porsaanreikä jää lapsellisille sitten siitä, että jää sitten muka sairasta lasta hoitamaan. Siihen oikeuteen kai kukaan ei olisi kajoamassa.
Olen aina itse ollut Kokoomuksen äänestäjä, mutta tästä ideasta minäkin suutuin. Nyt joutuukin kunnallisvaaleissa miettimään äänestysasioita ihan uudestaan.

Itse olen muutenkin ERITTÄIN huono jäämään töistä pois kipeänä - aina on muka jokin liian tärkeä juttu odottamassa ja liian kiire. En arvosta yhtään ajatusta, että jatkossa joutuisin vielä jäämään muutenkin inhoamalleni sairaspäivälle palkatta.
 
"Sanna"
Tämä kirpaisee kaikista pahimmin taas pienituloisiin lapsiperheisiin, koska pienet lapset sairastelevat paljon. Päiväkodeissa ja kouluissa taudit kiertävät. Monesti lapset sairastavat vielä peräkanaa ja pahimmassa tapauksessa itsekin saa taudin.

Huonoa on myös se, että kun töihin tullaan sairaana, niin siinä tartutetaan lisäksi puolet työkavereista.

Tässä systeemissä on enemmän huonoja puolia kuin hyviä. Jos tähän pyritään vain niiden lusmujen takia, niin ei kannata, koska kyllä ne lusmut osaavat työaikanakin laistaa töistään.

Kokoomusta en ole äänestänyt, enkä äänestä.
 
No ei tämä kyllä estä mua äänestämässä Kokoomusta, vaikka en olekaan vielä kunnallisvaalien puoluetta valinnut. Toki asiassa on huonotkin puolensa, mutta ainakin joka suuntaan kumartaviin puolueisiin saadaan linjauseroja. Ja kyllä mua hiukan ärsyttää, kun saatamme miehen kanssa esimerkiksi lapsen sairastaessa limittää omat työmme niin, että molemmat ovat osan päivää kotona, vaikka sitten meneekin iltatöiksi. Sitten tulee äitini, joka on tottunut hyödyntämään aina kaikki oikeutensa, toteamaan, että miksi ihmeessä en ole töistä poissa kun siihen kerran on oikeus.
 
sh saikulla
[QUOTE="vieras";27238974]Ai lääkäri toimii pelkkänä kumileimasimena ilman omaa mielipidettä potilaan työkunnosta?[/QUOTE]

No sikäli kyllä, että ei meidän työterveyshuollossa epäillä omaa sanaa. Jos ei koe jaksavansa olla töissä, saa kyllä sairaslomaa, olipa sitä antamassa lääkäri tai työterveyshoitaja. Eikä siellä edellytetä puolikuntoisia tekemään töitä, meidän kun kuitenkin olisi tarkoitus hoitaa sairaita eikä sairastuttaa heitä lisää.
Ja näinhän se on, jos ihminen sairastuu vaikka tiistaina kunnon flunssaan ja menee lääkäriin, saa helposti loppuviikon saikkua. Jos ihminen sairastuu tiistaina flunssaan ja on esimiehen luvalla saikulla, menee luultavimmin jo torstaina töihin, vaikkei vielä oikeastaan terve olisikaan.
 
esimies
[QUOTE="Piip";27239160]Tämä pelkona itsellänikin, kun jo nyt työkaverit tulevat influenssan kourissa töihin tartuttamaan kolleegoita. Tosi reilua esim vasta töihin palanneelle syöpäpotilaalle, jonka vastustuskyky on heikentynyt, mutta varsinaista estettä työnteolle ei ole. Sairaana töihintuloa pitäisi vähentää, ei kannustaa.[/QUOTE]

Ne jotka ovat ylitunnollisisa tulevat jo nyt. Ne jotka ovat joka hemmetin kuukausi pois 2-5 kertaa, yleensä 1-2 päivää, olisivat edes joskus töissä. Kuule, sekin aiheuttaa työkevereissa terveysriski, että keverit tekee viikottain "lusmujen" työt, kun joku on aina pois päivän pari. En millään usko, että joku näin usein sairastuisi, jos ei mitään perussairautta ole.
En silti kokoomusta äänestä, mutta totuuden siemen on tässäkin.
 
esimies
[QUOTE="Sanna";27239808]Tämä kirpaisee kaikista pahimmin taas pienituloisiin lapsiperheisiin, koska pienet lapset sairastelevat paljon. Päiväkodeissa ja kouluissa taudit kiertävät. Monesti lapset sairastavat vielä peräkanaa ja pahimmassa tapauksessa itsekin saa taudin.

Huonoa on myös se, että kun töihin tullaan sairaana, niin siinä tartutetaan lisäksi puolet työkavereista.

Tässä systeemissä on enemmän huonoja puolia kuin hyviä. Jos tähän pyritään vain niiden lusmujen takia, niin ei kannata, koska kyllä ne lusmut osaavat työaikanakin laistaa töistään.

Kokoomusta en ole äänestänyt, enkä äänestä.[/QUOTE]

Lapsen sairaus, ei ole vanhemmelle sairaspäivä, vaan palkallinen tilapäinen hoitovapaa. Eli jos 1 sairaspäivä muuttuu palkattomaksi, se koskee vain omaa sairautta.
 
"vieras"
No mä olen joutunu nyt tässä kuussa oleen lasten takia pois joka viikko muutaman päivän. Onneksi olen kunnalla töissä ni ei kukaan työantaja hypi niskaan. Minne ne sairaat lapset olis sitten pitäny laittaa? Enkä todellakaan turhaan ollu pois. Menin jopa aikaisemmin töihin mitä olis tarvinnu ja mummo hoiti yhden päivän lasta.
 
"Susu"
Musta olis niin oikein! Vähenis noi maanantai-perjantai-poissaolot ihmisiltä ja oikeesti jäätäis saikulle vasta kun on aihetta. Tietysti mun helppo sanoa kun motivaatio ei ole hukassa töiden suhteen ja saikulla oon viimeks ollut joskus vuosi sit...
 
"Tiina"
[QUOTE="vieras";27237480]Verkkouutiset: Kokoomus haluaa sairausloman alusta palkattoman | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

mitä mieltä, menisitkö kipeänä töihin? ja mitenköhän, koskeeko tuo myös osa-aika työläisiä. Jos tekee vaan muutaman päivän viikossa niin ei paljon ole varaa sairastaa..[/QUOTE]

En hyväksy. Tuo aiheuttaa vaan sen, että ihmiset menee sairaana töihin. Itse tosin olisin aina etänä sairastuttuani. Työantajan onneksi en ole koskaan kipeänä *kopkop*.
 
"Susu"
[QUOTE="Sanna";27239808]Tämä kirpaisee kaikista pahimmin taas pienituloisiin lapsiperheisiin, koska pienet lapset sairastelevat paljon. Päiväkodeissa ja kouluissa taudit kiertävät. Monesti lapset sairastavat vielä peräkanaa ja pahimmassa tapauksessa itsekin saa taudin.

Huonoa on myös se, että kun töihin tullaan sairaana, niin siinä tartutetaan lisäksi puolet työkavereista.

Tässä systeemissä on enemmän huonoja puolia kuin hyviä. Jos tähän pyritään vain niiden lusmujen takia, niin ei kannata, koska kyllä ne lusmut osaavat työaikanakin laistaa töistään.

Kokoomusta en ole äänestänyt, enkä äänestä.[/QUOTE]

Nyt en Kokoomuksen asiaa ole tarkistanut, mutta voisin kuvitella et kyse on palkollisen omasta sairaspäivästä. Alle 10-vuotiaan sairaan lapsen kanssa voi olla kotona.
 
"alma"
Ehkä toi Pikkukaupunkilaisen ehdottama 50% palkasta pois olisi hyvä. Kuinka moni ei-lusmu ihminen oieasti on useamman kerran vuodessa sairaana? Mä en tunne yhtään sellaista, kyllä ne alati sairaat on sellaisia "nenä vuotaa- haempa saikkua ja tulipa dokattua- haen siis saikkua tapauksia.
 
Kohta 10v olen asunut maassa missä on tuo käytäntö. Ei meillä aikuiset mitenkään hirveästi ole sairastelleet, perusterveitä ollaan kumpikin, mutta tarvittaessa ollaan kyllä jääty sairaslomille jos ei olla työkunnossa oltu. Silloinkin kun on tehty osa-aikatyötä tai puoliso on ollut kotona lapsia hoitamaasa tai opiskelemassa.
 

Yhteistyössä